
Główny cel kształcenia:
Uzyskanie wiedzy z zakresu modelowania i obliczenia z zastosowaniem metod numerycznych wybranych zagadnień z zakresu mechaniki lotu, obciążeń i projektowania samolotu.
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł składa się z zajęć wykładowych i projektowych, studenci korzystają z laboratorium komputerowego
| 1 | Gudmundsson S. | General aviation aircraft design: applied methods and procedures | Elsevier, Oxford.. | 2013 |
| 2 | Raymer D. P. | Aircraft Design: A Conceptual Approach, AIAA Education Series | Washington, D.C.. | 2012 |
| 3 | Roskam J. | Airplane Design, Part I - VIII, DARcorporation | The University of Kansas.. | 1990 |
| 1 | Fiszdon W. | Mechanika Lotu, tom I, II | PWN, Warszawa. | 1961 |
| 2 | Fortuna Z., Macukow B., Wąsowski J. | Metody numeryczne | WNT, Warszawa. | 1998 |
| 3 | McCormick B. W. | Aerodynamics, aeronautics and flight mechanics | Wiley, New York. | 1995 |
| 4 | Raymer D. P. | Aircraft Design. A Conceptual Approach | AIAA Educa¬tion Series, Washington. | 1989 |
| 5 | Torenbeek E. | Synthesis of Subsonic Airplane Design | Delft University Press. | 1976 |
| 1 | Roskam J. | Airplane Design, Part I - VIII | -. | 1990 |
Wymagania formalne:
Student wpisany na semestr 7
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student posiada wiedzę z zakresu: aerodynamiki i mechaniki lotu
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność rozumienia naukowych tekstów pisanych, tworzenia notatek, pozyskiwania informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł. Umiejętność oceny, weryfikacji i interpretacji źródeł.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność współpracy w grupie. Rozumienie ciągłej potrzeby zdobywania wiedzy i doskonalenia się
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Posiada uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie modelowania charakterystyk samolotu (technicznych i operacyjnych), wykorzystania technik obliczeniowych oraz systemów CAD w procesie projektowania samolotów. | wykład, projekt zespołowy | zaliczenie cz. ustna, raport pisemny |
K-W06+ K-U01+++ K-U03++ K-U18+ K-K01+++ |
P6S-KK P6S-UO P6S-UW P6S-WG |
| MEK02 | Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł (także w języku obcym), integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski, formułować i uzasadniać opinie. | wykład, projekt zespołowy | zaliczenie cz. ustna, raport pisemny |
K-U01+++ K-U03+ K-U18+ K-K01+ |
P6S-KK P6S-UO P6S-UW |
| MEK03 | Potrafi porozumiewać się przy użyciu specjalistycznego języka technicznego stosując nazwy i określenia właściwe dla budowy modelu obliczeniowego i projektowania samolotu. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i omówienia wyników realizacji tego zadania a także wyników i wniosków. | wykład, projekt zespołowy | zaliczenie cz. ustna, raport pisemny |
K-W06+ K-W08+ K-W10+ K-U01+ K-U03+++ K-U18+ K-K01+ |
P6S-KK P6S-UO P6S-UW P6S-WG |
| MEK04 | Ze względu na postępujący proces rozwoju techniki lotniczej rozumie potrzebę ciągłego poszukiwania wiedzy i konieczność dokształcania | wykład, projekt zespołowy | zaliczenie cz. ustna, obserwacja wykonawstwa |
K-K01+++ |
P6S-KK |
| MEK05 | Realizując projekty w zespole zdobywa umiejętność odpowiedzialności za pracę własną, potrafi podporządkować się zasadom pracy w zespole, potrafi określić priorytety służące realizacji postawionego zadania w grupie | projekt zespołowy | obserwacja wykonawstwa |
K-U03+ K-U18+++ |
P6S-UO |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 7 | TK01 | W01 | MEK03 MEK04 | |
| 7 | TK02 | W02 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
| 7 | TK03 | W03 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
| 7 | TK04 | W04 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
| 7 | TK05 | W05 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
| 7 | TK06 | W06 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
| 7 | TK07 | W07 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
| 7 | TK08 | P01 | MEK03 MEK04 MEK05 | |
| 7 | TK09 | P02, P03 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
| 7 | TK10 | P04, P05 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
| 7 | TK11 | P06, P07 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
| 7 | TK12 | P08, P09 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
| 7 | TK13 | P10, P11 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
| 7 | TK14 | P12, P13 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
| 7 | TK15 | P14, P15 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 7) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
||
| Projekt/Seminarium (sem. 7) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
1.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
2.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 7) | Przygotowanie do konsultacji:
3.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
| Zaliczenie (sem. 7) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie ustne:
1.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Na podstawie ustnego sprawdzianu wiedzy. |
| Projekt/Seminarium | Na podstawie pisemnych raportów z poszczególnych ćwiczeń. |
| Ocena końcowa | Średnia arytmetyczna z ocen ze wszystkich zrealizowanych ćwiczeń i ustnego sprawdzianu wiedzy. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | A. Bednarz; R. Grzejda; S. Ignatovych; D. Lichoń; M. Łopatka; W. Mielniczek; G. Moneta; R. Mykhailyshyn; K. Puchała; E. Szymczyk | Aerial medical platform for soldiers and civils evacuation – Concept, implementation plan and assessment of adaptation possibility of existing technologies | 2025 |
| 2 | B. Cieniek; A. Majka; P. Skała; I. Stefaniuk; Z. Szczerba; W. Żyłka | Impact of Degraded Aviation Paints on the Aerodynamic Performance of Aircraft Skin | 2025 |
| 3 | D. Lichoń | System miejskiej mobilności powietrznej – koncepcja pilotażowa na przykładzie miasta Rzeszów | 2025 |
| 4 | D. Lichoń | Kryteria oceny integracji bezzałogowych statków powietrznych w przestrzeni kontrolowanej z punktu widzenia osiągów w locie | 2024 |
| 5 | A. Majka; J. Muszyńska-Pałys | Analysis of the performance of an aircraft powered by hybrid propulsion | 2023 |
| 6 | D. Lichoń; T. Lis; A. Majka | RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace | 2023 |
| 7 | M. Klimczyk; K. Kucharski; A. Majka; J. Muszyńska-Pałys | Hydrogen Valley as a Hub for Technological Cooperation Between Science, Business, Local Government and NGOs. An Overview of Approaches in Europe | 2023 |
| 8 | P. Cichosz; M. Drajewicz; M. Góral; A. Majka; W. Nowak; J. Sęp; R. Smusz | Design of Newly Developed Burner Rig Operating with Hydrogen Rich Fuel Dedicated for Materials Testing | 2023 |
| 9 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak | Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization | 2022 |
| 10 | G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej | Regular graph-based free route flight planning approach | 2021 |
| 11 | A. Majka | Weryfikacja i walidacja nowego algorytmu planowania tras w przestrzeni FRA | 2020 |
| 12 | A. Majka; P. Wacnik | Współpraca ponadeuropejska w obszarze lotnictwa w świetle realizacji celów agendy flightpath 2050 | 2020 |
| 13 | D. Lichoń | Modelling of the reference STARs procedures in the context of RPAS integration in non-segregated airspace | 2020 |
| 14 | G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski | Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions | 2020 |
| 15 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy | Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization | 2020 |