
Główny cel kształcenia:
Poznanie zasad działania i właściwości przyrządów (urządzeń) pokładowych.
Ogólne informacje o zajęciach:
Wykłady obejmują podstawy teoretyczne, zasady budowy oraz przykłady realizacji technicznej i interpretacji wskazań przyrządów pokładowych. Zakres zajęć obejmuje treści ujęte w międzynarodowych przepisach EASA FCL dotyczących kształcenia pilotów do poziomu licencji liniowej (ATPL(A))
Materiały dydaktyczne:
Wybrane przykłady urządzeń i systemów pokładowych
Inne:
Katalogi producentów i dokumentacja opisowa, czasopisma techniczne
| 1 | Z. Polak, A. Rypulak | Awionika, przyrządy i systemy pokładowe | WSOSP Dęblin. | 2002 |
| 2 | M. Kayton, W.R. Fried | Elektroniczne układy nawigacji lotniczej | WKiŁ . | 1983 |
| 3 | I. Moir, A. Seabridge | Civil Avionics Systems | Wiley. | 2006 |
| 4 | I. Moir, A. Seabridge | Aircraft Systems. Mechanical, electrical, and avionics subsystems integration | Willey. | 2008 |
| 5 | Oxford Aviation Training | JAA/ATPL Theoretical Knowledge Manual. | Jeppesen. | 2005 |
| 1 | J. Morawski | Gospodarka informacją w układzie pilot-samolot | Oficyna Wydawnicza PRz. | 1994 |
| 2 | A. Stefanowicz | Pokładowe układy pomiarowe | PW. | 1984 |
| 3 | M. Stola, A. Stefanowicz | Wyposażenie samolotu | PW. | 1978 |
Wymagania formalne:
Zaliczone przedmioty: Metrologia, Przyrządy pokładowe 1, Instalacje pokładowe
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiedza z zakresu podstaw mechaniki, elektrotechniki i elektroniki.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność posługiwania się podstawowymi przyrządami pomiarowymi oraz interpretacji wyników eksperymentu (laboratorium)
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność współpracy w zespole (laboratorium)
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Posiada znajomość zasad działania podstawowego wyposażenia pilotażowo-nawigacyjnego, potrafi interpretować wskazania i sygnalizacje generowane przez urządzenia pokładowe | wykład | egzamin cz. pisemna |
K-W10++ K-W12++ K-U01++ |
P6S-UW P6S-WG P6S-WK |
| MEK02 | Potrafi wykonać prosty eksperyment ilustrujący zasadę działania i właściwości urządzeń pokładowych | laboratorium | raport pisemny |
K-U05++ K-U07+++ K-K03+ |
P6S-KR P6S-UK P6S-UO |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 6 | TK01 | W30 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK02 | L15 | MEK01 MEK02 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 25.00 godz./sem. |
|
| Laboratorium (sem. 6) | Przygotowanie do laboratorium:
15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
15.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 6) | |||
| Egzamin (sem. 6) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Egzamin. |
| Laboratorium | Warunkiem zaliczenia jest wykonanie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz przedłożenie pozytywnie ocenionych raportów (sprawozdań) pisemnych. Ocena zaliczenia laboratorium jest średnią arytmetyczną wszystkich ćwiczeń. |
| Ocena końcowa | Ocena końcowa K jest średnią ważoną zaliczenia laboratorium L oraz egzaminu pisemnego E z wagami odpowiednio 0.4 i 0.6 |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | B. Dołęga; G. Kopecki; P. Rzucidło | Fault Detection and Identification in the Doubled Attitude and Heading Reference System (AHRS) | 2025 |
| 2 | G. Kopecki; Z. Łagodowski | Complementary Filter Optimal Tuning Methodology for Low-Cost Attitude and Heading Reference Systems with Statistical Analysis of Output Signal | 2025 |
| 3 | G. Kopecki; P. Rzucidło; P. Szczerba; P. Szwed | Analysis of Stochastic Properties of MEMS Accelerometers and Gyroscopes Used in the Miniature Flight Data Recorder | 2024 |
| 4 | M. Banicki; G. Kopecki | A proposal of AHRS yaw angle correction with the use of roll angle | 2023 |
| 5 | B. Dołęga; G. Kopecki; D. Kordos; P. Rzucidło | Układ spadochronowy | 2022 |
| 6 | F. Górski; D. Inglot; G. Kopecki; R. Wojnar | Low Cost Avionics System for Ultralight Aircraft | 2022 |
| 7 | G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; T. Rogalski | The PAPI Lights-Based Vision System for Aircraft Automatic Control during Approach and Landing | 2022 |
| 8 | B. Dołęga; P. Grzybowski; G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; P. Rzucidło; A. Tomczyk; Ł. Wałek | System redundantnego sterowania i nawigacji, zwłaszcza do samolotów bezzałogowych, ultralekkich załogowych i lekkich sportowych | 2021 |
| 9 | G. Kopecki | Aircraft control with the use of model reference adaptive control | 2021 |
| 10 | G. Kopecki | An Idea for an Autonomous Navigation Decision System | 2021 |