
Główny cel kształcenia:
Celem przedmiotu jest przedstawienie roli poszczególnych elementów struktury lotniczej oraz zapoznanie studenta z rozwiązaniami konstrukcyjnymi spotykanymi w technice lotniczej.
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł skupia się na zapoznaniu studenta z praktycznie realizowanymi strukturami nośnymi samolotów, konfrontacja rozwiązań z wiedzą z zakresu aerodynamiki, obciążeń samolotu i wytrzymałości konstrukcji lotniczych, umiejętność krytycznej oceny konstrukcji,
umiejętność twórczego i celowego kształtowania konstrukcji zespołów samolotu.
| 1 | Cymerkiewicz R. | Budowa samolotów | WKŁ. Warszawa . | 1976 |
| 2 | Roskam J. | Airplane Design, Part I - VIII | -. | 1990 |
| 3 | Szulżenko M. N., Mostowoj A. S. | Konstrukcja samolotów. | WKŁ. Warszawa . | 1970 |
| 4 | Torenbeek E | Synthesis of Subsonic Airplane Design | Delft University Press. | 1976 |
| 1 | Cutler J. | Understanding aircraft structures | Oxford Blackwell Science Ltd. . | 1999 |
| 2 | Niu M.C. | Airframe structural design | Conmilit Press Ltd. Honk Kong. | 1998 |
| 3 | Stafiej W. | Obliczenia stosowane w konstrukcji szybowców | Politechnika Warszawska. | 2000 |
| 1 | 1. Raymer D. P. | Aircraft Design. A Conceptual Approach. | AIAA Education Series, Washington . | 1989 |
| 2 | 4. Skarbiński A., Stafiej W. | Projektowanie i konstrukcja szybowców | WKŁ. Warszawa . | 1965 |
| 3 | 2. Бадягин А. А., Мухамедов Ф. А | Проектирование легких самолетов | Москва. Маши¬ностроение . | 1978 |
Wymagania formalne:
Rejestracja na semestr 6.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiedza z zakresu aerodynamiki, mechaniki lotu oraz obciążeń samolotu.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność samodzielnego studiowania i pozyskiwania wybranych informacji z literatury.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Świadomość złożoności budowy statku powietrznego oraz roli jaki pełni lotnictwo we współczesnym świecie.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Posiada wiedzę z zakresy rozwiązań konstrukcyjnych wszystkich zasadniczych elementów samolotu przy uwzględnieniu przyjętego materiału konstrukcyjnego. Jest świadomy roli jaką pełnią poszczególne elementy samolotu w przenoszeniu obciążęń. Zna wpływ podziałów i wykrojów na postać bryły konstrukcyjnej samolotu. | Wykład | Egzamin w formie pisemnej |
K-W06++ K-W08+ K-W11++ K-W12+++ |
P6S-WG P6S-WK |
| MEK02 | Potrafi analizować rozwój poszczególnych elementów płatowca przy uwzględnieniu wybranych materiałów konstrukcyjnych. Posiada umiejętność samodzielnego pozyskiwania informacji z dostępnych źródeł. Potrafi zaprojektować strukturę wybranego elementu płatowca. | Laboratorium | Sprawozdanie z laboratorium |
K-U03+ K-U16+++ K-U17+ K-K01+ K-K05+++ K-K08+ |
P6S-KK P6S-KO P6S-UO P6S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 6 | TK01 | W01 | MEK01 | |
| 6 | TK02 | W02 | MEK01 | |
| 6 | TK03 | W03 | MEK01 | |
| 6 | TK04 | W04 | MEK01 | |
| 6 | TK05 | W05 | MEK01 | |
| 6 | TK06 | W06 | MEK01 | |
| 6 | TK07 | W07 | MEK01 | |
| 6 | TK08 | W08 | MEK01 | |
| 6 | TK09 | W09 | MEK01 | |
| 6 | TK10 | W10 | MEK01 | |
| 6 | TK11 | W11 | MEK01 | |
| 6 | TK12 | W12 | MEK01 | |
| 6 | TK13 | W13 | MEK01 | |
| 6 | TK14 | W14 | MEK01 | |
| 6 | TK15 | W15 | MEK01 | |
| 6 | TK16 | L01-L08 | MEK02 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem. |
|
| Laboratorium (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
30.00 godz./sem. |
|
| Konsultacje (sem. 6) | |||
| Egzamin (sem. 6) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Egzamin w formie pisemnej obejmujący weryfikację modułowego efektu kształcenia MEK01. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie powyżej 50% możliwych punktów. Ocena dostateczna odpowiada zakresowi 51%-60% punków, ocena plus dostateczny to zakres 61%-70%, ocena dobry 71%-80%, ocena plus dobry to 81%-90%, ocena bardzo dobry to zakres powyżej 91% wszystkich punktów. |
| Laboratorium | Obejmuje weryfikację MEK02. Warunkiem uzyskania oceny dostatecznej jest oddanie kompletu wszystkich sprawozdań pozbawionych błędów merytorycznych. Ocenę dobrą uzyskuje student którego sprawozdania posiadają pewne błędy w interpretacji roli elementu struktury - jednak pod warunkiem ich poprawy. Ocena bardzo dobry jest wystawiana za sprawozdania pozbawione błędów. Oceny pośrednie są uzależnianie od sposobu prezentacji wyników. |
| Ocena końcowa | Ocena końcowa wystawiana jest jako średnia arytmetyczna oceny z wykładu i z laboratorium. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | T. Lis | Selected aspects of research on advanced states deformation of thin-wall aircraft composite structures | 2025 |
| 2 | T. Lis; N. Marszałek | Hydrogen in aviation | 2025 |
| 3 | D. Lichoń; T. Lis; A. Majka | RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace | 2023 |
| 4 | T. Lis; N. Marszałek | The future of sustainable aviation fuels | 2022 |