
Główny cel kształcenia:
Poznanie zasad procesu projektowania przyrządów (urządzeń) pokładowych. Samodzielne wykonanie projektu urządzenia.
Ogólne informacje o zajęciach:
Zajęcia projektowe składają się z trzech głównych faz: 1) wprowadzenia merytorycznego wraz ze zdefiniowaniem ogólnych wymagań i zasad realizacji projektu, 2) samodzielne projektowanie pod nadzorem prowadzącego zajęcia, 3) przedstawienia rezultatów projektowania (prezentacja multimedialna oraz dokumentacja konstrukcyjna).
Materiały dydaktyczne:
Wybrane przykłady projektów i przewodniki metodyczne
Inne:
Wybrane normy, przepisy i specyfikacje producentów
| 1 | Z. Polak, A. Rypulak | Awionika, przyrządy i systemy pokładowe | WSOSP Dęblin. | 2002 |
| 2 | M. Kayton, W.R. Fried | Elektroniczne układy nawigacji lotniczej | WKiŁ . | 1983 |
| 3 | I. Moir, A. Seabridge | Civil Avionics Systems | Wiley. | 2006 |
| 4 | I. Moir, A. Seabridge | Aircraft Systems. Mechanical, electrical, and avionics subsystems integration | Willey. | 2008 |
| 5 | I. Moir, A. Seabridge | Design and Development of Aircraft Systems. An Introduction | AIAA. | 2004 |
| 1 | J. Morawski | Gospodarka informacją w układzie pilot-samolot | Oficyna Wydawnicza PRz. | 1994 |
| 2 | A. Stefanowicz | Pokładowe układy pomiarowe | PW. | 1984 |
| 3 | M. Stola, A. Stefanowicz | Wyposażenie samolotu | PW. | 1978 |
Wymagania formalne:
Zaliczone przedmioty: Metrologia, Przyrządy pokładowe 1
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Znajomość zasady działania urządzeń pokładowych.
Wiedza z zakresu podstaw mechaniki, elektrotechniki i elektroniki.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność posługiwania się podstawowymi narzędziami do projektowania: edytory tekstu, pakiety obliczeniowe, wybrane narzędzia projektowania układów mechanicznych i elektrycznych
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność współpracy w zespole
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Posiada umiejętność realizacji prostego projektu technicznego | projekt indywidualny, projekt zespołowy | sprawozdanie z projektu, prezentacja projektu |
K-W10++ K-U12+++ K-U14++ |
P6S-UW P6S-WG |
| MEK02 | Potrafi poprawnie zdefiniować i krytycznie ocenić właściwości zaprojektowanego urządzenia | projekt indywidualny, projekt zespołowy | prezentacja projektu, sprawozdanie z projektu |
K-U09+++ K-U14++ |
P6S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 6 | TK01 | P15 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK02 | P15 | MEK01 MEK02 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Projekt/Seminarium (sem. 6) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
35.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 4.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 6) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
| Zaliczenie (sem. 6) | Przygotowanie do zaliczenia:
1.00 godz./sem. |
Inne:
1.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Projekt/Seminarium | Ocena aktywności i bieżących postępów w projektowaniu. Ocena projektu wstępnego (merytoryczna). Ocena końcowa projektu (prezentacja i dokumentacja) |
| Ocena końcowa | Średnia ważona ocen: ocena aktywności z wagą 0.2; ocena projektu wstępnego z wagą 0.4; ocena projektu końcowego z wagą 0.4 |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | L. Bichajło; G. Drupka; P. Grzybowski; P. Szczerba | Examination of the influence of the integrated mission management system on the pilot’s situational awareness | 2025 |
| 2 | P. Grzybowski; K. Ziółkowski | In-flight testing of the integrated mission management system | 2025 |
| 3 | P. Grzybowski; P. Rzucidło; P. Szwed; K. Warzocha | Determination of Atmospheric Gusts Using Integrated On-Board Systems of a Jet Transport Airplane—3D Problem | 2025 |
| 4 | P. Grzybowski; A. Pacana; D. Siwiec | An iterative method for survey improvement using statistical analysis | 2024 |
| 5 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | Design advancements for an integrated mission management system for small air transport vehicles in the COAST project | 2022 |
| 6 | B. Dołęga; P. Grzybowski; G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; P. Rzucidło; A. Tomczyk; Ł. Wałek | System redundantnego sterowania i nawigacji, zwłaszcza do samolotów bezzałogowych, ultralekkich załogowych i lekkich sportowych | 2021 |
| 7 | J. Beran; V. Di Vito; P. Grzybowski; T. Kabrt; P. Masłowski; M. Montesarchio; T. Rogalski | Flight management enabling technologies for single pilot operations in Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
| 8 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | A concept for an Integrated Mission Management System for Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
| 9 | P. Grzybowski; E. Szpakowska-Peas | Flight reconfiguration system-an emergency system of the future | 2020 |