logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Matematyka 2


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Mechatronika
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Informatyka i robotyka, Komputerowo wspomagane projektowanie
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
Inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Zakład Matematyki Dyskretnej
Kod zajęć:
2727
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 2 / W30 C45 / 7 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora 1:
dr Urszula Bednarz
Terminy konsultacji koordynatora:
w terminach podanych w harmonogramie pracy jednostki
Imię i nazwisko koordynatora 2:
dr Lucyna Trojnar-Spelina
Terminy konsultacji koordynatora:
https://lucynatrojnar-spelina.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Przekazanie podstawowych informacji dotyczących teorii równań różniczkowych zwyczajnych. Zastosowanie całek oraz równań różniczkowych w zagadnieniach geometrycznych i fizycznych.

Ogólne informacje o zajęciach:
Na moduł składa się 30 godz. wykładu i 45 godz. ćwiczeń. Moduł kończy się egzaminem pisemnym.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Leja F. Rachunek różniczkowy i całkowy PWN, Warszawa. 1971
2 Stankiewicz J., Wilczek K. Rachunek różniczkowy i całkowy funkcji jednej zmiennej Oficyna Wyd. PRz. 2008
3 Gewert M, Skoczylas Z. Analiza matematyczna 1. Definicje, twierdzenia, wzory. Oficyna Wyd. GiS, Wrocław. 2005
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Banaś J. Wędrychowicz S. Zbiór zadań z analizy matematycznej PWN, Warszawa. 2012
2 Krysicki W. Wlodarski L., Analiza matematyczna w zadaniach tom 1,2 PWN, Warszawa . 1999.
3 Berman G. Zbiór zadań z analizy matematycznej Pracownia Komputerowa Jacka Skalmierskiego, Gliwice. 2000
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Gewert M., Skoczylas Z. Analiza atematyczna 1, Przykłady i zadania. Oficyna Wyd. GiS. 2005

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Zaliczony moduł Matematyka 1

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Matematyka 1 realizowana na I semestrze.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność posługiwania się podstawowym aparatem matematycznym z zakresu analizy matematycznej i algebry

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność odpowiedniego określenia priorytetów służących do realizacji określonego przez siebie lub innych zadania

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Potrafi właściwie wykorzystać wiedzę o rachunku całkowym do obliczania prostych całek i zastosować ją w zadaniach geometrycznych wykład, ćwiczenia rachunkowe zaliczenie cz. pisemna, egzamin cz. pisemna K-W02++
K-U01++
K-U16+
P6S-KR
P6S-UW
P6S-WG
MEK02 Potrafi rozwiązać równanie różniczkowe rzędu pierwszego wykład, ćwiczenia rachunkowe zaliczenie cz. pisemna, egzamin cz. pisemna K-W02++
K-U01++
K-U04++
P6S-UU
P6S-UW
P6S-WG
MEK03 Potrafi rozwiązać równanie różniczkowe rzędu drugiego wykład, ćwiczenia rachunkowe zaliczenie cz. pisemna, egzamin cz. pisemna K-W02++
K-U01++
P6S-UW
P6S-WG
MEK04 Potrafi właściwie zastosować teorię szeregów liczbowych wykład, ćwiczenia rachunkowe zaliczenie cz. pisemna, egzamin cz. pisemna K-W02+
P6S-WG

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Całka oznaczona: definicje, własności, zastosowania geometryczne, całki niewłaściwe. W01-W03, C01-C03 MEK01
2 TK02 Równania różniczkowe zwyczajne rzędu I-ego, II-ego: definicje, całka ogólna i szczególna, zagadnienie Cauchy’ego, metody rozwiązywania równań różniczkowych liniowych i nieliniowych różnych typów. W04-W08, C04-C08 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK03 Szeregi liczbowe: definicja szeregu, sumy szeregu, szereg zbieżny, kryteria zbieżności szeregów, działania na szeregach zbieżnych. W09-W10, C09-C10 MEK04
2 TK04 Funkcje wielu zmiennych: definicje, dziedzina, przykłady, pochodne cząstkowe rzędu pierwszego i wyższych, ekstrema funkcji. W11-W13, C11-C13
2 TK05 Całki podwójne.Całki iterowane, zamiana zmiennych w całce podwójnej. W14-W15, C14-C15

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 45.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 13.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie na podstawie egzaminu pisemnego. Istnieje możliwość zwolnienia z egzaminu pisemnego w oparciu o pozytywną ocenę z ćwiczeń.
Ćwiczenia/Lektorat Zaliczenie ćwiczeń dokonuje się na podstawie dwóch kolokwiów pisemnych i aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną pozytywnych ocen z egzaminu i ćwiczeń.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie