
Główny cel kształcenia:
Zapoznanie studentów z zagadnieniami czynnika ludzkiego w kontekście bezpieczeństwa w lotnictwie oraz organizacji pracy w branży lotniczej.
Ogólne informacje o zajęciach:
Zajęcia obejmują ćwiczenia teoretyczne i praktyczne związane z zagadnieniami czynnika ludzkiego. W szczególności dotyczące ludzkich ograniczeń i możliwości, współpracy zespołów ludzkich i zagadnień "parszywej dwunastki" zgodnie z zaleceniami EASA.
Inne:
Prezentacje FAA i EASA dot. parszywej dwunastki (dirty dozen) i wymagań formalnych dla personelu lotniczego dostępne na stronie: faasafety.gov i www.easa.europa.eu
| 1 | J. Walters, R. Sumwalt | Aircraft Accident Analysis | McGraw-Hill Education. | 2000 |
| 1 | B. Staruch | Investigating Human Error | Routledge. | 2004 |
| 1 | Shari Standford Krause | Aircraft Safety. Accident Investigations Analyses & Applications | McGraw-Hill Education. | 2003 |
Wymagania formalne:
Rejestracja na 3 semestr studiów magisterskich na kierunku Lotnictwo i kosmonautyka i specjalności Zarządzanie Ruchem Lotniczym
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy ludzkiego organizmu.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student potrafi przeprowadzać proste eksperymenty badawcze, opracowywać wyniki i formułować sprawozdania.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student potrafi współpracować w grupie w celu osiągania wymaganych przedmiotem zajęć wymagań.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Wiedza podstawowych zagadnień związanych z czynnikiem ludzkim w lotnictwie. | ćwiczenia techniczne | obserwacja wykonawstwa |
K-K01+ |
P7S-KR |
| MEK02 | Umiejętności związane z formułowaniem problemów dotyczących czynnika ludzkiego, a także stosowaniem wybranych metod związanych z ich przeciwdziałaniem. | ćwiczenia techniczne | Sprawozdania z ćwiczen |
K-W09++ K-U16++ |
P7S-UO P7S-WK |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 3 | TK01 | C01 | MEK01 | |
| 3 | TK02 | C02,C03 | MEK01 MEK02 | |
| 3 | TK03 | C04, C05, C06 | MEK01 MEK02 | |
| 3 | TK04 | C07 | MEK01 MEK02 | |
| 3 | TK05 | C08, C09 | MEK02 | |
| 3 | TK06 | C10 | MEK01 | |
| 3 | TK07 | C11 | MEK01 | |
| 3 | TK08 | C13 | MEK01 MEK02 | |
| 3 | TK09 | C14 | MEK01 MEK02 | |
| 3 | TK10 | C15 | MEK01 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
||
| Konsultacje (sem. 3) | |||
| Zaliczenie (sem. 3) |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Ćwiczenia/Lektorat | Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen uzyskanych z weryfikacji MEK1 (W_MEK1) i MEK2 (W_MEK2) w proporcji: K = 3/5*W_MEK1 + 2/5*W_MEK2 przy czym oceny weryfikacji MEK1 i MEK2 muszą być różne od oceny niedostatecznej. Ocena W_MEK1 wystawiana jest na bazie obserwacji uczestnictwa w ciągu wszystkich zajęć. Ocena W_MEK2 jest wystawiana jako średnia ocena ze sprawozdań dotyczących poszczególnych ćwiczeń, przy czym do uzyskania zaliczenia należy oddać wszystkie sprawozdania wymagane zakresem zajęć i uzyskać z nich ocenę pozytywną. |
| Ocena końcowa | Ocena końcowa z przedmiotu jest oceną końcową z ćwiczeń. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | L. Bichajło; G. Drupka; P. Grzybowski; P. Szczerba | Examination of the influence of the integrated mission management system on the pilot’s situational awareness | 2025 |
| 2 | P. Grzybowski; K. Ziółkowski | In-flight testing of the integrated mission management system | 2025 |
| 3 | P. Grzybowski; P. Rzucidło; P. Szwed; K. Warzocha | Determination of Atmospheric Gusts Using Integrated On-Board Systems of a Jet Transport Airplane—3D Problem | 2025 |
| 4 | P. Grzybowski; A. Pacana; D. Siwiec | An iterative method for survey improvement using statistical analysis | 2024 |
| 5 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | Design advancements for an integrated mission management system for small air transport vehicles in the COAST project | 2022 |
| 6 | B. Dołęga; P. Grzybowski; G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; P. Rzucidło; A. Tomczyk; Ł. Wałek | System redundantnego sterowania i nawigacji, zwłaszcza do samolotów bezzałogowych, ultralekkich załogowych i lekkich sportowych | 2021 |
| 7 | J. Beran; V. Di Vito; P. Grzybowski; T. Kabrt; P. Masłowski; M. Montesarchio; T. Rogalski | Flight management enabling technologies for single pilot operations in Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
| 8 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | A concept for an Integrated Mission Management System for Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
| 9 | P. Grzybowski; E. Szpakowska-Peas | Flight reconfiguration system-an emergency system of the future | 2020 |