logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Czynnik ludzki w organizacji ruchu lotniczego


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Śmigłowce, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Awioniki i Sterowania
Kod zajęć:
18266
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Zarządzanie ruchem lotniczym
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 3 / C30 / 1 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Piotr Grzybowski
Terminy konsultacji koordynatora:
Zgodnie z USOS

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Zapoznanie studentów z zagadnieniami czynnika ludzkiego w kontekście bezpieczeństwa w lotnictwie oraz organizacji pracy w branży lotniczej.

Ogólne informacje o zajęciach:
Zajęcia obejmują ćwiczenia teoretyczne i praktyczne związane z zagadnieniami czynnika ludzkiego. W szczególności dotyczące ludzkich ograniczeń i możliwości, współpracy zespołów ludzkich i zagadnień "parszywej dwunastki" zgodnie z zaleceniami EASA.

Inne:
Prezentacje FAA i EASA dot. parszywej dwunastki (dirty dozen) i wymagań formalnych dla personelu lotniczego dostępne na stronie: faasafety.gov i www.easa.europa.eu

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 J. Walters, R. Sumwalt Aircraft Accident Analysis McGraw-Hill Education. 2000
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 B. Staruch Investigating Human Error Routledge. 2004
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Shari Standford Krause Aircraft Safety. Accident Investigations Analyses & Applications McGraw-Hill Education. 2003

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Rejestracja na 3 semestr studiów magisterskich na kierunku Lotnictwo i kosmonautyka i specjalności Zarządzanie Ruchem Lotniczym

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy ludzkiego organizmu.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student potrafi przeprowadzać proste eksperymenty badawcze, opracowywać wyniki i formułować sprawozdania.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student potrafi współpracować w grupie w celu osiągania wymaganych przedmiotem zajęć wymagań.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Wiedza podstawowych zagadnień związanych z czynnikiem ludzkim w lotnictwie. ćwiczenia techniczne obserwacja wykonawstwa K-K01+
P7S-KR
MEK02 Umiejętności związane z formułowaniem problemów dotyczących czynnika ludzkiego, a także stosowaniem wybranych metod związanych z ich przeciwdziałaniem. ćwiczenia techniczne Sprawozdania z ćwiczen K-W09++
K-U16++
P7S-UO
P7S-WK

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Zajęcia wstępne - ogólna charakterystyka i przedstawienie "parszywej dwunastki" oraz modelu "SHELL" C01 MEK01
3 TK02 Zmysł słuchu. Budowa ucha. Badania charakterystyki słyszalności (audiogram). C02,C03 MEK01 MEK02
3 TK03 Zmysł wzorku. Budowa oczu. Badania widzenia fotopowego i skotopowego, stereoskopowego, iluzje optyczne i ich wpływu na bezpieczeństwo w lotnictwie. C04, C05, C06 MEK01 MEK02
3 TK04 Pamięć. Badania pamięci krótkotrwałej C07 MEK01 MEK02
3 TK05 Relacje człowiek-maszyna. Badanie właściwości człowieka jako operatora statków powietrznych (m.in. czas reakcji, precyzji sterowania). C08, C09 MEK02
3 TK06 Czynniki wpływające na osiągi człowieka (omówienie zagadnień związanych ze zmianą wysokości, temperaturą, promieniowaniem etc.) C10 MEK01
3 TK07 Wpływ stresu na wydajność człowieka C11 MEK01
3 TK08 Metody komunikacji i ich wpływ na zdolność do prawidłowego wykonania zadań. C13 MEK01 MEK02
3 TK09 Współpraca w załodze wieloosobowej i budowanie zespołu C14 MEK01 MEK02
3 TK10 Podsumowanie zajęć, Q&A, wystawienie ocen końcowych. C15 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3)
Zaliczenie (sem. 3)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen uzyskanych z weryfikacji MEK1 (W_MEK1) i MEK2 (W_MEK2) w proporcji: K = 3/5*W_MEK1 + 2/5*W_MEK2 przy czym oceny weryfikacji MEK1 i MEK2 muszą być różne od oceny niedostatecznej. Ocena W_MEK1 wystawiana jest na bazie obserwacji uczestnictwa w ciągu wszystkich zajęć. Ocena W_MEK2 jest wystawiana jako średnia ocena ze sprawozdań dotyczących poszczególnych ćwiczeń, przy czym do uzyskania zaliczenia należy oddać wszystkie sprawozdania wymagane zakresem zajęć i uzyskać z nich ocenę pozytywną.
Ocena końcowa Ocena końcowa z przedmiotu jest oceną końcową z ćwiczeń.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 L. Bichajło; G. Drupka; P. Grzybowski; P. Szczerba Examination of the influence of the integrated mission management system on the pilot’s situational awareness 2025
2 P. Grzybowski; K. Ziółkowski In-flight testing of the integrated mission management system 2025
3 P. Grzybowski; P. Rzucidło; P. Szwed; K. Warzocha Determination of Atmospheric Gusts Using Integrated On-Board Systems of a Jet Transport Airplane—3D Problem 2025
4 P. Grzybowski; A. Pacana; D. Siwiec An iterative method for survey improvement using statistical analysis 2024
5 V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski Design advancements for an integrated mission management system for small air transport vehicles in the COAST project 2022
6 B. Dołęga; P. Grzybowski; G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; P. Rzucidło; A. Tomczyk; Ł. Wałek System redundantnego sterowania i nawigacji, zwłaszcza do samolotów bezzałogowych, ultralekkich załogowych i lekkich sportowych 2021
7 J. Beran; V. Di Vito; P. Grzybowski; T. Kabrt; P. Masłowski; M. Montesarchio; T. Rogalski Flight management enabling technologies for single pilot operations in Small Air Transport vehicles in the COAST project 2021
8 V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski A concept for an Integrated Mission Management System for Small Air Transport vehicles in the COAST project 2021
9 P. Grzybowski; E. Szpakowska-Peas Flight reconfiguration system-an emergency system of the future 2020