logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Sterowanie ruchem lotniczym


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Śmigłowce, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Awioniki i Sterowania
Kod zajęć:
18226
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Zarządzanie ruchem lotniczym
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 2 / W30 C15 L15 P15 / 5 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Grzegorz Drupka

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej zasad sterowania ruchem lotniczym oraz metod ich realizacji.

Ogólne informacje o zajęciach:
W ramach zajęć studenci poznają przepisy ruchu lotniczego oraz narzędzia i modele do sterowania ruchem lotniczym w fazie przelotu, na podejściu do lądowania i podczas kołowania.

Materiały dydaktyczne:
https://drupka.v.prz.edu.pl/

Inne:
https://drupka.v.prz.edu.pl/

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 ICAO Załącznik 2 - Przepisy ruchu lotniczego ICAO. 2005
2 EUROCONTROL European Route Network Improvement Plan (ERNIP) - Part 1 Airspace Design Methodology Guidelines – General Principles and Technical Specifications for Airspace Design. 2024
3 EUROCONTROL European Route Network Improvement Plan (ERNIP) - Part 2 Enhancement of European ATM capacity, flight efficiency and environmental performance. 2024
4 EUROCONTROL European Route Network Improvement Plan (ERNIP) - Part 3 Airspace Management Handbook. 2024
5 Jacek Skorupski Współczesne problemy inżynierii ruchu lotniczego. Modele i metody Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 2014
6 Nita Piotr Projektowanie lotnisk i portów lotniczych Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ. 2022
7 Edmund Klich, Bezpieczeństwo lotów Instytut Technologii Eksploatacji. 2011
8 Marina Efthymiou Air Traffic Management Principles, Performance, Markets Routledge. 2023
9 Norman J. Ashford, Saleh Mumayiz, Paul H. Wright Airport Engineering 4Ed; Planning, Design & Development Of 21St Century Airports (Pb) John Wiley & Sons Inc. 2011
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Kristi K Sabo, Peter Trono Effective Study Skills For Air Traffic Control: Using Learning Styles To Boost Recall & Retention Createspace Independent Publishing Platform. 2014
2 Arblaster Margaret Air Traffic Management: Economics, Regulation and Governance Elsevier. 2018
3 ICAO Zarządzanie ruchem lotniczym (PL-4444) : Procedury Służb Żeglugi Powietrznej Urząd Lotnictwa Cywilnego. 2007
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Zbigniew Polak, Andrzej Rypulak Awionika, przyrządy i systemy pokładowe WSOSP Dęblin. 2002

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Student powinien być dopuszczony do II semestru studiów stacjonarnych II-go stopnia na kierunku Lotnictwo i Kosmonautyka, specjalność Zarządzanie Ruchem Lotniczym

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotu Porty lotnicze (sem. 1)

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student powinien posiadać podstawowe umiejętności w zakresie posługiwania się systemami komputerowymi, w tym systemami prezentującymi dane o ruchu lotniczym oraz informacji meteo

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student powinien posiadać umiejętność współpracy w małym zespole

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Student zdobył wiedzę w zakresie przepisów i metod sterowania ruchem lotniczym. Wiedza ta dotyczy zarówno kontroli obszaru, zbliżania oraz ruchu lotniskowego. wykład, ćwiczenia problemowe, laboratorium, projekt zespołowy egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna, kolokwium, obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu, sprawozdanie K-W04+
K-W06+++
K-W09+
K-U15++
K-U16+++
K-K01++
P7S-KR
P7S-UK
P7S-UO
P7S-WG
P7S-WK

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Przepisy ruchu lotniczego W01-W06, C01-02, L01-02 MEK01
2 TK02 Zapobieganie kolizjom w ruchu lotniczym W07-W12, C03-C6, L03-L06 MEK01
2 TK03 Kształtowanie ruchu w przestrzeni kontroli obszaru ACC, rejonu kontrolowanego lotniska TMA i strefy kontrolowanej lotniska TWR W13-W18, C07-C10, L07-10 MEK01
2 TK04 Kształtowanie ruchu w sąsiedztwie stref - czasowo wydzielonej TSA, czasowo rezerwowanej TRA, niebezpiecznej D, zakazanej P, ograniczonej R W19-W24, C11-C12, L11-12 MEK01
2 TK05 Metody kompleksowego sterowania ruchem lotniczym przy wykorzystaniu modelu przestrzeni W25-W30, C13-C15, L13-15 MEK01
2 TK06 Identyfikacja obciążenia sektora, modelowanie i weryfikacja zgodnie z przyjętą metodą wybranego klastru przestrzeni P01-P015 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 2.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Jak w ocenie końcowej
Ćwiczenia/Lektorat Jak w ocenie końcowej
Laboratorium Jak w ocenie końcowej
Projekt/Seminarium Jak w ocenie końcowej
Ocena końcowa Ocena wiedzy i zrozumienia zagadnień prezentowanych na wykładzie i metod stosowanych w trakcie realizacji zadań laboratoryjnych oraz projektowych. Ocenę dokonuje się przy wykorzystaniu powszechnie akceptowanych metod jak sprawdziany, odpowiedzi, kontrolę opracowań pisemnych.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 G. Drupka Analiza obciążenia pracą personelu ATC dla wybranego rejonu informacji powietrznej 2025
2 G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek Analysis of changes in European air traffic flow after the 2022 armed conflict in Ukraine 2025
3 G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek Wpływ konfliktów zbrojnych w wybranych rejonach świata na obniżenie jakości informacji z systemów nawigacji satelitarnej 2025
4 L. Bichajło; G. Drupka; P. Grzybowski; P. Szczerba Examination of the influence of the integrated mission management system on the pilot’s situational awareness 2025
5 G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek Analiza zmian w ruchu lotniczym na przykładzie wybranych rejonów FIR europejskiej przestrzeni powietrznej po wystąpieniu konfliktu zbrojnego na terytorium Ukrainy 2024
6 G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek Metody wyznaczania pozycji bezzałogowego statku powietrznego na pasie w fazie startu 2024
7 G. Drupka System klawiatury, zwłaszcza komputerowej 2023
8 G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions 2020
9 G. Drupka; A. Mieszkowicz-Rolka; L. Rolka Multicriteria decision-making in flight route selection 2020