
Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej wyznaczania osiągów statku powietrznego oraz wykorzystanie informacji o osiągach statku powietrznego podczas planowania i zarządzania lotem
Ogólne informacje o zajęciach:
Podczas zajęć student zapoznaje się ze charakterystyką poszczególnych klas osiągów statków osiągów, wyznaczaniem i zastosowaniem informacji o osiągach statków powietrznych,
| 1 | Filippone, A. | Flight Performance of Fixed and Rotary Wing Aircraft | Elsevier: Burlington, UK. | 2006 |
| 2 | M.E. Eshelby | Aircraft performance: theory and practice | AIAA Education Series, International Edition. | 2000 |
| 3 | Lowry J.T. | Performance of Light Aircraft | AIAA Education Series, International Edition. | 1999 |
| 4 | Jeppesen Sanderon Inc. | Performance, JAA ATPL Training . | Jeppesen Sanderon Inc.. | 2007 |
| 5 | European Aviation Safety Agency (EASA) | Certification Specifications for Normal, Utility, Aerobatic, and Commuter Category Aeroplanes CS-23, Amendment 5 | EASA publication. | 2020 |
| 6 | European Aviation Safety Agency (EASA) | Certification Specifications for Large Aeroplanes CS-25, Amendment 27 | EASA publication. | 2021 |
| 7 | Filippone, A. | Flight Performance of Fixed and Rotary Wing Aircraft | Elsevier: Burlington, UK. | 2006 |
| 8 | McCormick B. W. | Aerodynamics, aeronautics and flight mechanics | Wiley, New York. | 1995 |
| 9 | M.E. Eshelby | Aircraft performance: theory and practice | AIAA Education Series, International Edition. | 2000 |
| 10 | Lowry J.T. | Performance of Light Aircraft | AIAA Education Series, International Edition. | 1999 |
| 1 | UK CAA CAP 698 | Aeroplane Performance Manual | -. | - |
| 2 | Jeppesen Sanderon Inc. | Performance, JAA ATPL Training | Jeppesen Sanderon Inc.. | 2007 |
| 3 | Roskam J. | Airplane Aerodynamics and Performance | DARcorporation: Ottawa, KS, USA. | 2000 |
| 4 | Roskam, J. | Airplane design. In Part VI: Preliminary Calculation of Aerodynamic, Thrust and Power Characteristics | DARcorporation: Ottawa, KS, USA. | 1987 |
Wymagania formalne:
Wpis studenta na właściwy (trzeci) semestr studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Posiada ugruntowaną wiedzę na tematy lotnicze, w szczególności mechaniki lotu
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umie samodzielnie zdobywać wiedzę z materiałów źródłowych, w tym w języku angielskim
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Potrafi współpracować w grupie w celu rozwiązania postawionego zadania
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Student zdobył pogłębioną wiedzę dotyczącą wyznaczania charakterystyk osiągowych statków powietrznych. | Wykład | egzamin pisemny |
K-W04+ K-W07++ K-U01++ K-K01+ K-K03+ |
P7S-KO P7S-KR P7S-UW P7S-WG |
| MEK02 | Student potrafi posługiwać się danymi statków powietrznych w związku z realizacją zadań związanych z zarządzaniem ruchem lotniczym | Wykład, ćwiczenia | kolokwium, egzamin pisemny |
K-W04+ K-W07++ K-U01++ K-K01+ K-K03+ |
P7S-KO P7S-KR P7S-UW P7S-WG |
| MEK03 | Student posiada wiedzę z zakresu mechaniki lotu i potrafi ją wykorzystać do analizy osiągów samolotu w wybranych stanach lotu ustalonego z uwzględnieniem uwarunkowań operacyjnych. | Wykład, ćwiczenia | kolokwium, egzamin pisemny |
K-W04+ K-W07++ K-U01++ K-K01+ K-K03+ |
P7S-KO P7S-KR P7S-UW P7S-WG |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 3 | TK01 | W01-W12, C01-C06 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 3 | TK02 | W13-W20, C07-C10 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 3 | TK03 | W21-W26, C11-C13 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 3 | TK04 | W27-W30, C14-C15 | MEK01 MEK02 MEK03 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
1.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem. |
|
| Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) | Przygotowanie do ćwiczeń:
1.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 3.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
1.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 3) | Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
||
| Egzamin (sem. 3) | Przygotowanie do egzaminu:
4.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Wykorzystanie wiedzy teoretycznej do analiz osiągów samolotu z uwzględnieniem uwarunkowań operacyjnych (MEK01, MEK02, MEK03) sprawdzane na podstawie egzaminu pisemnego |
| Ćwiczenia/Lektorat | Wykorzystanie wiedzy teoretycznej do analiz osiągów statku powietrznego z uwzględnieniem uwarunkowań operacyjnych (MEK01, MEK02, MEK03) sprawdzane na podstawie kolokwium zaliczeniowego |
| Ocena końcowa | Ocena końcowa uwzględniająca składowe w proporcji 0,7 (ezgamin) do 0,3 (kolokwium zaliczeniowe) |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Analysis of changes in European air traffic flow after the 2022 armed conflict in Ukraine | 2025 |
| 2 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Wpływ konfliktów zbrojnych w wybranych rejonach świata na obniżenie jakości informacji z systemów nawigacji satelitarnej | 2025 |
| 3 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Analiza zmian w ruchu lotniczym na przykładzie wybranych rejonów FIR europejskiej przestrzeni powietrznej po wystąpieniu konfliktu zbrojnego na terytorium Ukrainy | 2024 |
| 4 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Metody wyznaczania pozycji bezzałogowego statku powietrznego na pasie w fazie startu | 2024 |
| 5 | M. Dojka; K. Jakubik; T. Rogalski; Ł. Wałek | Automatic take-off control system | 2023 |
| 6 | B. Dołęga; P. Grzybowski; G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; P. Rzucidło; A. Tomczyk; Ł. Wałek | System redundantnego sterowania i nawigacji, zwłaszcza do samolotów bezzałogowych, ultralekkich załogowych i lekkich sportowych | 2021 |
| 7 | K. Czerwińska; D. Jaworski; A. Pacana; M. Pruchniak; Ł. Wałek | Analiza i zastosowanie controlingu produkcji metodą ABC/XYZ w branży automotive | 2021 |
| 8 | W. Frącz; G. Janowski; M. Pruchniak; Ł. Wałek | The Use of Computed Tomography in the Study of Microstructure of Molded Pieces Made of Poly(3-hydroxybutyric-co-3-hydroxyvaleric acid) (PHBV) Biocomposites with Natural Fiber | 2021 |
| 9 | Ł. Chodoła; D. Ficek; I. Szczęsny; T. Trzepieciński; Ł. Wałek | Modelling of the draw bead coefficient of friction in sheet metal forming | 2021 |