logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Osiągi statków powietrznych


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Śmigłowce, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Awioniki i Sterowania
Kod zajęć:
18222
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Zarządzanie ruchem lotniczym
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 3 / W30 C15 / 2 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
mgr inż. Łukasz Wałek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej wyznaczania osiągów statku powietrznego oraz wykorzystanie informacji o osiągach statku powietrznego podczas planowania i zarządzania lotem

Ogólne informacje o zajęciach:
Podczas zajęć student zapoznaje się ze charakterystyką poszczególnych klas osiągów statków osiągów, wyznaczaniem i zastosowaniem informacji o osiągach statków powietrznych,

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Filippone, A. Flight Performance of Fixed and Rotary Wing Aircraft Elsevier: Burlington, UK. 2006
2 M.E. Eshelby Aircraft performance: theory and practice AIAA Education Series, International Edition. 2000
3 Lowry J.T. Performance of Light Aircraft AIAA Education Series, International Edition. 1999
4 Jeppesen Sanderon Inc. Performance, JAA ATPL Training . Jeppesen Sanderon Inc.. 2007
5 European Aviation Safety Agency (EASA) Certification Specifications for Normal, Utility, Aerobatic, and Commuter Category Aeroplanes CS-23, Amendment 5 EASA publication. 2020
6 European Aviation Safety Agency (EASA) Certification Specifications for Large Aeroplanes CS-25, Amendment 27 EASA publication. 2021
7 Filippone, A. Flight Performance of Fixed and Rotary Wing Aircraft Elsevier: Burlington, UK. 2006
8 McCormick B. W. Aerodynamics, aeronautics and flight mechanics Wiley, New York. 1995
9 M.E. Eshelby Aircraft performance: theory and practice AIAA Education Series, International Edition. 2000
10 Lowry J.T. Performance of Light Aircraft AIAA Education Series, International Edition. 1999
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 UK CAA CAP 698 Aeroplane Performance Manual -. -
2 Jeppesen Sanderon Inc. Performance, JAA ATPL Training Jeppesen Sanderon Inc.. 2007
3 Roskam J. Airplane Aerodynamics and Performance DARcorporation: Ottawa, KS, USA. 2000
4 Roskam, J. Airplane design. In Part VI: Preliminary Calculation of Aerodynamic, Thrust and Power Characteristics DARcorporation: Ottawa, KS, USA. 1987

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Wpis studenta na właściwy (trzeci) semestr studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Posiada ugruntowaną wiedzę na tematy lotnicze, w szczególności mechaniki lotu

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umie samodzielnie zdobywać wiedzę z materiałów źródłowych, w tym w języku angielskim

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Potrafi współpracować w grupie w celu rozwiązania postawionego zadania

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Student zdobył pogłębioną wiedzę dotyczącą wyznaczania charakterystyk osiągowych statków powietrznych. Wykład egzamin pisemny K-W04+
K-W07++
K-U01++
K-K01+
K-K03+
P7S-KO
P7S-KR
P7S-UW
P7S-WG
MEK02 Student potrafi posługiwać się danymi statków powietrznych w związku z realizacją zadań związanych z zarządzaniem ruchem lotniczym Wykład, ćwiczenia kolokwium, egzamin pisemny K-W04+
K-W07++
K-U01++
K-K01+
K-K03+
P7S-KO
P7S-KR
P7S-UW
P7S-WG
MEK03 Student posiada wiedzę z zakresu mechaniki lotu i potrafi ją wykorzystać do analizy osiągów samolotu w wybranych stanach lotu ustalonego z uwzględnieniem uwarunkowań operacyjnych. Wykład, ćwiczenia kolokwium, egzamin pisemny K-W04+
K-W07++
K-U01++
K-K01+
K-K03+
P7S-KO
P7S-KR
P7S-UW
P7S-WG

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Siły działające na samolot w locie; Prędkości charakterystyczne; Osiągi przelotowe samolotu (SAR, SE); Scenariusze realizacji przelotu; Optymalne parametry przelotowe; Zasięg i długotrwałość lotu samolotu; Osiągi samolotu w fazie wznoszenia i schodzenia z wysokości przelotowej; Start i lądowanie samolotu; Osiągi manewrowe samolotu; Osiągowe planowanie lotu. W01-W12, C01-C06 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK02 Klasa osiągowa A: tylko samoloty certyfikowane według standardów CS-25 - Start: Omówienie sposobu wykonywania obliczeń dotyczących startu Ćwiczenia praktyczne w wykonywaniu obliczeń dotyczących startu; b. Dodatkowe procedury i zjawiska związane ze startem; c. Początkowe wznoszenie: - Procedury antyhałasowe - Segmenty wznoszenia po starcie, wymagane gradienty i przewyższenie nad przeszkodami - Wymagania odnośnie przestrzeni dla początkowego wznoszenia; d. Przelot: wznoszenie w trakcie przelotu, ograniczenia prędkości w trakcie przelotu, zniżanie w trakcie przelotu, operacje ETOPS - wymagania; e. Lądowanie: wymagania odnośnie osiągów samolotu w trakcie lądowania oraz nieudanego podejścia dla lotniska docelowego i zapasowego – ćwiczenia praktyczne, wymagania odnośnie długości lądowania - ćwiczenia praktyczne; Planowanie lotu i monitorowanie lotu: planowanie lotu dla lotów IFR – samolot o klasie osiągów A - ćwiczenia praktyczne; planowanie paliwa - polityka paliwowa dla samolotów o klasie osiągów A W13-W20, C07-C10 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK03 Zasady lotu w odniesieniu do samolotów wielosilnikowych: Ograniczenia ogólne, Ograniczenia prędkościowe, Ograniczenia masowe; Wykonanie, planowanie i monitorowanie lotu: Obliczanie osiągów dotyczących prędkości, gradientów, mas dla startu, przelotu, podejścia do lądowania i lądowania zgodnie z dostępną dokumentacją; Planowanie lotu w warunkach normalnych i anormalnych: optymalny lub maksymalny poziom lotu; minimalna wymagana wysokość bezwzględna lotu, optymalny i maksymalny poziom lotu; Monitorowanie lotu. W21-W26, C11-C13 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK04 Zasady lotu w odniesieniu do wiropłatów: ograniczenia ogólne, ograniczenia prędkościowe, ograniczenia masowe; wykonanie, planowanie i monitorowanie lotu: obliczanie osiągów dotyczących prędkości dla startu, przelotu, podejścia do lądowania i lądowania zgodnie z dostępną dokumentacją; planowanie lotu: optymalny lub maksymalny poziom lotu; minimalna wymagana wysokość bezwzględna lotu, optymalny i maksymalny poziom lotu; monitorowanie lotu. W27-W30, C14-C15 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 1.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Przygotowanie do ćwiczeń: 1.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 4.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Wykorzystanie wiedzy teoretycznej do analiz osiągów samolotu z uwzględnieniem uwarunkowań operacyjnych (MEK01, MEK02, MEK03) sprawdzane na podstawie egzaminu pisemnego
Ćwiczenia/Lektorat Wykorzystanie wiedzy teoretycznej do analiz osiągów statku powietrznego z uwzględnieniem uwarunkowań operacyjnych (MEK01, MEK02, MEK03) sprawdzane na podstawie kolokwium zaliczeniowego
Ocena końcowa Ocena końcowa uwzględniająca składowe w proporcji 0,7 (ezgamin) do 0,3 (kolokwium zaliczeniowe)

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek Analysis of changes in European air traffic flow after the 2022 armed conflict in Ukraine 2025
2 G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek Wpływ konfliktów zbrojnych w wybranych rejonach świata na obniżenie jakości informacji z systemów nawigacji satelitarnej 2025
3 G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek Analiza zmian w ruchu lotniczym na przykładzie wybranych rejonów FIR europejskiej przestrzeni powietrznej po wystąpieniu konfliktu zbrojnego na terytorium Ukrainy 2024
4 G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek Metody wyznaczania pozycji bezzałogowego statku powietrznego na pasie w fazie startu 2024
5 M. Dojka; K. Jakubik; T. Rogalski; Ł. Wałek Automatic take-off control system 2023
6 B. Dołęga; P. Grzybowski; G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; P. Rzucidło; A. Tomczyk; Ł. Wałek System redundantnego sterowania i nawigacji, zwłaszcza do samolotów bezzałogowych, ultralekkich załogowych i lekkich sportowych 2021
7 K. Czerwińska; D. Jaworski; A. Pacana; M. Pruchniak; Ł. Wałek Analiza i zastosowanie controlingu produkcji metodą ABC/XYZ w branży automotive 2021
8 W. Frącz; G. Janowski; M. Pruchniak; Ł. Wałek The Use of Computed Tomography in the Study of Microstructure of Molded Pieces Made of Poly(3-hydroxybutyric-co-3-hydroxyvaleric acid) (PHBV) Biocomposites with Natural Fiber 2021
9 Ł. Chodoła; D. Ficek; I. Szczęsny; T. Trzepieciński; Ł. Wałek Modelling of the draw bead coefficient of friction in sheet metal forming 2021