
Główny cel kształcenia:
Przekazanie podstaw wiedzy z zakresu fizyki lotu statku powietrznego w stanach nieustalonych oraz zapoznanie z metodami obliczeniowymi, pozwalającymi na analizę i ocenę charakterystyk równowagi i stateczności samolotu.
Ogólne informacje o zajęciach:
W ramach modułu realizowany jest wykład prezentujący zagadnienia teoretyczne oraz ćwiczenia umożliwiające praktyczne doskonalenie umiejętności oraz powiązanie zagadnień teoretycznych z zagadnieniami praktycznymi.
Materiały dydaktyczne:
Opracowania autorskie prowadzącego moduł
Inne:
Prezentacje do wybranych wykładów
| 1 | Kowaleczko G. | Mechanika Lotu. Manewry Samolotów. | Lotnicza Akademia Wojskowa. | 2022 |
| 2 | Kowaleczko G. | Mechanika Lotu. Dynamika Samolotów | Lotnicza Akademia Wojskowa. | 2024 |
| 3 | Babister A.W. | Aircraft dynamic stability and response | Pergamon Press Ltd., England. | 1980 |
| 4 | Etkin B. | Dynamics of Flight | John Wiley&Sons, Inc., International Edition. | 1959 |
| 5 | Etkin B. | Dynamics of Atmospheric Flight | John Wiley&Sons, Inc., International Edition. | 1972 |
| 6 | Etkin B., Reid L.D. | Dynamics of flight. Stability and control | John Wiley&Sons, Inc., International Edition. | 1994 |
| 7 | Fiszdon W. | Mechanika Loty T1/2 | PWN, Warszawa . | 1961 |
| 1 | Etkin B. | Dynamics of Flight | John Wiley&Sons, Inc., International Edition. | 1959 |
| 2 | Babister A.W. | Aircraft dynamic stability and response | Pergamon Press Ltd., England. | 1980 |
| 1 | Roskam J. | Airplane flight dynamics and automatic flight controls | Roskam Aviation and Engineering Corporation, USA. | 1979 |
Wymagania formalne:
Student wpisany na semestr 2
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiedza w zakresie matematyki, podstaw techniki lotniczej, mechaniki ogólnej, napędów lotniczych, podstaw aerodyanmiki, podstaw mechaniki lotu
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność opisu stanu równowagi oraz ruchu samolotu w nieustalonych stanach lotu. Umiejętność rozumienia naukowych tekstów pisanych, tworzenia notatek, pozyskiwania informacji z literatury.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność współpracy w grupie. Rozumienie ciągłej potrzeby zdobywania wiedzy i doskonalenia się.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu dynamiki lotu oraz rozumie i potrafi wykorzystać tą wiedzę do analizy stanu równowagi statku powietrznego i ruchu statku powietrznego w nieustalonych stanach lotu. | wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium | kolokwium, raport pisemny |
K-W06+++ K-U15++ K-K05+ |
P7S-KK P7S-UK P7S-WG |
| MEK02 | Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, stosując profesjonalny język właściwy dla danego zagadnienia i środowiska zawodowego, a także w innych środowiskach | wykład interaktywny, ćwiczenia problemowe, laboratorium | obserwacja wykonawstwa, raport pisemny |
K-W06+++ K-U15++ K-K05+ |
P7S-KK P7S-UK P7S-WG |
| MEK03 | Student rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych | wykład interaktywny, ćwiczenia problemowe, laboratorium | kolokwium, raport pisemny |
K-W06+++ K-U15++ K-K05+ |
P7S-KK P7S-UK P7S-WG |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 2 | TK01 | W01, C01, L01 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK02 | W02, C02, L02 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK03 | W03, C03, L03 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK04 | W04 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK05 | W05, W06, W07, C04, L04 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK06 | W08, W09, C05, L05 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK07 | W10, W11, C06, L06 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK08 | W12, W13, C07, L07 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK09 | W14, W15 | MEK01 MEK02 MEK03 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 2) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
| Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) | Przygotowanie do ćwiczeń:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
5.00 godz./sem. |
| Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
5.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
5.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
5.00 godz./sem. |
|
| Zaliczenie (sem. 2) |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Wiedza teoretyczna z zakresu mechaniki lotu dotycząca równowagi, stateczności i manewrów samolotu (MEK01) sprawdzana na podstawie kolokwium pisemnego. Rozumienie i zdolność porozumiewania się profesjonalnym językiem sprawdzane będą na podstawie rozumienia pytań i oceny udzielanych odpowiedzi w trakcie kolokwium pisemnego (MEK02). Zakres tematyczny kolokwium i forma udzielnych odpowiedzi pozwoli ocenić poziom kompetencji zawodowych studenta uzyskanych w wyniku ukończenia modułu kształcenia (MEK03). |
| Ćwiczenia/Lektorat | Sposób wykorzystania wiedzy teoretycznej z zakresu mechaniki lotu dotycząca równowagi, stateczności i manewrów samolotu (MEK01) sprawdzana będzie na podstawie sprawozdań pisemnych z wykonanych zadań obliczeniowych. Rozumienie i zdolność porozumiewania się profesjonalnym językiem sprawdzane będą na podstawie oceny sprawozdań pisemnych z wykonanych zadań obliczeniowych (MEK02). Obszerność sprawozdań pisemnych z wykonanych zadań obliczeniowych pozwoli ocenić poziom kompetencji zawodowych studenta uzyskanych w wyniku realizacji bieżącego modułu kształcenia (MEK03). |
| Laboratorium | Wykorzystanie wiedzy z mechaniki lotu (MEK01) będzie oceniane na podstawie prostych zadań symulacyjnych realizowanych na komputerze. Zdolność komunikacji profesjonalnym językiem zostanie sprawdzona poprzez ocenę sprawozdań (MEK02). Zakres sprawozdań pozwoli ocenić kompetencje zawodowe studenta zdobyte w ramach modułu (MEK03). |
| Ocena końcowa |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | B. Cieniek; A. Majka; P. Skała; I. Stefaniuk; Z. Szczerba; W. Żyłka | Impact of Degraded Aviation Paints on the Aerodynamic Performance of Aircraft Skin | 2025 |
| 2 | A. Majka; J. Muszyńska-Pałys | Analysis of the performance of an aircraft powered by hybrid propulsion | 2023 |
| 3 | D. Lichoń; T. Lis; A. Majka | RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace | 2023 |
| 4 | M. Klimczyk; K. Kucharski; A. Majka; J. Muszyńska-Pałys | Hydrogen Valley as a Hub for Technological Cooperation Between Science, Business, Local Government and NGOs. An Overview of Approaches in Europe | 2023 |
| 5 | P. Cichosz; M. Drajewicz; M. Góral; A. Majka; W. Nowak; J. Sęp; R. Smusz | Design of Newly Developed Burner Rig Operating with Hydrogen Rich Fuel Dedicated for Materials Testing | 2023 |
| 6 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak | Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization | 2022 |
| 7 | G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej | Regular graph-based free route flight planning approach | 2021 |
| 8 | A. Majka | Weryfikacja i walidacja nowego algorytmu planowania tras w przestrzeni FRA | 2020 |
| 9 | A. Majka; P. Wacnik | Współpraca ponadeuropejska w obszarze lotnictwa w świetle realizacji celów agendy flightpath 2050 | 2020 |
| 10 | G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski | Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions | 2020 |
| 11 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy | Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization | 2020 |