
Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej zasad sterowania ruchem lotniczym oraz metod ich realizacji.
Ogólne informacje o zajęciach:
W ramach zajęć studenci poznają przepisy ruchu lotniczego oraz narzędzia i modele do sterowania ruchem lotniczym w fazie przelotu, na podejściu do lądowania i podczas kołowania.
Materiały dydaktyczne:
https://drupka.v.prz.edu.pl/
Inne:
https://drupka.v.prz.edu.pl/
| 1 | ICAO | Załącznik 2 - Przepisy ruchu lotniczego | ICAO. | 2005 |
| 2 | EUROCONTROL | European Route Network Improvement Plan (ERNIP) - Part 1 | Airspace Design Methodology Guidelines – General Principles and Technical Specifications for Airspace Design. | 2024 |
| 3 | EUROCONTROL | European Route Network Improvement Plan (ERNIP) - Part 2 | Enhancement of European ATM capacity, flight efficiency and environmental performance. | 2024 |
| 4 | EUROCONTROL | European Route Network Improvement Plan (ERNIP) - Part 3 | Airspace Management Handbook. | 2024 |
| 5 | Jacek Skorupski | Współczesne problemy inżynierii ruchu lotniczego. Modele i metody | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. | 2014 |
| 6 | Nita Piotr | Projektowanie lotnisk i portów lotniczych | Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ. | 2022 |
| 7 | Edmund Klich, | Bezpieczeństwo lotów | Instytut Technologii Eksploatacji. | 2011 |
| 8 | Marina Efthymiou | Air Traffic Management Principles, Performance, Markets | Routledge. | 2023 |
| 9 | Norman J. Ashford, Saleh Mumayiz, Paul H. Wright | Airport Engineering 4Ed; Planning, Design & Development Of 21St Century Airports (Pb) | John Wiley & Sons Inc. | 2011 |
| 1 | Kristi K Sabo, Peter Trono | Effective Study Skills For Air Traffic Control: Using Learning Styles To Boost Recall & Retention | Createspace Independent Publishing Platform. | 2014 |
| 2 | Arblaster Margaret | Air Traffic Management: Economics, Regulation and Governance | Elsevier. | 2018 |
| 3 | ICAO | Zarządzanie ruchem lotniczym (PL-4444) : Procedury Służb Żeglugi Powietrznej | Urząd Lotnictwa Cywilnego. | 2007 |
| 1 | Zbigniew Polak, Andrzej Rypulak | Awionika, przyrządy i systemy pokładowe | WSOSP Dęblin. | 2002 |
Wymagania formalne:
Student musi ukończyć studia inżynierskie i być dopuszczonym do realizacji programu na studiach magisterskich
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu ruchu lotniczego
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student powinien posiadać podstawowe umiejętności w zakresie posługiwania się systemami komputerowymi, w tym systemami prezentującymi dane o ruchu lotniczym oraz informacji meteo
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student powinien posiadać umiejętność współpracy w małym zespole
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Student posiada wiedzę z zakresu projektowania, funkcjonowania i obsługi portów lotniczych. | wykład, laboratorium problemowe, projekt zespołowy | egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna, kolokwium, prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie |
K-W06+++ K-W07++ K-W09+ K-U01+ K-U09++ K-K03+ |
P7S-KO P7S-UW P7S-WG P7S-WK |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 1 | TK01 | W01-W06, L01-02 | MEK01 | |
| 1 | TK02 | W07-W12, L03-L04 | MEK01 | |
| 1 | TK03 | W13-W18, L05-L06 | MEK01 | |
| 1 | TK04 | W19-W24, L07-10 | MEK01 | |
| 1 | TK05 | W25-W30, L11-15 | MEK01 | |
| 1 | TK06 | P01-P015 | MEK01 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
| Laboratorium (sem. 1) | Przygotowanie do laboratorium:
2.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
10.00 godz./sem. |
| Projekt/Seminarium (sem. 1) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 1.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 1) | Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
||
| Egzamin (sem. 1) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Jak w ocenie końcowej |
| Laboratorium | Jak w ocenie końcowej |
| Projekt/Seminarium | Jak w ocenie końcowej |
| Ocena końcowa | Ocena wiedzy i zrozumienia zagadnień prezentowanych na wykładzie i metod stosowanych w trakcie realizacji zadań laboratoryjnych oraz projektowych. Ocenę dokonuje się przy wykorzystaniu powszechnie akceptowanych metod jak sprawdziany, odpowiedzi, kontrolę opracowań pisemnych. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | G. Drupka | Analiza obciążenia pracą personelu ATC dla wybranego rejonu informacji powietrznej | 2025 |
| 2 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Analysis of changes in European air traffic flow after the 2022 armed conflict in Ukraine | 2025 |
| 3 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Wpływ konfliktów zbrojnych w wybranych rejonach świata na obniżenie jakości informacji z systemów nawigacji satelitarnej | 2025 |
| 4 | L. Bichajło; G. Drupka; P. Grzybowski; P. Szczerba | Examination of the influence of the integrated mission management system on the pilot’s situational awareness | 2025 |
| 5 | P. Grzybowski; K. Ziółkowski | In-flight testing of the integrated mission management system | 2025 |
| 6 | P. Grzybowski; P. Rzucidło; P. Szwed; K. Warzocha | Determination of Atmospheric Gusts Using Integrated On-Board Systems of a Jet Transport Airplane—3D Problem | 2025 |
| 7 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Analiza zmian w ruchu lotniczym na przykładzie wybranych rejonów FIR europejskiej przestrzeni powietrznej po wystąpieniu konfliktu zbrojnego na terytorium Ukrainy | 2024 |
| 8 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Metody wyznaczania pozycji bezzałogowego statku powietrznego na pasie w fazie startu | 2024 |
| 9 | P. Grzybowski; A. Pacana; D. Siwiec | An iterative method for survey improvement using statistical analysis | 2024 |
| 10 | G. Drupka | System klawiatury, zwłaszcza komputerowej | 2023 |
| 11 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | Design advancements for an integrated mission management system for small air transport vehicles in the COAST project | 2022 |
| 12 | B. Dołęga; P. Grzybowski; G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; P. Rzucidło; A. Tomczyk; Ł. Wałek | System redundantnego sterowania i nawigacji, zwłaszcza do samolotów bezzałogowych, ultralekkich załogowych i lekkich sportowych | 2021 |
| 13 | J. Beran; V. Di Vito; P. Grzybowski; T. Kabrt; P. Masłowski; M. Montesarchio; T. Rogalski | Flight management enabling technologies for single pilot operations in Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
| 14 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | A concept for an Integrated Mission Management System for Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
| 15 | G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski | Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions | 2020 |
| 16 | G. Drupka; A. Mieszkowicz-Rolka; L. Rolka | Multicriteria decision-making in flight route selection | 2020 |
| 17 | P. Grzybowski; E. Szpakowska-Peas | Flight reconfiguration system-an emergency system of the future | 2020 |