
Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności w dziedzinie inteligencji obliczeniowej (soft computing, artificial intelligence) i zastosowania jej wybranych metod w podejmowaniu decyzji, a w szczególności do rozwiązywania zagadnień lotniczych.
Ogólne informacje o zajęciach:
W trakcie zajęć wykładowych studenci poznają wybrane metody reprezentacji wiedzy i podejmowania decyzji. Omawiane są systemy ekspertowe, metoda ID3 Quinlana, teoria zbiorów rozmytych, teoria zbiorów przybliżonych, sztuczne sieci neuronowe, algorytmy ewolucyjne oraz metody inteligencji roju. W trakcie zajęć projektowych studenci rozwiązują zadania, stosując metody omawiane na wykładach oraz realizują projekty, wykorzystując metody inteligencji obliczeniowej do rozwiązywania wybranego zagadnienia lotniczego. Zajęcia przygotowują studentów do prowadzenia badań naukowych.
| 1 | Mulawka J. | Systemy ekspertowe | WNT. | 1996 |
| 2 | Rutkowska D., Piliński M., Rutkowski L. | Sieci neuronowe, algorytmy genetyczne i systemy rozmyte | PWN. | 1999 |
| 3 | Mrózek A., Płonka L. | Analiza danych metodą zbiorów przybliżonych | Akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ. | 1999 |
| 4 | Wawrzyński P. | Podstawy sztucznej inteligencji | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. | 2014 |
| 5 | Ossowski S. | Sieci neuronowe do przetwarzania informacji | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. | 2013 |
| 6 | Rutkowski L. | Metody i techniki sztucznej inteligencji | PWN. | 2012 |
Wymagania formalne:
Rejestracja studenta na semestrze pierwszym studiów drugiego stopnia kierunku lotnictwo i kosmonautyka.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiedza podstawowa w zakresie informatyki i matematyki.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
umiejętność posługiwania się literaturą lub dokumentacją w języku angielskim.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | zna budowę systemów ekspertowych i stosowane w nich metody wnioskowania, podstawowe pojęcia teorii zbiorów rozmytych, zbiorów przybliżonych oraz sztucznych sieci neuronowych. | wykład, projekt | sprawdzian pisemny oraz na bieżąco w trakcie zajęć projektowych |
K-W04++ K-W05+ |
P7S-WG |
| MEK02 | potrafi posługiwać się dokumentacją oprogramowania (w tym w języku angielskim) podczas rozwiązywania problemów inżynierskich występujących w lotnictwie; potrafi przygotować sprawozdanie z przeprowadzonych eksperymentów przez co kształtuje umiejętności wymagane do prowadzenia badań naukowych. | projekt | sprawozdanie |
K-U05++ |
P7S-UK |
| MEK03 | potrafi zrealizować regułowy system ekspertowy, system wnioskowania rozmytego oraz przybliżonego, a także sztuczną sieć neuronową do rozwiązania zagadnienia lotniczego; potrafi przeprowadzić eksperymenty i wyciągać wnioski, przez co przygotowuje się do prowadzenia badań naukowych. | projekt | sprawozdanie, dyskusja |
K-U08+++ K-U10++ |
P7S-UW |
| MEK04 | potrafi pracować w zespole i ustalić harmonogram służący realizacji zadania, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | projekt | na bieżąco w trakcie zajęć, sprawozdania |
K-U16++ |
P7S-UO |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 1 | TK01 | W01, W02 | MEK01 | |
| 1 | TK02 | W03, W04 | MEK01 | |
| 1 | TK03 | W05, W06, W07 | MEK01 | |
| 1 | TK04 | W08, W09 | MEK01 | |
| 1 | TK05 | W10, W11, W12 | MEK01 | |
| 1 | TK06 | W13, W14 | MEK01 | |
| 1 | TK07 | W15 | ||
| 1 | TK08 | P01, P02, PO3 | MEK02 MEK03 MEK04 | |
| 1 | TK09 | P04 | ||
| 1 | TK10 | P05, P06, P07 | MEK02 MEK03 MEK04 | |
| 1 | TK11 | P08, P09, P10 | MEK02 MEK03 MEK04 | |
| 1 | TK12 | P11, P12, P13 | MEK02 MEK03 MEK04 | |
| 1 | TK13 | P14, P15 | MEK04 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
|
| Projekt/Seminarium (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
||
| Konsultacje (sem. 1) | Przygotowanie do konsultacji:
10.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
10.00 godz./sem. |
|
| Zaliczenie (sem. 1) | Przygotowanie do zaliczenia:
10.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Znajomość treści programowych omawianych na wykładach będzie sprawdzana na kolokwium. |
| Projekt/Seminarium | Warunkiem zaliczenia zajęć projektowych jest obecność na zajęciach oraz uzyskanie ocen pozytywnych z rozwiązywanych zadań oraz sprawozdań z projektów realizowanych przez dany zespół. Opóźnienie w oddaniu sprawozdania obniża ocenę końcową. |
| Ocena końcowa | W ocenie końcowej z przedmiotu uwzględnia się ocenę z kolokwium, ocenę z projektów oraz dodatkowo obecność na wykładzie. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | L. Rolka | Modeling and Analysis of Human Control Actions Using Fuzzy Interactive Information Systems | 2025 |
| 2 | T. Rogalski; L. Rolka | Airmanship – the concept of modern aviation training | 2025 |
| 3 | L. Rolka | Multi-Criteria Decision-Making by Approximation in the Domain of Linguistic Values | 2023 |
| 4 | A. Mieszkowicz-Rolka; L. Rolka | Multi-Criteria Decision-Making with Linguistic Labels | 2022 |
| 5 | A. Mieszkowicz-Rolka; L. Rolka | Preference-Oriented Fuzzy TOPSIS Method | 2021 |
| 6 | A. Mieszkowicz-Rolka; L. Rolka | Variable Precision Fuzzy Rough Set Model with Linguistic Labels | 2020 |
| 7 | G. Drupka; A. Mieszkowicz-Rolka; L. Rolka | Multicriteria decision-making in flight route selection | 2020 |