logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Projektowanie uniwersalne


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów:
Architektura
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Urbanistyki i Architektury
Kod zajęć:
17914
Status zajęć:
wybierany dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 4 / L15 / 1 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. arch. prof. PRz Anna Sikora

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest ugruntowanie wiadomości teoretycznych na temat projektowania przestrzeni dla osób ze szczególnymi potrzebami w tym dla osób z niepełnosprawnościami

Ogólne informacje o zajęciach:
Zajęcia mają charakter praktyczny polegający na symulacji funkcjonowania osób ze szczególnymi potrzebami

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 - USTAWA z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami -. 2019
2 Kowalski K. Włącznik. Projektowanie bez barier -. 2018
3 Szmygin B. Dostępność architektoniczna obiektów zabytkowych dla osób ze szczególnymi potrzebami NID. 2022

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Status studenta Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiedza teoretyczna podstawowa pozyskana na zajęciach projektowych

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętności motoryczne

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Otwartość na róznorodność. Akceptacja i tolerancja dla mniejszości.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 A.W4. zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami. laboratorium sprawozdanie z projektu K-W05+++
P6S-WK
MEK02 A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym laboratorium sprawozdanie z projektu K-U01+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK03 A.S1. samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych; laboratorium sprawozdanie z projektu K-K01+++
P6S-KO
P6S-KR

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Praktyczna symulacja dostępności obiektów architektonicznych dla osób ze szczególnymi potrzebami L01-05 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK02 Praktyczna symulacja dostępności przestrzeni otwartej w tym rekreacyjnej dla osób ze szczególnymi potrzebami L06-10 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK03 Audyt architektoniczny obiektu. Sprawozdanie z laboratorium L11-15 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Laboratorium (sem. 4) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4)
Zaliczenie (sem. 4)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Laboratorium Sprawozdanie
Ocena końcowa

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie