logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Wykład monograficzny


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Mechanika i budowa maszyn
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Badania i rozwój w gospodarce, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Napędy mechaniczne, Pojazdy samochodowe - Badania i eksploatacja pojazdów samochodowych, Pojazdy samochodowe - Zaawansowane napędy pojazdów samochodowych, Programowanie i automatyzacja obróbki - Systemy CAD/CAM w zastosowaniach, Programowanie i automatyzacja obróbki - Zaawansowane programowanie obrabiarek CNC, Programowanie i automatyzacja obróbki - Zaawansowane programowanie pomiarów współrzędnościowych
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Zakład Termodynamiki
Kod zajęć:
17871
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu Badania i rozwój w gospodarce, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Napędy mechaniczne, Pojazdy samochodowe - Badania i eksploatacja pojazdów samochodowych, Pojazdy samochodowe - Zaawansowane napędy pojazdów samochodowych, Programowanie i automatyzacja obróbki - Systemy CAD/CAM w zastosowaniach, Programowanie i automatyzacja obróbki - Zaawansowane programowanie obrabiarek CNC, Programowanie i automatyzacja obróbki - Zaawansowane programowanie pomiarów współrzędnościowych
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 3 / W15 / 1 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. prof. PRz Mariusz Szewczyk

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Opanowanie wiedzy na temat pochodzenia i specyfiki energii jądrowej i sposobów jej gospodarczego wykorzystywania, zasady działania, budowy i rodzajów reaktorów jądrowych oraz energetyki jądrowej, jej aktualnego stanu, oddziaływania na środowisko i ekonomicznych aspektów działania.

Ogólne informacje o zajęciach:
Celem wykładu jest przekazanie aktualnej, opartej na faktach i badaniach naukowych wiedzy, na temat energetyki jądrowej oraz skonfrontowanie stereotypów na temat energii jądrowej z realną wiedzą.

Materiały dydaktyczne:
Materiały w formie elektronicznej dostępne na stronie www prowadzącego wykłady.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Jezierski G. Energia jądrowa wczoraj i dziś WNT; Warszawa. 2006
2 Portale internetowe "Energetyka jądrowa", "EVN - Environmentalists For Nuclear Energy", "Instytut Problemów Jądrowych PAN", "nuclear.pl" http://www.atom.edu.pl/, http://www.ecolo.org/,http://www.ipj.gov.pl/, http//www.nuclear.pl. 2019
3 Dobrzyński L. O biologicznych skutkach promieniowania jonizujacego Raport wewnętrzny IPJ; Świerk. 2001
4 Kubowski Jerzy Elektrownie jądrowe Wydaw.Nauk.PWN, Warszawa. 2017
5 J. Kenneth Shultis, Richard E. Faw. Fundamentals of nuclear science and engineering CRC Press / Taylor & Francis Group. 2017
6 Podstawy fizyczne energetyki jądrowej Bronisław Słowiński Warszawa : Ofic.Wydaw.Politech.Warsz. . 2016
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Charpak G., Garwin R. L. Błędne ogniki i grzyby atomowe WNT. 1999
2 Dobrzański L., Strupczewski A. Energia jadrowa i jej wykorzystanie http://www.ipj.gov.pl/pl/szkolenia/ej/.. -
3 red. nauk. Kazimierz Jeleń, Zbigniew Rau. Energetyka jądrowa w Polsce Warszawa : Wolters Kluwer Polska. 2012
4 Bohdan Dziunikowski O fizyce i energii jądrowej Kraków : Uczel.Wydaw.Nauk.-Dydakt.AGH. 2001

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Wpis w indeksie na semestr 3.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Termodynamika, Fizyka, Ekonomia - poziom I stopnia studiów technicznych: Chemia - zakres szkoły średniej

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność krytycznej oceny zastanych schematów myślowych oraz wyciągania wniosków tylko w oparciu o empiryczne dane.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Świadomość wagi i zrozumienie skutków i aspektów pozatechnicznej działalności inżynierskiej.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Posiada podstawową wiedzę na temat pochodzenia i specyfiki energii jądrowej i sposobów jej gospodarczego wykorzystywania. wykład test pisemny K-W04+
K-W06+
K-W09+
K-W11+
P7S-WG
MEK02 Ma podstawową wiedzę na temat zasady działania, budowy i rodzajów reaktorów jądrowych. wykład test pisemny K-W04+
K-W06+
K-W09+
K-W11+
P7S-WG
MEK03 Opanował w podstawowym zakresie wiedzę na temat energetyki jądrowej, jej aktualnego stanu, oddziaływania na środowisko i ekonomicznych aspektów działania. wykład test pisemny K-W04+
K-W06+
K-W09+
K-W11+
P7S-WG

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Energia jądrowa: model standardowy, budowa jądra atomowego, deficyt masy, rozpad promieniotwórczy, materiały promieniotwórcze, materiały rozszczepialne, oddziaływanie neutronu z jądrem atomowym, materiały paliworodne, fizyka reakcji rozszczepienia, reaktor Ogle, fuzja jądrowa. W01,W02 MEK01 MEK02
3 TK02 Reaktory jądrowe - działanie: kontrolowana reakcja rozszczepienia, neutrony opóźnione, współczynnik mnożenia, regulacja mocy reaktora, zatrucie ksenonem i inne zagadnienia eksploatacyjne, podział i zastosowanie reaktorów, reaktory termiczne – moderatory i chłodziwa, reaktory prędkie – chłodziwa, reaktory powielające – powielanie paliwa; budowa elektrowni jądrowej, blok reaktora, obiegi czynników chłodniczych, układy zabezpieczające i pomocnicze. W03-W05 MEK01 MEK02
3 TK03 Reaktory jądrowe – rodzaje i budowa: reaktory jądrowe I - II generacji – geneza i rozwój; reaktory jądrowe III generacji, reaktory lekkowodne PWR, reaktory lekkowodne BWR, reaktory ciężkowodne CANDU, reaktory sodowe, reaktory gazowe AGR; reaktory IV generacji, reaktory termiczne inherentnie bezpieczne, reaktory ciekłometaliczne, reaktory gazowe wysokotemperaturowe HTR, reaktor Rubbi, reaktory ciepłownicze. W06-W08 MEK02 MEK03
3 TK04 Cykl paliwowy: cykl otwarty i zamknięty, surowce rozszczepialne i paliworodne - rodzaje i zasoby, wytwarzanie paliwa jądrowego, wzbogacanie paliwa i produkcja elementów paliwowych, gospodarka paliwem w rdzeniu, transport i przeróbka paliwa wypalonego, odpady nisko i wysokoaktywne – zabezpieczanie i przechowywanie. W09, W10 MEK02 MEK03
3 TK05 Energetyka jądrowa: stan aktualny, możliwości zastosowań i perspektywy rozwoju, energetyka jądrowa a środowisko, lokalizacja elektrowni, awarie elektrowni jądrowych, oddziaływanie promieniowania jonizującego na organizmy żywe, zjawisko radiofobii, hipoteza LNT vs zjawisko hormezy, bezpieczeństwo wykorzystywania energii jądrowej. W11 - W13 MEK02 MEK03
3 TK06 Energetyka jądrowa w Polsce: historia energetyki jądrowej w Polsce, plany i ich realizacja, lokalizacje elementów składowych energetyki jądrowej. Zaliczenie W14, W15 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 3.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3)
Zaliczenie (sem. 3) Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Obecność na wykładach jest obowiązkowa i może być sprawdzana. Ocena osiągnięcia modułowych efektów kształcenia MEK01 - MEK03 jest dokonywana na podstawie wyników testu jednokrotnego wyboru w którym występuje 100 stwierdzeń odnoszących się w 30 % do MEK01 i po 35 % do MEK02 i MEK03. Każde z pytań jest równo ważące, może być prawidłowe łub błędne i jest oceniane na 0 lub 1. Aby zaliczyć wykład testu należy uzyskać minimum 40 % punktów powyżej średniej statystycznej czyli 70 punktów a 80 % punktów powyżej średniej statystycznej czyli 90 i więcej punktów oznacza ocenę najwyższą. Pomiędzy 70 i 90 punktami stosowana jest skala liniowa.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest tożsama z oceną z wykładu. Zaliczenie wykładu w terminie poprawkowym obniża ocenę końcową o co najmniej pół stopnia.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 M. Szewczyk Wyznaczanie wilgotności powietrza 2024
2 U. Florek; P. Gil; R. Smusz; M. Szewczyk Urządzenie do oczyszczania obiektów ruchomych, zwłaszcza do osuszania lub odladzania oraz sposób sterowania tym urządzeniem 2021
3 R. Gałek; P. Gil; M. Szewczyk; F. Wolańczyk Urządzenia energetyczne: laboratorium 2020