
Główny cel kształcenia:
Opanowanie wiedzy na temat pochodzenia i specyfiki energii jądrowej i sposobów jej gospodarczego wykorzystywania, zasady działania, budowy i rodzajów reaktorów jądrowych oraz energetyki jądrowej, jej aktualnego stanu, oddziaływania na środowisko i ekonomicznych aspektów działania.
Ogólne informacje o zajęciach:
Celem wykładu jest przekazanie aktualnej, opartej na faktach i badaniach naukowych wiedzy, na temat energetyki jądrowej oraz skonfrontowanie stereotypów na temat energii jądrowej z realną wiedzą.
Materiały dydaktyczne:
Materiały w formie elektronicznej dostępne na stronie www prowadzącego wykłady.
| 1 | Jezierski G. | Energia jądrowa wczoraj i dziś | WNT; Warszawa. | 2006 |
| 2 | Portale internetowe | "Energetyka jądrowa", "EVN - Environmentalists For Nuclear Energy", "Instytut Problemów Jądrowych PAN", "nuclear.pl" | http://www.atom.edu.pl/, http://www.ecolo.org/,http://www.ipj.gov.pl/, http//www.nuclear.pl. | 2019 |
| 3 | Dobrzyński L. | O biologicznych skutkach promieniowania jonizujacego | Raport wewnętrzny IPJ; Świerk. | 2001 |
| 4 | Kubowski Jerzy | Elektrownie jądrowe | Wydaw.Nauk.PWN, Warszawa. | 2017 |
| 5 | J. Kenneth Shultis, Richard E. Faw. | Fundamentals of nuclear science and engineering | CRC Press / Taylor & Francis Group. | 2017 |
| 6 | Podstawy fizyczne energetyki jądrowej | Bronisław Słowiński | Warszawa : Ofic.Wydaw.Politech.Warsz. . | 2016 |
| 1 | Charpak G., Garwin R. L. | Błędne ogniki i grzyby atomowe | WNT. | 1999 |
| 2 | Dobrzański L., Strupczewski A. | Energia jadrowa i jej wykorzystanie | http://www.ipj.gov.pl/pl/szkolenia/ej/.. | - |
| 3 | red. nauk. Kazimierz Jeleń, Zbigniew Rau. | Energetyka jądrowa w Polsce | Warszawa : Wolters Kluwer Polska. | 2012 |
| 4 | Bohdan Dziunikowski | O fizyce i energii jądrowej | Kraków : Uczel.Wydaw.Nauk.-Dydakt.AGH. | 2001 |
Wymagania formalne:
Wpis w indeksie na semestr 3.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Termodynamika, Fizyka, Ekonomia - poziom I stopnia studiów technicznych: Chemia - zakres szkoły średniej
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność krytycznej oceny zastanych schematów myślowych oraz wyciągania wniosków tylko w oparciu o empiryczne dane.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Świadomość wagi i zrozumienie skutków i aspektów pozatechnicznej działalności inżynierskiej.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Posiada podstawową wiedzę na temat pochodzenia i specyfiki energii jądrowej i sposobów jej gospodarczego wykorzystywania. | wykład | test pisemny |
K-W04+ K-W06+ K-W09+ K-W11+ |
P7S-WG |
| MEK02 | Ma podstawową wiedzę na temat zasady działania, budowy i rodzajów reaktorów jądrowych. | wykład | test pisemny |
K-W04+ K-W06+ K-W09+ K-W11+ |
P7S-WG |
| MEK03 | Opanował w podstawowym zakresie wiedzę na temat energetyki jądrowej, jej aktualnego stanu, oddziaływania na środowisko i ekonomicznych aspektów działania. | wykład | test pisemny |
K-W04+ K-W06+ K-W09+ K-W11+ |
P7S-WG |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 3 | TK01 | W01,W02 | MEK01 MEK02 | |
| 3 | TK02 | W03-W05 | MEK01 MEK02 | |
| 3 | TK03 | W06-W08 | MEK02 MEK03 | |
| 3 | TK04 | W09, W10 | MEK02 MEK03 | |
| 3 | TK05 | W11 - W13 | MEK02 MEK03 | |
| 3 | TK06 | W14, W15 | MEK02 MEK03 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
3.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
| Konsultacje (sem. 3) | |||
| Zaliczenie (sem. 3) | Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Obecność na wykładach jest obowiązkowa i może być sprawdzana. Ocena osiągnięcia modułowych efektów kształcenia MEK01 - MEK03 jest dokonywana na podstawie wyników testu jednokrotnego wyboru w którym występuje 100 stwierdzeń odnoszących się w 30 % do MEK01 i po 35 % do MEK02 i MEK03. Każde z pytań jest równo ważące, może być prawidłowe łub błędne i jest oceniane na 0 lub 1. Aby zaliczyć wykład testu należy uzyskać minimum 40 % punktów powyżej średniej statystycznej czyli 70 punktów a 80 % punktów powyżej średniej statystycznej czyli 90 i więcej punktów oznacza ocenę najwyższą. Pomiędzy 70 i 90 punktami stosowana jest skala liniowa. |
| Ocena końcowa | Ocena końcowa jest tożsama z oceną z wykładu. Zaliczenie wykładu w terminie poprawkowym obniża ocenę końcową o co najmniej pół stopnia. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | M. Szewczyk | Wyznaczanie wilgotności powietrza | 2024 |
| 2 | U. Florek; P. Gil; R. Smusz; M. Szewczyk | Urządzenie do oczyszczania obiektów ruchomych, zwłaszcza do osuszania lub odladzania oraz sposób sterowania tym urządzeniem | 2021 |
| 3 | R. Gałek; P. Gil; M. Szewczyk; F. Wolańczyk | Urządzenia energetyczne: laboratorium | 2020 |