logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Mechanika lotu śmigłowców


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Śmigłowce, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć:
16746
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Śmigłowce
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 2 / W15 P15 / 2 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr hab. inż. prof. PRz Andrzej Majka

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Przekazanie podstaw wiedzy z zakresu fizyki lotu śmigłowca w stanach ustalonych oraz zapoznanie z metodami obliczeniowymi, pozwalającymi na analizę i ocenę osiągów śmigłowca w ustalonych stanach lotu silnikowego i w autorotacji.

Ogólne informacje o zajęciach:
W ramach modułu realizowany jest wykład prezentujący zagadnienia teoretyczne oraz projekty umożliwiające praktyczne doskonalenie umiejętności oraz powiązanie zagadnień teoretycznych z zagadnieniami praktycznymi.

Materiały dydaktyczne:
Opracowania autorskie prowadzącego moduł

Inne:
Prezentacje do wybranych wykładów

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Filippone A. Flight Performance of Fixed and Rotary Wing Aircraft Elsevier, Interantional Edition. 2006
2 Krzyżanowski A. Mechanika lotu śmigłowca Wydawnictwo WAT, Warszawa. 2010
3 Seddon J., Newman S. Basic Helicopter Aerodynamics Wiley , International publication. 2011
4 Leishman , J.G. Principles of Helicopter Aerodynamics . Cambridge University Press, New York, USA,. 2006
5 EASA Certification Specifications and Acceptable Means of Compliance for Small Rotorcraft CS 27, Amendment 9 EASA publication. 2021
6 EASA Certification Specifications, Acceptable Means of Compliance and Guidance Material for Large Rotorcraft CS-29 EASA publication. 2022
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Krzyżanowski A. Mechanika lotu śmigłowca Wydawnictwo WAT, Warszawa. 2010
2 Witkowski R. Budowa i pliotaż śmiglowców WKŁ. 1986
Literatura do samodzielnego studiowania
1 U.S. Army Material Command Engineering Design Handbook , Helicopter Engineering, Part One, Preliminary Design US Army, Virginia. 1974

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Student jest wpisany na semestr 2 studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiedza w zakresie matematyki, podstaw techniki lotniczej, mechaniki ogólnej, mechaniki lotu 1, napędów lotniczych, podstaw aerodyanmiki

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność stosowania podstawowych praw fizyki do opisu ustalonych stanów lotu śmigłowca. Umiejętność rozumienia naukowych tekstów pisanych, tworzenia notatek, pozyskiwania informacji z literatury

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność współpracy w zespole. Rozumienie ciągłej potrzeby zdobywania wiedzy i doskonalenia się.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 The student has a structured and theoretically based knowledge of the aerodynamics and flight mechanics of helicopter, and understands and is able to use this knowledge to analyze the performance of the helicopter in steady flight conditions. wykład problemowy egzamin cz. pisemna
MEK02 Student posiada wiedzę z zakresu aerodynamiki i mechaniki lotu śmigłowca i potrafi ją wykorzystać do analizy osiągów śmigłowca w wybranych stanach lotu ustalonego. projekt zespołowy raport pisemny

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Praca wirnika nośnego śmigłowca. Teoria elementu łopaty. W01 MEK01
2 TK02 Ciąg i moc wirnika nośnego W02 MEK01
2 TK03 Osiągi śmigłowca- zawis, lot pionowy W03 MEK01
2 TK04 Osiągi śmigłowca - lot poziomy W04 MEK01
2 TK05 Przelotowe osiągi śmigłowca W05 MEK01
2 TK06 Osiągi śmigłowca w autorotacji W06 MEK01
2 TK07 Czynniki aerodynamiczne wpływające na osiągi śmigłowca W07 MEK01
2 TK08 Osiągi manewrowe śmigłowca W08 MEK01
2 TK09 Charakterystyki aerodynamiczne wirnika nośnego śmigłowca P01 MEK02
2 TK10 Moc niezbędna i moc rozporządzalna śmigłowca P02, P03 MEK02
2 TK11 Osiągi przelotowe śmigłowca P04, P05 MEK02
2 TK12 Analiza misji śmigłowca P06, P07 MEK02
2 TK13 Możliwości manewrowe śmigłowca. P08 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 3.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Wiedza teoretyczna z zakresu mechaniki lotu dotycząca osiągów śmigłowca w ustalonych stanach lotu (MEK01) sprawdzana na podstawie egzaminu pisemnego. Student opanował wiedzę z zakresu MEK01 na poziomie 50% ocena 3,0, na poziomie 70% ocena 4,0 na poziomie 90% ocena 5,0.
Projekt/Seminarium Wykorzystanie wiedzy z zakresu mechaniki lotu do analizy osiągów śmigłowca w wybranych stanach lotu ustalonego (MEK02) sprawdzane na podstawie raportów pisemnych z przeprowadzonych prac projektów zespołowych. Student opanował wiedzę z zakresu MEK02 na poziomie 50% ocena 3,0, na poziomie 70% ocena 4,0 na poziomie 90% ocena 5,0.
Ocena końcowa Ocena łączna uwzględniająca oceny z egzaminu i projektów w proporcji: 0.4: 0.6

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie