
Główny cel kształcenia:
Zapoznanie z wybranymi problemami z zakresu doboru i eksploatacji silników stosowanych w śmigłowcach oraz przeniesienia napędu na wirniki nośne śmigłowca.
Ogólne informacje o zajęciach:
Zajęcia mają zapoznać studenta z problematyką doboru układu napędowego do śmigłowca z uwzględnieniem zagadnień eksploatacyjnych.
| 1 | Lefebvre A.H. | Gas turbine combustion | Mc Graw-Hill Book Company, Ottawa. | 1983 |
| 2 | Krzyżanowski A. | Mechanika lotu śmigłowca | Wydawnictwo WAT, Warszawa. | 2010 |
| 3 | Gareth D Padfield | Dynamika lotu śmigłowców | WkiŁ. | 1998 |
| 4 | W. Łucjanek, K. Sibilski | Wstęp do dynamiki lotu śmigłowca | Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa. | 2007 |
| 5 | Balicki W. i in. | Historia i perspektywy rozwoju napędów lotniczych | Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa. | 2005 |
| 6 | Orkisz M. : | Podstawy doboru turbinowych silników odrzutowych do płatowca | BNIL. | 2002 |
Wymagania formalne:
Zapis na semestr trzeci studiów drugiego stopnia na kierunek Lotnictwo i kosmonautyka specjalność Silnik
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiedza z zakresu modułów obejmujących zagadnienia dotyczące silników lotniczych oraz PKM.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność samodzielnej pracy z materiałem
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Kompetencje w zakresie organizacji pracy w grupie oraz samodzielnej pracy z materiałami dydaktycznymi
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Zna budowę silników stosowanych do napędu śmigłowców. | Wykład, laboratorium, projekt | Kolokwium zaliczeniowe, sprawozdanie z laboratorium |
K-W06+ |
P7S-WG |
| MEK02 | Zna charakterystyki osiagowe i eksploatacyjne silników stosowanych w śmigłowcach. | Wykład, laboratorium, projekt | kolokwium, sprawozdanie z projektu, sprawozdanie z laboratorium |
K-W08+ K-U10+ |
P7S-UW P7S-WG |
| MEK03 | Zna podstawy doboru silnika do napędu śmigłowca. | Wykład, laboratorium, projekt | kolokwium, sprawozdanie z projektu, sprawozdanie z laboratorium |
K-U08+ K-K03+ |
P7S-KO P7S-UW |
| MEK04 | Zna podstawy projektowania połączeń miedzy silnikiem a wirnikami, wałów napędowych, mocowania zespołu napędowego do płatowca. | Wykład, laboratorium, projekt | kolokwium, sprawozdanie z projektu, sprawozdanie z laboratorium, prezentacja projektu |
K-W06+ K-U08+ K-K03+ |
P7S-KO P7S-UW P7S-WG |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 2 | TK01 | W01-05,L01-03,P01-03, | MEK01 MEK02 | |
| 2 | TK02 | W06-08,L04-05,P04-05 | MEK03 | |
| 2 | TK03 | W09-15,L04-07,P04-07 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 2) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
| Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. Inne: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
5.00 godz./sem. |
| Projekt/Seminarium (sem. 2) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
||
| Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Kolokwium zaliczeniowe |
| Laboratorium | Średnia ocen ze sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
| Projekt/Seminarium | Średnia ocen z projektów |
| Ocena końcowa | Średnia ważona ocen z poszczególnych zajęć. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | M. Kuźniar; M. Pawlak | Performance and Emission of the Aircraft with Hybrid Propulsion During Take-Off Operation Cycle | 2024 |
| 2 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak | Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization | 2022 |
| 3 | M. Kuźniar; M. Orkisz; M. Pawlak | Comparison of Pollutants Emission for Hybrid Aircraft with Traditional and Multi-Propeller Distributed Propulsion | 2022 |
| 4 | M. Kuźniar; M. Pawlak | The Effects of the Use of Algae and Jatropha Biofuels on Aircraft Engine Exhaust Emissions in Cruise Phase | 2022 |
| 5 | M. Kalwara; M. Kuźniar; M. Orkisz | A rotating piston engine with electric generator in serial hybrid propulsion system for use in light aircraft | 2021 |
| 6 | M. Kuźniar; M. Orkisz; B. Zacharko | CFD analysis for thermal design of low-pressure turbine uncooled blade | 2021 |
| 7 | A. Bednarz; M. Kuźniar; M. Orkisz | Numerical Analysis of the Influence of Distributed Propulsion System on the Increase of the Lift Force Coefficient | 2020 |
| 8 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy | Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization | 2020 |
| 9 | M. Kuźniar; M. Orkisz | 3E-A new paradigm for the development of civil aviation | 2020 |