logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Budowa śmigłowców


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Śmigłowce, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć:
16743
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Śmigłowce
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 1 / W30 C15 L15 / 5 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Michał Kuźniar

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Zapoznanie studenta z budową głównych podzespołów śmigłowca i ich wzajemnym oddziaływaniu na siebie.

Ogólne informacje o zajęciach:
Wprowadzenie do zagadnień projektowania i eksploatacji śmigłowca.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Krzyżanowski A. Mechanika lotu śmigłowca Wydawnictwo WAT, Warszawa. 2010
2 Gareth D Padfield Dynamika lotu śmigłowców WkiŁ. 1998
3 W. Łucjanek, K. Sibilski Wstęp do dynamiki lotu śmigłowca Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa. 2007
4 Balicki W. i in. Historia i perspektywy rozwoju napędów lotniczych Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa. 2005
5 Orkisz M. : Podstawy doboru turbinowych silników odrzutowych do płatowca BNIL. 2002

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Zapis na semestr trzeci studiów drugiego stopnia na kierunek Lotnictwo i kosmonautyka specjalność Silnik

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiedza z zakresu modułów obejmujących zagadnienia dotyczące PKM, aerodynamiki, konstrukcji samolotu, mechaniki lotu.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność samodzielnej pracy z materiałem

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Kompetencje w zakresie organizacji pracy w grupie oraz samodzielnej pracy z materiałami dydaktycznymi

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Student poznaje ogólną charakterystykę budowy śmigłowca i jego podstawowe elementy składowe. wykład, ćwiczenia,laboratorium kolokwium, sprawozdanie z laboratorium K-W06+
K-W08+
K-U09+
K-K03+
P7S-KO
P7S-UW
P7S-WG
MEK02 Student poznaje podstawy eksploatacji śmigłowca i jego podzespołów. wykład, ćwiczenia, laboratorium kolokwium, sprawozdanie z laboratorium K-W06+
K-W08+
K-U09+
K-K03+
P7S-KO
P7S-UW
P7S-WG
MEK03 Student poznaje budowę wirników nośnych, układów nośnych śmigłowca i stosowanych konfiguracji zespołów napędowych. wykład, ćwiczenia, laboratorium kolokwium, sprawozdanie z laboratorium K-W06+
K-W08+
K-U09+
K-K03+
P7S-KO
P7S-UW
P7S-WG

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Podstawowe podzespoły śmigłowca. W01-05,L01-03,P01-03 MEK01 MEK03
1 TK02 Układy konstrukcyjne płatowca. Budowa płatowca śmigłowcowego. W06-10,L03-05,P03-05 MEK01 MEK03
1 TK03 Układy i instalacje śmigłowca. W10-12,L05-06,P05-06 MEK02 MEK03
1 TK04 Wyposażenie pokładowe śmigłowców. W10-12,L05-06,P05-06 MEK01 MEK02
1 TK05 Podstawy eksploatacji śmigłowców, obsługi naziemnej, serwisu i wykrywania awarii i uszkodzeń. W12-14,L06-07,P06-07 MEK01 MEK02 MEK03
1 TK06 Układy wlotowe zespołu napędowego. W15,L07,P07 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Przygotowanie do ćwiczeń: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Obecność na zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat Kolokwium z treści ćwiczeń
Laboratorium Sprawozdanie z laboratorium
Ocena końcowa Egzamin pisemny (po uprzednim uzyskaniu pozytywnych ocen zaliczeniowych z wykładu ,ćwiczeń i laboratorium).

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 M. Kuźniar; M. Pawlak Performance and Emission of the Aircraft with Hybrid Propulsion During Take-Off Operation Cycle 2024
2 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization 2022
3 M. Kuźniar; M. Orkisz; M. Pawlak Comparison of Pollutants Emission for Hybrid Aircraft with Traditional and Multi-Propeller Distributed Propulsion 2022
4 M. Kuźniar; M. Pawlak The Effects of the Use of Algae and Jatropha Biofuels on Aircraft Engine Exhaust Emissions in Cruise Phase 2022
5 M. Kalwara; M. Kuźniar; M. Orkisz A rotating piston engine with electric generator in serial hybrid propulsion system for use in light aircraft 2021
6 M. Kuźniar; M. Orkisz; B. Zacharko CFD analysis for thermal design of low-pressure turbine uncooled blade 2021
7 A. Bednarz; M. Kuźniar; M. Orkisz Numerical Analysis of the Influence of Distributed Propulsion System on the Increase of the Lift Force Coefficient 2020
8 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization 2020
9 M. Kuźniar; M. Orkisz 3E-A new paradigm for the development of civil aviation 2020