
Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest nabycie przez studentów pogłębionej wiedzy, umiejętności prowadzenia badań symulacyjnych i kompetencji z zakresu energochłonności ruchu pojazdów.
Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla studentów 6 semestr specjalności Pojazdy samochodowe
| 1 | Wach W. | Symulacja wypadków drogowych w programi PC-Crash | Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków. | 2009 |
| 2 | Siłka W. | Energochłonność ruchu samochodu | WNT, Warszawa. | 1997 |
| 3 | Ubysz A. | Energochłonność samochodu a zużycie paliwa w złożonych warunkach ruchu | Wydaw. Politech. Śl., Gliwice. | 2003 |
| 1 | Mamala J. | Kompensacja niedostatku siły napędowej w procesie rozpędzania samochodu osobowego | Wydawnictwa Politecniki Opolskiej. | 2011 |
Wymagania formalne:
Rejestracja na co najmniej semestrze 6 specjalności
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Zna pojęcia i cele dotyczące energochłonności i symulacji ruchu pojazdów samochodowych. Zna zestaw analitycznych metod analizy ruchu pojazdów samochodowych. Posiada pogłębioną wiedzę na temat metod określania niepewności badań symulacyjnych. | laboratorium | sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczenie cz. ustna |
K-W01++ K-W03++ K-W08++ K-U12+ K-K03+ K-K05+ |
P6S-KK P6S-KR P6S-UK P6S-WG |
| MEK02 | Zna podstawowe programy komputerowe, w tym symulacyjne wspomagające analizę energochłonności i ruchu pojazdów samochodowych oraz posiada umiejętności prowadzenia badań symulacyjnych. | laboratorium | sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczenie cz. ustna |
K-U07++ K-U08++ K-U10+ K-K01+ |
P6S-KO P6S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 6 | TK01 | L01 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK02 | L02 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK03 | L03 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK04 | L04 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK05 | L05 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK06 | L06 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK07 | L07 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK08 | L08 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK09 | L09 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK10 | L10 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK11 | L11 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK12 | L12 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK13 | L13 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK14 | L14 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK15 | L15 | MEK01 MEK02 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Laboratorium (sem. 6) | Przygotowanie do laboratorium:
15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
8.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 6) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
| Zaliczenie (sem. 6) | Przygotowanie do zaliczenia:
4.00 godz./sem. |
Zaliczenie ustne:
1.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Laboratorium | Zajęcia laboratoryjne weryfikują realizację następujących efektów modułowych: MEK01 i MEK02. Warunkiem zaliczenia części laboratoryjnej jest poprawne wykonanie wszystkich sprawozdań i odpowiedzi ustnej z zakresu laboratorium. Ocenę z części laboratoryjnej stanowi średnia z ocen ze sprawozdań zespołowych i odpowiedzi ustnej z zakresu laboratorium. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową z laboratorium: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb. |
| Ocena końcowa | Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen ze sprawozdań laboratoryjnych i ustnych odpowiedzi z zakresu laboratorium. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399: dst; 3,400 ÷ 3,799: +dst; 3,800 ÷ 4,199: db; 4,200 ÷ 4,599: +db; 4,600 ÷ 5,000: bdb. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | A. Krzemiński; P. Wojewoda | Metodyka oceny naprawionych szyb czołowych w transporcie drogowym | 2025 |
| 2 | A. Krzemiński; P. Wojewoda | Wpływ punktowych napraw szyb czołowych na zjawiska olśnienia w warunkach nocnych | 2025 |
| 3 | K. Lew; J. Lubas; P. Wojewoda | The analysis of the impact of the storage period of engine and transmission oil on operational properties | 2025 |
| 4 | K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś | Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests | 2023 |
| 5 | K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś | Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle | 2022 |
| 6 | K. Lew; P. Wojewoda | Hydrogen storage and distribution | 2022 |
| 7 | K. Lew; R. Podgórczyk; P. Wojewoda | Badania porównawcze drogi hamowania w różnych warunkach przyczepności kół pojazdu | 2022 |
| 8 | A. Jaworski; K. Lew; P. Wojewoda | Wpływ oddziaływania buspasów na parametry ruchu środków transportu drogowego | 2020 |
| 9 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda | Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures | 2020 |
| 10 | N. Dudzik; D. Konieczny; A. Krzemiński; K. Lew; P. Szymczuk; P. Wojewoda | Kolej magnetyczna w aspekcie zużycia energii, bezpieczeństwa oraz wpływu na środowisko naturalne | 2020 |