logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Energochłonność i symulacja ruchu pojazdów samochodowych


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria mechaniczna
Obszar kształcenia:
nauki ścisłe/techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Komputerowo zintegrowane wytwarzanie, Materiały konstrukcyjne, Pojazdy samochodowe, Programowanie maszyn CNC
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć:
16537
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Pojazdy samochodowe
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 6 / L30 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Paweł Wojewoda
Terminy konsultacji koordynatora:
zgodne z harmonogramem prac jednostki https://pwojewod.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest nabycie przez studentów pogłębionej wiedzy, umiejętności prowadzenia badań symulacyjnych i kompetencji z zakresu energochłonności ruchu pojazdów.

Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla studentów 6 semestr specjalności Pojazdy samochodowe

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Wach W. Symulacja wypadków drogowych w programi PC-Crash Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków. 2009
2 Siłka W. Energochłonność ruchu samochodu WNT, Warszawa. 1997
3 Ubysz A. Energochłonność samochodu a zużycie paliwa w złożonych warunkach ruchu Wydaw. Politech. Śl., Gliwice. 2003
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Mamala J. Kompensacja niedostatku siły napędowej w procesie rozpędzania samochodu osobowego Wydawnictwa Politecniki Opolskiej. 2011

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Rejestracja na co najmniej semestrze 6 specjalności

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Zna pojęcia i cele dotyczące energochłonności i symulacji ruchu pojazdów samochodowych. Zna zestaw analitycznych metod analizy ruchu pojazdów samochodowych. Posiada pogłębioną wiedzę na temat metod określania niepewności badań symulacyjnych. laboratorium sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczenie cz. ustna K-W01++
K-W03++
K-W08++
K-U12+
K-K03+
K-K05+
P6S-KK
P6S-KR
P6S-UK
P6S-WG
MEK02 Zna podstawowe programy komputerowe, w tym symulacyjne wspomagające analizę energochłonności i ruchu pojazdów samochodowych oraz posiada umiejętności prowadzenia badań symulacyjnych. laboratorium sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczenie cz. ustna K-U07++
K-U08++
K-U10+
K-K01+
P6S-KO
P6S-UW

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Symulacja przyśpieszania pojazdów samochodowych L01 MEK01 MEK02
6 TK02 Symulacja hamowania pojazdów samochodowych L02 MEK01 MEK02
6 TK03 Symulacja wybiegu pojazdu w ruchu prostoliniowym L03 MEK01 MEK02
6 TK04 Symulacja ruchu krzywoliniowego pojazdów samochodowych L04 MEK01 MEK02
6 TK05 Symulacja parametrów granicznych ruchu krzywoliniowego z wykorzystaniem programu PC-Crash L05 MEK01 MEK02
6 TK06 Symulacja zderzeń samochodów w oparciu o analizę energochłonności L06 MEK01 MEK02
6 TK07 Symulacja potrącenia pieszego z wykorzystaniem programu PC-Crash w różnych konfiguracjach L07 MEK01 MEK02
6 TK08 Ocena własności biomechanicznych człowieka w analizie wypadków z wykorzystaniem programu PC-Crash L08 MEK01 MEK02
6 TK09 Analiza czasowo-przestrzenna ruchu pojazdów z wykorzystaniem programu PC-Crash L09 MEK01 MEK02
6 TK10 Metody oceny efektywności energetycznej pojazdów L10 MEK01 MEK02
6 TK11 Metody identyfikacji warunków eksploatacji pojazdów L11 MEK01 MEK02
6 TK12 Identyfikacja warunków eksploatacji pojazdu z wykorzystaniem energochłonności jednostkowej L12 MEK01 MEK02
6 TK13 Ocena eksploatacyjnego zużycia paliwa oraz efektywności energetycznej pojazdów L13 MEK01 MEK02
6 TK14 Uproszczona procedura wyznaczania metryki energetycznej pojazdu L14 MEK01 MEK02
6 TK15 Porównywanie efektywności energetycznej pojazdów L15 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Laboratorium (sem. 6) Przygotowanie do laboratorium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 8.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 6) Przygotowanie do zaliczenia: 4.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Laboratorium Zajęcia laboratoryjne weryfikują realizację następujących efektów modułowych: MEK01 i MEK02. Warunkiem zaliczenia części laboratoryjnej jest poprawne wykonanie wszystkich sprawozdań i odpowiedzi ustnej z zakresu laboratorium. Ocenę z części laboratoryjnej stanowi średnia z ocen ze sprawozdań zespołowych i odpowiedzi ustnej z zakresu laboratorium. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową z laboratorium: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb.
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen ze sprawozdań laboratoryjnych i ustnych odpowiedzi z zakresu laboratorium. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399: dst; 3,400 ÷ 3,799: +dst; 3,800 ÷ 4,199: db; 4,200 ÷ 4,599: +db; 4,600 ÷ 5,000: bdb.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 A. Krzemiński; P. Wojewoda Metodyka oceny naprawionych szyb czołowych w transporcie drogowym 2025
2 A. Krzemiński; P. Wojewoda Wpływ punktowych napraw szyb czołowych na zjawiska olśnienia w warunkach nocnych 2025
3 K. Lew; J. Lubas; P. Wojewoda The analysis of the impact of the storage period of engine and transmission oil on operational properties 2025
4 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests 2023
5 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
6 K. Lew; P. Wojewoda Hydrogen storage and distribution 2022
7 K. Lew; R. Podgórczyk; P. Wojewoda Badania porównawcze drogi hamowania w różnych warunkach przyczepności kół pojazdu 2022
8 A. Jaworski; K. Lew; P. Wojewoda Wpływ oddziaływania buspasów na parametry ruchu środków transportu drogowego 2020
9 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
10 N. Dudzik; D. Konieczny; A. Krzemiński; K. Lew; P. Szymczuk; P. Wojewoda Kolej magnetyczna w aspekcie zużycia energii, bezpieczeństwa oraz wpływu na środowisko naturalne 2020