logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Cyfrowa inżynieria projektowo-rekonstrukcyjna w motoryzacji


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria mechaniczna
Obszar kształcenia:
nauki ścisłe/techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Komputerowo zintegrowane wytwarzanie, Materiały konstrukcyjne, Pojazdy samochodowe, Programowanie maszyn CNC
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć:
16533
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Pojazdy samochodowe
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 7 / L30 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Mirosław Jakubowski
Terminy konsultacji koordynatora:
https://miroslawjakubowski.v.prz.edu.pl/

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Nabycie praktycznych umiejętności w aspekcie projektowania i zastosowania inżynierii odwrotnej w motoryzacji.

Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla studentów specjalności Pojazdy samochodowe.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Michel Michaud CATIA : narzędzia i moduły : podręcznik inżyniera Gliwice: Helion. 2015
2 Kucharski T. Programowanie obliczeń inżynierskich. Wydaw. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk. 2000
3 Helena Dodziuk Druk 3D/AM : zastosowania oraz skutki społeczne i gospodarcze Wydaw.Nauk.PWN. 2019
4 Przemysław Siemiński, Grzegorz Budzik. Techniki przyrostowe : druk 3D, drukarki 3D Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 2015
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Andrzej Wełyczko CATIA V5: sztuka modelowania powierzchniowego Gliwice: Helion. 2010

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Rejestracja na co najmniej 5 semestr studiów na kierunku inżynieria mechaniczna.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student powinien posiadać umiejętności w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student powinien posiadać kompetencje społeczne w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Potrafi w praktyce zastosować oprogramowanie CAD w modelowaniu elementów pojazdów samochodowych. Potrafi wykorzystać techniki inżynierii odwrotnej. laboratorium zaliczenie cz. praktyczna K-W05+++
K-W07+++
K-U03+++
K-U09+++
K-K02++
P6S-KO
P6S-UW
P6S-WG

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Wprowadzenie do zajęć. Przedstawienie zakresu tematycznego projektów. Warunki zaliczenia. Zapoznanie studentów ze stosownymi przepisami/regulaminami. L1
7 TK02 Budowa i zasada działania skanera 3D. Proces kalibracji skanera GOM Atos I 2M. L2 MEK01
7 TK03 Przygotowanie obiektu do skanowania. Środki antyrefleksyjne. Strategie skanowania. Dobór markerów. L3 MEK01
7 TK04 Skanowanie 3D. Skanowanie z rejestracją markerów i całego obiektu. L4 MEK01
7 TK05 Wprowadzenie do oprogramowania GOM Inspect. Interfejs użytkownika. L5 MEK01
7 TK06 Oprogramowanie GOM Inspect w procesie obróbki i wykorzystania skanów 3D w budowie maszyn. Import danych. L6 MEK01
7 TK07 GOM Inspect; wykorzystanie innych danych pomiarowych w projekcie, definiowanie rzeczywistej siatki odniesienia. L7 MEK01
7 TK08 GOM Inspect; dopasowanie wstępne danych pomiarowych, porównanie powierzchni. L8 MEK01
7 TK09 Kontrola wymiarów i kształtu z różnymi metodami wykonywania dopasowania w programie GOM Inspect. L9 MEK01
7 TK10 Operacje modelowania bryłowego w systemie CATIA V5. L10 MEK01
7 TK11 Operacje modelowania powierzchniowego i hybrydowego w systemie CATIA V5. L11 MEK01
7 TK12 Analiza kinematyczna zawieszenia wybranego pojazdu z wykorzystaniem modułu DMU Kinematics w programie CATIA V5. L12 MEK01
7 TK13 Definiowanie złożeń zespołów. Projektowanie elementów pojazdów samochodowych w kontekście zespołu. L13 MEK01
7 TK14 Korzystanie z zewnętrznych bibliotek części znormalizowanych. Tworzenie dokumentacji 2D. L14 MEK01
7 TK15 Zaliczenie zajęć. L15

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Laboratorium (sem. 7) Przygotowanie do laboratorium: 30.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 7) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Inne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Laboratorium Ocena jest wystawiana na podstawie pracy studenta na zajęciach, sposobu i sprawności realizacji postawionych zadań. Ocenie podlegają również sprawozdania z laboratoriów oraz wykonanie zadania zaliczeniowego na stanowisku komputerowym. Weryfikowane jest osiągnięcie MEK01. Ocena z laboratorium stanowi średnią arytmetyczną z ocen cząstkowych i zaokrąglana jest z dokładnością do 0,5 zgodnie z zasadami obowiązującymi w matematyce.
Ocena końcowa Ponieważ laboratorium jest jedyną formą zajęć z przedmiotu zatem ocena końcowa jest tożsama z oceną uzyskaną na zajęciach laboratoryjnych.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie