
Główny cel kształcenia:
Zapoznanie się z podstawowymi prawami obowiązującymi w elektrotechnice i elektronice, elementami obwódów elektrycznych i elektronicznych, metodami pomiarowymi oraz podstawowymi maszynami elektrycznymi.
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł kształcenia obejmuje podstawowe zgadnienia z zakresu elektrotechniki i elektroniki
Materiały dydaktyczne:
Materiały pomocnicze ze stron domowych prowadzących
| 1 | Paweł Hempowicz [i in.] | Elektrotechnika i elektronika dla nieelektryków | Wydaw.WNT, Warszawa . | 2015 |
| 2 | Zdzisław Gientkowski | Wstęp do elektrotechniki | Wydaw.Uczel.Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, Bydgoszcz. | 2013 |
| 3 | Wacław Matulewicz | Elektrotechnika dla mechaników | Wydaw.Politech.Gdańsk., Gdańsk. | 2010 |
| 4 | Paul Horowitz, Winfield Hill. | Sztuka elektroniki Cz. 1 i 2 | WKiŁ, Warszawa. | 2013 |
| 5 | Charles Platt | Elektronika : od praktyki do teorii | Helion, Gliwice. | 2013 |
| 6 | Jacek Przepiórkowski | Silniki elektryczne w praktyce elektronika | Legionowo : Wydaw.BTC, Legionowo. | 2012 |
| 7 | Bernard Ziętek | Optoelektronika | Wydaw.Uniw.Mikołaja Kopernika, Toruń. | 2011 |
| 8 | Józef Kalisz | Podstawy elektroniki cyfrowej | WKiŁ, Warszawa. | 2007 |
| 9 | Robert Wołgajew | Mikrokontrolery AVR dla początkujących : przykłady w języku Bascom | Wydaw.BTC, Legionowo. | 2010 |
| 1 | Krystyna Bula | Elektrotechnika dla nieelektryków : laboratorium | Ofic.Wydaw.Politech.Rzesz., Rzeszów. | 2014 |
| 1 | Bruce Carter, Ron Mancini | Wzmacniacze operacyjne : teoria i praktyka | Wydaw.BTC, Legionowo. | 2011 |
| 2 | Helmut Lindner | Zbiór zadań z elektrotechniki T.1 Prąd stały - obwody | Centralny Ośrodek Szkolenia i Wydawnictw SEP, Warszawa. | 2004 |
Wymagania formalne:
Rejestracja na co najmniej semestrze 1
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student posiada podstawową wiedzę w zakresie: algebry, prądu stałego i przemiennego, pola elektrycznego i magnetycznego.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student potrafi rozwiązywać układy równań liniowych, zna własności funkcji sinusoidalnej.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student rozumie potrzebę kształcenia.
Student rozumie uwarunkowania pracy zespołowej.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Student zna podstawowe prawa obwodów prądu stałego. Student potrafi zastosować prawa do opisu obwodów elektrycznych. Student zna warunki powstawania pola magnetycznego. Student zna własności napięć i prądów sinusoidalnie zmiennych. | wykład | kolokwium |
K-W04+ K-K02+ |
P6S-KO P6S-WG |
| MEK02 | Student zna podstawowe typy maszyn elektrycznych i rodzaje pracy. Student zna elementy półprzewodnikowe (diody, tranzystory, tyrystory). Student zna właściwości złącza p-n. Student zna elementy optoelektroniczne. Student zna podstawowe układy logiczne. | wykład | kolokwium |
K-W04+ K-K02+ |
P6S-KO P6S-WG |
| MEK03 | Student potrafi zmierzyć podstawowe wielkości elektryczne. Student potrafi wyznaczyć podstawowe charakterystyki silnika elektrycznego, diody i tranzystora. | laboratorium | kolokwium, obserwacja wykonawstwa, raport pisemny |
K-U07+ K-U15+ |
P6S-UO P6S-UW |
| MEK04 | Student potrafi zbudować prosty obwód elektroniczny z użyciem elementów logicznych. Student potrafi wyznaczyć podstawowe charakterystyki elementów optoelektronicznych. | laboratorium | kolokwium, obserwacja wykonawstwa, raport pisemny |
K-U07+ K-U15+ |
P6S-UO P6S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 1 | TK01 | W01 | MEK01 | |
| 1 | TK02 | W02 | MEK01 | |
| 1 | TK03 | W03 | MEK01 | |
| 1 | TK04 | W04 | MEK01 | |
| 1 | TK05 | W05 | MEK02 | |
| 1 | TK06 | W06 | MEK02 | |
| 1 | TK07 | W07 | MEK02 | |
| 1 | TK08 | W08 | MEK02 | |
| 1 | TK09 | L01 | MEK03 | |
| 1 | TK10 | L02 | MEK01 | |
| 1 | TK11 | L03 | MEK03 | |
| 1 | TK12 | L04 | MEK03 | |
| 1 | TK13 | L05 | MEK03 | |
| 1 | TK14 | L06 | MEK04 | |
| 1 | TK15 | L07 | MEK04 | |
| 1 | TK16 | L08 | MEK03 MEK04 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem. |
|
| Laboratorium (sem. 1) | Przygotowanie do laboratorium:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
5.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 1) | |||
| Zaliczenie (sem. 1) |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Efekty kształcenia MEK-01, 02, 03, 04 są weryfikowane przez zaliczenie pisemne na laboratorium, aktywność na wykładzie (brak uwagi na wykładzie powoduje obniżenie oceny końcowej o 0,1 stopnia, aktywny udział w wykładzie powoduje podwyższenie oceny końcowej o 0,1 stopnia). |
| Laboratorium | Ocena końcowa z laboratorium weryfikująca efekty kształcenia MEK-01, 02, 03, 04, jest średnią arytmetyczną z ocen cząstkowych uzyskanych z pisemnych sprawdzianów przed danymi zajęciami laboratoryjnymi. Student uzyskuje określoną w zależności od ilości poprawnych odpowiedzi na pytania. 3 poprawne odpowiedzi - bdb, 2 poprawne odpowiedzi db, 1 poprawna odpowiedź - dst. Pytania dotyczące wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych są udostępniane studentom na zajęciach wprowadzających z laboratorium i w internecie na stronie domowej prowadzącego. Za szczególną aktywność podczas zajęć laboratoryjnych można uzyskać dodatkowa 0,5 stopnia do oceny z kolokwium. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny z laboratorium jest także oddanie sprawozdania z każdego tematu laboratorium przez grupę laboratoryjną. |
| Ocena końcowa | Pozytywne oceny z laboratorium z uwzględnieniem dodatkowych preferencji (aktywność na wykładzie i zajęciach laboratoryjnych) Średnia arytmetyczna ocen weryfikujących efekty kształcenia MEK-01, 02, 03, 04 daje ocenę końcową < 2,6 = 2,0; 2,6 - 3,2 = 3,0; 3,3 - 3,7 = 3,5; 3,8 - 4,2 = 4,0; 4,3 - 4,7 = 4,5; > 4,7 = 5. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | B. Babiarz; K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski | Atmospheric Concentration of Particulate Air Pollutants in the Context of Projected Future Emissions from Motor Vehicles | 2025 |
| 2 | K. Balawender | Badania wpływu konfiguracji układu wzmacniacza mocy na parametry elektryczne i przepływowe wtryskiwaczy gazowych | 2025 |
| 3 | K. Balawender; A. Borawski; M. Gęca; M. Jakubowski; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; G. Mieczkowski; A. Rybak; D. Szpica; A. Ustrzycki; P. Woś | Comparative Study on the Effects of Diesel Fuel, Hydrotreated Vegetable Oil, and Its Blends with Pyrolytic Oils on Pollutant Emissions and Fuel Consumption of a Diesel Engine Under WLTC Dynamic Test Conditions | 2025 |
| 4 | K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski | Cold-Start Energy Consumption and CO2 Emissions - A Comparative Assessment of Various Powertrains in the Context of Short-Distance Trips | 2025 |
| 5 | K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski | Investigation of electric vehicle parameters under real-world driving conditions using a multifunctional measurement device | 2025 |
| 6 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski | Effect of Selected Optical Navigation Methods on the Energy Consumption of Automated Guided Vehicles | 2025 |
| 7 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski | Performance of a Diesel Engine Fueled by Blends of Diesel Fuel and Synthetic Fuel Derived from Waste Car Tires | 2024 |
| 8 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski | The Assessment of PM2.5 and PM10 Immission in Atmospheric Air in a Climate Chamber during Tests of an Electric Car on a Chassis Dynamometer | 2024 |
| 9 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; P. Woś | Assessment of CH4 Emissions in a Compressed Natural Gas-Adapted Engine in the Context of Changes in the Equivalence Ratio | 2024 |
| 10 | K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś | Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests | 2023 |
| 11 | K. Balawender; A. Jaworski; P. Woś | Sterowanie wtryskiwaczami wodoru w silniku przepływowym | 2022 |
| 12 | K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś | Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle | 2022 |
| 13 | K. Balawender; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; A. Ustrzycki | Assessment of Petrol and Natural Gas Vehicle Carbon Oxides Emissions in the Laboratory and On-Road Tests | 2021 |
| 14 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas | Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method | 2021 |
| 15 | K. Balawender; A. Jaworski; D. Konieczny; H. Kuszewski; P. Woś | Wykrywanie spalania stukowego w silniku dwupaliwowym | 2020 |
| 16 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska | Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks | 2020 |
| 17 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś | Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine | 2020 |
| 18 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda | Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures | 2020 |
| 19 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG | 2020 |
| 20 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej | 2020 |
| 21 | K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; L. Pavliukh; D. Savostin-Kosiak | Assessment of CO2 emissions and energy consumption during stationary test of vehicle with SI engine powered by different fuels | 2020 |