logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Podstawy programowania


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria mechaniczna
Obszar kształcenia:
nauki ścisłe/techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Komputerowo zintegrowane wytwarzanie, Materiały konstrukcyjne, Pojazdy samochodowe, Programowanie maszyn CNC
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Zakład Informatyki
Kod zajęć:
16474
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu Komputerowo zintegrowane wytwarzanie, Materiały konstrukcyjne, Pojazdy samochodowe, Programowanie maszyn CNC
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 1 / L30 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Łukasz Paśko
Terminy konsultacji koordynatora:
Podane na stronie lukaszpasko.v.prz.edu.pl
semestr 1:
dr inż. Marcin Olech

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Głównym celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w zagadnienia związane z programowaniem na przykładzie najbardziej popularnego obecnie języka programowania, jakim jest Python.

Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł jest obowiązkowy dla kierunku inżynieria mechaniczna.

Materiały dydaktyczne:
Materiały dydaktyczne są udostępniane na stronach WWW prowadzących zajęcia.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Beazley D. Python: zwięzłe kompedium dla programisty Helion, Gliwice. 2023
2 Kubiak M.J. Python: zadania z programowania: przykładowe funkcyjne rozwiązania Helion, Gliwice. 2021
3 Kubiak M.J. Python: zadania z programowania: przykładowe imperatywne rozwiązania Helion, Gliwice. 2021
4 Johansson R. Matematyczny Python. Obliczenia naukowe i analiza danych z użyciem NumPy, SciPy i Matplotlib Helion, Gliwice. 2021
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Bruce P., Bruce A., Gedeck P. Statystyka praktyczna w data science: 50 kluczowych zagadnień w językach R i Python Helion, Gliwice. 2021

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Student musi być zarejestrowany na semestr 1.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu matematyki.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Obsługa komputera z systemem operacyjnym Windows.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Brak wymagań.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Potrafi wykorzystać wbudowane funkcje języka Python oraz funkcje własne do wykonania obliczeń inżynierskich, a także potrafi tworzyć wykresy. laboratorium zaliczenie cz. praktyczna K-W04+++
K-U07++
K-K02+
P6S-KO
P6S-UW
P6S-WG
MEK02 Potrafi tworzyć programy w języku Python, zawierające elementy graficznego interfejsu użytkownika. laboratorium zaliczenie cz. praktyczna K-W04+++
K-U07+
K-U10+
P6S-UW
P6S-WG

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Zapoznanie ze środowiskiem Python. L01 MEK01
1 TK02 Operacje matematyczne. L02 MEK01
1 TK03 Interakcja programu z użytkownikiem, instrukcja warunkowa. L03 MEK01
1 TK04 Tworzenie wykresów. L04 MEK01
1 TK05 Instrukcje iteracyjne - część 1. L05 MEK01
1 TK06 Instrukcje iteracyjne - część 2. L06 MEK01
1 TK07 Funkcje własne. L07 MEK01
1 TK08 Sprawdzian zaliczeniowy nr 1. L08 MEK01
1 TK09 Zapoznanie z ramkami danych. L09 MEK02
1 TK10 Praca na ramkach danych. L10 MEK02
1 TK11 Elementy statystyki i uczenia maszynowego. L11 MEK02
1 TK12 Podstawy programowania obiektowego. L12 MEK02
1 TK13 Programowanie z elementami graficznego interfejsu użytkownika - część 1. L13 MEK02
1 TK14 Programowanie z elementami graficznego interfejsu użytkownika - część 2. L14 MEK02
1 TK15 Sprawdzian zaliczeniowy nr 2. L15 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Inne: 13.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1)
Zaliczenie (sem. 1)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Laboratorium Weryfikacja efektów uczenia się podzielona jest na dwa sprawdziany. Na pierwszym sprawdzianie weryfikowany jest modułowy efekt uczenia się MEK01, a na drugim sprawdzianie MEK02. Sposób weryfikacji MEK01 i MEK02: osiągnięcie efektu jest weryfikowane za pomocą zadań praktycznych, które należy wykonać na stanowisku komputerowym korzystając z języka Python. Za w całości poprawne wykonanie zadania student otrzymuje maksymalną liczbę punktów. Częściowe wykonanie zadania powoduje przyznanie liczby punktów proporcjonalnej do stopnia zrealizowania danego zadania. Zdobyte punkty za wszystkie zadania są sumowane. Student uzyskuje ocenę z MEK01 i MEK02 na podstawie następujących przedziałów procentowych, przy czym 100% to maksymalna możliwa do zdobycia sumaryczna liczba punktów: 0% - 49,99%: 2,0 (ndst); 50% - 59,99%: 3,0 (dst); 60% - 69,99%: 3,5 (+dst); 70% - 79,99%: 4,0 (db); 80% - 89,99%: 4,5 (+db); 90% - 100%: 5,0 (bdb).
Ocena końcowa Ocena końcowa z modułu wyznaczana jest jako średnia arytmetyczna ocen z MEK01 i MEK02. Przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową jest następujące: 2,00 - 2,99: 2,0 (ndst); 3,00 - 3,24: 3,0 (dst); 3,25 - 3,74: 3,5 (+dst); 3,75 - 4,24: 4,0 (db); 4,25 - 4,74: 4,5 (+db); 4,75 - 5,00: 5,0 (bdb).

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 M. Olech; Ł. Paśko Determine Selected Delivery Parameters Using Multi-Agent-Based Simulation: A Case Study 2025
2 I. Bagdoniene; A. Briones; V. Caballero; A. Carreras-Coch; G. Dec; R. Figliè; J. Navarro; L. Pappa; Ł. Paśko; X. Solé-Beteta; D. Stadnicka; C. Stylios; M. Tyrovolas; A. Zaballos Bridging academia and industry in the era of Industry 4.0 by means of the triple helix: The PLANET4 initiative 2024
3 M. Olech; Ł. Paśko Customer Trust Versus Retailer Profit: A Case Study on Optimising Base Stock Level Using Multi-Agent-Based Simulation 2024
4 R. Amadio; A. Carreras-Coch; R. Figliè; D. Mazzei; J. Navarro; Ł. Paśko; D. Stadnicka; C. Stylios; M. Tyrovolas; A. Zaballos Towards a Taxonomy of Industrial Challenges and Enabling Technologies in Industry 4.0 2024
5 Ł. Paśko; G. Setlak Image as a Way of Processing Multidimensional Production Data for Product Quality Prediction Using Deep Learning 2024
6 D. Atzeni; A. Carreras-Coch; G. Dec; D. Mazzei; M. Mądziel; L. Pappa; Ł. Paśko; X. Solé-Beteta; D. Stadnicka; C. Stylios Plan and Develop Advanced Knowledge and Skills for Future Industrial Employees in the Field of Artificial Intelligence, Internet of Things and Edge Computing 2022
7 G. Dec; R. Figliè; D. Mazzei; M. Mądziel; J. Navarro; Ł. Paśko; X. Solé-Beteta; D. Stadnicka; C. Stylios; M. Tyrovolas Role of Academics in Transferring Knowledge and Skills on Artificial Intelligence, Internet of Things and Edge Computing 2022
8 K. Antosz; A. Gola; A. Gonçalves; T. Malheiro; Ł. Paśko; L. Varela Six Sigma and Random Forests Application for Product Quality System Control Development 2022
9 K. Antosz; Ł. Paśko Neural Model of Manufacturing Process as a Way to Improve Predictability of Manufacturing 2022
10 A. Kuś; Ł. Paśko Bootstrap Aggregation Technique for Evaluating the Significance of Manufacturing Process Parameters in the Glass Industry 2021
11 D. Antonelli; J. Barata; E. Boffa; P. C. Priarone; R. Chelli; P. Ferreira; M. Finžgar; M. Lanzetta; P. Litwin; N. Lohse; F. Lupi; M. M. Mabkhot; A. Maffei; M. Mądziel; P. Minetola; S. Nikghadam-Hojjati; Ł. Paśko; P. Podržaj; D. Stadnicka; X. Wang Mapping Industry 4.0 Enabling Technologies into United Nations Sustainability Development Goals 2021
12 K. Antosz; M. Jasiulewicz-Kaczmarek; Ł. Paśko; S. Wang; C. Zhang Application of machine learning and rough set theory in lean maintenance decision support system development 2021
13 K. Antosz; A. Gola; Ł. Paśko The Use of Artificial Intelligence Methods to Assess the Effectiveness of Lean Maintenance Concept Implementation in Manufacturing Enterprises 2020
14 P. Litwin; Ł. Paśko Metody klasteryzacji danych w badaniu podobieństwa parametrów procesu wytwórczego 2020
15 Ł. Paśko Significance of Manufacturing Process Parameters in a Glassworks 2020
16 Ł. Paśko; G. Setlak Random Forests in a Glassworks: Knowledge Discovery from Industrial Data 2020