
Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności w zakresie automatycznego programowania zabiegów tokarskich i frezarskich 2,5D oraz symulacji i weryfikacji zaprogramowanych operacji obróbkowych.
Ogólne informacje o zajęciach:
Materiały dydaktyczne:
Pliki do pobrania według wskazań prowadzącego zajęcia.
| 1 | Andrzej Jaskulski | Autodesk Inventor 2022 PL/2022+ Fusion 360 : podstawy metodyki projektowania | Gliwice: Helion. | 2021 |
| 2 | Andrzej Jaskulski | Autodesk Inventor Professional : 2021PL/2021+ / Fusion 360 : metodyka programowania | Gliwice: Helion, . | 2020 |
| 3 | Wit Grzesik, Piotr Niesłony, Piotr Kiszka | Programowanie obrabiarek CNC | Warszawa: Wydaw. Nauk.PWN, 2020;. | 2020 |
| 4 | [pod red. Krzysztofa Augustyna] | NX CAM Virtual Machine: podręcznik programisty CNC | Błonie: CAMdivision. | 2016 |
| 5 | Janusz Pobożniak | Programowanie obrabiarek sterowanych numerycznie w systemie CAD/CAM CATIA V5 | Gliwice: Helion. | 2014 |
| 6 | Piotr Niesłony | Podstawy programowania maszyn CNC w systemie CAD/CAM Mastercam | Legionowo: Wydaw. BTC. | 2012 |
| 7 | Włodzimierz Przybylski, Mariusz Deja | Komputerowo wspomagane wytwarzanie maszyn: podstawy i zastosowanie | Warszawa: WNT. | 2007 |
| 1 | - | Dokumentacja systemu CAM | -. | - |
| 1 | Krzysztof Augustyn | NX CAM: programowanie ścieżek dla obrabiarek CNC | Gliwice: Helion. | 2010 |
| 2 | hrsg. G. Pritschow ; hrsg. G. Spur ; hrsg. M. Weck | Schnittstellen im CAD/CAM-Bereich | München: Carl Hanser Verlag. | 1997 |
| 3 | Zenobia Weiss [i in.] | Projektowanie technologii maszyn w systemach CAD/CAM | Poznań: Wydaw. Politech.Pozn.. | 1995 |
| 4 | Roman Stryczek, Bogusław Pytlak | Elastyczne programowanie obrabiarek | Warszawa: Wydaw. Nauk.PWN. | 2011 |
Wymagania formalne:
Rejestracja na semestrze 6.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiadomości z zakresu doboru parametrów skrawania dla operacji frezarskich i tokarskich.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność posługiwania się komputerem z systemem Windows oraz pracy z literaturą.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność samodzielnego poszerzania swej wiedzy i doskonalenia
umiejętności zawodowych.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Posiada umiejętności w zakresie programowania automatycznego w systemie CAM podstawowych operacji tokarskich. Potrafi opracować program sterujący zgodnie z procesem technologicznym. Posiada umiejętność przeprowadzenia symulacji danych pośrednich otrzymanych metodą programowania automatycznego. Zna opcje systemu CAM umożliwiające analizę i weryfikację zaprogramowanych torów ruchu narzędzi. | laboratorium | zaliczenie cz. praktyczna |
K-W06++ K-W09++ K-U02++ K-U09+++ K-K03+ |
P6S-KK P6S-UW P6S-WG |
| MEK02 | Posiada umiejętności w zakresie programowania automatycznego w systemie CAM podstawowych operacji frezarskich. Potrafi opracować program sterujący zgodnie z procesem technologicznym. Posiada umiejętność przeprowadzenia symulacji danych pośrednich otrzymanych metodą programowania automatycznego. Zna opcje systemu CAM umożliwiające analizę i weryfikację zaprogramowanych torów ruchu narzędzi. | laboratorium | zaliczenie cz. praktyczna |
K-W06++ K-W09++ K-U02++ K-U09+++ K-K03+ |
P6S-KK P6S-UW P6S-WG |
| MEK03 | Posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie etapów automatycznego programowania obrabiarek sterowanych numerycznie w łańcuchu CAM/PP/CNC. Posiada podstawową wiedzę w zakresie możliwości współczesnych systemów i modułów CAM. Posiada umiejętności w zakresie programowania automatycznego CAM operacji tokarskich, frezarskich i wiertarskich. Ma wiedzę związaną z zagadnieniami wytwarzania różnych klas części maszyn oraz cykli CAM. Ma wiedzę z zakresu realizacji w systemie CAM procesu technologicznego dla podstawowych typów obrabiarek, ich przeznaczenia, realizowanych operacji oraz zabiegów. | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K-W06++ K-W09++ K-U02++ K-U09+++ K-K03+ |
P6S-KK P6S-UW P6S-WG |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 5 | TK01 | W1-W15 | MEK03 | |
| 5 | TK02 | L1 - L2 | MEK01 MEK02 | |
| 5 | TK03 | L3 - L14 | MEK01 | |
| 5 | TK04 | L15-L16 | MEK01 | |
| 5 | TK05 | L17 - L28 | MEK02 | |
| 5 | TK06 | L29-L30 | MEK02 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 5) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
| Laboratorium (sem. 5) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
|
| Konsultacje (sem. 5) | |||
| Zaliczenie (sem. 5) |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Zaliczenie pisemne z wykładów weryfikuje osiągnięcie modułowego efektu kształcenia MEK03. Kryteria weryfikacji efektu MEK03: ocenę dostateczną uzyskuje student, który na kolokwium pisemnym z części sprawdzającej wiedzę, uzyska 50-70% punktów, ocenę dobry 71-90% punktów, ocenę bardzo dobry powyżej 90% punktów. |
| Laboratorium | W celu zaliczenia zajęć laboratoryjnych wymagane jest uzyskanie pozytywnych ocen z dwóch sprawdzianów praktycznych. Sprawdzian nr 1 weryfikuje umiejętności studenta określonych modułowymi efektami kształcenia MEK01, a sprawdzian nr 2 weryfikuje umiejętności studenta określonych modułowymi efektami kształcenia MEK02. Kryteria weryfikacji efektu kształcenia MEK01 - punktacja i ocena: (90% - 100%) = 5,0 (bardzo dobry), (80% - 89%) = 4,5 (plus dobry), (70% - 79%) = 4,0 (dobry), (60% - 69%) = 3,5 (plus dostateczny), (50% - 59%) = 3,0 (dostateczny). Kryteria weryfikacji efektu kształcenia MEK02 - punktacja i ocena: (90% - 100%) = 5,0 (bardzo dobry), (80% - 89%) = 4,5 (plus dobry), (70% - 79%) = 4,0 (dobry), (60% - 69%) = 3,5 (plus dostateczny), (50% - 59%) = 3,0 (dostateczny). |
| Ocena końcowa | Warunkiem zaliczenia modułu jest zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa wyznaczana jest jako średnia ważona oceny z wykładu z wagą 0,2 i laboratorium z wagą 0,8. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | D. Bazaliński; P. Biega; T. Bujak; P. Fudali; M. Gdula; J. Inglot; A. Kafara; S. Miechowicz; W. Wojnarowska; S. Wolski | Szablon ortopedyczny i sposób wytwarzania szablonu ortopedycznego | 2025 |
| 2 | K. Ciecieląg; M. Gdula; A. Kawalec; P. Żurek | Modeling and Cutting Mechanics in the Milling of Polymer Matrix Composites | 2025 |
| 3 | M. Gdula | Modeling and analysis of the instantaneous undeformed chip thickness in multi-axis torus milling in the aspect of tool wear | 2025 |
| 4 | M. Gdula; G. Mrówka-Nowotnik; A. Nowotnik | Analysis the surface integrity taking into account the tool wear stage in the multi-axis torus milling of a Ni-based superalloy using the active cutting edge segment change technique and new approach for machining aircraft engine blades | 2025 |
| 5 | M. Gdula; G. Mrówka-Nowotnik; A. Nowotnik | Modeling and comprehensive mechanism analysis of torus milling cutter wear in multi-axis milling of Ni-based superalloy using the active cutting edge segment change technique | 2025 |
| 6 | M. Gdula; J. Józwik; J. Skoczylas | Tool wear and surface topography shaping after TPl multi-axis milling of Ni-based superalloy of the torus milling cutter using the strategy of adaptive change of the active cutting edge segment | 2025 |
| 7 | M. Gdula; P. Żurek | Side Oscillation Milling: Modeling, Analysis, and Compensation of Cutting Forces Through Feed Optimization | 2025 |
| 8 | M. Gdula | Determination and Analysis of Working Diameters and Working Angle of the Torus Cutter Blade in Multi-axis Machining in the Aspect of Tool Wear | 2024 |
| 9 | M. Gdula; A. Kawalec; J. Matuszak | Analysis of the Deburring Efficiency of EN-AW 7075 Aluminum Alloy Parts with Complex Geometric Shapes Considering the Tool Path Strategy During Multi-Axis Brushing | 2024 |
| 10 | M. Gdula; J. Husár; L. Knapčíková; R. Vandžura | Modeling and Measurement of Tool Wear During Angular Positioning of a Round Cutting Insert of a Toroidal Milling Tool for Multi-Axis Milling | 2024 |
| 11 | M. Gdula; G. Mrówka-Nowotnik | Analysis of tool wear, chip and machined surface morphology in multi-axis milling process of Ni-based superalloy using the torus milling cutter | 2023 |
| 12 | A. Bazan; A. Kawalec; A. Olko; K. Żurawski; P. Żurek | Modeling of Surface Topography after Milling with a Lens-Shaped End-Mill, Considering Runout | 2022 |
| 13 | M. Chlost; M. Gdula | A New Method of the Positioning and Analysis of the Roughness Deviation in Five-Axis Milling of External Cylindrical Gear | 2022 |
| 14 | J. Burek; M. Gdula | Sposób pięcioosiowej obróbki elementów o zarysie krzywoliniowym, zwłaszcza łopatek turbin | 2021 |
| 15 | R. Flejszar; M. Sałata; A. Szajna; K. Żurawski; P. Żurek | Comparison of surface topography after lens-shape end mill and ball endmill machining | 2021 |
| 16 | G. Budzik; T. Dziubek; M. Gdula; P. Turek | Elaboration of the measuring procedure facilitating precision assessment of the geometry of mandible anatomical model manufactured using additive methods | 2020 |
| 17 | M. Gdula | Empirical Models for Surface Roughness and Topography in 5-Axis Milling Based on Analysis of Lead Angle and Curvature Radius of Sculptured Surfaces | 2020 |