
Główny cel kształcenia:
Podstawowym celem kształcenia jest zapoznanie studentów z podstawowymi rodzajami napędów mechanicznych, ich budową i zastosowaniem. W ramach modułu studenci zapoznają się również z metodyką projektowania.
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł podstawy konstrukcji maszyn należy do modułów technicznych. Ma on za zadanie ukazanie praktycznego zastosowania zdobytej dotychczas przez studentów wiedzy i umiejętności oraz integrowanie jej do rozwiązywania praktycznych problemów z budowy i projektowania elementów maszyn. Zdobyta wiedza i kompetencje będą w przyszłości wykorzystywane przez studentów w ramach realizacji dyplomowych na specjalnościach. Moduł składa się z części wykładowej i projektowej, na których to zajęciach studenci aplikują zdobytą wiedzę teoretyczną, rozwijając swoje umiejętności.
| 1 | Markowski T., Mijał M., Rejman E. | Podstawy konstrukcji maszyn, Napędy | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2003 |
| 2 | Ochęduszko K. | Koła zębate. Konstrukcja | WNT. | 2012 |
| 3 | Osiński Z. | Sprzęgła | WNT. | 2010 |
| 1 | Rejman E. | Podstawy konstrukcji maszyn. Materiały pomocnicze do projektowania | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2010 |
| 2 | Rejman E. | Projektowanie z podstaw konstrukcji maszyn | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. | 2010 |
| 3 | Kurmaz W.L., Kurmaz L.O. | Projektowanie węzłów i części maszyn | Wydawnictwo Politerchniki Świętokszyskiej, Kielce. | 2011 |
| 1 | Dziama A. | Przekładnie zębate | PWN, Waszawa. | 1995 |
Wymagania formalne:
Student powinien być zarejestrowany na semestr IV i mieć zaliczone moduły: wytrzymałość materiałów, podstawy konstrukcji maszyn z sem. III
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien mieć podstawową wiedzę z zakresu mechaniki, wytrzymałości materiałów, inżynierii materiałowej i podstaw konstrukcji maszyn sem. III
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność pozyskiwania i wykorzystywania informacji z literatury technicznej, wykonywania dokumentacji technicznej prostych części i urządzeń mechanicznych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student powinien umieć pracować w grupie, myśleć w sposób przedsiębiorczy, rozumieć konieczność uczenia się
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Ma wiedzę związaną z technikami konstruowania i projektowania | wykład,projekty | egzamin pisemny, konstruowanie |
K-W01+++ K-K01+ |
P6S-KO P6S-WG |
| MEK02 | Potrafi opracować projekt prostego urządzenia, obejmujący konstrukcję, specyfikację materiałową z wykorzystaniem norm | dyskusja dydaktyczna, projekt indywidualny | sprawozdanie z projektu, prezentacja projektu |
K-U03+++ K-U12+++ |
P6S-UK P6S-UW |
| MEK03 | Potrafi przeanalizować projektowane urządzenie pod kątem analizy kinematycznej, siłowej oraz wytrzymałościowej | projekt indywidualny, anliza obciążeń (wykresy momentów i sił), analiza naprężeń, opracowanie dokumentacji 2D lub 3D | sprawozdanie z projektu, dokumentacja konstrukcyjna, prezentacja projektu |
K-U03+++ K-U12+++ |
P6S-UK P6S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 4 | TK01 | W01-W14 | MEK01 | |
| 4 | TK02 | W15, W16 | MEK01 | |
| 4 | TK03 | W17-W22 | MEK01 | |
| 4 | TK04 | W23, W24 | MEK01 | |
| 4 | TK05 | W25, W26 | MEK01 | |
| 4 | TK06 | W27, W28 | MEK01 | |
| 4 | TK07 | W29, W30 | MEK01 | |
| 4 | TK08 | P01-P18 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 4 | TK09 | P19-P29 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 4 | TK10 | P30 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 4 | TK11 | L01, L02 | ||
| 4 | TK12 | L03, L04 | ||
| 4 | TK13 | L05, L06 | ||
| 4 | TK14 | L07, L08 | ||
| 4 | TK15 | L09, L10 | ||
| 4 | TK16 | L11, L12 | ||
| 4 | TK17 | L13-L15 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 4) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
| Projekt/Seminarium (sem. 4) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
35.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 1.00 godz./sem. Inne: 4.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 4) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
| Egzamin (sem. 4) | Przygotowanie do egzaminu:
25.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
1.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Wykład zaliczany jest na podstawie egzaminu. Egzamin weryfikuje osiągnięcie modułowego efektu kształcenia MEK1. Ocenę dostateczną uzyskuje student, który uzyska 50-70% punktów, ocenę dobry 71-90% punktów, ocenę bardzo dobry powyżej 90% punktów. Szczegóły podaje prowadzący na pierwszych zajęciach. |
| Projekt/Seminarium | Zaliczenie zajęć projektowych obejmuje ocenę stopnia w jakim zostały osiągnięte modułowe efekty kształcenia MEK1-MEK3. W szczególności ocenie podlega technika wykonania konstrukcji, umiejętność prowadzenia i zrozumienia analiz inżynierskich, uzasadnienie wybranego rozwiązania i jego celowości. Ocenę dostateczną uzyskuje student, który osiągnął modułowe efekty kształcenia MEK1-MEK3 w zakresie 50-70% , ocenę dobry w zakresie 71-90%, ocenę bardzo dobry powyżej 90%. Szczegóły podaje prowadzący na pierwszych zajęciach. |
| Ocena końcowa | Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z oceny z egzaminu z wagą 0.6, oraz oceny z projektów z wagą 0.4. Ocena z każdego składnika musi być pozytywna. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | M. Batsch | Spur gear teeth profile optimization through tensor-based kinematics: integrating the Reuleaux method with differential evolution | 2025 |
| 2 | M. Batsch | Tooth Contact Analysis (TCA) of Cylindrical Gears with Tooth Surface Deviations | 2025 |
| 3 | M. Batsch | Tooth profile design for reduced sliding velocity and wear | 2025 |
| 4 | M. Batsch; B. Kiczek | Exploration of Unsupervised Deep Learning-Based Gear Fault Detection for Wind Turbine Gearboxes | 2025 |
| 5 | M. Batsch; Ł. Kochmański; D. Nowak; D. Wydrzyński | Vision-based control of small educational parallel selective compliance assembly robot arm robot | 2025 |
| 6 | M. Batsch | Tensor based approach for tooth contact analysis of planar and spatial gearing contact | 2024 |
| 7 | M. Batsch; B. Kiczek | Gear Fault Detection Method Based on Convex Hull Clustering of Autoencoder’s Latent Space | 2024 |
| 8 | M. Batsch | Helical Bevel Novikov Gears | 2023 |
| 9 | M. Batsch | A Numerical Approach for Analysing the Moving Sofa Problem | 2022 |
| 10 | M. Batsch | Wybrane zagadnienia teorii zazębień | 2022 |
| 11 | M. Batsch; Ł. Przeszłowski; D. Wydrzyński | Tooth Contact Analysis of Cylindrical Gears with an Unconventional Tooth Profile | 2022 |
| 12 | M. Batsch; T. Markowski | Korekcja asymetrycznego zazębienia ewolwentowego | 2021 |
| 13 | M. Batsch; W. Witkowski; D. Wydrzyński | Algorytm przetwarzania obrazu w celu oceny okrągłości półfabrykatów do wytwarzania miedzianych uszczelnień instalacji hamulcowych, paliwowych i gazowych | 2021 |
| 14 | M. Batsch; Ł. Żyłka | Koncepcja predykcyjnego systemu diagnostyki uszczelnień instalacji hamulcowych, paliwowych i gazowych | 2021 |
| 15 | M. Batsch | A Novel Method of Obtaining Honing Tool Profile for Machining Gears With Profile Modifications | 2020 |
| 16 | M. Batsch | Mathematical model and tooth contact analysis of convexo-concave helical bevel Novikov gear mesh | 2020 |
| 17 | M. Batsch; G. Budzik; B. Kozik; T. Markowski; J. Pacana; J. Pisula | Stress Assessment of Gear Teeth in Epicyclic Gear Train for Radial Sedimentation Tank | 2020 |