logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Spalanie wodoru i wodorowe instalacje paliwowe


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Clean Energy
Obszar kształcenia:
nauki ścisłe/techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Hydrogen, biofuels and clean transpotration, Solar energy and heat pumps
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
Magister
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć:
16297
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Hydrogen, biofuels and clean transpotration
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 2 / W25 C10 L15 P10 / 5 ECTS / E
Język wykładowy:
angielski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Michał Kuźniar

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Zapoznanie studentów z podstawami spalania wodoru i jego mieszanin wykorzystywanych jako paliwo. Zapoznanie studentów z konstrukcją układów zasilania silników i komór spalania w paliwa wodorowe. Zapoznanie z konstrukcjami palników oraz komór spalania silników tłokowych i przepływowych, w tym turbinowych, zasilanych paliwami wodorowymi.

Ogólne informacje o zajęciach:
Zajęcia mają na celu podanie studentom podstaw termodynamicznych procesów spalania wodoru i mieszanin wodoru z innymi paliwami. Dodatkowo studenci zdobędą podstawową wiedzę związaną z budową i projektowaniem komór spalania u układów zasilających silników spalinowych wykorzystujących wodór lub jego mieszaniny jako paliwo.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Tadeusz Chmielniak, Tomasz Chmielniak Energetyka wodorowa PWN. 2020
2 Nicholas Cumpsty Jet Propulsion: A Simple Guide to the Aerodynamics and Thermodynamic Design and Performance of Jet Engines Cambridge University Press. 2010
3 Sherif S.A Handbook of Hydrogen Energy Taylor & Francis INC.. 2014

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Student został przyjęty na semestr na którym odbywa się przedmiot.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wymagania dotyczące wiedzy z zakresu termodynamiki, mechaniki oraz podstaw konstrukcji maszyn.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność korzystania z literatury technicznej, umiejętność pracy zespołowej.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność korzystania z literatury technicznej, umiejętność pracy zespołowej.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Posiada podstawową wiedzę dotycząca podstaw termodynamicznych modelowania spalania wodoru lub paliw wodorowych Wykład/ćwiczenia/laboratorium/projekt Kolokwium/sprawozdania z zajęć K-W04+
K-W06+
K-W08+
P7S-WG
P7S-WK
MEK02 Posiada wiedzę na temat konstrukcji silników cieplnych i ich układów paliwowych Wykład/ćwiczenia/laboratorium/projekt Kolokwium/sprawozdania z zajęć K-W09+
K-U01+
K-U02+
K-U03+
P7S-UK
P7S-UW
P7S-WG
MEK03 Posiada wiedzę na temat zagadnień ekologicznych (emisja, powstawanie, przepływ energii) dla paliw wodorowych. Wykład/ćwiczenia/laboratorium/projekt Kolokwium/sprawozdania z zajęć K-U04+
K-U05+
K-U06+
K-U08+
K-U09+
P7S-UO
P7S-UU
P7S-UW

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Student zapoznaje się z podstawowymi własnościami wodoru i jego mieszanin jako paliwa. W01,C01,L01,P01 MEK01
2 TK02 Student zapoznaje się z podstawami termodynamicznymi użycia wodoru jako paliwa. W02,C02,L02,P02 MEK01
2 TK03 student poznaje konstrukcję silników tłokowych, ich komór spalania i układów wtryskowych współpracujących z paliwami wodorowymi W03-10,L03-05,P03-05,C03-8 MEK02
2 TK04 Student poznaje konstrukcję silników turbinowych, turbinowych komór spalania i układów paliwowych w tych silnikach. W03-10,L03-05,P03-05,C03-8 MEK02
2 TK05 Student poznaje konstrukcję silników rakietowych, ich komór spalania i układów paliwowych. W03-10,L03-05,P03-05,C03-8 MEK02
2 TK06 Student zostaje zaznajomiony z zagadnieniami emisji spalin i aspektów ekologicznych. W11-12,L05-07,P05-07,C08-10 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 25.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 2.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Średnia z ocen z ćwiczeń, laboratorium i projektu oraz obecność na zajęciach.
Ćwiczenia/Lektorat Dwa kolokwia zaliczeniowe.
Laboratorium Sprawozdania z wykonanych prac laboratoryjnych.
Projekt/Seminarium Projekty zlecone przez prowadzącego zajecia.
Ocena końcowa Średnia z ocen z ćwiczeń, laboratorium i projektu oraz obecność na zajęciach.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 M. Kuźniar; M. Pawlak Performance and Emission of the Aircraft with Hybrid Propulsion During Take-Off Operation Cycle 2024
2 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization 2022
3 M. Kuźniar; M. Orkisz; M. Pawlak Comparison of Pollutants Emission for Hybrid Aircraft with Traditional and Multi-Propeller Distributed Propulsion 2022
4 M. Kuźniar; M. Pawlak The Effects of the Use of Algae and Jatropha Biofuels on Aircraft Engine Exhaust Emissions in Cruise Phase 2022
5 M. Kalwara; M. Kuźniar; M. Orkisz A rotating piston engine with electric generator in serial hybrid propulsion system for use in light aircraft 2021
6 M. Kuźniar; M. Orkisz; B. Zacharko CFD analysis for thermal design of low-pressure turbine uncooled blade 2021
7 A. Bednarz; M. Kuźniar; M. Orkisz Numerical Analysis of the Influence of Distributed Propulsion System on the Increase of the Lift Force Coefficient 2020
8 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization 2020
9 M. Kuźniar; M. Orkisz 3E-A new paradigm for the development of civil aviation 2020