
Główny cel kształcenia:
Uzyskanie wiedzy na temat współczesnych pasywnych rozwiązań słonecznych oraz umiejętność ich zastosowania w budownictwie.
Ogólne informacje o zajęciach:
Zapoznanie się z zagadnieniami pasywnych systemów słonecznych. Poznanie nowoczesnych technologii w zakresie pośrednich zysków słonecznych. Poznanie podstaw praktycznego zastosowania i wymiarowania słonecznych systemów pasywnych w budownictwie.
Materiały dydaktyczne:
M. Kaczmarzyk, A. Starakiewicz, J. Szyszka ; Selected issues of building physics in theory and calculation. Publishing House of the Rzeszów University of Technology 2015
Inne:
L. Lichołai; M. Musiał, Experimental Analysis of the Function of a Window with a Phase Change Heat Accumulator, 2020
| 1 | David Thorpe | Passive Solar Architecture Pocket Reference | Published November 10, 2017 by Routledge. | 2017 |
| 2 | M. Kaczmarzyk, A. Starakiewicz, J. Szyszka | Selected issues of building physics in theory and calculation | Publishing House of the Rzeszów University of Technology. | 2015 |
| 3 | Chwieduk D., | Solar energy in buildings. Thermal energy balance for efficient heating and cooling. | Academic Prees, Elsevier, Amsterdam. | 2014 |
| 1 | Fliescher A.S., | Themal energy storage using pchase change materilas, fundaments and applications | Springer, Heidelberg, Germany. | 2015 |
| 2 | Athienitis A.K., Santamouris M. | Thermal analysis and design of passive solar buildings | James and James Ltd.. | 2002 |
| 1 | A.F. Zobaa | Energy Storage - technologies and applications | InTech, Rijeka. | 2013 |
Wymagania formalne:
Ukończony kurs z modelowani systemów transferu energii
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Podstawowa wiedza o możliwości zastosowania technologii energooszczędnych oraz odnawialnych źródeł energii.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność korzystania z technologii informacyjnych, zasobów internetu oraz norm przedmiotowych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność pracy samodzielnej oraz w grupach.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Ma świadomość potrzeby zrównoważonego rozwoju w budownictwie i konieczności stosowania odnawialnych źródeł energii oraz pasywnych systemów słonecznych w budownictwie. | wykład | Weryfikacja w formie kolokwium |
K-W04++ |
P7S-WG P7S-WK |
| MEK02 | Ma poszerzoną wiedzę na temat wpływu stosowania pasywnych systemów słonecznych na inwestycje budowlane oraz na środowisko. | wykład | kolokwium |
K-W05++ K-W08++ K-W09++ |
P7S-WG |
| MEK03 | Zna zasady wykorzystania energii z niekonwencjonalnych źródeł i szacowania ich efektywności energetycznej. | ćwiczenia | przygotowanie i przedstawienie prezentacji wraz z ustnymi odpowiedziami na pytania |
K-U01+ K-U02+ K-U03+ |
P7S-UK P7S-UW |
| MEK04 | Korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych i oprogramowania wspomagającego pracę projektanta do wymiarowania pasywnych systemów słonecznych. | projekt | ocena za projekt |
K-U04+ K-U05+ K-U06+ |
P7S-UU P7S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 2 | TK01 | W01-W05 | MEK01 | |
| 2 | TK02 | W06-W14 | MEK01 | |
| 2 | TK03 | W15 | MEK03 | |
| 2 | TK04 | C01-C10 | MEK01 MEK02 | |
| 2 | TK05 | P01-P07 | MEK01 MEK04 | |
| 2 | TK06 | P08-P15 | MEK01 MEK04 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 2) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
| Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) | Przygotowanie do ćwiczeń:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem. |
|
| Projekt/Seminarium (sem. 2) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
2.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 1.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
| Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Kolokwium zaliczeniowe |
| Ćwiczenia/Lektorat | Ocena przygotowanych materiałów oraz ocena przygotowania i aktywności. |
| Projekt/Seminarium | Wykonanie projektu według indywidualnych założeń |
| Ocena końcowa | Zaliczenie obejmujące sprawdzenie wiedzy uzyskanej podczas wykładów, ćwiczeń oraz wykonanie projektu. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | D. Katunsky; L. Lichołai; M. Musiał; K. Pochwat | Assessment of the interaction between forced convection and a phase-change battery | 2025 |
| 2 | L. Lichołai; M. Musiał; A. Pękala | Carpathian Diatomites and Their Applications in Phase-Change Composites | 2025 |
| 3 | L. Lichołai; M. Musiał; A. Pomykała | Abilities and limitationsin counteracting urban heat islands | 2025 |
| 4 | L. Lichołai; M. Musiał; A. Pomykała | Modern methods of counteracting urban heat islands | 2025 |
| 5 | M. Musiał; A. Pękala | Sposób nasączania materiału porowatego co najmniej jedną substancją zmiennofazową oraz stanowisko do realizacji tego sposobu | 2025 |
| 6 | L. Lichołai; M. Musiał | Multi-Faceted Analysis of Phase-Change Composite Intended for Autonomous Buildings | 2024 |
| 7 | M. Bodog; M. Kida; P. Koszelnik; M. Musiał; H. Pizzo; K. Pochwat; W. Strojny; S. Ziembowicz | Modeling of microplastics degradation in aquatic environments using an experimental plan | 2024 |
| 8 | T. Galek; P. Koszelnik; M. Musiał; A. Pękala | Trace Elements Anomalous Concentrations in Building Materials—The Impact of Secondary Mineralisation Processes | 2024 |
| 9 | D. Katunský; L. Lichołai; M. Musiał | Modern Thermal Energy Storage Systems Dedicated to Autonomous Buildings | 2023 |
| 10 | L. Lichołai; M. Musiał; A. Pękala | Analysis of the Thermal Performance of Isothermal Composite Heat Accumulators Containing Organic Phase-Change Material | 2023 |
| 11 | M. Musiał; A. Pękala | Functioning of Heat Accumulating Composites of Carbon Recyclate and Phase Change Material | 2022 |
| 12 | T. Galek; M. Musiał; A. Pękala | Pyritization in Stone-Building Materials Modeling of Geochemical Interaction | 2022 |
| 13 | L. Lichołai; M. Musiał | The Impact of a Mobile Shading System and a Phase-Change Heat Store on the Thermal Functioning of a Transparent Building Partition | 2021 |
| 14 | M. Kaczmarzyk; M. Musiał | Parametric Study of a Lunar Base Power Systems | 2021 |
| 15 | M. Musiał | Materiał zmiennofazowy i sposób wytwarzania materiału zmiennofazowego | 2021 |
| 16 | M. Musiał; A. Pękala | Modelling the Leachability of Strontium and Barium from Stone Building Materials | 2021 |
| 17 | L. Lichołai; M. Musiał | Experimental Analysis of the Function of a Window with a Phase Change Heat Accumulator | 2020 |
| 18 | M. Musiał | Experimental and Numerical Analysis of the Energy Efficiency of Transparent Partitions with a Thermal Storage Unit | 2020 |