
Główny cel kształcenia:
Opanowanie wiedzy na temat struktury i działania gospodarki energetycznej w szczególności polskiej ze szczególnym naciskiem na energetyczne, gospodarcze i polityczne uwarunkowanie jej racjonalnego kształtowania, oraz zagadnień z zakresu rozwoju zrównoważonego, i ochrony środowiska ze szczególnym naciskiem na te związane z oddziaływaniem energetyki na środowisko przyrodnicze, techniczne i społeczne oraz jego minimalizowaniem.
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł ma za zadanie dostarczyć wiedzę niezbędną do szerszego polityczno-gospodarczo-ekologicznego spojrzenia na zagadnienia związane z wykorzystaniem odnawialnych i nieodnawianych źródeł energii w gospodarce.
Materiały dydaktyczne:
https://v.prz.edu.pl/szewmar
| 1 | Carsten Eden, Armin Iske | Energy Transfers in Atmosphere and Ocean | Springer. | 2019 |
| 2 | - | Survey of energy resources; Survey of energy resources - interim update 2009 | World Energy Council, London, www.worldenergy.org/publications/. | 2009 |
| 3 | Sven Stremke, Andy van den Dobbelsteen | Sustainable Energy Landscapes | CRC Press. | 2012 |
| 4 | Sven Stremke, Andy van den Dobbelsteen | Principles of Sustainable Energy Systems | CRC Press. | 2012 |
| 5 | Stephen A. Roosa, Steve Doty, Wayne C. Turner | Energy Management Handbook | River Publishers. | 2018 |
| 1 | - | Study on Energy Supply Security and Geopolitics; for Eurpean Commision Directorate General for Energ | http://eur-lex.europa.eu/pl/index.htm, Hague. | 2004 |
| 2 | - | Living planet report 2021 | World Wildlife Fund, www.panda.org. | 2021 |
| 3 | Frank Kreith | A Poverty of Reason Sustainable Development and Economic Growth | CRC Press. | 2013 |
Wymagania formalne:
Wpis na semestr 1.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Termodynamika, Ekologia. Matematyka, Fizyka, - poziom I stopnia studiów technicznych; Geografia, Chemia - zakres szkoły średniej
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i posiada umiejętność krytycznej oceny zastanych schematów myślowych oraz wyciągania wniosków tylko w oparciu o empiryczne dane.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Świadomość wagi i zrozumienie skutków i aspektów pozatechnicznej działalności inżynierskiej.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Posiada podstawową wiedzę na temat zagadnień związanych z pozyskiwaniem, przetwarzaniem i wykorzystaniem energii w gospodarce oraz umiejętność racjonalnego analizowania procesów przetwarzania energii z energetycznego, środowiskowego i gospodarczego punktu widzenia. | wykład, dyskusja dydaktyczna | test pisemny, kolokwium |
K-W05+ K-W07+ K-W08++ K-W12+ K-U01+ K-K01+ K-K02+ K-K05+ |
P7S-KK P7S-KO P7S-KR P7S-UK P7S-WG P7S-WK |
| MEK02 | Zna koncepcję rozwoju zrównoważonego oraz podstawowe koncepcje w zakresie ochrony środowiska i ich implikacje w życiu gospodarczym i społecznym. | wykład, dyskusja dydaktyczna | test pisemny, kolokwium |
K-W05++ K-W12+ K-W13+ K-U01+ K-K01++ K-K02++ K-K05+ K-K06+ |
P7S-KK P7S-KO P7S-KR P7S-UK P7S-WG P7S-WK |
| MEK03 | Posiada podstawową znajomość zagadnień związanych z oddziaływaniem gospodarki energetycznej na środowisko. oraz podstawową wiedzę na temat sposobów i technologii ochrony środowiska przed oddziaływaniami ze strony energetyki i kierunków ich zmian. | wykład, dyskusja dydaktyczna | test pisemny, kolokwium |
K-W04+ K-W05+++ K-W12++ K-W13+ K-U01+ K-K01++ K-K02++ K-K05+ |
P7S-KK P7S-KO P7S-KR P7S-UK P7S-WG P7S-WK |
| MEK04 | Ma podstawową wiedzę o procesach generacji pierwotnych źródeł energii a w szczególności generacji i emisji promieniowania słonecznego oraz rozumie łańcuch przekształceń energii z pierwotnych źródeł energii w środowisku i gospodarce. | wykład | test pisemny, kolokwium |
K-W08++ K-U01+ |
P7S-UK P7S-WG |
| MEK05 | Zna procesy przekształceń i oddziaływań energetycznych w atmosferze, litosferze i hydrosferze oraz mechanizmy przekształcania energii promieniowania słonecznego, rozpadu jądrowego i oddziaływań grawitacyjnych w technicznie użyteczne rodzaje energii odnawialnej. | wykład | test pisemny, kolokwium |
K-W05+ K-W08++ K-U01+ |
P7S-UK P7S-WG |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 1 | TK01 | W01 | MEK01 MEK04 | |
| 1 | TK02 | W02-W03 | MEK04 | |
| 1 | TK03 | W04-W05 | MEK04 MEK05 | |
| 1 | TK04 | W06-W07 | MEK04 MEK05 | |
| 1 | TK05 | W08-W09 | MEK04 MEK05 | |
| 1 | TK06 | W10-W11 | MEK04 MEK05 | |
| 1 | TK07 | W12 | MEK04 MEK05 | |
| 1 | TK08 | W13-W14 | MEK01 | |
| 1 | TK09 | W15-W17 | MEK02 | |
| 1 | TK10 | W18-W19 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 1 | TK11 | W20 | MEK01 | |
| 1 | TK12 | W21-W24 | MEK01 | |
| 1 | TK13 | W25-W28 | MEK03 | |
| 1 | TK14 | W29-W30 | MEK03 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 1) | Przygotowanie do kolokwium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
8.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 8.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 1) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
| Zaliczenie (sem. 1) |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Obecność na wykładach jest obowiązkowa i może być sprawdzana. Po pierwszej części wykładu obejmującej treści kształcenia od TK01 do TK07 oraz drugiej obejmującej treści kształcenia od TK08 do TK14 odbywają się kolokwia w formie testu jednokrotnego wyboru. W każdym teście występuje 100 stwierdzeń/pytań z których każde oceniane jest na 0 lub 1 punkt. Aby zaliczyć test należy uzyskać minimum 35 % ponad średnią statystyczną (test jest symetryczny więc 50 punktów jest możliwe do uzyskania przy całkowicie przypadkowym wypełnianiu testu) co oznacza 68 punktów a 90 i więcej punktów oznacza ocenę najwyższą. Pomiędzy 75 i 90 punktami stosowana jest skala liniowa. W przypadku wystąpienia ocen negatywnych starosta zaproponuje na koniec semestru termin kolokwium poprawkowego. |
| Ocena końcowa | Ocena końcowa modułu jest wystawiana tylko wtedy gdy oba kolokwia zostaną zaliczone a ocena końcowa jest średnią z ocen obu testów. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie