logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Projektowanie wyposażenia przestrzeni publicznych


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria wzornictwa przemysłowego
Obszar kształcenia:
nauki ścisłe/techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
A - Modelowanie i projektowanie wspomagane komputerowo, B - Projektowanie wzornicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej
Kod zajęć:
15869
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności B - Projektowanie wzornicze
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 7 / W15 P45 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora 1:
dr hab. inż. arch. prof. PRz Anna Martyka
Imię i nazwisko koordynatora 2:
dr hab. inż. prof. PRz Jolanta Dźwierzyńska

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Umiejętność rozwiązywania problemów dotyczących wyposażenia, projektowania i aranżowania przestrzeni publicznej

Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiotem zajęć są zagadnienia związane z aranżowaniem współczesnych przestrzeni publicznych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Alexander Ch. Język wzorców. Miasta, budynki, konstrukcja Gdańskie wydawnictwo psychologiczne profesjonalne. 2008
2 Kent F. Jak przetworzyć miejsce. Podręcznik kreowania udanych przestrzeni publicznych. Fundacja dla Przestrzeni Środowiska. 2009
3 Martyka A. Rewitalizacja nadbrzeży w Madrycie, Nowym Jorku i Londynie - wybrane przykłady Instytut Rozwoju Miast. 2017
4 Sudjic Deyan B jak Bauhaus. A jak autentyk, B jak Bauhaus, C jak cztery kółka. Alfabet współczesności Wydawnictwo Karakter, Kraków. 2014
5 Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju Poradnik: Organizacja przestrzeni ulic w obszarach śródmiejskich -. 2013
6 Skibińska M., Wieczorek M. Usiądziesz? Co sprawia, że na ławkach (nie) chce się siedzieć? Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. 2018
7 Skrzypek M., Atlas sytuacji pieszych Wyd. fundacja tu obok. 2016
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Neufert E. Podręcznik projektowania architektonicznego budowlanego Podręcznik projektowania architektonicznego budowlanego Podręcznik projektowania architektonicznego budowlanego Arkady. 2007
2 Kuryłowicz E. Projektowanie uniwersalne: uwarunkowania architektoniczne kształtowania otoczenia wybudowanego przyjaznego dla osób niepełnosprawnych Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji. 2005
3 Sudjic D. Język miast Karakter. 2016
4 - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny -. -
5 Fross K., i inni Dostępny design – projektowanie mebli miejskich zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego DOI: 10.5604/01.3001.0014.7930. 2021
6 Gökçen Firdevs Yücel Street Furniture and Amenities: Designing the User-Oriented Urban Landscape DOI: 10.5772/55770. 2013
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Czasopisma MARK MAGAZINE, ARCHITECTURAL RECORD, LANDSCAPE ARCHITECTURE MAGAZINE -. itp.
2 Norberg-Schulz Ch. Bycie, przestrzeń i architektura Warszawa. 2000
3 Rasmussen Steen Eiler Odczuwanie architektury Wydawnictwo Murator. 1999
4 Jodidio P. Architecture now! Museums = Architektur heute Museen = L’architecture d’aujourd’hui! Musèes Taschen, Cologne. 2010

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Ukończenie modułów na poprzednich latach studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu wzornictwa

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student sprawnie posługuje się rysunkiem technicznym, architektonicznym, umie wykonać makiety i wizualizacje 3d

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student potrafi pracować w w zespole i jest komunikatywny

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Zna i rozumie zagadnienia projektowania w szczególności obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników wykład, projekt prezentacja projektu, projekt K-W03+++
P6S-WG
MEK02 Zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego na poziomie zaawansowanym, w tym ideę projektowania wyposażenia przestrzeni publicznych dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami wykład, projekt prezentacja projektu, projekt K-W03+
K-U01+++
P6S-UW
P6S-WG
MEK03 Zna i rozumie zasady ergonomii na poziomie zaawansowanym, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności obiektów i przestrzeni dla wszystkich użytkowników wykład, projekt prezentacja projektu, projekt K-W03+
K-U01+++
P6S-UW
P6S-WG
MEK04 Potrafi zaprojektować prostą i złożoną formę przestrzenną zgodnie z zadanym lub przyjętym programem i funkcją, uwzględniającym wymagania i potrzeby użytkowników, kontekst przestrzenny i kulturowy, aspekty techniczne i pozatechniczne projekt prezentacja projektu, projekt K-U01+++
K-U02+++
K-K02+++
P6S-KK
P6S-UW
MEK05 Potrafi myśleć w sposób twórczy i działać, uwzględniając złożone i wieloaspektowe uwarunkowania działalności projektowej, a także wyrażać własne koncepcje artystyczne w projektowaniu form przemysłowych projekt prezentacja projektu, projekt K-U09+++
P6S-UW
MEK06 Potrafi wykonać dokumentację projektową obiektu/ formy przestrzennej w odpowiedniej skali w nawiązaniu do projektu koncepcyjnego projekt prezentacja projektu, projekt K-U10+++
P6S-UW
MEK07 Potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i analizy krytycznej oraz wyciągać z nich wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie oraz wykazywać ich związek z procesem projektowym projekt prezentacja projektu, projekt K-U08+
K-K03+++
P6S-KK
P6S-UW
MEK08 Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym i interdyscyplinarnym w zakresie właściwym dla projektowania wzornictwa przemysłowego projekt prezentacja projektu, projekt K-U16+++
P6S-UW_A

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Pojęcie przestrzeni publicznej i zagadnienia dotyczące wyposażenia przestrzeni publicznej i otoczenia budynku. Estetyka i kompozycja przestrzeni publicznej i jej elementów składowych i wyposażenia W 01-02 MEK01 MEK02 MEK03
7 TK02 Elementy aranżacji przestrzeni publicznej i zagospodarowania terenu - pionowe i poziome, podziemne i naziemne. Dobór roślinności. Budowa klimatu i nastroju - rola koloru i światła w kształtowaniu przestrzeni publicznej W 03-05 MEK01 MEK02 MEK03
7 TK03 Zasady projektowania obiektów małej architektury i umeblowania miejskiego,. Rodzaje i funkcje oraz współczesne tendencje w projektowaniu mebli miejskich i małej architektury W 06-10 MEK01 MEK02 MEK03
7 TK04 Wykorzystanie nowoczesnych technologii w projektowaniu małej architektury i aranżacji przestrzeni publicznej W 11-12 MEK01 MEK02 MEK03
7 TK05 Wpływ funkcji przestrzeni publicznej na kształtowanie mebli miejskich i małej architektury Kształtowanie mebli miejskich i małej architektury w zabytkowych wnętrzach miejskich W 13-15 MEK01 MEK02 MEK03
7 TK06 Projektowanie mebli miejskich, małej architektury i nawierzchni w konkretnej przestrzeni miasta z uwzględnieniem projektowania uniwersalnego i zasad ergonomii P 01-45 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 7) Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 20.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Inne: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 7)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Weryfikacja MEK01-03 odbywa się na zajęciach projektowych.
Projekt/Seminarium Ocena z projektu, prezentacji poszczególnych etapów projektu i przeglądów, oraz końcowej prezentacji a także aktywności na zajęciach jest weryfikacją efektów MEK01-08.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny z: 1- wiedzy zweryfikowanej na podstawie projektu, 2 – oceny za prezentację projektu, 3- oceny projektu.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 A. Gajdek; A. Martyka; A. Sołtysik; S. Wójcik Golf Courses as Soundscape Refugia: Toward Sustainable Management of Acoustic Landscapes 2025
2 A. Gajdek; I. Kasprzyk; A. Martyka; B. Ortyl Why don\'t children study outside? Limitation of Polish schools to use green spaces in the educational process before and during COVID-19 2025
3 A. Martyka Przestrzenie dziedzictwa kulturowego: piękno zrównoważenie wspólnota 2025
4 A. Martyka; A. Mikrut-Kusy Facade colors in the historic urban fabric of small former towns in Subcarpathia: the case of market squer in Nowy Żmigród 2025
5 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Architektura barw: znaczenie i ekspresja koloru w przestrzeni 2025
6 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik; I. Torres Mural Painting Across Eras: From Prehistoric Caves to Contemporary Street Art 2025
7 A. Martyka; W. Nowak Palimpsestowe podejście do adaptacji średniowiecznych ruin na cele muzealne na przykładzie Zamku Lipowiec w Babicach 2025
8 J. Dźwierzyńska Zadaszenie krzywoliniowe 2025
9 J. Dźwierzyńska; A. Szewczyk; A. Wojnar Design of Parking Shelters for Accident Situations-Vehicle Collision with a Column 2025
10 J. Dźwierzyńska; E. Gotkowska Shaping and Application of Nature-Based Solutions in Architecture and Construction 2025
11 J. Dźwierzyńska; E. Gotkowska; A. Szewczyk Applications of Genetic Algorithms for Designing Efficient Parking Shelters with Conoid-Shaped Roofs 2025
12 J. Dźwierzyńska; P. Lechwar Comparative Analysis of Structural Efficiency of Steel Bar Hyperbolic Paraboloid Modules 2025
13 J. Dźwierzyńska; P. Lechwar Parametric shaping of steel hall structures with modular curved roofs – preliminary comparative analysis 2025
14 J. Dźwierzyńska; P. Lechwar Zadaszenie krzywoliniowe 2025
15 M. Jagiełło; A. Martyka; E. Stachura Urban Quality in Growing Cities. The Case of Rzeszów in Poland 2025
16 R. Lichołai; A. Martyka; A. Sikorska; K. Sikorski; I. Skrzypczak Powódź w gospodarstwie domowym - postępowanie w przypadku nieprawidłowości rozwiązań prac remontowych budynku przedstawionych przez ubezpieczyciela; prawa ubezpieczonego 2025
17 R. Lichołai; A. Martyka; K. Sikorski; I. Skrzypczak Optymalizacja dostępności światła naturalnego z wykorzystaniem metodyki modelowania parametrycznego na przykładzie budynku mieszkalnego 2025
18 R. Lichołai; A. Martyka; W. Nowak; I. Torres Sustainable Design in the Housing Environment: Integration of Modern Technology and Cultural Heritage Protection on the Example of the National Archive in Krakow 2025
19 A. Martyka A Model of Functional-Spatial Transformation of Medieval Urban Structure. The Example of Krosno in the Subcarpathia in Poland 2024
20 A. Martyka Development Directions of Small Historic Cities in the Subcarpathia 2024
21 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Zielone miasta, zdrowe dzieci: wpływ miejskich parków i terenów zielonych na rozwój i dobrostan najmłodszego pokolenia 2024
22 A. Martyka; B. Stachurska-Oremus Wybrane problemy rewitalizacji zabytkowych założeń dworsko-parkowych. Przykład Parku Duchackiego w Krakowie 2024
23 A. Martyka; G. Stojak Parki publiczne miejskie, podworskie i przypałacowe jako przestrzenie wielofunkcyjne – perspektywa historyczna 2024
24 A. Martyka; G. Stojak Parki publiczne miejskie, podworskie i przypałacowe jako przestrzenie wielofunkcyjne – perspektywa interdyscyplinarna 2024
25 A. Martyka; N. Przesmycka Modelowanie i planowanie rozwoju miast: studium przypadku Lublina w kontekście wyzwań urbanistyki XXI wieku 2024
26 J. Dźwierzyńska; A. Kozłowski Wiata parkingowa 2024
27 J. Dźwierzyńska; I. Labuda; F. Pugliese An Innovative Concept for 3D Sand-Printed Sustainable Refugee Shelters in a Sandy Desert in a Hot and Dry Climate 2024
28 J. Dźwierzyńska; P. Lechwar Comparative analysis of steel bar structures of solar canopies composed of hyperbolic paraboloid units using genetic algorithms 2024
29 J. Dźwierzyńska; P. Lechwar Performance Assessment and Sustainable Applications of Steel Canopies with Saddle Modules 2024
30 J. Figurska-Dudek; M. Kuśmierska; A. Martyka; J. Owsiak; P. Pásztor; N. Sorek Enhancing the attractiveness of public library spaces a case study of selected branches in Rzeszów 2024
31 A. Martyka Dziedzictwo urbanistyczne średniowiecznych małych miast Podkarpacia - morfologia, zrównoważenie, integracja 2023
32 A. Martyka Modelowa interpretacja struktury przestrzennej miasta a polityka przestrzenna. Przykład Rzeszowa 2023
33 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Muzeum koloru czerwonego na przykładzie fresków w kościele w Czchowie i obrazów Rothko 2023
34 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Muzeum koloru niebieskiego w dziełach Giotta i Yves\'a Kleina 2023
35 A. Martyka; G. Stojak Przestrzenie muzealne w strukturze miasta 2023
36 D. Jopek; A. Martyka Importance of medieval urban tissue in the contemporary realities of a rural commune in the Polish Subcarpathia. Cases of Dębowiec, Jaśliska and Osiek Jasielski 2023
37 D. Jopek; A. Martyka Potencjał średniowiecznego układu przestrzennego w rozwoju zdegradowanego miasta. Przykład Dębowca, Jaślisk i Osieku Jasielskiego 2023
38 J. Figurska-Dudek; A. Martyka The forest as a key element for sustainable development and improved quality of life in cities – selected problems and examples 2023
39 W. Małek; A. Martyka Architecture for autism: therapeutic and educational centre for children in Zamość, Poland 2023
40 Z. Chmura; A. Martyka Bridging the gap between children and seniors: the architectural design of intergenerational spaces in Grodzisko Dolne, Poland 2023
41 A. Martyka Problemy adaptacji budynków do współczesnych funkcji na przykładzie Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej 2022
42 A. Martyka Spatial integration level of housing complex with the city structure. Case of Rzeszów 2022
43 A. Martyka; A. Tur The \'Design Museum\' concept in Rzeszów: combining social expectations and Innovative design in the creation of an educational space 2022
44 D. Jopek; A. Martyka Region, miasto, miasteczko: nowe impulsy rozwojowe 2022
45 D. Jopek; A. Martyka; I. Skrzypczak Analysis of the Sustainable Development Index in the Communes of the Podkarpackie Voivodeship: A Polish Case Study 2022
46 J. Dźwierzyńska; A. Prokop Reconstruction of Historic Monuments—A Dual Approach 2022
47 J. Dźwierzyńska; P. Lechwar Algorithmic-Aided Approach for the Design and Evaluation of Curvilinear Steel Bar Structures of Unit Roofs 2022
48 A. Martyka Dziecko w mieście w czasie wolnym: wybrane problemy 2021
49 J. Dźwierzyńska Shaping of Curvilinear Steel Bar Structures for Variable Environmental Conditions Using Genetic Algorithms—Moving towards Sustainability 2021
50 J. Dźwierzyńska; I. Labuda Modeling of Curvilinear Steel Rod Structures Based on Minimal Surfaces 2021
51 A. Martyka Initiatives of built environment education and the popularisation of architecture in Poland 2020
52 A. Martyka Ruiny zamku w Czchowie – analiza prac konserwatorskich i budowlanych 2020
53 A. Martyka The truth of architecture as an expression of courage 2020
54 A. Martyka; D. Wantuch-Matla Powszechna edukacja architektoniczna: ewolucja idei i doświadczenia zagraniczne 2020
55 A. Martyka; D. Wantuch-Matla Ulica i plac 2020
56 J. Dźwierzyńska Multi-Objective Optimizing Curvilinear Steel Bar Structures of Hyperbolic Paraboloid Canopy Roofs 2020