
Główny cel kształcenia:
Umiejętność rozwiązywania problemów dotyczących wyposażenia, projektowania i aranżowania przestrzeni publicznej
Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiotem zajęć są zagadnienia związane z aranżowaniem współczesnych przestrzeni publicznych
| 1 | Alexander Ch. | Język wzorców. Miasta, budynki, konstrukcja | Gdańskie wydawnictwo psychologiczne profesjonalne. | 2008 |
| 2 | Kent F. | Jak przetworzyć miejsce. Podręcznik kreowania udanych przestrzeni publicznych. | Fundacja dla Przestrzeni Środowiska. | 2009 |
| 3 | Martyka A. | Rewitalizacja nadbrzeży w Madrycie, Nowym Jorku i Londynie - wybrane przykłady | Instytut Rozwoju Miast. | 2017 |
| 4 | Sudjic Deyan | B jak Bauhaus. A jak autentyk, B jak Bauhaus, C jak cztery kółka. Alfabet współczesności | Wydawnictwo Karakter, Kraków. | 2014 |
| 5 | Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju | Poradnik: Organizacja przestrzeni ulic w obszarach śródmiejskich | -. | 2013 |
| 6 | Skibińska M., Wieczorek M. | Usiądziesz? Co sprawia, że na ławkach (nie) chce się siedzieć? | Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. | 2018 |
| 7 | Skrzypek M., | Atlas sytuacji pieszych | Wyd. fundacja tu obok. | 2016 |
| 1 | Neufert E. | Podręcznik projektowania architektonicznego budowlanego Podręcznik projektowania architektonicznego budowlanego Podręcznik projektowania architektonicznego budowlanego | Arkady. | 2007 |
| 2 | Kuryłowicz E. | Projektowanie uniwersalne: uwarunkowania architektoniczne kształtowania otoczenia wybudowanego przyjaznego dla osób niepełnosprawnych | Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji. | 2005 |
| 3 | Sudjic D. | Język miast | Karakter. | 2016 |
| 4 | - | Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny | -. | - |
| 5 | Fross K., i inni | Dostępny design – projektowanie mebli miejskich zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego | DOI: 10.5604/01.3001.0014.7930. | 2021 |
| 6 | Gökçen Firdevs Yücel | Street Furniture and Amenities: Designing the User-Oriented Urban Landscape | DOI: 10.5772/55770. | 2013 |
| 1 | Czasopisma | MARK MAGAZINE, ARCHITECTURAL RECORD, LANDSCAPE ARCHITECTURE MAGAZINE | -. | itp. |
| 2 | Norberg-Schulz Ch. | Bycie, przestrzeń i architektura | Warszawa. | 2000 |
| 3 | Rasmussen Steen Eiler | Odczuwanie architektury | Wydawnictwo Murator. | 1999 |
| 4 | Jodidio P. | Architecture now! Museums = Architektur heute Museen = L’architecture d’aujourd’hui! Musèes | Taschen, Cologne. | 2010 |
Wymagania formalne:
Ukończenie modułów na poprzednich latach studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu wzornictwa
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student sprawnie posługuje się rysunkiem technicznym, architektonicznym, umie wykonać makiety i wizualizacje 3d
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student potrafi pracować w w zespole i jest komunikatywny
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Zna i rozumie zagadnienia projektowania w szczególności obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników | wykład, projekt | prezentacja projektu, projekt |
K-W03+++ |
P6S-WG |
| MEK02 | Zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego na poziomie zaawansowanym, w tym ideę projektowania wyposażenia przestrzeni publicznych dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami | wykład, projekt | prezentacja projektu, projekt |
K-W03+ K-U01+++ |
P6S-UW P6S-WG |
| MEK03 | Zna i rozumie zasady ergonomii na poziomie zaawansowanym, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności obiektów i przestrzeni dla wszystkich użytkowników | wykład, projekt | prezentacja projektu, projekt |
K-W03+ K-U01+++ |
P6S-UW P6S-WG |
| MEK04 | Potrafi zaprojektować prostą i złożoną formę przestrzenną zgodnie z zadanym lub przyjętym programem i funkcją, uwzględniającym wymagania i potrzeby użytkowników, kontekst przestrzenny i kulturowy, aspekty techniczne i pozatechniczne | projekt | prezentacja projektu, projekt |
K-U01+++ K-U02+++ K-K02+++ |
P6S-KK P6S-UW |
| MEK05 | Potrafi myśleć w sposób twórczy i działać, uwzględniając złożone i wieloaspektowe uwarunkowania działalności projektowej, a także wyrażać własne koncepcje artystyczne w projektowaniu form przemysłowych | projekt | prezentacja projektu, projekt |
K-U09+++ |
P6S-UW |
| MEK06 | Potrafi wykonać dokumentację projektową obiektu/ formy przestrzennej w odpowiedniej skali w nawiązaniu do projektu koncepcyjnego | projekt | prezentacja projektu, projekt |
K-U10+++ |
P6S-UW |
| MEK07 | Potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i analizy krytycznej oraz wyciągać z nich wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie oraz wykazywać ich związek z procesem projektowym | projekt | prezentacja projektu, projekt |
K-U08+ K-K03+++ |
P6S-KK P6S-UW |
| MEK08 | Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym i interdyscyplinarnym w zakresie właściwym dla projektowania wzornictwa przemysłowego | projekt | prezentacja projektu, projekt |
K-U16+++ |
P6S-UW_A |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 7 | TK01 | W 01-02 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 7 | TK02 | W 03-05 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 7 | TK03 | W 06-10 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 7 | TK04 | W 11-12 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 7 | TK05 | W 13-15 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 7 | TK06 | P 01-45 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 7) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
| Projekt/Seminarium (sem. 7) | Godziny kontaktowe:
45.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
20.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem. Inne: 5.00 godz./sem. |
|
| Konsultacje (sem. 7) | Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
||
| Zaliczenie (sem. 7) |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Weryfikacja MEK01-03 odbywa się na zajęciach projektowych. |
| Projekt/Seminarium | Ocena z projektu, prezentacji poszczególnych etapów projektu i przeglądów, oraz końcowej prezentacji a także aktywności na zajęciach jest weryfikacją efektów MEK01-08. |
| Ocena końcowa | Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny z: 1- wiedzy zweryfikowanej na podstawie projektu, 2 – oceny za prezentację projektu, 3- oceny projektu. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | A. Gajdek; A. Martyka; A. Sołtysik; S. Wójcik | Golf Courses as Soundscape Refugia: Toward Sustainable Management of Acoustic Landscapes | 2025 |
| 2 | A. Gajdek; I. Kasprzyk; A. Martyka; B. Ortyl | Why don\'t children study outside? Limitation of Polish schools to use green spaces in the educational process before and during COVID-19 | 2025 |
| 3 | A. Martyka | Przestrzenie dziedzictwa kulturowego: piękno zrównoważenie wspólnota | 2025 |
| 4 | A. Martyka; A. Mikrut-Kusy | Facade colors in the historic urban fabric of small former towns in Subcarpathia: the case of market squer in Nowy Żmigród | 2025 |
| 5 | A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik | Architektura barw: znaczenie i ekspresja koloru w przestrzeni | 2025 |
| 6 | A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik; I. Torres | Mural Painting Across Eras: From Prehistoric Caves to Contemporary Street Art | 2025 |
| 7 | A. Martyka; W. Nowak | Palimpsestowe podejście do adaptacji średniowiecznych ruin na cele muzealne na przykładzie Zamku Lipowiec w Babicach | 2025 |
| 8 | J. Dźwierzyńska | Zadaszenie krzywoliniowe | 2025 |
| 9 | J. Dźwierzyńska; A. Szewczyk; A. Wojnar | Design of Parking Shelters for Accident Situations-Vehicle Collision with a Column | 2025 |
| 10 | J. Dźwierzyńska; E. Gotkowska | Shaping and Application of Nature-Based Solutions in Architecture and Construction | 2025 |
| 11 | J. Dźwierzyńska; E. Gotkowska; A. Szewczyk | Applications of Genetic Algorithms for Designing Efficient Parking Shelters with Conoid-Shaped Roofs | 2025 |
| 12 | J. Dźwierzyńska; P. Lechwar | Comparative Analysis of Structural Efficiency of Steel Bar Hyperbolic Paraboloid Modules | 2025 |
| 13 | J. Dźwierzyńska; P. Lechwar | Parametric shaping of steel hall structures with modular curved roofs – preliminary comparative analysis | 2025 |
| 14 | J. Dźwierzyńska; P. Lechwar | Zadaszenie krzywoliniowe | 2025 |
| 15 | M. Jagiełło; A. Martyka; E. Stachura | Urban Quality in Growing Cities. The Case of Rzeszów in Poland | 2025 |
| 16 | R. Lichołai; A. Martyka; A. Sikorska; K. Sikorski; I. Skrzypczak | Powódź w gospodarstwie domowym - postępowanie w przypadku nieprawidłowości rozwiązań prac remontowych budynku przedstawionych przez ubezpieczyciela; prawa ubezpieczonego | 2025 |
| 17 | R. Lichołai; A. Martyka; K. Sikorski; I. Skrzypczak | Optymalizacja dostępności światła naturalnego z wykorzystaniem metodyki modelowania parametrycznego na przykładzie budynku mieszkalnego | 2025 |
| 18 | R. Lichołai; A. Martyka; W. Nowak; I. Torres | Sustainable Design in the Housing Environment: Integration of Modern Technology and Cultural Heritage Protection on the Example of the National Archive in Krakow | 2025 |
| 19 | A. Martyka | A Model of Functional-Spatial Transformation of Medieval Urban Structure. The Example of Krosno in the Subcarpathia in Poland | 2024 |
| 20 | A. Martyka | Development Directions of Small Historic Cities in the Subcarpathia | 2024 |
| 21 | A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik | Zielone miasta, zdrowe dzieci: wpływ miejskich parków i terenów zielonych na rozwój i dobrostan najmłodszego pokolenia | 2024 |
| 22 | A. Martyka; B. Stachurska-Oremus | Wybrane problemy rewitalizacji zabytkowych założeń dworsko-parkowych. Przykład Parku Duchackiego w Krakowie | 2024 |
| 23 | A. Martyka; G. Stojak | Parki publiczne miejskie, podworskie i przypałacowe jako przestrzenie wielofunkcyjne – perspektywa historyczna | 2024 |
| 24 | A. Martyka; G. Stojak | Parki publiczne miejskie, podworskie i przypałacowe jako przestrzenie wielofunkcyjne – perspektywa interdyscyplinarna | 2024 |
| 25 | A. Martyka; N. Przesmycka | Modelowanie i planowanie rozwoju miast: studium przypadku Lublina w kontekście wyzwań urbanistyki XXI wieku | 2024 |
| 26 | J. Dźwierzyńska; A. Kozłowski | Wiata parkingowa | 2024 |
| 27 | J. Dźwierzyńska; I. Labuda; F. Pugliese | An Innovative Concept for 3D Sand-Printed Sustainable Refugee Shelters in a Sandy Desert in a Hot and Dry Climate | 2024 |
| 28 | J. Dźwierzyńska; P. Lechwar | Comparative analysis of steel bar structures of solar canopies composed of hyperbolic paraboloid units using genetic algorithms | 2024 |
| 29 | J. Dźwierzyńska; P. Lechwar | Performance Assessment and Sustainable Applications of Steel Canopies with Saddle Modules | 2024 |
| 30 | J. Figurska-Dudek; M. Kuśmierska; A. Martyka; J. Owsiak; P. Pásztor; N. Sorek | Enhancing the attractiveness of public library spaces a case study of selected branches in Rzeszów | 2024 |
| 31 | A. Martyka | Dziedzictwo urbanistyczne średniowiecznych małych miast Podkarpacia - morfologia, zrównoważenie, integracja | 2023 |
| 32 | A. Martyka | Modelowa interpretacja struktury przestrzennej miasta a polityka przestrzenna. Przykład Rzeszowa | 2023 |
| 33 | A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik | Muzeum koloru czerwonego na przykładzie fresków w kościele w Czchowie i obrazów Rothko | 2023 |
| 34 | A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik | Muzeum koloru niebieskiego w dziełach Giotta i Yves\'a Kleina | 2023 |
| 35 | A. Martyka; G. Stojak | Przestrzenie muzealne w strukturze miasta | 2023 |
| 36 | D. Jopek; A. Martyka | Importance of medieval urban tissue in the contemporary realities of a rural commune in the Polish Subcarpathia. Cases of Dębowiec, Jaśliska and Osiek Jasielski | 2023 |
| 37 | D. Jopek; A. Martyka | Potencjał średniowiecznego układu przestrzennego w rozwoju zdegradowanego miasta. Przykład Dębowca, Jaślisk i Osieku Jasielskiego | 2023 |
| 38 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka | The forest as a key element for sustainable development and improved quality of life in cities – selected problems and examples | 2023 |
| 39 | W. Małek; A. Martyka | Architecture for autism: therapeutic and educational centre for children in Zamość, Poland | 2023 |
| 40 | Z. Chmura; A. Martyka | Bridging the gap between children and seniors: the architectural design of intergenerational spaces in Grodzisko Dolne, Poland | 2023 |
| 41 | A. Martyka | Problemy adaptacji budynków do współczesnych funkcji na przykładzie Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej | 2022 |
| 42 | A. Martyka | Spatial integration level of housing complex with the city structure. Case of Rzeszów | 2022 |
| 43 | A. Martyka; A. Tur | The \'Design Museum\' concept in Rzeszów: combining social expectations and Innovative design in the creation of an educational space | 2022 |
| 44 | D. Jopek; A. Martyka | Region, miasto, miasteczko: nowe impulsy rozwojowe | 2022 |
| 45 | D. Jopek; A. Martyka; I. Skrzypczak | Analysis of the Sustainable Development Index in the Communes of the Podkarpackie Voivodeship: A Polish Case Study | 2022 |
| 46 | J. Dźwierzyńska; A. Prokop | Reconstruction of Historic Monuments—A Dual Approach | 2022 |
| 47 | J. Dźwierzyńska; P. Lechwar | Algorithmic-Aided Approach for the Design and Evaluation of Curvilinear Steel Bar Structures of Unit Roofs | 2022 |
| 48 | A. Martyka | Dziecko w mieście w czasie wolnym: wybrane problemy | 2021 |
| 49 | J. Dźwierzyńska | Shaping of Curvilinear Steel Bar Structures for Variable Environmental Conditions Using Genetic Algorithms—Moving towards Sustainability | 2021 |
| 50 | J. Dźwierzyńska; I. Labuda | Modeling of Curvilinear Steel Rod Structures Based on Minimal Surfaces | 2021 |
| 51 | A. Martyka | Initiatives of built environment education and the popularisation of architecture in Poland | 2020 |
| 52 | A. Martyka | Ruiny zamku w Czchowie – analiza prac konserwatorskich i budowlanych | 2020 |
| 53 | A. Martyka | The truth of architecture as an expression of courage | 2020 |
| 54 | A. Martyka; D. Wantuch-Matla | Powszechna edukacja architektoniczna: ewolucja idei i doświadczenia zagraniczne | 2020 |
| 55 | A. Martyka; D. Wantuch-Matla | Ulica i plac | 2020 |
| 56 | J. Dźwierzyńska | Multi-Objective Optimizing Curvilinear Steel Bar Structures of Hyperbolic Paraboloid Canopy Roofs | 2020 |