logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Projektowanie mebli specjalistycznych


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria wzornictwa przemysłowego
Obszar kształcenia:
nauki ścisłe/techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
A - Modelowanie i projektowanie wspomagane komputerowo, B - Projektowanie wzornicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Architektury i Dziedzictwa Kulturowego
Kod zajęć:
15868
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności B - Projektowanie wzornicze
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 6 / W15 P45 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. arch. Joanna Bartkiewicz
semestr 6:
dr inż. arch. Joanna Figurska-Dudek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Zdobycie umiejętności projektowania mebli specjalistycznych z uwzględnieniem ich szczegółowego wykorzystania

Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot ma na celu zaznajomienie z zasadami i metodami projektowania mebli przeznaczonych do pomieszczeń usługowych np. biurowych, szkolnych, laboratoryjnych, medycznych. Studenci zapoznają się z wymaganiami w zakresie wymiarów, materiałów, trwałości oraz bezpieczeństwa użytkowania. Zajęcia mają na celu także wykształcenie umiejętności prezentacji projektu w sposób adekwatny do potrzeb producenta i potencjalnego użytkownika. Tematem zadania projektowego jest projekt elementu/elementów wyposażenia wybranego pomieszczenia usługowego o sprecyzowanej specjalistycznej funkcji, a efektem zajęć sporządzenie dokumentacji zgodnej z nowoczesną technologią, estetyką przestrzeni wnętrza oraz funkcjonalnością przedmiotu projektu.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Anna Zawada-Tomkiewicz, Borys Storch 35. BHP i ergonomia dla inżynierów: projektowanie ergonomiczne procesów pracy i stanowiska roboczego Koszalin: Wydaw. Uczel.Politech.Koszal. 2017
2 Krzysztof Gasidło Metody poszukiwania rozwiązań w projektowaniu architektonicznym Gliwice: Wydaw. Politech.Śl.. 2016
3 Czesław Mętrak Meblarstwo- podstawy konstrukcji i projektowania WNT. 1982
4 Krzysztof Groń Projektowanie dla przemysłu- szanse i zagrożenia s. 65- 76 [w:] "Interferencje sztuka+nauka", Wydawnictwo Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach. 2015
5 J. Zabawa- Krzypkowska, K. Groń Psychofizjologia widzenia- wybrane zagadnienia Wydawnictwo Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej, Gliwice. 2017
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Grzegorz Ostasz, Andrzej Pacana Zagrożenia na stanowiskach pracy: wybrane zagadnienia. Ofic.Wydaw. Politech.Rzesz.,. 2017
2 Agnieszka Wolska, Andrzej Pawlak Oświetlenie stanowisk pracy Warszawa: Centralny Instytut Ochrony Pracy-Państwowy Instytut Badawczy. 2007
3 Krzysztof Ludwin O kolorze w architekturze Kraków: Wydaw. Politech.Krak.. 2017
4 Ernst Neufert ; kontynuacja Johannes Kister [ i in.] Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego: podstawy, normy, przepisy dotyczące planowania, budowy, kształtowania architektonicznego, potrzebnych przestrzeni i związków między nimi, wymiaró Warszawa: Arkady. 2011
5 Lutosław Giełdowski Konstrukcje mebli i rysunek techniczny WSiP. 1995
6 Jerzy Smardzewski Projektowanie mebli PWRiL. 2009
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Ewa Górska Ergonomia: projektowanie, diagnoza, eksperymenty Ofic.Wydaw. Politech.Warsz.. 2015
2 Juhani Pallasmaa Oczy skóry: architektura i zmysły Kraków: Instytut Architektury. 2012

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Rejestracja na semestr szósty.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Posiada wiedzę z zakresu podstaw projektowania mebli i projektowania uniwersalnego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Posiada umiejętność z zakresu podstaw projektowania mebli i projektowania uniwersalnego.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Komunikatywność, samodzielność i umiejętność pracy w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 zna i rozumie projektowanie mebli w zakresie realizacji zadań, a w szczególności: prostych obiektów uwzględniających specjalistyczne wymagania i określone potrzeby użytkowników wykład, projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-W03+++
P6S-WG
MEK02 jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych projekt obserwacja wykonawstwa K-U16+++
P6S-UW_A
MEK03 potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu projekt obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu K-U02++
K-U10++
K-K03+
P6S-KK
P6S-UW
MEK04 potrafi zaprojektować produkt przemysłowy- specjalistyczny, kreując go tak, aby nadać mu wartości artystyczne i funkcjonalne – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wskazanych użytkowników projekt indywidualny obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu, sprawozdanie z projektu K-W03+++
K-U01+++
K-U02++
K-U08+
K-U09+++
K-U10++
K-K02++
P6S-KK
P6S-UW
P6S-WG
MEK05 potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy wykład, projekt indywidualny, studium przypadku referat pisemny K-U08+++
K-K03+++
P6S-KK
P6S-UW
MEK06 zna i rozumie projektowanie produktów przemysłowych w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających potrzeby użytkowników w obiektach użyteczności publicznej wykład kolokwium K-W03++
K-U08++
K-K02+
P6S-KK
P6S-UW
P6S-WG

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Wiedza o człowieku (ergonomia, psychofizjologia widzenia itp.) i społeczeństwie. Normy i wytyczne z zakresu ergonomii, a procesy projektowo- produkcyjne. W01- W04, P01-P10 MEK01 MEK04 MEK06
6 TK02 Zapoznanie z zagadnieniami dotyczącymi materiałów i technologii stosowanych w architekturze wnętrz oraz ich zastosowanie W05- W08, P11- P14 MEK03 MEK05
6 TK03 Zapoznanie z problematyką łączenia materiałów oraz tworzenia form spójnych funkcjonalnie (z uwzględnieniem specjalistycznych funkcji produktu), konstrukcyjnie i estetycznie w obiektach o zróżnicowanych funkcjach usługowych W08-W15, P15-P45 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 6) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 13.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 6) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład kolokwium zaliczeniowe weryfikujące MEK06 (minimum 50% - ocena 3,0; ponad 70% - ocena 4,0; ponad 90% - ocena 5,0)
Projekt/Seminarium Projekt indywidualny, prezentacja projektu, sprawozdanie z realizacji projektu (weryfikacja MEK01-05)
Ocena końcowa Kolokwium zaliczeniowe 0,2 Projekt indywidualny 0,5 Prezentacja projektu 0,1 Sprawozdanie z realizacji projektu 0,2

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie