
Główny cel kształcenia:
Zdobycie umiejętności projektowania mebli specjalistycznych z uwzględnieniem ich szczegółowego wykorzystania
Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot ma na celu zaznajomienie z zasadami i metodami projektowania mebli przeznaczonych do pomieszczeń usługowych np. biurowych, szkolnych, laboratoryjnych, medycznych.
Studenci zapoznają się z wymaganiami w zakresie wymiarów, materiałów, trwałości oraz bezpieczeństwa użytkowania. Zajęcia mają na celu także wykształcenie umiejętności prezentacji projektu w sposób adekwatny do potrzeb producenta i potencjalnego użytkownika. Tematem zadania projektowego jest projekt elementu/elementów wyposażenia wybranego pomieszczenia usługowego o sprecyzowanej specjalistycznej funkcji, a efektem zajęć sporządzenie dokumentacji zgodnej z nowoczesną technologią, estetyką przestrzeni wnętrza oraz funkcjonalnością przedmiotu projektu.
| 1 | Anna Zawada-Tomkiewicz, Borys Storch | 35. BHP i ergonomia dla inżynierów: projektowanie ergonomiczne procesów pracy i stanowiska roboczego | Koszalin: Wydaw. Uczel.Politech.Koszal. | 2017 |
| 2 | Krzysztof Gasidło | Metody poszukiwania rozwiązań w projektowaniu architektonicznym | Gliwice: Wydaw. Politech.Śl.. | 2016 |
| 3 | Czesław Mętrak | Meblarstwo- podstawy konstrukcji i projektowania | WNT. | 1982 |
| 4 | Krzysztof Groń | Projektowanie dla przemysłu- szanse i zagrożenia | s. 65- 76 [w:] "Interferencje sztuka+nauka", Wydawnictwo Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach. | 2015 |
| 5 | J. Zabawa- Krzypkowska, K. Groń | Psychofizjologia widzenia- wybrane zagadnienia | Wydawnictwo Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej, Gliwice. | 2017 |
| 1 | Grzegorz Ostasz, Andrzej Pacana | Zagrożenia na stanowiskach pracy: wybrane zagadnienia. | Ofic.Wydaw. Politech.Rzesz.,. | 2017 |
| 2 | Agnieszka Wolska, Andrzej Pawlak | Oświetlenie stanowisk pracy | Warszawa: Centralny Instytut Ochrony Pracy-Państwowy Instytut Badawczy. | 2007 |
| 3 | Krzysztof Ludwin | O kolorze w architekturze | Kraków: Wydaw. Politech.Krak.. | 2017 |
| 4 | Ernst Neufert ; kontynuacja Johannes Kister [ i in.] | Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego: podstawy, normy, przepisy dotyczące planowania, budowy, kształtowania architektonicznego, potrzebnych przestrzeni i związków między nimi, wymiaró | Warszawa: Arkady. | 2011 |
| 5 | Lutosław Giełdowski | Konstrukcje mebli i rysunek techniczny | WSiP. | 1995 |
| 6 | Jerzy Smardzewski | Projektowanie mebli | PWRiL. | 2009 |
| 1 | Ewa Górska | Ergonomia: projektowanie, diagnoza, eksperymenty | Ofic.Wydaw. Politech.Warsz.. | 2015 |
| 2 | Juhani Pallasmaa | Oczy skóry: architektura i zmysły | Kraków: Instytut Architektury. | 2012 |
Wymagania formalne:
Rejestracja na semestr szósty.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Posiada wiedzę z zakresu podstaw projektowania mebli i projektowania uniwersalnego.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Posiada umiejętność z zakresu podstaw projektowania mebli i projektowania uniwersalnego.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Komunikatywność, samodzielność i umiejętność pracy w zespole.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | zna i rozumie projektowanie mebli w zakresie realizacji zadań, a w szczególności: prostych obiektów uwzględniających specjalistyczne wymagania i określone potrzeby użytkowników | wykład, projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-W03+++ |
P6S-WG |
| MEK02 | jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych | projekt | obserwacja wykonawstwa |
K-U16+++ |
P6S-UW_A |
| MEK03 | potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu | projekt | obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu |
K-U02++ K-U10++ K-K03+ |
P6S-KK P6S-UW |
| MEK04 | potrafi zaprojektować produkt przemysłowy- specjalistyczny, kreując go tak, aby nadać mu wartości artystyczne i funkcjonalne – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wskazanych użytkowników | projekt indywidualny | obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu, sprawozdanie z projektu |
K-W03+++ K-U01+++ K-U02++ K-U08+ K-U09+++ K-U10++ K-K02++ |
P6S-KK P6S-UW P6S-WG |
| MEK05 | potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy | wykład, projekt indywidualny, studium przypadku | referat pisemny |
K-U08+++ K-K03+++ |
P6S-KK P6S-UW |
| MEK06 | zna i rozumie projektowanie produktów przemysłowych w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających potrzeby użytkowników w obiektach użyteczności publicznej | wykład | kolokwium |
K-W03++ K-U08++ K-K02+ |
P6S-KK P6S-UW P6S-WG |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 6 | TK01 | W01- W04, P01-P10 | MEK01 MEK04 MEK06 | |
| 6 | TK02 | W05- W08, P11- P14 | MEK03 MEK05 | |
| 6 | TK03 | W08-W15, P15-P45 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK06 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
||
| Projekt/Seminarium (sem. 6) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
45.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
13.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 6) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
| Zaliczenie (sem. 6) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | kolokwium zaliczeniowe weryfikujące MEK06 (minimum 50% - ocena 3,0; ponad 70% - ocena 4,0; ponad 90% - ocena 5,0) |
| Projekt/Seminarium | Projekt indywidualny, prezentacja projektu, sprawozdanie z realizacji projektu (weryfikacja MEK01-05) |
| Ocena końcowa | Kolokwium zaliczeniowe 0,2 Projekt indywidualny 0,5 Prezentacja projektu 0,1 Sprawozdanie z realizacji projektu 0,2 |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie