logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Wybrane zagadnienia psychologii


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria wzornictwa przemysłowego
Obszar kształcenia:
nauki ścisłe/techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
A - Modelowanie i projektowanie wspomagane komputerowo, B - Projektowanie wzornicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej
Kod zajęć:
15867
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności B - Projektowanie wzornicze
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 6 / W30 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr Michał Rut

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Celami kształcenia są: - przedstawienie podstawowych modeli interpretacji zachowań konsumenckich - nauka umiejętności krytycznej analizy społeczeństwa konsumpcyjnego i rozwinięcie umiejętności oceny etycznego aspektu konsumpcji - wykształcenie umiejętności zastosowania aktualnej wiedzy z obszaru psychologii konsumenckiej do wyjaśnienia motywacyjnych, poznawczych i emocjonalnych uwarunkowań zachowań i decyzji konsumenckich - rozwinięcie rozumienia relacji między konsumentem a przedmiotem i marką - znajomość komunikatów w grafice webowej i produktowej oraz podstaw liternictwa i oddziałania kolorów, - znajomość podstawowych mechanizmów wizualizacji, umiejętność prezentowania złożonych danych w zrozumiały i czytelny sposób - zaznajomienia z mechanizmami kreatywnego myślenia

Ogólne informacje o zajęciach:
Tematyka wykładu obejmuję analizy związana z rozpoznawaniem potrzeb potencjalnych klientów: analiza postaw konsumenta na bazie potrzeb wg A. Maslowa. Role członków rodzinny w procesie zakupu. Wpływ czynników kulturowych na zachowania konsumpcyjne. Analizowanie wybranego segmentu rynku pod względem postaw konsumpcyjnych. Psychologiczne mechanizmy twórczego myślenia. Umiejętność rozróżniania i doboru wzorców projektowych w odniesieniu do problemu, urządzenia, potrzeby; zdolność porozumiewania się tym samym słownikiem pojęć co docelowi klienci.

Materiały dydaktyczne:
Wykład, dyskusja, studium przypadków, prezentacje

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Dąbrowska A., Bylok F., Janoś-Kresło M., Kiełczewski D., Ozimek I., Kompetencje konsumentów: innowacyjne zachowania, zrównoważona konsumpcja, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2015.. -
2 Rzemieniak M., Maciaszczyk M., (red.) Współczesny konsument i organizacja w świetle nowych trendów rynkowych Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnobrzegu, Tarnobrzeg 2015. -
3 Zasuwa G. Znaczenie wartości w prospołecznych zachowaniach konsumentów: kontekst marketingu społecznie zaangażowanego Wydawnictwo KUL, Lublin 2018. -
4 Edward Nęcka, Jarosław Orzechowski, Błażej Szymura, Szymon Wichary Psychologia poznawcza Warszawa 2020. -
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Hill N., Alexander J. Pomiar satysfakcji i lojalności klientów Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003. -
2 Jaciow M., Stolecka-Makowska A., Wolny R. E-konsument w Europie: komparatywna analiza zachowań HELION, Gliwice 2013. -
3 Woś J., Rachocka J., Kasperek-Hoppe M. Zachowania konsumentów – teoria i praktyka Wydawnictwo AE, Poznań 2004. -
4 Dariusz Doliński Psychologiczne mechanizmy reklamy Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2005. -
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Don Norman Wzornictwo i emocje. Dlaczego kochamy lub nienawidzimy rzeczy powszednie Arkady 2015. -
2 Michael Bierut Raz mnie widzisz, raz nie widzisz i inne eseje o dizajnie Charakter 2018. -
3 Aleksandra Gruszka, Błażej Szymura, Edward Nęcka, Jarosław Orzechowski Trening twórczości Sopot 2019. -
4 Deyan Sudjic Język rzeczy. Dizajn i luksus moda i sztuka. W jaki sposób przedmioty nas uwodzą Wydawnictwo: G+J RBA 2013. -

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Student spełnia wymagania formalne określone w regulaminie studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Ogólna wiedza z zakresu zjawisk gospodarczych, społecznych, różnic kulturowych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność logicznego myślenia i analizy. Kompetencje w zakresie metod zdobywania wiedzy.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Brak

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Dysponuje wiedzą o rozwoju kultury materialnej. wykład zaliczenie cz. pisemna K-W04++
P6S-WG
MEK02 Ma wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżyniera. wykład zaliczenie cz. pisemna K-W08+++
P6S-WK
MEK03 Potrafi określić cechy produktu przemysłowego zaspokajającego potrzeby ludzkie zmieniające się wraz z rozwojem technologii i społeczeństwa. wykład zaliczenie cz. pisemna K-U01++
P6S-UW
MEK04 Wykazuje się umiejętnością efektywnego komunikowania się (z u użyciem fachowego słownictwa) z reprezentantami różnych środowisk. wykład zaliczenie cz. pisemna K-U11+++
P6S-UK
MEK05 Ma świadomość zmian ludzkich potrzeb i stylu życia. wykład zaliczenie cz. pisemna K-K02+
P6S-KK
MEK06 Jest gotów do samodzielnego podejmowania prac projektowych. wykład zaliczenie cz. pisemna K-K07+
P6S-KR_A

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Ewolucyjne i socjologiczne koncepcje i modele uwarunkowań zachowań konsumenckich, motywy kupowania dóbr luksusowych, masowy luksus, paradoks wyboru W1-W2 MEK01
6 TK02 Koncepcje marki, model informacyjny i znaczeniowy marki, cykl życia marki, osobowość i wizerunek marki strategie rozszerzenia marki i płeć marki. Przywiązanie do marki, czynniki warunkujące osobowy wizerunek marki, wartość i kapitał marki W3-W4 MEK01
6 TK03 Motywacja zachowań konsumenckich –modele, motywacyjne konflikty, struktura potrzeb konsumenta; segmentacja rynku, psychografia, model VALS 2 i CENSYDIAM W5-W6 MEK02
6 TK04 Procesy poznawcze w zachowaniach konsumenckich, fałszywa pamięć konsumenta, wiedza obiektywna i subiektywna, kalibracja wiedzy, typy źródeł informacji, pamięć utajona, zjawisko interferencj W7-W8 MEK03
6 TK05 Emocje integralne i incydentalne w zachowaniach konsumenckich,cechy ocen emocjonalnych, teoria afektu jako informacji i teoria podtrzymywania dobrego nastroju, wpływ nastroju i zmysłów, chybiona prognoza afektywna, zakupy impulsywne a samokontrola W9-W10 MEK02
6 TK06 Postawy w zachowaniach konsumenckich, źródła postaw, postawy ambiwalentne i utajone, geneza postaw, strategie zmiany postaw konsumenckich W11-W12 MEK01
6 TK07 Natura decyzji konsumenckich, etapy i modele decyzji konsumenckich, klasyczna perspektywa ekonomiczna, strategie wyboru między produktami i usługami oraz czynniki wpływające na wybór strategii,, dualizm poznania a procesy decyzyjne, wprowadzanie nowej cechy produktu W13-W14 MEK03
6 TK08 Psychologia zakupów: różnice między klientem a konsumentem; zakupy planowane i nieplanowane, wpływ ceny, dysonans podecyzyjny i satysfakcja pozakupowa. W15-W16 MEK03
6 TK09 Metody badania potrzeb klienta. W17-W18 MEK01
6 TK10 Psychologia przekazy reklamowego. Procesy poznawcze wykorzystywane w reklamie. Trzy reguły psychologii percepcji (reguła równowagi, rzutu oka, ruchu). Emocje w reklamie. W19 MEK04
6 TK11 Odziaływanie kolorów, kształtu, materiałów, temperatury, oświetlenia itp. na percepcje produktu. W20-W24 MEK05
6 TK12 Twórcze rozwiązywanie problemów, trening kreatywności. W25-W30 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6)
Zaliczenie (sem. 6)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Ocena końcowa Ocena z zaliczenia wykładu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
Wybrane zagadnienia psychologii.pdf

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie