logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Podstawy projektowania mebli


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria wzornictwa przemysłowego
Obszar kształcenia:
nauki ścisłe/techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
A - Modelowanie i projektowanie wspomagane komputerowo, B - Projektowanie wzornicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Urbanistyki i Architektury
Kod zajęć:
15866
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności B - Projektowanie wzornicze
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 5 / W15 P45 / 5 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. arch. Joanna Dudek
semestr 5:
mgr inż. arch. Natalia Ludwikowska

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Zdobycie umiejętności projektowania mebli z przeznaczeniem do przestrzeni mieszkaniowej.

Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł kształci umiejętności projektowania mebli w oparciu o wiedzę z zakresu historii wzornictwa mebli, wykorzystywanych materiałów i technologii w produkcji mebli oraz wiedzy o człowieku dotyczącą zagadnień z dziedziny ergonomii.

Materiały dydaktyczne:
Prezentacje do wykładów, laptop z odpowiednim oprogramowaniem, narzędzia rysunkowe

Inne:
Czasopisma branżowe

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Smardzewski Jerzy Projektowanie mebli PWRiL. 2018
2 Mętrak Czesław Meblarstwo. Podstawy konstrukcji i projektowania WNT. 1982
3 Giełdowski Lesław Konstrukcje mebli - część 1. Rysunek techniczny WSIP. 1995
4 Swaczyna Irena , Swaczyna Mieczysław Konstrukcje mebli – część 2 WSIP. 1998
5 Złowodzki Maciej O ergonomii i architekturze Wydawnictwo PK. 2008
6 Rosner Jan Ergonomia Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne. 1985
7 Tytyk Edwin Projektowanie Ergonomiczne PWN . 2011
8 Jan Setkowicz Zarys historii mebla PWN. 1969
9 Frejlich Czesława (red.) Rzeczy niepospolite. Polscy projektanci XX wiek 2+3D. 2013
10 Charytonowicz Jerzy Ewolucja form sprzętów do siedzenia OWPW. 2007
11 Montenegro Riccardo Meble - historia mebli od renesansu do lat 60-tych Arkady. 1998
12 Kostrzyńska-Miłosz Anna Polskie meble 1918 - 1939. Forma - funkcja - technika Instytut Sztuki PAN. 2005
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Neufert Ernst Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego Arkady. 2012
2 Batogowska Anna, Słowikowski Jerzy Atlas antropometryczny dorosłej ludności Polski dla potrzeb projektowania IWP. 1994
3 Kosiński Czesław Rysunek zawodowy w meblarstwie - część 1 i 2 PWSZ. 1977
4 Prządka Włodzimierz , Szczuka Jerzy Technologia meblarstwa - część 1 i 2 Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne. 1986
5 Sławiński Marian Rysunek zawodowy dla stolarza WSiP. 1998
6 Giełdowski Lesław Rysunek techniczny dla stolarza i technika technologii drewna WSiP. 2008
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Grandjean Etienne Ergonomia mieszkania : aspekty fizjologiczne i psychologiczne w projektowaniu Arkady. 1978
2 Grzeluk Izydor Słownik terminologiczny mebli Ośrodek Dokumentacji Zabytków . 1998
3 Godet Jean-Denis Atlas drewna Multico. 2008
4 Fiell Charlotte, Fiell Peter Modern chairs Taschen . 1993
5 Fiell Charlotte, Fiell Peter Chairs: 1000 Masterpieces of Modern Design, 1800 to the Present Day Carlton Books . 2014

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Student spełnia wymagania formalne określone w regulaminie studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student ma wiedzę z dziedziny materiałoznawstwa i ergonomii.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student potrafi wykonać rysunek koncepcyjny i techniczny projektowanego produktu oraz potrafi zastosować w praktyce podstawową wiedzę z poznanych metod projektowania.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student ma świadomość roli jaką odgrywa zdolność projektowania mebli. Rozumie potrzebę kształtowania mebli zgodnie z zasadami ergonomii. Student ma zdolność do pracy indywidualnej jak i w grupie.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Ma wiedzę na temat historii sztuki, wzornictwa przemysłowego, architektury oraz nowych trendów w projektowaniu i technologii produkcji mebli, w designie i w aranżacji wnętrz. wykład, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna K-U01++
K-K02+++
P6S-KK
P6S-UW
MEK02 Ma wiedzę o człowieku z zakresu ergonomii i psychofizjologii widzenia. Zna normy i wytyczne projektowe pozwalające na zaprojektowanie funkcjonalnych mebli zgodnymi z antropometrycznymi miarami człowieka. wykład, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna K-W03+++
P6S-WG
MEK03 Umie sklasyfikować i scharakteryzować rodzaje mebli i dostrzega cechy typowe dla różnych konstrukcji mebli. Zna projektowe wymagania towarzyszące powstawaniu nowego produktu. wykład egzamin cz. pisemna K-U01+++
K-K03++
P6S-KK
P6S-UW
MEK04 Potrafi opracować koncepcję i projekt mebli dla określonych potrzeb użytkowych. projekt indywidualny, wykład prezentacja projektu K-U02+++
K-U08+++
K-U09++
P6S-UW
MEK05 Potrafi wybrać dla projektowanego mebla właściwe materiały oraz odpowiedni sposób ich łączenia. Umiejętnie wybiera właściwą technologię produkcji projektowanej formy przestrzennej. projekt indywidualny prezentacja projektu K-U09+++
K-U10++
K-K03+++
P6S-KK
P6S-UW

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Historia zmian trendów w projektowaniu mebli na tle historii sztuki i architektury. Współczesne tendencje projektowe wzornictwa przemysłowego, designu i aranżacji wnętrz. W01-W02, P01-P04 MEK01
5 TK02 Podstawowe definicje, normy i wytyczne projektowe z zakresu ergonomii i psychofizjologii widzenia. W03-W05, P05-P10 MEK02
5 TK03 Klasyfikacja i charakterystyka mebli wg ich przeznaczenia, funkcjonalności, cech formy i konstrukcji czy technologii wytwarzania. Cechy charakterystyczne różnych konstrukcji mebli np. mebli szkieletowych, skrzyniowych czy tapicerowanych. Projektowe wymagania towarzyszące powstawaniu nowego produktu np. wymagania estetyczne, funkcjonalne i konstrukcyjno - technologiczne oraz techniczno - ekonomiczne. W06-W10 MEK03
5 TK04 Projekt mebli: krzesła i stołu z przeznaczeniem do przestrzeni mieszkaniowej. P01-P30 MEK04 MEK05
5 TK05 Tworzenie dokumentacji projektowej składającej się z rysunków: rzutów, przekrojów, widoków, informacji o materiałach, galanterii meblowej, sugerowanej technologii wykonania, parametrów technicznych oraz wizualizacji. W11-W15, P40-P45 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 5) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 20.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 30.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 5) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny (weryfikuje MEK01-03; minimum 50% - ocena 3,0; ponad 70% - ocena 4,0; ponad 90% - ocena 5,0).
Projekt/Seminarium Na ocenę (weryfikacja MEK04, MEK05) za projekt wpływają wartości merytoryczne projektu (oryginalność koncepcji, wartości artystyczne projektu, prawidłowość rozwiązań), walory graficzne opracowania (czytelność prezentacji projektu i estetyka) oraz oceny z przeglądu stanu zaawansowania projektu i z aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest składową oceny z projektu semestralnego (70%) i oceny z egzaminu (30%). Obie oceny muszą być pozytywne.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie