
Główny cel kształcenia:
Zdobycie umiejętności projektowania mebli z przeznaczeniem do przestrzeni mieszkaniowej.
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł kształci umiejętności projektowania mebli w oparciu o wiedzę z zakresu historii wzornictwa mebli, wykorzystywanych materiałów i technologii w produkcji mebli oraz wiedzy o człowieku dotyczącą zagadnień z dziedziny ergonomii.
Materiały dydaktyczne:
Prezentacje do wykładów, laptop z odpowiednim oprogramowaniem, narzędzia rysunkowe
Inne:
Czasopisma branżowe
| 1 | Smardzewski Jerzy | Projektowanie mebli | PWRiL. | 2018 |
| 2 | Mętrak Czesław | Meblarstwo. Podstawy konstrukcji i projektowania | WNT. | 1982 |
| 3 | Giełdowski Lesław | Konstrukcje mebli - część 1. Rysunek techniczny | WSIP. | 1995 |
| 4 | Swaczyna Irena , Swaczyna Mieczysław | Konstrukcje mebli – część 2 | WSIP. | 1998 |
| 5 | Złowodzki Maciej | O ergonomii i architekturze | Wydawnictwo PK. | 2008 |
| 6 | Rosner Jan | Ergonomia | Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne. | 1985 |
| 7 | Tytyk Edwin | Projektowanie Ergonomiczne | PWN . | 2011 |
| 8 | Jan Setkowicz | Zarys historii mebla | PWN. | 1969 |
| 9 | Frejlich Czesława (red.) | Rzeczy niepospolite. Polscy projektanci XX wiek | 2+3D. | 2013 |
| 10 | Charytonowicz Jerzy | Ewolucja form sprzętów do siedzenia | OWPW. | 2007 |
| 11 | Montenegro Riccardo | Meble - historia mebli od renesansu do lat 60-tych | Arkady. | 1998 |
| 12 | Kostrzyńska-Miłosz Anna | Polskie meble 1918 - 1939. Forma - funkcja - technika | Instytut Sztuki PAN. | 2005 |
| 1 | Neufert Ernst | Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego | Arkady. | 2012 |
| 2 | Batogowska Anna, Słowikowski Jerzy | Atlas antropometryczny dorosłej ludności Polski dla potrzeb projektowania | IWP. | 1994 |
| 3 | Kosiński Czesław | Rysunek zawodowy w meblarstwie - część 1 i 2 | PWSZ. | 1977 |
| 4 | Prządka Włodzimierz , Szczuka Jerzy | Technologia meblarstwa - część 1 i 2 | Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne. | 1986 |
| 5 | Sławiński Marian | Rysunek zawodowy dla stolarza | WSiP. | 1998 |
| 6 | Giełdowski Lesław | Rysunek techniczny dla stolarza i technika technologii drewna | WSiP. | 2008 |
| 1 | Grandjean Etienne | Ergonomia mieszkania : aspekty fizjologiczne i psychologiczne w projektowaniu | Arkady. | 1978 |
| 2 | Grzeluk Izydor | Słownik terminologiczny mebli | Ośrodek Dokumentacji Zabytków . | 1998 |
| 3 | Godet Jean-Denis | Atlas drewna | Multico. | 2008 |
| 4 | Fiell Charlotte, Fiell Peter | Modern chairs | Taschen . | 1993 |
| 5 | Fiell Charlotte, Fiell Peter | Chairs: 1000 Masterpieces of Modern Design, 1800 to the Present Day | Carlton Books . | 2014 |
Wymagania formalne:
Student spełnia wymagania formalne określone w regulaminie studiów.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student ma wiedzę z dziedziny materiałoznawstwa i ergonomii.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student potrafi wykonać rysunek koncepcyjny i techniczny projektowanego produktu oraz potrafi zastosować w praktyce podstawową wiedzę z poznanych metod projektowania.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student ma świadomość roli jaką odgrywa zdolność projektowania mebli. Rozumie potrzebę kształtowania mebli zgodnie z zasadami ergonomii. Student ma zdolność do pracy indywidualnej jak i w grupie.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Ma wiedzę na temat historii sztuki, wzornictwa przemysłowego, architektury oraz nowych trendów w projektowaniu i technologii produkcji mebli, w designie i w aranżacji wnętrz. | wykład, projekt indywidualny | egzamin cz. pisemna |
K-U01++ K-K02+++ |
P6S-KK P6S-UW |
| MEK02 | Ma wiedzę o człowieku z zakresu ergonomii i psychofizjologii widzenia. Zna normy i wytyczne projektowe pozwalające na zaprojektowanie funkcjonalnych mebli zgodnymi z antropometrycznymi miarami człowieka. | wykład, projekt indywidualny | egzamin cz. pisemna |
K-W03+++ |
P6S-WG |
| MEK03 | Umie sklasyfikować i scharakteryzować rodzaje mebli i dostrzega cechy typowe dla różnych konstrukcji mebli. Zna projektowe wymagania towarzyszące powstawaniu nowego produktu. | wykład | egzamin cz. pisemna |
K-U01+++ K-K03++ |
P6S-KK P6S-UW |
| MEK04 | Potrafi opracować koncepcję i projekt mebli dla określonych potrzeb użytkowych. | projekt indywidualny, wykład | prezentacja projektu |
K-U02+++ K-U08+++ K-U09++ |
P6S-UW |
| MEK05 | Potrafi wybrać dla projektowanego mebla właściwe materiały oraz odpowiedni sposób ich łączenia. Umiejętnie wybiera właściwą technologię produkcji projektowanej formy przestrzennej. | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K-U09+++ K-U10++ K-K03+++ |
P6S-KK P6S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 5 | TK01 | W01-W02, P01-P04 | MEK01 | |
| 5 | TK02 | W03-W05, P05-P10 | MEK02 | |
| 5 | TK03 | W06-W10 | MEK03 | |
| 5 | TK04 | P01-P30 | MEK04 MEK05 | |
| 5 | TK05 | W11-W15, P40-P45 | MEK04 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 5) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
|
| Projekt/Seminarium (sem. 5) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
20.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
45.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
30.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 5) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
| Egzamin (sem. 5) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Egzamin pisemny (weryfikuje MEK01-03; minimum 50% - ocena 3,0; ponad 70% - ocena 4,0; ponad 90% - ocena 5,0). |
| Projekt/Seminarium | Na ocenę (weryfikacja MEK04, MEK05) za projekt wpływają wartości merytoryczne projektu (oryginalność koncepcji, wartości artystyczne projektu, prawidłowość rozwiązań), walory graficzne opracowania (czytelność prezentacji projektu i estetyka) oraz oceny z przeglądu stanu zaawansowania projektu i z aktywności na zajęciach. |
| Ocena końcowa | Ocena końcowa jest składową oceny z projektu semestralnego (70%) i oceny z egzaminu (30%). Obie oceny muszą być pozytywne. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie