logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Komercjalizacja produktu


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria wzornictwa przemysłowego
Obszar kształcenia:
nauki ścisłe/techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
A - Modelowanie i projektowanie wspomagane komputerowo, B - Projektowanie wzornicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej
Kod zajęć:
15834
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności B - Projektowanie wzornicze
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 7 / W30 C15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr Michał Rut

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Celem przedmiotu jest ukształtowanie świadomego podejścia do rozpoznawania potrzeb klientów i zaspokajania ich przy pomocy dostępnych środków materialnych i technologicznych. Studenci powinni stosować design jako skuteczne narzędzie wprowadzania nowych rozwiązań, zwracać uwagę na kreatywność, nowoczesność, innowacyjność.

Ogólne informacje o zajęciach:
Podczas zajęć design będzie postrzegany szeroko jako działalność intelektualna, specyficzny sposób rozwiązywania problemów społecznych, gospodarczych i projektowych. Tematyka nie będzie się odnosiła jedynie do obszaru stylu i estetyki ale do sposobów doskonalenia wyrobów, usług i procesów.

Materiały dydaktyczne:
Wykład konwencjonalny, Wykład z prezentacją multimedialną, Dyskusja, Analiza przypadków

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Gierulski W., Kaczmarska B. Komercjalizacja nowych produktów Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej, 2014. -
2 Gwarda-Gruszczyńska E. Modele procesu komercjalizacji nowych technologii w przedsiębiorstwach Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013. -
3 red. Joanna Sieńczyło-Chlabicz Komercjalizacja i transfer wyników badań naukowych i prac rozwojowych z uczelni do gospodarki. Komentarz – nowe regulacje -. 2019
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Pawlak Marek Uruchamianie działalności gospodarczej i komercjalizacja produktu Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL 2020. -
2 Dąbrowski D. Informacje rynkowe w rozwoju nowych produktów Politechnika Gdańska, Gdańsk 2009. -
3 Keller K. L. Strategiczne zarządzanie marką. Kapitał marki – budowanie, mierzenie i zarządzanie Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa 2011. -
Literatura do samodzielnego studiowania
1 - Przewodnik. Komercjalizacja B+R dla praktyków Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa 2010. -
2 Sojkin B. Informacyjne podstawy decyzji marketingowych PWE Warszawa 2009. -
3 red. B. Sojkin Zarządzanie produktem, PWE Warszawa 2003. -

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Rejestracja na siódmy semestr studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Ogólna wiedza z zakresu zjawisk gospodarczych, społecznych, różnic kulturowych oraz wiedza z zakresu podstaw zarządzania, marketingu oraz finansów.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność logicznego myślenia i analizy. Kompetencje w zakresie metod zdobywania wiedzy.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Gotowość do współpracy w grupie.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Zna i rozumie podstawowe problemy współczesnej cywilizacji oraz aktualne trendy rozwojowe. wykład, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna, sprawozdanie z projektu K-W07+++
P6S-WK
MEK02 Student rozumie społeczne, ekonomiczne, jakościowe, środowiskowe uwarunkowania projektowania. wykład, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna, sprawozdanie z projektu K-W08++
P6S-WK
MEK03 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej, prawa patentowego. wykład, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna, sprawozdanie z projektu K-W09++
P6S-WK
MEK04 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł i wykorzystywać w projektowaniu. ćwiczenia problemowe, wykład sprawozdanie z projektu, zaliczenie cz. pisemna K-U04+
P6S-UW
MEK05 Potrafi dokonać wstępnej optymalizacji ekonomicznej i materiałowej projektu oraz widzi złożoność czynników decyzyjnych. ćwiczenia problemowe, wykład sprawozdanie z projektu, zaliczenie cz. pisemna K-U07++
P6S-UW
MEK06 Potrafi współpracować w grupie. ćwiczenia problemowe, wykład sprawozdanie z projektu, zaliczenie cz. pisemna K-U14++
P6S-UO
MEK07 Ma świadomość badania potrzeb klientów w procesie projektowym. wykład, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna, sprawozdanie z projektu K-K02++
P6S-KK
MEK08 absolwent potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do analizy i krytycznej oceny różnych wariantów działania oraz do samodzielnego rozwiązywania wybranych problemów decyzyjnych pojawiających się w praktyce gospodarczej ćwiczenia problemowe, wykład sprawozdanie z projektu, zaliczenie cz. pisemna K-K04+++
P6S-KO
MEK09 absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, uwzględniając ekonomicznotechniczną ocenę szans i ryzyka planowanych przedsięwzięć ćwiczenia problemowe, wykład sprawozdanie z projektu, zaliczenie cz. pisemna K-K05+
P6S-KR

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Rozwój/innowacyjność produktów W1-W2 MEK01 MEK03 MEK04
7 TK02 Design w budowaniu przewagi konkurencyjnej firmy W3-W4 MEK03 MEK06
7 TK03 Obszary funkcjonowania przedsiębiorstwa, w których design ma zastosowanie W5-W6 MEK07 MEK08
7 TK04 Zarządzanie marketingowe, zarządzanie designem w przedsiębiorstwie W7-W15 MEK05
7 TK05 Badania marketingowe (produkt, marka, konsument) W16-W20 MEK04 MEK05 MEK09
7 TK06 Budowanie i implementacja strategii produktu/marki C1-C10 MEK03 MEK05 MEK06 MEK07
7 TK07 Komercjalizacja produktu/marki – jej finansowe i prawne aspekty W21-W23 MEK01 MEK02 MEK08
7 TK08 Zarządzanie produktem/marką C11-C15 MEK01 MEK02 MEK04 MEK08 MEK09
7 TK09 Wsparcie procesu komercjalizacji i ochrona własności intelektualnej. W24-W27 MEK02 MEK08
7 TK10 Źródła finansowania procesu komercjalizacji produktu. W28-W30 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 4.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 7) Przygotowanie do ćwiczeń: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 7) Przygotowanie do zaliczenia: 15.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Wykład: zaliczenie pisemne, które będzie obejmować materiał z wykładów oraz lektur (weryfikacja MEK01-MEK09). Zaliczenie będzie w formie opisowej oraz pytań otwartych problemowych/lub zamkniętych. Warunkiem otrzymania zaliczenia jest uzyskanie min. 51% poprawnych odpowiedzi z zaliczenia. Oceny (punktacja): 51%- 60% - dostateczny (3.0), 61%-70% - dostateczny plus (3.5), 71%-80% - dobry (4.0), 81%-85% - dobry plus (4.5), 86%-100% - bardzo dobry (5.0)
Ćwiczenia/Lektorat Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest wykonanie projektu strategii nowego produktu (weryfikacja MEK01-MEK09).
Ocena końcowa Średnia ocen z zaliczenia wykładów i ćwiczeń (obie oceny muszą być pozytywne).

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
RUT Komercjalizacja produktu.pdf

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie