logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Modelowanie obiektów do gier komputerowych


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria wzornictwa przemysłowego
Obszar kształcenia:
nauki ścisłe/techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
A - Modelowanie i projektowanie wspomagane komputerowo, B - Projektowanie wzornicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Konstrukcji Maszyn
Kod zajęć:
15760
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności A - Modelowanie i projektowanie wspomagane komputerowo
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 5 / W15 L45 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Bartłomiej Sobolewski
semestr 5:
dr inż. Małgorzata Gontarz- Kulisiewicz

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
W ramach przedmiotu studenci zostaną zaznajomieni z zagadnieniami dotyczącymi współczesnych metod tworzenia obiektów do gier komputerowych.

Ogólne informacje o zajęciach:
Tematyka zajęć będzie obejmowała: zapoznanie z metodami tworzenia grafiki do współczesnych gier komputerowych oraz przydatnych technik pracy. Zakres zajęć obejmował będzie również projektowanie i modelowanie obiektów 2D i 3D, modelowanie materiałów oraz tekstur, poprawne przygotowanie modeli do teksturowania, tworzenie środowisk modularnych. Studenci nabędą umiejętność modelowania obiektów w postaci elementów środowiska jak i postaci.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Piotr Chlipalski Blender 2.69: architektura i projektowanie Gliwice: Helion. 2014
2 Derakhsani Randi L., Derakhsani Dariush Autodesk 3ds Max 2014: oficjalny podręcznik Gliwice: Helion. 2014
3 Ben Simonds Blender: praktyczny przewodnik po modelowaniu, rzeźbieniu i renderowaniu Gliwice: Helion. 2014
4 Kelly L. Murdock 3ds Max 2012: biblia: wiedza obiecana Gliwice: Helion. 2012
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Frank D. Luna Projektowanie Gier 3D: wprowadzenie do technologii DirectX 11 Gliwice: Helion, 2014. 2014
2 Dev Ramtal, Adrian Dobre Wprowadzenie do fizyki w grach, animacjach i symulacjach Flash Gliwice: Helion. 2013

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Wpis na piąty semestr studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Podstawowa wiedza z zakresy systemów CAD

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność sprawnej obsługi komputera PC, systemu Windows i typowych aplikacji.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność pracy grupowej. Student musi wykazywać interakcję w kontaktach interpersonalnych

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Zapoznanie z wiedzą dotyczącą metod tworzenia obiektów i grafiki do współczesnych gier komputerowych oraz przydatnych technik pracy. wykład test pisemny K-W01+
K-W03+
K-K02+
P6S-KK
P6S-WG
MEK02 Nabycie umiejętności projektowania i modelowania obiektów 2D i 3D (środowiska i postaci), modelowania materiałów oraz tekstur, poprawnego przygotowanie modeli do teksturowania, tworzenia środowisk modularnych. laboratorium obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu K-U02+++
K-U05+++
K-U09+
K-K01+
K-K03+
P6S-KK
P6S-UW

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Zapoznanie z wiedzą dotyczącą metod tworzenia obiektów i grafiki do współczesnych gier komputerowych oraz przydatnych technik pracy. W1-W15 MEK01
5 TK02 Nabycie umiejętności projektowania i modelowania obiektów 2D i 3D (środowiska i postaci), modelowania materiałów oraz tekstur, poprawnego przygotowanie modeli do teksturowania, tworzenia środowisk modularnych. L1-L45 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 5) Przygotowanie do laboratorium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Przygotowanie do konsultacji: 10.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 0.50 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 5) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie wykładu w formie testu pisemnego jednokrotnego wyboru (weryfikującego MEK01) bez punktów ujemnych. Skala ocen zgodnie z obowiązującymi zasadami.
Laboratorium Ocena wystawiana na podstawie zrealizowanego projektu indywidualnego. Weryfikacji podlega MEK02
Ocena końcowa Średnia ważona: 30% oceny z wykładu, 70% oceny z laboratorium. Obie oceny muszą być pozytywne

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie