
Główny cel kształcenia:
Podstawowe zagadnienia dotyczące barwy, jej symboliki oraz oddziaływań psychologicznych. Rozumienie i zastosowanie istoty barwy i relacji pomiędzy barwami w projektowaniu. Barwa jako nośnik emocji oraz konkretnego przekazu. Podstawowe zagadnienia dotyczące formy – kształt, struktura i znaczenie oraz symbolika formy. Relacje kolor i forma. Forma jako nośnik idei.
Ogólne informacje o zajęciach:
Zakres programu obejmuje zagadnienia problematyki koloru i formy w szeroko pojętych sztuk plastycznych oraz projektowaniu. Zagadnienia omówione są chronologicznie, od antyku po wiek XX. Omówienie zagadnień odnoszących się do dziejów sztuki europejskiej, różnorodności jej form i uwarunkowań. Analiza wzajemnych zależności i interakcji między kolorem i formą, oraz znaczeniami i symboliką z tym związaną.
Materiały dydaktyczne:
wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych
| 1 | Władysław Strzemiński | Teoria widzenia | Wydawnictwo Literackie Kraków. | 1974 |
| 2 | Maria Rzepiska | Historia koloru | Wydawnictwo Literackie. | 1979 |
| 3 | Honour H., Fleming J. | Historia sztuki świata | Wydawnictwo Arkady, Warszawa . | 2002 |
| 4 | Janson H. | Historia sztuki | ALFA - PHILIP WILSON, Warszawa . | 1993 |
| 5 | Białostocki J. | Sztuka cenniejsza niż złoto | Wydawnictwo Naukowe PWN. | 2000 |
| 6 | Rzepińska M. | Siedem wieków malarstwa europejskiego | Ossolineum, Wrocław . | 1986 |
| 7 | (pr. zbior.) | Sztuka świata, t. I-IX | Arkady. | 1989- |
| 8 | Porębski M. | Dzieje sztuki w zarysie, t. 1-4 | Warszawa. | 1976 |
| 9 | (pr. zbior.) | Historia sztuki, t. 1-20 | Biblioteka Gazety Wyborczej. | 2010- |
| 1 | N.Elias | Zarys obyczajów w cywilizacji Zachodu | PIW Warszawa. | 1980 |
| 2 | Z.Bauman | Globalizacja | PIW Warszawa . | 2000 |
| 3 | .J.Bocheński | Zarys historii filozofii | Philed Kraków. | 1993 |
Wymagania formalne:
Rejestracja na III semestr studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student ma wiedzę z zakresu nauk humanistycznych oraz wiedzę z historii designu
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student potrafi rozpoznać style w sztuce i powiązać je z tłem kulturowym
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student wykazuje gotowość do samodzielnego pogłębiania wiedzy z zakresu zjawisk artystycznych, ma świadomość wpływu kultury na świadomość projektowania
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | zna i rozumie znaczenie formy i koloru w projektowaniu, rozpoznaje style w sztuce użytkowej i związane z nimi tradycje twórcze oraz proces realizacji prac artystycznych związanych z projektowaniem | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K-W11++ K-U03++ |
P6S-UW P6S-WG_A |
| MEK02 | zna i rozumie uwarunkowania projektowania wynikające z możliwości psychofizycznych człowieka | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K-W02+ K-K06++ |
P6S-KK_A P6S-WG |
| MEK03 | potrafi pozyskiwać informacje z właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym będącym językiem komunikacji międzynarodowej, w celu wykorzystania ich w procesie projektowym | wykład, dyskusja dydaktyczna | zaliczenie cz. pisemna |
K-W11+++ K-U01++ K-U16+++ |
P6S-UW P6S-UW_A P6S-WG_A |
| MEK04 | potrafi samodzielnie stworzyć kompozycję kolorystyczną i formalną, operować kolorem i formą w sposób świadomy i celowy, przekazać ideę za pomocą przedstawienia plastycznego | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K-W02+++ K-W02+++ K-W11+++ K-U01++ K-U03+++ K-U16++ K-K06+ |
P6S-KK_A P6S-UW P6S-UW_A P6S-WG P6S-WG_A |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 3 | TK01 | W01-W08 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 3 | TK02 | W09-W14 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 3 | TK03 | W15 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 3 | TK04 | L01-L15 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. Inne: 5.00 godz./sem. |
|
| Projekt/Seminarium (sem. 3) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
45.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem. Inne: 1.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 3) | Przygotowanie do konsultacji:
3.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
4.00 godz./sem. |
|
| Zaliczenie (sem. 3) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Kolokwium w formie pisemnej, weryfikujące MEK01-MEK03. Punktacja zróżnicowana w zależności od stopnia trudności i zakresu pytania. Suma punktów dostosowana do skali ocen, zgodnie z obowiązującym Regulaminem Studiów. Kryteria ocen: dostateczny E /10-12 / - dostateczny plus D /13-15/: znajomość dzieł sztuki w zakresie podstawowej identyfikacji,właściwe zdefiniowanie stylistyki dzieła, prawidłowe posługiwanie się terminologią dobry C/16-18/; umiejętność przeprowadzania analizy formalnej i porównawczej dzieła, znajomość podstawowych treści ikonograficznych. dobry plus B/19-20/ - bardzo dobry a/21-23/:wartościowanie , analiza i samodzielna ocena zjawisk artystycznych, umiejętność krytycznej interpretacji. |
| Projekt/Seminarium | Ocena na podstawie prezentacja prac projektowych weryfikująca MEK04 |
| Ocena końcowa | Średnia ocen z wykładu i projektu |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
Zagadnienia wymagane podczas egzaminu.pdf
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Zagadnienia wymagane podczas egzaminu.pdf
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie