logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Modelowanie, rendering, wizualizacja 3D


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria wzornictwa przemysłowego
Obszar kształcenia:
nauki ścisłe/techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
A - Modelowanie i projektowanie wspomagane komputerowo, B - Projektowanie wzornicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Konstrukcji Maszyn
Kod zajęć:
15750
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności A - Modelowanie i projektowanie wspomagane komputerowo
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 6 / W15 L45 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Bartłomiej Sobolewski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
W ramach przedmiotu studenci zostaną zaznajomieni z zagadnieniami dotyczącymi modelowania komponentów i zespołów, tworzenia fotorealistycznych wizualizacji i animacji w wybranych systemach komputerowych.

Ogólne informacje o zajęciach:
W części dotyczącej procesu modelowania uwzględnione zostaną zagadnienia modelowania powierzchni swobodnych z uwzględnieniem ciągłości krzywych i powierzchni oraz tematyka modelowania zautomatyzowanego. W części dotyczącej renderingu i tworzenia wizualizacji zostaną omówione zagadnienia tworzenia fotorealistycznych wizualizacji i animacji modeli (komponentów i zespołów) uwzględniających definicje i modyfikacje materiałów, tekstur, oświetlenia, odbicia, cieniowana.

Materiały dydaktyczne:
Rysunki przygotowane przez prowadzącego

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Derakhsani Randi L., Derakhsani Dariush Autodesk 3ds Max 2014: oficjalny podręcznik Gliwice: Helion. 2014
2 104. 3ds Max 2012: biblia: wiedza obiecana 3ds Max 2012: biblia: wiedza obiecana Gliwice: Helion. 2012
3 Andrzej Jaskulski Autodesk Inventor 2022 PL/2022+ Fusion 360: podstawy metodyki projektowania Gliwice: Helion. 2021
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Bogdan Noga Inventor: podstawy projektowania Gliwice: Helion. 2011

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Wpis na szósty semestr studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Podstawowa wiedza z zakresy systemów CAD

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność sprawnej obsługi komputera PC, systemu Windows i typowych aplikacji.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność pracy grupowej. Student musi wykazywać interakcję w kontaktach interpersonalnych

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Posiada wiedzę dotyczącą modelowania komponentów i zespołów, tworzenia fotorealistycznych wizualizacji i animacji w wybranych systemach komputerowych. wykład test pisemny K-W01+
K-W03+++
K-U02++
P6S-UW
P6S-WG
MEK02 Posiada umiejętność modelowania powierzchni swobodnych z uwzględnieniem ciągłości krzywych i powierzchni oraz znajomość narzędzi modelowania zautomatyzowanego. laboratorium sprawozdanie z projektu, obserwacja wykonawstwa K-U02+++
K-U05+++
K-U09+
K-K01++
K-K02+
K-K03+
P6S-KK
P6S-UW
MEK03 Posiada umiejętności z zakresu tworzenia renderingu i wizualizacji w postaci tworzenia fotorealistycznych wizualizacji i animacji modeli (komponentów i zespołów) uwzględniających definicje i modyfikacje materiałów, tekstur, oświetlenia, odbicia, cieniowana. laboratorium sprawozdanie z projektu, obserwacja wykonawstwa K-U02++
K-U05+++
K-K01+
K-K03+
P6S-KK
P6S-UW

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Modelowanie komponentów i zespołów, tworzenie fotorealistycznych wizualizacji i animacji w wybranych systemach komputerowych. W1-W15 MEK01
6 TK02 modelowanie powierzchni swobodnych z uwzględnieniem ciągłości krzywych i powierzchni oraz znajomość i stosowanie praktyczne narzędzi modelowania zautomatyzowanego. L1-L30 MEK02
6 TK03 tworzenie renderingu i wizualizacji. Definiowanie i modyfikacje materiałów, tekstur, oświetlenia, odbicia, cieniowana. L31-45 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 6) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 6) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie wykładu w formie testu pisemnego jednokrotnego wyboru (weryfikującego uzyskanie MEK01) bez punktów ujemnych. Skala ocen zgodnie z obowiązującymi zasadami.
Laboratorium Ocena wystawiana na podstawie zrealizowanego projektu indywidualnego. Weryfikacji podlega uzyskanie MEK02 i MEK03
Ocena końcowa Średnia ważona: 30% oceny z wykładu, 70% oceny z laboratorium. Obie oceny muszą być pozytywne

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie