logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Modelowanie systemów antropotechnicznych


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria wzornictwa przemysłowego
Obszar kształcenia:
nauki ścisłe/techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
A - Modelowanie i projektowanie wspomagane komputerowo, B - Projektowanie wzornicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Konstrukcji Maszyn
Kod zajęć:
15734
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności A - Modelowanie i projektowanie wspomagane komputerowo
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 7 / W15 L30 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Paweł Fudali
Terminy konsultacji koordynatora:
https://pfudali.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Zapoznanie studentów z technikami modelowania systemów antropotechnicznych ze szczególnym uwzględnieniem modelowania CAD.

Ogólne informacje o zajęciach:
W module przedstawiono treści i efekty kształcenia, oraz formę i warunki zaliczenia przedmiotu

Materiały dydaktyczne:
Rysunki przygotowane przez prowadzącego

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Teodor Winkler Komputerowo wspomagane projektowanie systemów antropotechnicznych Warszawa : WNT. 2005
2 Aleksandra Kawecka-Endler, Beata Mrugalska Praktyczne aspekty projektowania ergonomicznego w budowie maszyn Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań. 2011
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Damian Mazur, Marek Rudy Modelowanie w systemie NX CAD Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2016

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Rejestracja na 7 semestr studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Podstawowe wiadomości z ergonomii

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność obsługi programów pracujących w środowisku Microsoft Windows

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Rozumienie potrzeby ciągłego kształcenia się

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 posiada wiedzę z zakresu metodyki modelowania, wizualizacji i symulacji układów antropotechnicznych. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się -podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, potrafi inspirować i organizować proces uczenia innych. wykład zaliczenie cz. pisemna K-W01+
K-W03++
K-K02+
K-K03++
P6S-KK
P6S-WG
MEK02 potrafi praktycznie wykorzystywać oprogramowanie CAx do modelowania systemów człowiek-obiekt techniczny laboratorium zaliczenie cz. praktyczna, obserwacja wykonawstwa K-U04++
K-U05+++
K-U10++
K-U15++
P6S-UU
P6S-UW

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Wprowadzenie do systemów antropotechnicznych - podstawowe pojęcia, relacje, zagrożenia W01,W02 MEK01
7 TK02 Kryteria ergonomii i bezpieczeństwa pracy w projektowaniu technicznym W03-W06 MEK01
7 TK03 Modelowanie i wizualizacja cech antropometrycznych. Tworzenie modeli systemów antropotechnicznych metodami inżynierii odwrotnej (Reverse Engineering) W07-W11 MEK01
7 TK04 Modelowanie relacji w układach antropotechnicznych. Modelowanie i wizualizacja zagrożeń technicznych W12-W14 MEK01
7 TK05 Zaliczenie treści wykładowych W15 MEK01
7 TK06 Modelowanie i wizualizacja cech konstrukcyjnych środków technicznych L01-L20 MEK02
7 TK07 Modelowanie i wizualizacja cech antropometrycznych człowieka. Rekonstrukcja cech antropometrycznych metodami Reverse Engineering L19-L22 MEK02
7 TK08 Modelowanie relacji cech somatycznych i receptorowych w środowisku CAx L23-L28 MEK02
7 TK09 Zaliczenie praktyczne materiału z laboratorium W29-W30 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 7) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7)
Zaliczenie (sem. 7)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Test pisemny z wykładów weryfikuje osiągnięcie modułowego efektu kształcenia MEK01. Ocenę dostateczną uzyskuje student, który uzyska 51-60% punktów, ocenę plus dostateczny 61-70% punktów, ocenę dobry 71-80% punktów, ocenę plus dobry 81-90%, ocenę bardzo dobry powyżej 91% punktów. Szczegóły podaje prowadzący na pierwszych zajęciach.
Laboratorium Sprawdzenie osiągniętego modułowego efektu kształcenia (MEK02) obejmuje zaliczenie sprawdzianu na ocenę pozytywną. Ocenę dostateczną uzyskuje student, który uzyska 51-60% punktów, ocenę plus dostateczny 61-70% punktów, ocenę dobry 71-80% punktów, ocenę plus dobry 81-90%, ocenę bardzo dobry powyżej 91% punktów. Szczegóły podaje prowadzący na pierwszych zajęciach.
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich modułowych efektów kształcenia (MEK01, MEK02) i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa jest średnią z ocen uzyskanych przez studenta z MEK01 (30%) i MEK02 (70%). Skala ocen: 3-3,399 - dostateczny (3,0); 3,4-3,799 - plus dostateczny (3,5); 3,8-4,199 - dobry (4,0); 4,2-4,599 - plus dobry (4,5); 4,6-5,0 - bardzo dobry (5,0). Szczegóły podaje prowadzący na pierwszych zajęciach.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie