
Główny cel kształcenia:
Moduł kształcenia obejmuje zagadnienia ogólnej budowy, działania i
wykorzystania urządzeń tworzących struktury układów mechatronicznych.
Prezentowane zagadnienia stanowią połączenie inżynierii mechanicznej,
elektrycznej, komputerowej, automatyki i robotyki, służą rozwijaniu
umiejętności z zakresu projektowania i wytwarzania nowoczesnych
urządzeń. W ramach zajęć studenci zapoznają się z elementami typu
aktory, sensory oraz oprogramowanie, które są podstawowymi składnikami
współczesnych urządzeń. Nabędą umiejętności w zakresie: analizy i
syntezy, projektowania, badania, modelowania i optymalizacji systemów
mechatronicznych.
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł kształcenia stanowi połączenie inżynierii mechanicznej, elektrycznej, komputerowej, automatyki i robotyki, służy rozwijaniu umiejętności z zakresu projektowania i wytwarzania nowoczesnych urządzeń. W ramach modułu prezentowane są nowoczesne narzędzia projektowania mechatronicznego powszechnie wykorzystywane w przemyśle.
| 1 | J. Giergiel, T. Buratowski, K. Kurc | Podstawy robotyki i mechatroniki. Część 1 Wprowadzenie do robotyki | KRiDM AGH, Kraków. | 2004 |
| 2 | H. Bodo, W. Gerth, K. Popp | Mechatronika – komponenty, metody, przykłady | PWN, Warszawa. | 2001 |
| 3 | A. Morecki | Podstawy robotyki | WNT Warszawa . | 1999 |
| 4 | Giergiel J., Kurc K. | Podstawy robotyki i mechatroniki. Część 2 Wprowadzenie do mechatroniki | KRiDM AGH, Kraków. | 2004 |
| 1 | Giergiel J., Kurc K | Podstawy robotyki i mechatroniki. Część 2. Wprowadzenie do mechatroniki | KRiDM AGH, Kraków. | 2004 |
| 2 | Uhl T. (red.) | Wybrane problemy projektowania mechatronicznego | KRiDM AGH, Kraków. | 1999 |
| 1 | Miecielica M., Wiśniewski W | Komputerowe wspomaganie projektowania procesów technologicznych w praktyce | PWN-Mikom,Warszawa, ISBN 83-01-14604-4. | 2005 |
| 2 | Milella A., Di Paola D., Cicirelli G | Mechatronic Systems: Simulation Modeling and Control | Wyd. InTech 2010, Opublikowana On-line. | 2010 |
Wymagania formalne:
Student zarejestrowany na semestr 2
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiedza z zakresu podstaw informatyki.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność samokształcenia i obsługi sprzętu komputerowego.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Rozumienie potrzeb ciągłego dokształcania się.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | posiada pogłębioną wiedzę z zakresu mechatroniki | Wykład realizowany z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, autorskich skryptów udostępnianych w sieci www. Projekty z prezentacją zaprojektowanego systemu mechatronicznego. Konsultacje | zaliczenie cz. pisemna, sprawozdanie z projektu |
K-W01+ |
P6S-WG |
| MEK02 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, posiada umiejętność samokształcenia się i rozumie potrzebę dokształcania się w zakresie mechatroniki. | Wykład realizowany z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, autorskich skryptów udostępnianych w sieci www. Projekty z prezentacją zaprojektowanego systemu mechatronicznego. Konsultacje | zaliczenie cz. pisemna, sprawozdanie z projektu |
K-U06+ |
P6S-UW |
| MEK03 | posiada wiedzę na temat metod badawczych stosowanych w obszarze mechatroniki | Wykład realizowany z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, autorskich skryptów udostępnianych w sieci www. Projekty z prezentacją zaprojektowanego systemu mechatronicznego. Konsultacje | zaliczenie cz. pisemna, sprawozdanie z projektu |
K-W01+ K-W07+ K-K03+ |
P6S-KK P6S-WG P6S-WK |
| MEK04 | posiada umiejętność w zakresie doboru i zastosowania metod badawczych stosowanych w obszarze mechatroniki | Wykład realizowany z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, autorskich skryptów udostępnianych w sieci www. Projekty z prezentacją zaprojektowanego systemu mechatronicznego. Konsultacje | zaliczenie cz. pisemna, sprawozdanie z projektu |
K-U09+ |
P6S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 2 | TK01 | W01-W04,P01-P02 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK02 | W05-W06, P02-P04 | MEK01 MEK02 | |
| 2 | TK03 | W09-W10, P04 | MEK01 MEK02 | |
| 2 | TK04 | W11-W14, P04-P05 | MEK01 MEK02 | |
| 2 | TK05 | W15-W18, P05 | MEK01 MEK02 | |
| 2 | TK06 | W19-W20, P06 | MEK01 MEK02 | |
| 2 | TK07 | W21-W22, P07 | MEK01 MEK02 | |
| 2 | TK08 | W23-W24, P08 | MEK01 MEK02 | |
| 2 | TK09 | W25-W26, P09-P10 | MEK01 MEK02 | |
| 2 | TK10 | W29-W30, P11-P15 | MEK01 MEK02 | |
| 2 | TK11 | P01-P15 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 2) | Przygotowanie do kolokwium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
| Projekt/Seminarium (sem. 2) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
2.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
2.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 2) | Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
||
| Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
2.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Zaliczenie pisemne - weryfikacja modułowych efektów uczenia się MEK01-MEK04 na łącznym poziomie minimum 50% - ocena 3,0; ponad 70% - ocena 4,0; ponad 90% - ocena 5,0. |
| Projekt/Seminarium | Realizacja projektu - weryfikacja modułowych efektów uczenia się MEK01-MEK04 na łącznym poziomie minimum 50% - ocena 3,0; ponad 70% - ocena 4,0; ponad 90% - ocena 5,0. |
| Ocena końcowa | Pozytywna ocena końcowa jest wystawiana na podstawie pozytywnych ocen ze wszystkich form zajęć prowadzonych w ramach przedmiotu. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | A. Gola; P. Penar; M. Szeremeta | Hardware-software compatibility in robotic cyber-physical systems – an application based approach | 2025 |
| 2 | D. Bielecki; P. Penar; P. Woźniak | RGB-Based Staircase Detection for Quadrupedal Robots: Implementation and Analysis | 2025 |
| 3 | P. Penar; M. Szeremeta; M. Szuster | Zastosowanie algorytmu SLAM w realizacji zadania typu \"podążaj do celu\" | 2025 |
| 4 | Z. Hendzel; P. Penar | Adaptive Controller Using Genetic Algorithm for Autonomous Wheeled Mobile Robot | 2024 |
| 5 | A. Burghardt; K. Kurc; M. Muszyńska; P. Obal; P. Penar; D. Szybicki | Development of a Dedicated Application for Robots to Communicate with a Laser Tracker | 2022 |
| 6 | Z. Hendzel; P. Penar | Experimental Verification of the Differential Games and H∞ Theory in Tracking Control of a Wheeled Mobile Robot | 2022 |
| 7 | Z. Hendzel; P. Penar | Biologically Inspired Neural Behavioral Control of the Wheeled Mobile Robot | 2021 |
| 8 | Z. Hendzel; P. Penar | Experimental verification of H∞ control with examples of the movement of a wheeled robot | 2021 |
| 9 | Z. Hendzel; P. Penar | Optimal Control of a Wheeled Robot | 2020 |