logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Rysunek koncepcyjny


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria wzornictwa przemysłowego
Obszar kształcenia:
nauki ścisłe/techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
A - Modelowanie i projektowanie wspomagane komputerowo, B - Projektowanie wzornicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej
Kod zajęć:
15717
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu A - Modelowanie i projektowanie wspomagane komputerowo, B - Projektowanie wzornicze
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 2 / L45 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. arch. Igor Labuda
semestr 2:
mgr inż. arch. Ewelina Gotkowska

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Rozwijanie umiejętności posługiwania się rysunkiem, jako narzędziem projektowym, widzenia i dobierania właściwych proporcji, wyczucia przestrzeni, wrażliwości estetycznej, odwzorowania wyobrażeń przestrzennych za pomocą perspektywy, szrafu i światłocienia, doskonalenia plastycznego.

Ogólne informacje o zajęciach:
Podczas zajęć studenci poznają zasady perspektywy i uczą się je wykorzystywać w praktyce, w trakcie wykonywania odręcznych szkiców. Wykonywane są zarówno szybkie, syntetyczne szkice, jaki i pogłębione analizy rysunkowe. Każde zadanie rysunkowe jest poprzedzone teoretycznym wprowadzeniem.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Michał Suffczyński Rysunek Akwarela Sztuka komunikacji wizualnej Wyd. Hokus-Pokus, Warszawa. 2010
2 Leszek Maluga Autonomiczne rysunki architektoniczne Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. 2006
3 Simblet Sarah Rysunek. Podręcznik Wydawnictwo Arkady. 2006
4 Jan Bruzda Szkice architektoniczne Samodzielny Zakład Rysunku, Malarstwa i Rzeźby; Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej - Kraków. 1993
5 José M. Parramón i Muntsa Calbó Perspektywa w rysunku i malarstwie Wyd. Szkolne i Pedagog, Warszawa. 1993
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Yvec Leblanc Rysunek perspektywiczny Wydawnictwo Arkady. 2012
2 Małgorzata Mizia Architektura w przestrzeni sztuk Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej., 20139. Małgorzata Mizia, Architektura w przestrzeni sztuk, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2013

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Student zarejestrowany na semestr 2

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Ogólna wiedza z zakresu geometrii wykreślnej, technik i narzędzi artystycznych

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność dostrzegania, kształtów, proporcji i planów. Zdolność abstrakcyjnego patrzenia i myślenia

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Chęć rozwijania warsztatu artystycznego, samodoskonalenia, pracy w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Dysponuje wiedzą dotyczącą roli szkiców odręcznych w procesie projektowania form i struktur przestrzennych laboratorium obserwacja wykonawstwa K-W02+++
P6S-WG
MEK02 Zna i rozumie podstawowe zasady perspektywy, zna narzędzia wykorzystywane w trakcie realizacji prac artystycznych w technice rysunku odręcznego laboratorium prezentacja dokonań (portfolio) K-W02++
K-W11+++
P6S-WG
P6S-WG_A
MEK03 Potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami i technikami rysunkowymi służącymi do przedstawiania brył na płaszczyźnie za pomocą perspektywy, w technice rysunku odręcznego laboratorium obserwacja wykonawstwa K-U03++
K-U16+
P6S-UW
P6S-UW_A
MEK04 Potrafi prezentować pomysły przestrzenne i ich warianty w formie szkiców koncepcyjnych i uzupełniać je syntetycznymi opisami i schematami laboratorium obserwacja wykonawstwa K-U03++
K-U11++
K-U16++
P6S-UK
P6S-UW
P6S-UW_A
MEK05 Jest gotów do podejmowania samodzielnych prac artystycznych oraz efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, emocjonalności i twórczego myślenia w trakcie rozwiązywania problemów projektowych laboratorium obserwacja wykonawstwa K-K06+++
K-K07++
P6S-KK_A
P6S-KR_A

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Nauka i doskonalenie rysunku jako języka zawodowego - sposobu najszybszej i najprecyzyjniejszej komunikacji wszystkich zagadnień projektowych, prezentacji, porozumienia interdyscyplinarnego i międzyludzkiego, transpozycji treści na formę. Zajęcia kształcą umiejętność szybkiego celnego szkicu, precyzyjnego odwzorowania, pełnowartościowego obrazowego przekazu myśli, kształcą sprawność warsztatu i indywidualność wyrazu. L01-L45 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
2 TK02 Wykształcenie poczucia estetyki polegające na umiejętności doboru skali, proporcji, kolorystyki, efektu specjalnego i sposobu przedstawienia, nauka wyboru kierunku właściwych poszukiwań przestrzennych, designerskich i artystycznych wraz z umiejętnością doboru środka wyrazu. L01-L45 MEK02 MEK04 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem.
Inne: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Inne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Laboratorium Średnia arytmetyczna ocen ze wszystkich wykonanych rysunków (weryfikacja MEK 01-05; minimum 50% - ocena 3,0; ponad 70% - ocena 4,0; ponad 90% - ocena 5,0).
Ocena końcowa Ocena z laboratorium

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie