
Główny cel kształcenia:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi realizacjami i zjawiskami w obrębie sztuki użytkowej polskiej i powszechnej od okresu powojennego po czasy współczesne. Usystematyzowanie terminologii stosowanej w zakresie designu, przedstawienie najważniejszych ośrodków produkcji, przemian w procesach technologicznych zarówno w rzemiośle artystycznym i w projektowaniu dla przemysłu.
Ogólne informacje o zajęciach:
Na zajęciach przedstawione zostaną podstawowe nurty designu w Polsce i na świecie.
Materiały dydaktyczne:
Publikacje, katalogi wystaw, katalogi aukcyjne, wzorniki, materiały internetowe
| 1 | Lakshmi Bhaskaran | Design XX wieku. Główne nurty i style we współczesnym designie | Warszawa 2013. | - |
| 2 | Czesława Frejlich, Dominik Lisik | Polish design. Uncut | Kraków 2013. | - |
| 3 | Czesława Frejlich, Dominik Lisik | Zaprojektowane. Polski dizajn 2000-2013 | Warszawa 2014. | - |
| 4 | Raymond Guidot | Design 1940-1990. Wzornictwo i projektowanie | Warszawa 1998. | - |
| 1 | Izydor Grzeluk | Słownik terminologiczny mebli | Warszawa 2000. | - |
| 2 | Irena Huml | Polska Sztuka Stosowana XX wieku | Warszawa 1978. | - |
| 3 | Judith Miller | Design XX wieku. Artyści, projekty, dzieła | Warszawa 2014. | - |
| 1 | Judith, Martin Miller | Stylowe wnętrza | Warszawa 1997. | - |
| 2 | Henry de Morant | Historia sztuki zdobniczej od pradziejów do współczesności | -. | 1972 |
| 3 | Bruno Munari | Dizajn i sztuka | Kraków 2014. | - |
Wymagania formalne:
Student spełnia wymagania formalne określone w regulaminie studiów.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Podstawowa znajomość problematyki historii sztuki powszechnej.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność logicznego myślenia i analizy. Kompetencje w zakresie metod zdobywania wiedzy.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Świadomość konieczności samokształcenia, umiejętność współdziałania i pracy w grupie, odpowiedzialność za wyposażenie pracowni.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Dysponuje wiedzą o rozwoju kultury materialnej, w tym dyscyplin artystycznych, zwłaszcza sztuki użytkowej i designu, w kontekście przemian w sztuce, nauce, technice i estetyce oraz ewolucji potrzeb ludzkich. | wykład | Egzamin pisemny |
K-W04++ |
P6S-WG |
| MEK02 | Potrafi określić cechy produktu przemysłowego zaspokajającego potrzeby ludzkie. | wykład | Egzamin pisemny |
K-U01++ |
P6S-UW |
| MEK03 | Potrafi korzystać z literatury i baz wiedzy. | wykład | egzamin cz. pisemna |
K-U04+++ |
P6S-UW |
| MEK04 | Jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i dostępnych informacji. Potrafi samodzielnie wzbogaca c wiedzę i umiejętności. | wykład | egzamin cz. pisemna |
K-K03++ |
P6S-KK |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 2 | TK01 | W01 | MEK01 MEK03 | |
| 2 | TK02 | W02, W03 | MEK01 | |
| 2 | TK03 | W04, W05 | MEK01 | |
| 2 | TK04 | W06, W07 | MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK05 | W08, W09 | MEK03 | |
| 2 | TK06 | W10, W11 | MEK02 | |
| 2 | TK07 | W12, W13, W14 | MEK04 | |
| 2 | TK08 | W15, W16 | MEK02 | |
| 2 | TK09 | W17 - W30 | MEK01 MEK04 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 2) | Przygotowanie do kolokwium:
20.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
4.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 2) | Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
||
| Egzamin (sem. 2) | Przygotowanie do egzaminu:
24.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Ocena z egzaminu pisemnego weryfikującego MEK01 - MEK 04 w formie eseju, lub krótkich ustrukturyzowanych pytań, lub testu wielokrotnego wyboru (MCQ – Multiple Choice Questions), lub testu wielokrotnej odpowiedzi (MRQ – Multiple Response Questions), lub testu wyboru (Tak/Nie), lub testu dopasowania odpowiedzi. |
| Ocena końcowa | Ocena z egzaminu |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
RUT Historia designu.pdf
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie