logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Zarządzanie wiedzą


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Zarządzanie i inżynieria produkcji
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Analityka biznesowa w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Inteligentne i cyfrowe systemy wytwarzania, Nowoczesne metody zarządzania produkcją, Zrównoważony rozwój w przemyśle
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Zakład Informatyki
Kod zajęć:
1562
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu Analityka biznesowa w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Inteligentne i cyfrowe systemy wytwarzania, Nowoczesne metody zarządzania produkcją, Zrównoważony rozwój w przemyśle
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 1 / W15 L15 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora 1:
dr hab. inż. prof. PRz Galina Setlak
Terminy konsultacji koordynatora:
Wtorek: 10.30-12.00, środa: 10.30-12.00, gsetlak.v.prz.edu.pl
Imię i nazwisko koordynatora 2:
dr inż. Łukasz Paśko
Imię i nazwisko koordynatora 3:
dr inż. Marcin Olech

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Głównym celem kształcenia jest przekazanie studentom wiedzy i praktycznych umiejętności w zakresie koncepcji zarządzania wiedzą oraz umiejętności właściwego wykorzystania metod i narzędzi informatycznych do pozyskiwania, przetwarzania i analizy wiedzy, jak również do zarządzania wiedzą. Przedstawienie również podstawowych informacji dotyczących zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwach produkcyjnych.

Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł jest obowiązkowym w ramach programu studiów magisterskich na kierunku Zarządzanie i inżynieria produkcją

Materiały dydaktyczne:
Materiały dydaktyczne są udostępniane na stronach WWW prowadzących zajęcia

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Trajer J., Paszek A., Iwan S. Zarządzanie wiedzą Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. 2012
2 Jashapara A. Zarządzanie wiedzą Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. 2014
3 Red. naukowa: D. Jemielniak, A. K. Koźmiński Zarządzanie wiedzą Wolters Kluwer Polska, Warszawa. 2012
4 Probst G., Raub S., Romhardt K. Zarządzanie wiedzą w organizacji Oficyna Ekonomiczna, Kraków. 2002
5 Becerra-Fernandez I., Sabherwal R., Kumi R. Knowledge Management: Systems and Processes in the AI Era Routledge Taylor & Francis Group, New York. 2024
6 Hilger J., Wahl Z. Making Knowledge Management Clickable Knowledge Management Systems Strategy, Design, and Implementation Springer Nature Switzerland AG, Cham. 2022
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Patalas-Maliszewska J. Modele referencyjne zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie produkcyjnym Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2019
2 Morzy T. Eksploracja danych. Metody i algorytmy. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2012
3 Nonaka I., Takeuchi H. Kreowanie wiedzy w organizacji Poltext, Warszawa. 2000
4 McFedries P. Excel: wykresy, analiza danych, tabele przestawne Helion, Gliwice. 2015
5 Kimiz D. Knowledge management in theory and practice The MIT Press, Cambridge. 2023
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Koźmiński A. K. Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2004
2 Hyla M. Przewodnik po e-learningu Wolters Kluwer SA, Warszawa. 2016

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Student musi być zarejestrowany na liście uprawnionych do zaliczenia przedmiotu

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien posiadać wiedzę w zakresie Technologii informacyjnych i informatyki

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Wymagane jest posiadanie umiejętności obsługi podstawowego oprogramowania takiego, jak MS Excel oraz pakiet sztucznej inteligencji AITECH SPHINX

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność samodzielnego poszerzania swej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Posiada wiedzę w zakresie koncepcji i zasad tworzenia systemów zarządzania wiedzą w organizacji oraz odpowiednich technologii do wspomagania procesu zarządzania wiedzą wykład kolokwium K-W03+
K-W09+
K-K01+
P7S-KK
P7S-WG
MEK02 Posiada umiejętności wykorzystania metod i technologii informacyjnych oraz oprogramowania do pozyskiwania, przetwarzania i analizy wiedzy, jak również do zarządzania wiedzą. laboratorium zaliczenie cz. praktyczna K-U10++
K-U12++
P7S-UW
MEK03 Zna metody i narzędzia sztucznej inteligencji, które potrafi wykorzystać do tworzenia baz wiedzy w celu wspomagania procesu zarządzania wiedzą. wykład kolokwium K-W10+
K-U10+
K-U12+
P7S-UW
P7S-WK
MEK04 Wykorzystuje technologie informacyjne, współczesne metody sztucznej inteligencji i data mining do pozyskania, analizy wiedzy, w tym analizy sieci społecznych. laboratorium zaliczenie cz. praktyczna K-U10++
K-U12+++
P7S-UW

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Rola i cele zarządzania wiedzą. Zasoby wiedzy w przedsiębiorstwie. Wiedza indywidualna a wiedza zbiorowa, wiedza jawna i ukryta. Kluczowe procesy zarządzania wiedzą. Rozwijanie wiedzy. W01 MEK01
1 TK02 Komponenty systemu zarządzania wiedzą. Wielowymiarowe pojęcia systemu ZW. Wdrażanie i użytkowanie systemów zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie. W02 MEK01 MEK03
1 TK03 Technologie informacyjne w zarządzaniu wiedzą: Analiza sieci społecznych w zarządzaniu wiedzą (Socjal Networks Analysis). W03
1 TK04 Kapitał intelektualny organizacji-jego wartość i pomiar. Mapowanie wiedzy. Formalizacja wiedzy o procesach biznesowych. E-learning w procesie zarządzania wiedzą w organizacji. W04 MEK01
1 TK05 Zastosowania narzędzi sztucznej inteligencji w zarządzaniu wiedzą. Systemy ekspertowe, baza wiedzy. Metody pozyskiwania wiedzy. Metody reprezentacji wiedzy. W05
1 TK06 Elementy logiki rozmytej w reprezentacji wiedzy niepewnej. Stosowanie systemów hybrydowych i technik „drążenia” danych w zarządzaniu wiedzą. W06 MEK01
1 TK07 Odkrywanie wiedzy z danych - metody i narzędzia eksploracji danych (data mining) w pozyskiwaniu wiedzy z baz danych. W07
1 TK08 Narzędzia i funkcje arkuszy kalkulacyjnych wspomagające integrację i przetwarzanie danych w informację L01 MEK02
1 TK09 Modelowanie wiedzy o procesach biznesowych z wykorzystaniem notacji BPMN L02 MEK02
1 TK10 Modelowanie i elementy symulacji procesów biznesowych w zarządzaniu procesami biznesowymi L03 MEK02
1 TK11 Proces transformacji danych w informację z wykorzystaniem drzew decyzyjnych L04 MEK02 MEK04
1 TK12 Wprowadzenie do analizy sieci społecznej L05 MEK02 MEK04
1 TK13 Analiza struktur sieciowych w przedsiębiorstwie i sieci wartości L06 MEK02 MEK04
1 TK14 Wykorzystanie wybranych narzędzi i metod sztucznej inteligencji w zarządzaniu wiedzą L07 MEK02 MEK04
1 TK15 Sprawdzian zaliczeniowy, część praktyczna. L08 MEK02 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 1.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 4.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na zaliczeniu pisemnym wykładu sprawdzana jest realizacja efektów modułowych MEK01, MEK03 i MEK05. Sprawdzian obejmuje pytania obowiązkowe oraz dodatkowe. Student musi odpowiedzieć poprawnie na wszystkie pytania obowiązkowe, aby uzyskać ocenę dostateczną. Odpowiedź na pytania dodatkowe pozwala uzyskać wyższą ocenę: 25% poprawnych odpowiedzi - 3,5; 40% poprawnych odpowiedzi - 4,0; 60% poprawnych odpowiedzi - 4,5; 80% poprawnych odpowiedzi - 5,0
Laboratorium Sprawdzian praktyczny, odbywający się na laboratorium, weryfikuje modułowe efekty kształcenia MEK02 oraz MEK04. Sposób oceniania MEK02: student rozwiązuje zadania dotyczące zastosowania narzędzi do wydobywania wiedzy z danych. Maksymalna liczba punktów, jaką można zdobyć za dane zadanie zależy od poziomu trudności i czasochłonności zadania. Częściowe wykonanie zadania powoduje przyznanie liczby punktów proporcjonalnej do stopnia zrealizowania danego zadania. Zdobyte punkty za wszystkie zadania dotyczące MEK02 są sumowane. Student uzyskuje ocenę z MEK02 na podstawie następujących przedziałów procentowych, przy czym 100% to maksymalna możliwa do zdobycia sumaryczna liczba punktów: 0% - 49,99%: 2,0 (ndst); 50% - 59,99%: 3,0 (dst); 60% - 69,99%: 3,5 (+dst); 70% - 79,99%: 4,0 (db); 80% - 89,99%: 4,5 (+db); 90% - 100%: 5,0 (bdb). Sposób oceniania MEK04: student rozwiązuje zadania dotyczące analizy sieci społecznych. Maksymalna liczba punktów, jaką można zdobyć za dane zadanie zależy od poziomu trudności i czasochłonności zadania. Częściowe wykonanie zadania powoduje przyznanie liczby punktów proporcjonalnej do stopnia zrealizowania danego zadania. Zdobyte punkty za wszystkie zadania dotyczące MEK04 są sumowane. Student uzyskuje ocenę z MEK04 na podstawie następujących przedziałów procentowych, przy czym 100% to maksymalna możliwa do zdobycia sumaryczna liczba punktów: 0% - 49,99%: 2,0 (ndst); 50% - 59,99%: 3,0 (dst); 60% - 69,99%: 3,5 (+dst); 70% - 79,99%: 4,0 (db); 80% - 89,99%: 4,5 (+db); 90% - 100%: 5,0 (bdb).
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych (MEK01-MEK05) i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa wyznaczana jest jako średnia ważona oceny z wykładu z wagą 0,4 i laboratorium z wagą 0,6.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 M. Olech; Ł. Paśko Determine Selected Delivery Parameters Using Multi-Agent-Based Simulation: A Case Study 2025
2 I. Bagdoniene; A. Briones; V. Caballero; A. Carreras-Coch; G. Dec; R. Figliè; J. Navarro; L. Pappa; Ł. Paśko; X. Solé-Beteta; D. Stadnicka; C. Stylios; M. Tyrovolas; A. Zaballos Bridging academia and industry in the era of Industry 4.0 by means of the triple helix: The PLANET4 initiative 2024
3 M. Olech; Ł. Paśko Customer Trust Versus Retailer Profit: A Case Study on Optimising Base Stock Level Using Multi-Agent-Based Simulation 2024
4 R. Amadio; A. Carreras-Coch; R. Figliè; D. Mazzei; J. Navarro; Ł. Paśko; D. Stadnicka; C. Stylios; M. Tyrovolas; A. Zaballos Towards a Taxonomy of Industrial Challenges and Enabling Technologies in Industry 4.0 2024
5 Ł. Paśko; G. Setlak Image as a Way of Processing Multidimensional Production Data for Product Quality Prediction Using Deep Learning 2024
6 D. Atzeni; A. Carreras-Coch; G. Dec; D. Mazzei; M. Mądziel; L. Pappa; Ł. Paśko; X. Solé-Beteta; D. Stadnicka; C. Stylios Plan and Develop Advanced Knowledge and Skills for Future Industrial Employees in the Field of Artificial Intelligence, Internet of Things and Edge Computing 2022
7 G. Dec; R. Figliè; D. Mazzei; M. Mądziel; J. Navarro; Ł. Paśko; X. Solé-Beteta; D. Stadnicka; C. Stylios; M. Tyrovolas Role of Academics in Transferring Knowledge and Skills on Artificial Intelligence, Internet of Things and Edge Computing 2022
8 K. Antosz; A. Gola; A. Gonçalves; T. Malheiro; Ł. Paśko; L. Varela Six Sigma and Random Forests Application for Product Quality System Control Development 2022
9 K. Antosz; Ł. Paśko Neural Model of Manufacturing Process as a Way to Improve Predictability of Manufacturing 2022
10 M. Olech; M. Rataj Directions in Fuzzy Relation Equations: Conclusions from the Current State of the Art 2022
11 A. Kuś; Ł. Paśko Bootstrap Aggregation Technique for Evaluating the Significance of Manufacturing Process Parameters in the Glass Industry 2021
12 D. Antonelli; J. Barata; E. Boffa; P. C. Priarone; R. Chelli; P. Ferreira; M. Finžgar; M. Lanzetta; P. Litwin; N. Lohse; F. Lupi; M. M. Mabkhot; A. Maffei; M. Mądziel; P. Minetola; S. Nikghadam-Hojjati; Ł. Paśko; P. Podržaj; D. Stadnicka; X. Wang Mapping Industry 4.0 Enabling Technologies into United Nations Sustainability Development Goals 2021
13 J. Litwin; M. Olech; A. Szymusik Applying Python’s Time Series Forecasting Method in Microsoft Excel-Integration as a Business Process Supporting Tool for Small Enterprises 2021
14 K. Antosz; M. Jasiulewicz-Kaczmarek; Ł. Paśko; S. Wang; C. Zhang Application of machine learning and rough set theory in lean maintenance decision support system development 2021
15 J. Jakieła; M. Olech; M. Rataj Crossing the Chasm-from Business Models to Software Architecture 2020
16 K. Antosz; A. Gola; Ł. Paśko The Use of Artificial Intelligence Methods to Assess the Effectiveness of Lean Maintenance Concept Implementation in Manufacturing Enterprises 2020
17 P. Litwin; Ł. Paśko Metody klasteryzacji danych w badaniu podobieństwa parametrów procesu wytwórczego 2020
18 Ł. Paśko Significance of Manufacturing Process Parameters in a Glassworks 2020
19 Ł. Paśko; G. Setlak Random Forests in a Glassworks: Knowledge Discovery from Industrial Data 2020