
Główny cel kształcenia:
Zapoznanie studentów z zagadnieniem raportowania ESG jako odpowiedzią na wzrastające oczekiwania rynku kapitałowego wobec firm (sposób zarządzania ryzykiem środowiskowym i społecznym, wkład w rozwój zrównoważony).
Ogólne informacje o zajęciach:
W ramach zajęć studenci zapoznają się z kluczowymi unijnymi regulacjami i standardami określającymi ramy i wymogi raportowania zrównoważonego rozwoju.
| 1 | Beata Dratwińska-Kania | Raportowanie zintegrowane o modelu biznesu w kreowaniu wartości przedsiębiorstwa | Warszawa : CeDeWu. | 2024 |
| 2 | Edward Nowak | Pomiar i raportowanie dokonań przedsiębiorstwa | Warszawa : CeDeWu. | 2018 |
| 3 | Maria Aluchna | Własność a corporate governance : systemy, rynki, przedsiębiorstwa | Warszawa : Wydawnictwo Poltext. | 2015 |
| 4 | Magdalena Zioło, Beata Zofia Filipiak, Katarzyna Wójtowicz | Ryzyko ESG w samorządzie terytorialnym | Warszawa : Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. | 2024 |
| 1 | Edward Nowak, | Pomiar i raportowanie dokonań przedsiębiorstwa | Warszawa : CeDeWu. | 2018 |
| 2 | Mariusz Andrzejewski, Paweł Zieniuk | Wyzwania sprawozdawczości w erze technologicznego i zrównoważonego rozwoju | Warszawa : Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A.. | 2024 |
| 3 | Magdalena Zioło, Beata Zofia Filipiak, Katarzyna Wójtowicz | Ryzyko ESG w samorządzie terytorialnym | Warszawa : Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. | 2024 |
| 1 | A. Chyckowska, R. Kolasiński, | Raportowanie ESG w praktyce polskich przedsiębiorstwach - dostęp on-line | Fundacja_Przyjazny_Kraj_Polityka_Warszawa. | 2023 |
| 2 | W. Rogowski, M. Lipski, | Znaczenie informacji niefinansowej w świetle wymogów zrównoważonego rozwoju oraz turbulentnego otoczenia | Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 64(2) - dostęp on-line. | 2022 |
| 3 | Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (Dyrektywa CSRD) | Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 z dnia 14 grudnia 2022 r. | http://data.europa.eu/eli/dir/2022/2464/oj. | 2022 |
Wymagania formalne:
Rejestracja na co najmniej 3 semestr studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów: Ekologia, Zarządzanie środowiskowe, Inżynieria wytwarzania (odlewnictwo i spawalnictwo, przeróbka plastyczna).
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Potrafi pracować w zespole.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Student zna i rozumie założenia koncepcji ESG oraz jej znaczenia w kontekście zarządzania przedsiębiorstwem. | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K-W04++ |
P7S-WG |
| MEK02 | Student zna i rozumie jakie są główne regulacje, standardy i wytyczne dotyczące ESG, zarówno na poziomie krajowym jak i międzynarodowym. | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K-W05++ |
P7S-WK |
| MEK03 | Student rozumie jak wdrażanie zasad ESG wpływa na wyniki finansowe, operacyjne oraz reputacyjne przedsiębiorstw. | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K-W07+ |
P7S-WG |
| MEK04 | Student potrafi analizować i oceniać działania przedsiębiorstw pod kątem zgodności z zasadami ESG, wykorzystując różne narzędzia i metody oceny. | laboratorium | raport pisemny, prezentacja projektu |
K-U01++ K-K02++ |
P7S-KO P7S-UW |
| MEK05 | Student potrafi opracować i wdrożyć strategie ESG w przedsiębiorstwach, biorąc pod uwagę aspekty środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. | laboratorium | raport pisemny, prezentacja projektu |
K-U15++ K-U16++ |
P7S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 3 | TK01 | W01 | MEK01 | |
| 3 | TK02 | W02 | MEK01 MEK02 | |
| 3 | TK03 | W03 | MEK01 MEK02 | |
| 3 | TK04 | W04 | MEK01 MEK03 | |
| 3 | TK05 | W05 | MEK01 MEK03 | |
| 3 | TK06 | W06 | MEK01 MEK03 | |
| 3 | TK07 | W07 | MEK01 MEK03 | |
| 3 | TK08 | W08 | MEK01 | |
| 3 | TK09 | W09 | MEK01 | |
| 3 | TK10 | W10 | MEK03 | |
| 3 | TK11 | W11 | MEK03 | |
| 3 | TK12 | W12 | MEK01 | |
| 3 | TK13 | W13 | MEK03 | |
| 3 | TK14 | W14 | MEK03 | |
| 3 | TK15 | W15 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 3 | TK16 | L01-L15 | MEK04 MEK05 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
|
| Laboratorium (sem. 3) | Przygotowanie do laboratorium:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
5.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 3) | Przygotowanie do konsultacji:
5.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
| Zaliczenie (sem. 3) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Zaliczenie pisemne z wykładów weryfikuje osiągnięcie modułowych efektów kształcenia MEK01, MEK02 i MEK03. Kryteria weryfikacji efektów MEK01 - MEK03: ocenę dostateczną uzyskuje student, który na egzaminie pisemnym z części sprawdzającej wiedzę uzyska: 50-70% punktów, ocenę dobry 71-90% punktów, ocenę bardzo dobry - powyżej 90% punktów. |
| Laboratorium | Warunkiem zaliczenia laboratorium jest wykonanie i uzyskanie oceny pozytywnej z projektu. Podczas prezentacji projektu sprawdzana jest realizacja MEK04 i MEK05. |
| Ocena końcowa | Na ocenę końcową składa się 20% oceny MEK01, 20% MEK02, 20% MEK03, 20% MEK04, 20% MEK05. Ocena końcowa: średnia : 4,600-5,000 - ocena końcowa: 5.0; średnia : 4,200-4,599 - ocena końcowa: 4.5; średnia : 3,800-4,199 - ocena końcowa: 4.0; średnia : 3,400-3,799 - ocena końcowa: 3.5; średnia : 3,000-3,399 - ocena końcowa: 3.0. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | B. Pawłowska | Physical modelling and analytical evaluation of deformation zones in the extrusion of non-axisymmetric profiles | 2025 |
| 2 | J. Liu; B. Pawłowska; L. Qian; C. Sun; R. Śliwa; M. Zwolak | A continuous sintering extrusion recycling process for high-quality recycling bars of LA103Z Mg-Li alloy chips | 2025 |
| 3 | Ł. Bąk; W. Frącz; G. Janowski; B. Mossety-Leszczak; G. Mrówka-Nowotnik; B. Pawłowska; J. Sikora; A. Tomczyk | Effect of Multiple Mechanical Recycling Cycles on the Structure and Properties of PHBV Biocomposites Filled with Spent Coffee Grounds (SCG) | 2025 |
| 4 | B. Pawłowska; R. Śliwa; A. Wędrychowicz; M. Zwolak | Possibility of Deformation of Billet with Various Internal Structure in KOBO Extrusion | 2022 |
| 5 | B. Pawłowska | Analysis of the Possibility of Obtaining Aviation Profiles from 7039 Aluminum Alloy in the Extrusion Process | 2020 |
| 6 | B. Pawłowska | Mechanical properties of product from 7075 aluminum chips after consolidation by KoBo method | 2020 |