
Główny cel kształcenia:
Zapoznanie studentów z technikami modelowania CAD w projektowaniu maszyn. Zdobycie umiejętności stosowania adaptacyjnych technik projektowania oraz umiejętności tworzenia dokumentacji technicznej komponentów i zespołów.
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł zawiera treści niezbędne do poznania i prawidłowego posługiwania się programem Inventor (aktualnie dostępna wersja) w zakresie modelowania bryłowego i hybrydowego części i zespołów, wykonywania dokumentacji oraz tworzenia mechanizmów z zastosowaniem narzędzi projektowania funkcjonalnego.
Materiały dydaktyczne:
Rysunki komponentów i złożeń wraz z geometrią poszczególnych części, pliki gotowych komponentów
| 1 | Andrzej Jaskulski | Autodesk Inventor Professional 2016 PL/2016+/Fussion360. Metodyka projektowania. | Wydawnictwo Naukowe PWN, ISBN: 978-83-01-18286-1. | 2015 |
| 2 | Fabian Stasiak | Zbiór ćwiczeń. Autodesk Inventor 2016. Kurs zaawansowany. | Wyd. Expert Books, ISBN: 978-83-939196-6-6. | 2015 |
| 1 | Fabian Stasiak | Zbiór ćwiczeń. Autodesk Inventor 2012 | Wyd. Expert books, ISBN: 978-83-924558-2-0. | 2011 |
| 1 | Kamil Sybilski | Modelowanie 2D i 3D w programie Autodesk Inventor. Podstawy. | Wyd. REA, ISBN: 978-83-7544-133-8.. | 2009 |
| 2 | Paweł Płuciennik | Projektowanie elementów maszyn z wykorzystaniem programu Autodesk Inventor. | Wydawnictwo Naukowe PWN, ISBN: 978-83-01-17331-9. | 2013 |
Wymagania formalne:
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Grafika inżynierska, podstawowa znajomość sys. CAD. Znajomość zasady konstruowania i działania podstawowych mechanizmów.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność praktycznego stosowanie zasad rys. technicznego, myślenia przestrzennego. Doboru położenia elementów współpracujących w zespole.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Odczuwa potrzebę rozwijania swoich umiejętności posługiwania sie zawansowanymi systemami CAD.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Ma pogłębioną wiedzę na temat: systemów CAD, metod modelowania części oraz narzędzi projektowania funkcjonalnego. | wykład, laboratorium | test pisemny, obserwacja wykonawstwa |
K-W02+++ K-W07+++ K-K06++ |
P7S-KO P7S-WG |
| MEK02 | Potrafi wykonać model w środowisku CAD typowej części maszyny oraz wykonać dokumentację techniczną. | laboratorium | zaliczenie cz. praktyczna, obserwacja wykonawstwa |
K-U02+ K-U07++ K-U18++ K-K06++ |
P7S-KO P7S-UK P7S-UW |
| MEK03 | Potrafi wykonać model w środowisku CAD złożonego obiektu z części i zespołów oraz wykonać dokumentację techniczną. | laboratorium | zaliczenie cz. praktyczna, obserwacja wykonawstwa |
K-U02+ K-U07+++ K-U18++ K-U19++ K-K06++ |
P7S-KO P7S-UK P7S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 1 | TK01 | W01,W02 | MEK01 | |
| 1 | TK02 | W03,W04 | MEK01 | |
| 1 | TK03 | W05,W06 | MEK01 | |
| 1 | TK04 | W07,W08 | MEK01 | |
| 1 | TK05 | W09,W10 | MEK01 | |
| 1 | TK06 | W11,W12,W13 | MEK01 | |
| 1 | TK07 | W14 | MEK01 | |
| 1 | TK08 | W15 | MEK01 | |
| 1 | TK09 | L01,L02 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK10 | L03,L04 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK11 | L05,L06 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK12 | L07,L08 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK13 | L09,L10 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK14 | L11,L12 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK15 | L13, L14 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK16 | L15,L16 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK17 | L17,L18 | MEK01 MEK03 | |
| 1 | TK18 | L19,L20 | MEK01 MEK03 | |
| 1 | TK19 | L21,L22 | MEK01 MEK03 | |
| 1 | TK20 | L23,L24 | MEK01 MEK03 | |
| 1 | TK21 | L25,L26 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK22 | L27,L28 | MEK01 MEK03 | |
| 1 | TK23 | L29, L30 | MEK01 MEK02 MEK03 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 1) | Przygotowanie do kolokwium:
3.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. |
| Laboratorium (sem. 1) | Przygotowanie do laboratorium:
2.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 3.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Inne:
1.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 1) | Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
||
| Zaliczenie (sem. 1) | Przygotowanie do zaliczenia:
3.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Test zaliczeniowy w formie pisemnej weryfikuje MEK01. Test uważa się za zdany, gdy student otrzymuje powyżej 50% punktów możliwych do uzyskania. Ocenę z testu określa się w sposób następujący: (50%-60%> dst, (60%-70%> +dst, (70%- 80%> db, (80%-90%> +db, (90%-100%> bdb. |
| Laboratorium | Realizacja cotygodniowych zajęć oraz uzyskanie ocen pozytywnych z obu zaliczeń. Zaliczenie cz.I weryfikuje umiejętności studenta określone MEK01, MEK02, Zaliczenie cz.II weryfikuje umiejętności studenta określone MEK01, MEK03. Oba zaliczenia są jednakowo istotne. |
| Ocena końcowa | Ocena końcowa jest średnią ważoną z wagami - zaliczenie laboratorium (średnia ocena z zaliczenia) 0,7, zaliczenie testu z wykładu 0,3. Ocenę końcową określa się w sposób następujący: <3,0-3,45> dst, (3,45-3,85> +dst, (3,85- 4,25> db, (4,25-4,65> +db, (4,65-5,0> bdb. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | G. Budzik; J. Pisula | Additive manufacturing of polymer gears | 2025 |
| 2 | M. Chudy; K. Chudy-Laskowska; J. Pisula; T. Pisula | Taxonomical Analysis of Alternative Energy Sources Application in Road Transport in the European Union Countries | 2025 |
| 3 | M. Dębski; T. Dziubek; B. Kozik; J. Pisula | Durability of involute gear pairs manufactured by rapid prototyping methods | 2025 |
| 4 | M. Juzek; J. Pisula; L. Žuľová | Extended Analysis of Selected Deviations and Precision of Gears Manufacturing as a Possibility for Reduction of Gearboxes’ Vibroactivity Used in Means of Transport | 2025 |
| 5 | G. Budzik; T. Dziubek; K. Łopacinski; J. Pisula; B. Sobolewski | Analysis of the Possibilities of Manufacturing Functional Elements Using the FFF Method | 2024 |
| 6 | M. Dębski; B. Kozik; J. Pisula; Ł. Przeszłowski | Comparison of the Torsional Strength of Material Samples Made Using Selected Rapid Prototyping Methods | 2024 |
| 7 | M. Dębski; B. Kozik; P. Niesłony; J. Pisula | Selected mechanical properties of polymer models manufactured by hybrid rapid prototyping | 2024 |
| 8 | G. Budzik; H. Majcherczyk; M. Oleksy; J. Pisula; T. Sanocki; B. Sobolewski; M. Zajdel | Geometrical accuracy of injection-molded composite gears | 2022 |
| 9 | G. Budzik; M. Cieplak; J. Pisula; P. Turek | An Analysis of Polymer Gear Wear in a Spur Gear Train Made Using FDM and FFF Methods Based on Tooth Surface Topography Assessment | 2021 |
| 10 | J. Pisula | Geometric analysis of injection-molded polymer gears (Rapid communication) | 2021 |
| 11 | G. Budzik; T. Dziubek; J. Pisula; Ł. Przeszłowski | Evaluation of Geometrical Parameters of a Spur Gear Manufactured in an Incremental Process from GPI Steel | 2020 |
| 12 | M. Batsch; G. Budzik; B. Kozik; T. Markowski; J. Pacana; J. Pisula | Stress Assessment of Gear Teeth in Epicyclic Gear Train for Radial Sedimentation Tank | 2020 |