
Główny cel kształcenia:
Poznanie koncepcji Przemysłu 4.0 i 5.0. Analiza wpływu technologii cyfrowych na produkcję i logistykę. Rozumienie kluczowych systemów IT stosowanych w przemyśle (MES, APS, ERP, SCADA, IoT).
Ogólne informacje o zajęciach:
Obowiązkowy dla specjalności Zintegrowane systemy wytwarzania
| 1 | red. nauk. Bogdan Gregor, Dominika Kaczorowska-Spychalska. | Technologie cyfrowe w biznesie : przedsiębiorstwa 4.0 a sztuczna inteligencja | Warszawa : Wydaw.Nauk.PWN. | 2020 |
| 2 | Zbigniew Banaszak, Sławomir Kłos, Janusz Mleczko. | Zintegrowane systemy zarządzania | Warszawa : Polskie Wydaw.Ekonom. | 2011 |
| 3 | Jerzy Auksztol, Piotr Balwierz, Magdalena Chomuszko. | SAP : zrozumieć system ERP | Warszawa : Wydaw.Nauk. PWN. | 2012 |
| 4 | Waldemar Woźniak, Sławomir Kłos, Justyna Patalas. | Metodyka implementacji informatycznych systemów zarządzania w przedsiębiorstwach produkcyjnych | Zielona Góra : Ofic.Wydaw.Uniwersytetu Zielonogórskiego. | 2008 |
| 1 | Megan Roddie, Jason Deyalsingh, Gary J. Katz. | Inżynieria detekcji cyberzagrożeń w praktyce : planowanie, tworzenie i walidacja mechanizmów wykrywania zagrożeń | Gliwice : Helion. | 2024 |
| 2 | Chase Cunningham. | Wojny w cyberprzestrzeni : koncepcja, strategie i taktyki, dzięki którym przetrwasz i ocalisz swoją organizację | Gliwice : Helion. | 2021 |
Wymagania formalne:
Rejestracja na co najmniej semestrze 2
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Znajomość podstaw zarządzania produkcją
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność pracy z literaturą i komputerem
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność samodzielnego poszerzania swej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Student ma szczegółową wiedzę dotyczącą systemów informatycznych wspierających cyfryzację produkcji, w tym ERP, MES, APS, SCADA i CAQ. Rozumie ich architekturę, funkcjonalność oraz wzajemne powiązania. Zna zasady planowania zasobów, monitorowania produkcji, optymalizacji harmonogramów, sterowania procesami i kontroli jakości. Jest świadomy trendów technologicznych, takich jak IoT, AI, Big Data, oraz wyzwań integracji i cyberbezpieczeństwa w systemach IT dla przemysłu. | wykład | test pisemny |
K-W02++ |
P7S-WG |
| MEK02 | Student potrafi konfigurować i obsługiwać systemy ERP, MES, APS, SCADA i CAQ oraz analizować ich wpływ na produkcję. Umie monitorować procesy w MES, optymalizować harmonogramy w APS, sterować procesami w SCADA i kontrolować jakość w CAQ. Potrafi analizować dane produkcyjne i identyfikować problemy. Zna metody analizy efektywności wdrożeń oraz potrafi dobierać rozwiązania IT do potrzeb przedsiębiorstwa, uwzględniając cyberbezpieczeństwo i trendy technologiczne. | laboratorium | zaliczenie cz. praktyczna |
K-U19++ |
P7S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 2 | TK01 | W01 | MEK01 | |
| 2 | TK02 | W02 | MEK01 | |
| 2 | TK03 | W03 | MEK01 | |
| 2 | TK04 | W04 | MEK01 | |
| 2 | TK05 | W05 | MEK01 | |
| 2 | TK06 | W06 | MEK01 | |
| 2 | TK07 | W07 | MEK01 | |
| 2 | TK08 | W08 | MEK01 | |
| 2 | TK09 | L01 | MEK02 | |
| 2 | TK10 | L02 | MEK02 | |
| 2 | TK11 | L03 | MEK02 | |
| 2 | TK12 | L04 | MEK02 | |
| 2 | TK13 | L05 | MEK02 | |
| 2 | TK14 | L06 | MEK02 | |
| 2 | TK15 | L07 | MEK02 | |
| 2 | TK16 | L08 | MEK02 | |
| 2 | TK17 | L09 | MEK02 | |
| 2 | TK18 | L10 | MEK02 | |
| 2 | TK19 | L11 | MEK02 | |
| 2 | TK20 | L12 | MEK02 | |
| 2 | TK21 | L13 | MEK02 | |
| 2 | TK22 | L14 | MEK02 | |
| 2 | TK23 | L15 | MEK02 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
10.00 godz./sem. |
|
| Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
8.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
45.00 godz./sem. |
|
| Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
| Egzamin (sem. 2) | Przygotowanie do egzaminu:
20.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
1.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Na egzaminie pisemnym sprawdzana jest realizacja efektów modułowych MEK1. Student odpowiada na pytania testowe. 50 - 60 % poprawnych odpowiedzi - 3,0; 61 - 70 % poprawnych odpowiedzi - 3,5; 71 - 80 % poprawnych odpowiedzi - 4,0; 81 - 90 % poprawnych odpowiedzi - 4,5; 91 - 100 % poprawnych odpowiedzi - 5,0; |
| Laboratorium | Ocena z laboratorium weryfikuje osiągnięcie modułowych efektów kształcenia MEK02 i jest średnią z ocen cząstkowych z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych. Należy wykonać wszystkie ćwiczenia. |
| Ocena końcowa | Ocena końcowa wyznaczana jest jako średnia ważona oceny z egzaminu z wagą 0,6, laboratorium z wagą 0,4 |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | K. Antosz; A. Bełzo; R. Perłowski; S. Prucnal; J. Sęp; J. Wiech | Analysis of Static and Dynamic Ball Burnishing of Aluminum: A Servo-Controlled Crank Mechanism Approach | 2025 |
| 2 | R. Bielawski; M. Kłonica; A. Kubit; R. Perłowski; S. Woś | Selected Methods of Modifying the Surface Layer of a Carbon Composite | 2024 |
| 3 | W. Berezowski; T. Katrňák; A. Kubit; K. Łabno; R. Perłowski; W. Zielecki | Experimental Study of the Impact of Notches Made in the Front Edge of Adherends on the Properties of Static and Fatigue Strength of Adhesive Joints | 2023 |
| 4 | Ł. Bąk; T. Katrňák; K. Łabno; R. Perłowski; W. Zielecki | Experimental Research on the Influence of Structural Modifications of Adherends on the Load - Bearing Capacity of Lap Joints of S235JR Steel Sheets | 2023 |
| 5 | K. Antosz; A. Gola; R. Perłowski | Evaluation of the Effectiveness of Standard Scheduling Rules – An Educational Approach | 2022 |
| 6 | K. Antosz; R. Perłowski | Analiza wpływu sposobu wyznaczania wskaźników sezonowości na trafność prognoz w branży motoryzacyjnej | 2020 |