logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Systemy CAx w projektowaniu układów funkcjonalnych pojazdów


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Mechanika i budowa maszyn
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Inżynieria napędów pojazdów samochodowych, Inżynieria odlewnictwa, Inżynieria odnawialnych źródeł energii, Inżynieria pojazdów samochodowych, Inżynieria spawalnictwa, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Napędy mechaniczne, Programowanie i automatyzacja obróbki, Przetwórstwo tworzyw i kompozytów polimerowych
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć:
15283
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Inżynieria napędów pojazdów samochodowych
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 7 / L30 P15 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora 1:
dr hab. inż. prof. PRz Paweł Woś
Terminy konsultacji koordynatora:
Aktualne terminy dostępne są na wizytówce pracownika.
Imię i nazwisko koordynatora 2:
dr inż. Mirosław Jakubowski
Terminy konsultacji koordynatora:
Aktualne terminy dostępne są na wizytówce pracownika.

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Poznanie podstaw teoretycznych definiowania geometrii części i zespołów mechanicznych w programach CAD oraz nabycie praktycznych umiejętności w aspekcie modelowania 3D części i złożeń.

Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla studentów 7 sem.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Kucharski T. Programowanie obliczeń inżynierskich. Wydaw. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk. 2000
2 Osiński J.(red.): Wspomagane komputerowo projektowanie typowych zespołów i elementów maszyn. PWN, Warszawa. 1994
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Sroka J. (red.): Komputerowe wspomaganie badań silników spalinowych. Ofic.Wydaw.Politech.Wrocł., Wrocław. 1996

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Rejestracja na sem. 7.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Matematyka; Systemy komputerowe CAD; Budowa samochodów; Silniki spalinowe (wymagania z zakresu modułów)

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Informatyka (umiejętność posługiwania się komputerem)

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Zna sprzęt, wybrane oprogramowanie i funkcjonowanie systemów CAD/CAM w przedsiębiorstwie. projekt indywidualny zaliczenie cz. pisemna K-W05+
K-W06+
K-U10+
P6S-UW
P6S-WG
MEK02 Potrafi wykorzystać systemy CATIA V5 oraz oprogramowanie GOM Inspect w powiązaniu z tworzeniem modeli części i zespołów. laboratorium zaliczenie cz. praktyczna K-U04++
K-U06+
K-K03+
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Historia i podstawy matematyczne oprogramowania CAD. Matematyczny opis obiektów geometrycznych. Wykorzystanie oprogramowania CAD w aspekcie problemów inżynierskich. Parametryczność, asocjatywność w programach CAD. L01-L11 MEK01
7 TK02 Oprogramowanie GOM Inspect w procesie obróbki i wykorzystania skanów 3D w budowie maszyn; analiza dokładności wymiarowej i kształtowej części. Addytywne technologie wytwarzania - klasyfikacja i charakterystyka. L12-L18 MEK01
7 TK03 CATIA V5 - interfejs, bloki modułów Mechanical Design (moduły Part Design, Assembly Design, Sketcher, Drafting), Shape (moduł Generative Shape Design) Digital Mockup (moduł DMU Kinematics), moduł Ergonomics Design & Analysis. Paski narzędzi i ich dostosowywanie. Zarządzanie plikami. L19-L24 MEK01
7 TK04 Modelowanie powierzchniowe; moduły i narzędzia specjalizowane. Generative Shape Design (paski narzędzi: Wireframe, Surfaces, Operations). Tworzenie powierzchni za pomocą poleceń Extrude, Revolve. Narzędzia i sposoby definiowania powierzchni z użyciem polecenia Sweep, Multi-Sections Surface. L25-L30 MEK01
7 TK05 Wprowadzenie do środowiska oprogramowania CATIA V5. Moduły i funkcje. P01-P02 MEK01
7 TK06 Posługiwanie się szkicownikiem. P03-P04 MEK02
7 TK07 Podstawy modelowania 3D; modelowanie bryłowe. Parametryzacja modeli. P05-P06 MEK02
7 TK08 Analiza kinematyczna mechanizmów z wykorzystaniem modułu DMU Kinematics w programie CATIA V5. P07-P09 MEK02
7 TK09 Inżynieria odwrotna w programach CAD. P10-P11 MEK02
7 TK10 Frezowanie CNC. P12-P13 MEK02
7 TK11 Druk 3D. P14 MEK02
7 TK12 Podsumowanie zajęć. Wystawienie ocen końcowych. P15

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Laboratorium (sem. 7) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 7.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 7) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 12.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7) Przygotowanie do konsultacji: 6.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 7) Przygotowanie do zaliczenia: 8.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Laboratorium Na zajęciach laboratoryjnych weryfikowane są stosowne efekty modułowe. Ocena z laboratorium ustalana jest jako średnia ocen z odpowiedzi (3,0-3,24 dst (3,0); 3,25-3,74 +dst (3,5); 3,75-4,24 db (4,0); 4,25-4,74 +db (4,5); 4,75-5,0 bdb (5,0). Warunkiem zaliczenia jest złożenie pozytywnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
Projekt/Seminarium Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z projektów. Ocena 3,0 jest wystawiana jeśli projekt zawiera uchybienia merytoryczne i formalne, ocena 3,5 - jeśli projekt zawiera małą ilość uchybień merytorycznych i formalnych, ocena 4,0 - jeśli projekt nie zawiera uchybień merytorycznych i posiada przeciętną ilość formalnych, ocena 4,5 - projekt nie zawiera uchybień merytorycznych i cechuje się małą ilością uchybień formalnych, ocena 5,0 jest wystawiana gdy praca nie zawiera żadnych uchybień merytorycznych i formalnych. Oceniana jest również aktywność studenta na zajęciach, a ocena jest kwestią indywidualną, zależną od częstotliwości zgłaszania się do odpowiedzi lub wykazania się wiedzą/doświadczeniem przewyższającym średnią w danej grupie projektowej.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen końcowych z zajęć laboratoryjnych i projektowych.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie