logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Inżynieria wytwarzania i eksploatacji pojazdów


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Mechanika i budowa maszyn
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Inżynieria napędów pojazdów samochodowych, Inżynieria odlewnictwa, Inżynieria odnawialnych źródeł energii, Inżynieria pojazdów samochodowych, Inżynieria spawalnictwa, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Napędy mechaniczne, Programowanie i automatyzacja obróbki, Przetwórstwo tworzyw i kompozytów polimerowych
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć:
15279
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Inżynieria pojazdów samochodowych
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 7 / W30 L15 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr hab. inż. prof. PRz Paweł Woś
Terminy konsultacji koordynatora:
Zgodne z harmonogramem jednostki - terminy dostępne na wizytówce pracownika

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Poznanie technologii i technik wytwarzania, technologii eksploatacji - obsługi technicznej i napraw pojazdów samochodowych oraz nabycie praktycznych umiejętności w wybranym zakresie tematyki przedmiotu.

Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla studentów 7 sem. bloku obieralnego Inżynieria pojazdów samochodowych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Słowiński Bronisław Inżynieria eksploatacji maszyn Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin. 2014
2 Uzdowski M., Abramek K.F., Garczyński K. Eksploatacja techniczna i naprawa WKiŁ, Warszawa. 2003
3 Hebda M. Eksploatacja samochodów Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB Radom. 2005
4 Wróblewski P. Naprawa podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych WKiŁ, Warszawa. 2017
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Osiński J.(red.): Wspomagane komputerowo projektowanie typowych zespołów i elementów maszyn. PWN, Warszawa. 1994
2 - Książki serwisowe z serii "Obsługa i naprawa samochodu... WKiŁ. -

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Rejestracja na sem. 7 studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Student posiada wiedzę w obszarze stosowanych technologii wytwarzania i eksploatacji pojazdów samochodowych, w tym problemy technologiczności konstrukcji, kontroli zgodności produkcji, diagnostyki stanu technicznego, technologii napraw, dokumentacji i obsługi serwisowej pojazdów. wykład test pisemny K-W05++
K-W06++
K-W10+++
K-U06+
K-K01+
P6S-KO
P6S-UU
P6S-WG
MEK02 Student posiada umiejętności uwzględniania zasad technologii wytwarzania w procesie projektowania części samochodowych, stosowania wybranych narzędzi i metod wytwarzania, kontroli jakości produkcji, oceny zużycia elementów i stanu technicznego pojazdów, napraw i obsługi serwisowej pojazdów. laboratorium sprawozdania pisemne z przebiegu zajęć, obserwacja wykonawstwa K-U08++
K-U16+
K-K03++
P6S-UO
P6S-UW

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Wprowadzenie do zajęć - tematyka i zasady zaliczenia. Podstawowe procesy i techniki wytwarzania części samochodowych. Materiały konstrukcyjne stosowane w pojazdach samochodowych. Obróbka cieplna i cieplno-chemiczna części samochodowych. Wytwarzanie i zastosowanie eksploatacyjne nowoczesnych powłok części samochodowych. Metrologia i kontrola zgodności produkcji w motoryzacji. Technologie montażu w motoryzacji. Podstawowe zasady eksploatacji pojazdów. Procesy obsługi technicznej pojazdów. Metody oceny stanu technicznego pojazdów i ich podzespołów. Procesy i weryfikacja zużycia części samochodowych. Technologie napraw i regeneracji części samochodowych. Dokumentacja techniczno-ruchowa i serwisowa.pojazdów. Katalogowanie konstrukcji pojazdów i ich podzespołów. Zaopatrywanie eksploatacyjne - systemy dystrybucji materiałów eksploatacyjnych i części zamiennych. Zaliczenie zajęć wykładowych. W01-W30 MEK01
7 TK02 Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych - tematyka i zasady zaliczenia. Projektowanie bryłowe 3D części samochodowych z uwzględnieniem technologiczności konstrukcji. Zastosowanie narzędzi inżynierii odwrotnej w procesach naprawy i rekonstrukcji pojazdów. Ocena jakości poprodukcyjnej i zużycia powierzchni części pojazdów samochodowych - parametry mikrostruktury geometrycznej. Ocena właściwości tribologicznych wybranych powłok części samochodowych. Ocena stanu technicznego i identyfikacja uszkodzeń wybranych podzespołów i elementów samochodowych. Realizacja procesu naprawy wybranego elementu/podzespołu pojazdu. Analiza dokumentacji serwisowej i konstrukcyjnej pojazdu - realizacja procesu zaopatrywania w części zamienne ze pomocą systemów informatycznych. Zaliczenie zajęć laboratoryjnych. L01-L15 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 9.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 9.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 7) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 20.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7)
Zaliczenie (sem. 7) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Test pisemny z wykładów weryfikuje realizację efektu modułowego: MEK01. Warunkiem przystąpienia do zaliczenia pisemnego z wykładów jest zaliczenie laboratorium. Ocena z treści wykładu determinowana jest liczbą poprawnie udzielonych odpowiedzi w teście: 40-50% dst; 50-60% +dst; 60-70% db; 70-80% +db; 80-100% bdb.
Laboratorium Zajęcia laboratoryjne weryfikują realizację efektu modułowego MEK02. Warunkiem zaliczenia części laboratoryjnej jest poprawne wykonanie wszystkich sprawozdań. Ocenę z części laboratoryjnej stanowi średnia z ocen ze sprawozdań zespołowych. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową z laboratorium: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb.
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen zaliczeniowych z obydwu form zajęć. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399: dst; 3,400 ÷ 3,799: +dst; 3,800 ÷ 4,199: db; 4,200 ÷ 4,599: +db; 4,600 ÷ 5,000: bdb.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 A. Borawski; J. Hunicz; M. Jakubowski; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; A. Rybak; D. Szpica; P. Woś Problems of filtration and standardization on parameter conformity of diesel fuels containing decarbonization components and processing impurities 2025
2 B. Ashok; A. Borawski; J. Hunicz; G. Mieczkowski; D. Szpica; P. Woś Identification of the Parameters of the Szpica–Warakomski Method’s Rectilinear Trend Complementary to the Gaussian Characteristic Area Method in the Functional Evaluation of Gas Injectors 2025
3 B. Jańczuk; A. Jaworski; H. Kuszewski; R. Longwic; J. Lubas; P. Sander; K. Szymczyk; P. Woś; A. Zdziennicka n-Hexane Influence on Canola Oil Adhesion and Volumetric Properties 2025
4 K. Balawender; A. Borawski; M. Gęca; M. Jakubowski; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; G. Mieczkowski; A. Rybak; D. Szpica; A. Ustrzycki; P. Woś Comparative Study on the Effects of Diesel Fuel, Hydrotreated Vegetable Oil, and Its Blends with Pyrolytic Oils on Pollutant Emissions and Fuel Consumption of a Diesel Engine Under WLTC Dynamic Test Conditions 2025
5 M. Jakubowski; P. Woś Inżynieria środków transportu: badania, konstrukcja, bezpieczeństwo: wybrane zagadnienia 2025
6 A. Borawski; J. Hunicz; G. Mieczkowski; D. Szpica; P. Woś Numerical Evaluation of the Operation of a Compression-ignition Engine Fueled by Diesel Fuel and Hydrotreated Vegetable Oil 2024
7 A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; P. Woś A comparative study on selected physical properties of diesel–ethanol–dodecanol blends 2024
8 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; P. Woś Assessment of CH4 Emissions in a Compressed Natural Gas-Adapted Engine in the Context of Changes in the Equivalence Ratio 2024
9 M. Gęca; J. Hunicz; M. Mikulski; A. Rybak; D. Szpica; P. Woś Comparative analysis of waste-derived pyrolytic fuels applied in a contemporary compression ignition engine 2024
10 M. Gęca; J. Hunicz; M. Mikulski; A. Rybak; D. Szpica; P. Woś; L. Yang Waste plastic pyrolysis oils as diesel fuel blending components: Detailed analysis of combustion and emissions sensitivity to engine control parameters 2024
11 S. Boichenko; H. Kuszewski; V. Ribun; P. Woś Analysis of Conventional and Nonconventional GTL Technologies: Benefits and Drawbacks 2024
12 A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś The investigation of auto-ignition properties of 1-butanol–biodiesel blends under various temperatures conditions 2023
13 B. Babiarz; A. Jaworski; H. Kuszewski; V. Mateichyk; M. Mądziel; S. Porada; M. Śmieszek; P. Woś Towards Cleaner Cities: An Analysis of the Impact of Bus Fleet Decomposition on PM and NOX Emissions Reduction in Sustainable Public Transport 2023
14 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests 2023
15 S. Boichenko; L. Chelaydyn; A. Jaworski; V. Ribun; S. Viktor; D. Viktoriia; P. Woś; A. Yakovlieva Effect of Diethyl Ether Addition on the Properties of Gasoline-Ethanol Blends 2023
16 J. Michalski; P. Woś Gotowość techniczna pojazdów publicznego transportu zbiorowego z napędem elektrycznym BEB oraz zasilanych CNG i ON - ocena metodą studium przypadku 2022
17 K. Balawender; A. Jaworski; P. Woś Sterowanie wtryskiwaczami wodoru w silniku przepływowym 2022
18 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
19 K. Lejda; P. Woś Transport means engineering: operation, fuels and safety: selected issues 2022
20 S. Boichenko; A. Jaworski; І. Matviyi; I. Shkilniuk; O. Tarasiuk; О. Tselishchev; P. Woś Міжгалузеві проблеми і системні дослідження в паливно-енергетичному секторі 2022
21 T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Development of CO2 Instantaneous Emission Model of Full Hybrid Vehicle with the Use of Machine Learning Techniques 2022
22 M. Jakubowski; P. Woś Sposób kompensacji luzu zaworowego w silniku spalinowym o zmiennym stopniu sprężania i urządzenie do stosowania tego sposobu 2021
23 M. Jaremcio; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; P. Woś Charakterystyka wybranych testów jezdnych stosowanych w badaniach emisji zanieczyszczeń w spalinach silnikowych samochodów osobowych 2021
24 T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś Assessing Vehicle Emissions from a Multi-Lane to Turbo Roundabout Conversion Using a Microsimulation Tool 2021
25 W. Homik; A. Mazurkow; P. Woś Application of a Thermo-Hydrodynamic Model of a Viscous Torsional Vibration Damper to Determining Its Operating Temperature in a Steady State 2021
26 J. Lubas; K. Miernik; W. Szczypiński-Sala; P. Woś; E. Zielińska Experimental Analysis of Tribological Processes in Friction Pairs with Laser Borided Elements Lubricated with Engine Oils 2020
27 J. Michalski; P. Woś Ocena techniczna i środowiskowa cyklu życia pojazdów konwencjonalnych i elektrycznych-przegląd literatury 2020
28 K. Balawender; A. Jaworski; D. Konieczny; H. Kuszewski; P. Woś Wykrywanie spalania stukowego w silniku dwupaliwowym 2020
29 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine 2020
30 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG 2020
31 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej 2020
32 K. Lejda; P. Woś Systemy i środki transportu: bezpieczeństwo i materiały eksploatacyjne: wybrane zagadnienia 2020
33 M. Jakubowski; P. Woś Numerical and Experimental Studies on Combustion Engines and Vehicles 2020