
Główny cel kształcenia:
Poznanie technologii i technik wytwarzania, technologii eksploatacji - obsługi technicznej i napraw pojazdów samochodowych oraz nabycie praktycznych umiejętności w wybranym zakresie tematyki przedmiotu.
Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla studentów 7 sem. bloku obieralnego Inżynieria pojazdów samochodowych
| 1 | Słowiński Bronisław | Inżynieria eksploatacji maszyn | Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin. | 2014 |
| 2 | Uzdowski M., Abramek K.F., Garczyński K. | Eksploatacja techniczna i naprawa | WKiŁ, Warszawa. | 2003 |
| 3 | Hebda M. | Eksploatacja samochodów | Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB Radom. | 2005 |
| 4 | Wróblewski P. | Naprawa podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych | WKiŁ, Warszawa. | 2017 |
| 1 | Osiński J.(red.): | Wspomagane komputerowo projektowanie typowych zespołów i elementów maszyn. | PWN, Warszawa. | 1994 |
| 2 | - | Książki serwisowe z serii "Obsługa i naprawa samochodu... | WKiŁ. | - |
Wymagania formalne:
Rejestracja na sem. 7 studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Student posiada wiedzę w obszarze stosowanych technologii wytwarzania i eksploatacji pojazdów samochodowych, w tym problemy technologiczności konstrukcji, kontroli zgodności produkcji, diagnostyki stanu technicznego, technologii napraw, dokumentacji i obsługi serwisowej pojazdów. | wykład | test pisemny |
K-W05++ K-W06++ K-W10+++ K-U06+ K-K01+ |
P6S-KO P6S-UU P6S-WG |
| MEK02 | Student posiada umiejętności uwzględniania zasad technologii wytwarzania w procesie projektowania części samochodowych, stosowania wybranych narzędzi i metod wytwarzania, kontroli jakości produkcji, oceny zużycia elementów i stanu technicznego pojazdów, napraw i obsługi serwisowej pojazdów. | laboratorium | sprawozdania pisemne z przebiegu zajęć, obserwacja wykonawstwa |
K-U08++ K-U16+ K-K03++ |
P6S-UO P6S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 7 | TK01 | W01-W30 | MEK01 | |
| 7 | TK02 | L01-L15 | MEK02 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 7) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
9.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 9.00 godz./sem. |
|
| Laboratorium (sem. 7) | Przygotowanie do laboratorium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
20.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 7) | |||
| Zaliczenie (sem. 7) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Test pisemny z wykładów weryfikuje realizację efektu modułowego: MEK01. Warunkiem przystąpienia do zaliczenia pisemnego z wykładów jest zaliczenie laboratorium. Ocena z treści wykładu determinowana jest liczbą poprawnie udzielonych odpowiedzi w teście: 40-50% dst; 50-60% +dst; 60-70% db; 70-80% +db; 80-100% bdb. |
| Laboratorium | Zajęcia laboratoryjne weryfikują realizację efektu modułowego MEK02. Warunkiem zaliczenia części laboratoryjnej jest poprawne wykonanie wszystkich sprawozdań. Ocenę z części laboratoryjnej stanowi średnia z ocen ze sprawozdań zespołowych. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową z laboratorium: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb. |
| Ocena końcowa | Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen zaliczeniowych z obydwu form zajęć. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399: dst; 3,400 ÷ 3,799: +dst; 3,800 ÷ 4,199: db; 4,200 ÷ 4,599: +db; 4,600 ÷ 5,000: bdb. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | A. Borawski; J. Hunicz; M. Jakubowski; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; A. Rybak; D. Szpica; P. Woś | Problems of filtration and standardization on parameter conformity of diesel fuels containing decarbonization components and processing impurities | 2025 |
| 2 | B. Ashok; A. Borawski; J. Hunicz; G. Mieczkowski; D. Szpica; P. Woś | Identification of the Parameters of the Szpica–Warakomski Method’s Rectilinear Trend Complementary to the Gaussian Characteristic Area Method in the Functional Evaluation of Gas Injectors | 2025 |
| 3 | B. Jańczuk; A. Jaworski; H. Kuszewski; R. Longwic; J. Lubas; P. Sander; K. Szymczyk; P. Woś; A. Zdziennicka | n-Hexane Influence on Canola Oil Adhesion and Volumetric Properties | 2025 |
| 4 | K. Balawender; A. Borawski; M. Gęca; M. Jakubowski; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; G. Mieczkowski; A. Rybak; D. Szpica; A. Ustrzycki; P. Woś | Comparative Study on the Effects of Diesel Fuel, Hydrotreated Vegetable Oil, and Its Blends with Pyrolytic Oils on Pollutant Emissions and Fuel Consumption of a Diesel Engine Under WLTC Dynamic Test Conditions | 2025 |
| 5 | M. Jakubowski; P. Woś | Inżynieria środków transportu: badania, konstrukcja, bezpieczeństwo: wybrane zagadnienia | 2025 |
| 6 | A. Borawski; J. Hunicz; G. Mieczkowski; D. Szpica; P. Woś | Numerical Evaluation of the Operation of a Compression-ignition Engine Fueled by Diesel Fuel and Hydrotreated Vegetable Oil | 2024 |
| 7 | A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; P. Woś | A comparative study on selected physical properties of diesel–ethanol–dodecanol blends | 2024 |
| 8 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; P. Woś | Assessment of CH4 Emissions in a Compressed Natural Gas-Adapted Engine in the Context of Changes in the Equivalence Ratio | 2024 |
| 9 | M. Gęca; J. Hunicz; M. Mikulski; A. Rybak; D. Szpica; P. Woś | Comparative analysis of waste-derived pyrolytic fuels applied in a contemporary compression ignition engine | 2024 |
| 10 | M. Gęca; J. Hunicz; M. Mikulski; A. Rybak; D. Szpica; P. Woś; L. Yang | Waste plastic pyrolysis oils as diesel fuel blending components: Detailed analysis of combustion and emissions sensitivity to engine control parameters | 2024 |
| 11 | S. Boichenko; H. Kuszewski; V. Ribun; P. Woś | Analysis of Conventional and Nonconventional GTL Technologies: Benefits and Drawbacks | 2024 |
| 12 | A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś | The investigation of auto-ignition properties of 1-butanol–biodiesel blends under various temperatures conditions | 2023 |
| 13 | B. Babiarz; A. Jaworski; H. Kuszewski; V. Mateichyk; M. Mądziel; S. Porada; M. Śmieszek; P. Woś | Towards Cleaner Cities: An Analysis of the Impact of Bus Fleet Decomposition on PM and NOX Emissions Reduction in Sustainable Public Transport | 2023 |
| 14 | K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś | Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests | 2023 |
| 15 | S. Boichenko; L. Chelaydyn; A. Jaworski; V. Ribun; S. Viktor; D. Viktoriia; P. Woś; A. Yakovlieva | Effect of Diethyl Ether Addition on the Properties of Gasoline-Ethanol Blends | 2023 |
| 16 | J. Michalski; P. Woś | Gotowość techniczna pojazdów publicznego transportu zbiorowego z napędem elektrycznym BEB oraz zasilanych CNG i ON - ocena metodą studium przypadku | 2022 |
| 17 | K. Balawender; A. Jaworski; P. Woś | Sterowanie wtryskiwaczami wodoru w silniku przepływowym | 2022 |
| 18 | K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś | Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle | 2022 |
| 19 | K. Lejda; P. Woś | Transport means engineering: operation, fuels and safety: selected issues | 2022 |
| 20 | S. Boichenko; A. Jaworski; І. Matviyi; I. Shkilniuk; O. Tarasiuk; О. Tselishchev; P. Woś | Міжгалузеві проблеми і системні дослідження в паливно-енергетичному секторі | 2022 |
| 21 | T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | The Development of CO2 Instantaneous Emission Model of Full Hybrid Vehicle with the Use of Machine Learning Techniques | 2022 |
| 22 | M. Jakubowski; P. Woś | Sposób kompensacji luzu zaworowego w silniku spalinowym o zmiennym stopniu sprężania i urządzenie do stosowania tego sposobu | 2021 |
| 23 | M. Jaremcio; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; P. Woś | Charakterystyka wybranych testów jezdnych stosowanych w badaniach emisji zanieczyszczeń w spalinach silnikowych samochodów osobowych | 2021 |
| 24 | T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś | Assessing Vehicle Emissions from a Multi-Lane to Turbo Roundabout Conversion Using a Microsimulation Tool | 2021 |
| 25 | W. Homik; A. Mazurkow; P. Woś | Application of a Thermo-Hydrodynamic Model of a Viscous Torsional Vibration Damper to Determining Its Operating Temperature in a Steady State | 2021 |
| 26 | J. Lubas; K. Miernik; W. Szczypiński-Sala; P. Woś; E. Zielińska | Experimental Analysis of Tribological Processes in Friction Pairs with Laser Borided Elements Lubricated with Engine Oils | 2020 |
| 27 | J. Michalski; P. Woś | Ocena techniczna i środowiskowa cyklu życia pojazdów konwencjonalnych i elektrycznych-przegląd literatury | 2020 |
| 28 | K. Balawender; A. Jaworski; D. Konieczny; H. Kuszewski; P. Woś | Wykrywanie spalania stukowego w silniku dwupaliwowym | 2020 |
| 29 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś | Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine | 2020 |
| 30 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG | 2020 |
| 31 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej | 2020 |
| 32 | K. Lejda; P. Woś | Systemy i środki transportu: bezpieczeństwo i materiały eksploatacyjne: wybrane zagadnienia | 2020 |
| 33 | M. Jakubowski; P. Woś | Numerical and Experimental Studies on Combustion Engines and Vehicles | 2020 |