
Główny cel kształcenia:
Głównym celem kształcenia jest zapoznanie z budową mikroprocesorowego układu sterowania silnikiem spalinowym, strukturą oprogramowania mikrokontrolerów, urządzeniami sprzętowymi mikrokontorlerów, językiem programowania i sposobami programowania z użyciem odpowiednich programatorów.
Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla studentów 3 sem. specjalności Pojazdy samochodowe
Inne:
Instrukcja obsługi ECUMASTER EMU BLACK
| 1 | Kneba K, Makowski S. | Zasilanie i sterowanie silników. Pojazdy samochodowe. | WKiŁ, Warszawa. | 2004 |
| 2 | Praca zbiorowa | Sterowanie silników o zapłonie iskrowym. Zasada działania. Podzespoły. Informatory techniczne Bosch. | WKiŁ, Warszawa. | 2002 |
| 1 | Wiązania M.: | Programowanie mikrokontrolerów AVR w języku BASCOM. | BTC, Warszawa. | 2004 |
| 2 | Gajek A., Juda Z.: | Czujniki. | WKŁ, Warszawa. | 2008 |
| 1 | Pawluczak A.: | Sztuka programowania mikrokontrolerów AVR : podstawy.a : Wydaw.BTC, 2006. | BTC, Warszawa. | 2006 |
| 2 | Wiązania M.: | Bascom AVR w przykładach. | BTC, Legionowo. | 2008 |
Wymagania formalne:
Rejestracja przynajmniej na sem. 3 specjalności
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Podstawy Elektrotechniki i Elektroniki; Silniki Spalinowe (wymagania w zakresie modułu). Wymagana jest także znajomość podstawowych wiadomości z matematyki, automatyki i informatyki.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Informatyka (Wymagana umiejętność obsługi komputera i systemu operacyjnego Windows)
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Czuje się odpowiedzialny za skutki swojej działalności.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą mikroprocesorowych układów sterowania wykorzystywanych w pojazdach samochodowych. Zna przynajmniej jeden język programowania mikrokontrolerów. | wykład | egzamin cz. pisemna |
K-W09+ |
P7S-WG |
| MEK02 | Potrafi zaprogramować mikrokontroler w celu realizacji określonych zadań przez elementy wykonawcze silnika spalinowego. Potrafi dokonać zmian w danych parametrycznych sterownika w celu modyfikacji parametrów wyjściowych silnika spalinowego. Potrafi przeprowadzić badania weryfikacyjne na hamowni silnikowej i dokonać analizy ich wyników | laboratorium | raport pisemny, obserwacja wykonawstwa, zaliczenie cz. ustna |
K-U03+ K-U06+ K-U12+ K-K01+ |
P7S-KO P7S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 3 | TK01 | W01 | MEK01 | |
| 3 | TK02 | W02 | MEK01 | |
| 3 | TK03 | W03 | MEK01 | |
| 3 | TK04 | W04 | MEK01 | |
| 3 | TK05 | W05 | MEK01 | |
| 3 | TK06 | W06 | MEK01 | |
| 3 | TK07 | W07 | MEK01 | |
| 3 | TK08 | W08 | MEK01 | |
| 3 | TK09 | L01 | MEK02 | |
| 3 | TK10 | L02 | MEK02 | |
| 3 | TK11 | L03 | MEK02 | |
| 3 | TK12 | L04 | MEK02 | |
| 3 | TK13 | L05 | MEK02 | |
| 3 | TK14 | L06 | MEK02 | |
| 3 | TK15 | L07 | MEK02 | |
| 3 | TK16 | L08 | MEK02 | |
| 3 | TK17 | L09 | MEK02 | |
| 3 | TK18 | L10 | MEK02 | |
| 3 | TK19 | L11 | MEK02 | |
| 3 | TK20 | L12 | MEK02 | |
| 3 | TK21 | L13 | MEK02 | |
| 3 | TK22 | L14 | MEK02 | |
| 3 | TK23 | L15 | MEK02 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
| Laboratorium (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
||
| Konsultacje (sem. 3) | Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
||
| Egzamin (sem. 3) | Przygotowanie do egzaminu:
30.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
1.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Ocena weryfikująca efekt MEK-01wystawiana jest na podstawie egzaminu pisemnego i ustnego. Za każde z 20 pytań egzaminacyjnych można uzyskać 0,25 pkt. Ilość punktów odpowiada odpowiednio ocenie (< 2,6 pkt. = 2,0; 2,6 - 3,2 pkt = 3,0, 3,3 - 3,7 = 3,5; 3,8 - 4,2 = 4,0, 4,3 - 4,7 = 4,5; > 4,8 = 5,0). |
| Laboratorium | Ocena weryfikująca efekt MEK - 02 wystawiana jest na podstawie odpowiedzi ustnej podczas zajęć. Lista pytań wraz z punktacją jest udostępniana na stronie domowej prowadzącego. Ilość punktów odpowiada ocenie (<2 = 2.0, 3 = 3.0, 4 = 4.0, 5 = 5.0). Warunkiem uzyskania zaliczenia jest także oddanie kompletu sprawozdań. |
| Ocena końcowa | Średnia arytmetyczna ocen weryfikujących efekty kształcenia MEK-01 i MEK-02, daje ocenę końcową < 2,6 = 2,0; 2,6 - 3,2 = 3,0; 3,3 - 3,7 = 3,5; 3,8 - 4,2 = 4,0; 4,3 - 4,7 = 4,5; > 4,7 = 5. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | A. Borawski; J. Hunicz; M. Jakubowski; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; A. Rybak; D. Szpica; P. Woś | Problems of filtration and standardization on parameter conformity of diesel fuels containing decarbonization components and processing impurities | 2025 |
| 2 | B. Ashok; A. Borawski; J. Hunicz; G. Mieczkowski; D. Szpica; P. Woś | Identification of the Parameters of the Szpica–Warakomski Method’s Rectilinear Trend Complementary to the Gaussian Characteristic Area Method in the Functional Evaluation of Gas Injectors | 2025 |
| 3 | B. Babiarz; K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski | Atmospheric Concentration of Particulate Air Pollutants in the Context of Projected Future Emissions from Motor Vehicles | 2025 |
| 4 | B. Jańczuk; A. Jaworski; H. Kuszewski; R. Longwic; J. Lubas; P. Sander; K. Szymczyk; P. Woś; A. Zdziennicka | n-Hexane Influence on Canola Oil Adhesion and Volumetric Properties | 2025 |
| 5 | K. Balawender | Badania wpływu konfiguracji układu wzmacniacza mocy na parametry elektryczne i przepływowe wtryskiwaczy gazowych | 2025 |
| 6 | K. Balawender; A. Borawski; M. Gęca; M. Jakubowski; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; G. Mieczkowski; A. Rybak; D. Szpica; A. Ustrzycki; P. Woś | Comparative Study on the Effects of Diesel Fuel, Hydrotreated Vegetable Oil, and Its Blends with Pyrolytic Oils on Pollutant Emissions and Fuel Consumption of a Diesel Engine Under WLTC Dynamic Test Conditions | 2025 |
| 7 | K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski | Cold-Start Energy Consumption and CO2 Emissions - A Comparative Assessment of Various Powertrains in the Context of Short-Distance Trips | 2025 |
| 8 | K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski | Investigation of electric vehicle parameters under real-world driving conditions using a multifunctional measurement device | 2025 |
| 9 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski | Effect of Selected Optical Navigation Methods on the Energy Consumption of Automated Guided Vehicles | 2025 |
| 10 | M. Jakubowski; P. Woś | Inżynieria środków transportu: badania, konstrukcja, bezpieczeństwo: wybrane zagadnienia | 2025 |
| 11 | A. Borawski; J. Hunicz; G. Mieczkowski; D. Szpica; P. Woś | Numerical Evaluation of the Operation of a Compression-ignition Engine Fueled by Diesel Fuel and Hydrotreated Vegetable Oil | 2024 |
| 12 | A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; P. Woś | A comparative study on selected physical properties of diesel–ethanol–dodecanol blends | 2024 |
| 13 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski | Performance of a Diesel Engine Fueled by Blends of Diesel Fuel and Synthetic Fuel Derived from Waste Car Tires | 2024 |
| 14 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski | The Assessment of PM2.5 and PM10 Immission in Atmospheric Air in a Climate Chamber during Tests of an Electric Car on a Chassis Dynamometer | 2024 |
| 15 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; P. Woś | Assessment of CH4 Emissions in a Compressed Natural Gas-Adapted Engine in the Context of Changes in the Equivalence Ratio | 2024 |
| 16 | M. Gęca; J. Hunicz; M. Mikulski; A. Rybak; D. Szpica; P. Woś | Comparative analysis of waste-derived pyrolytic fuels applied in a contemporary compression ignition engine | 2024 |
| 17 | M. Gęca; J. Hunicz; M. Mikulski; A. Rybak; D. Szpica; P. Woś; L. Yang | Waste plastic pyrolysis oils as diesel fuel blending components: Detailed analysis of combustion and emissions sensitivity to engine control parameters | 2024 |
| 18 | S. Boichenko; H. Kuszewski; V. Ribun; P. Woś | Analysis of Conventional and Nonconventional GTL Technologies: Benefits and Drawbacks | 2024 |
| 19 | A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś | The investigation of auto-ignition properties of 1-butanol–biodiesel blends under various temperatures conditions | 2023 |
| 20 | B. Babiarz; A. Jaworski; H. Kuszewski; V. Mateichyk; M. Mądziel; S. Porada; M. Śmieszek; P. Woś | Towards Cleaner Cities: An Analysis of the Impact of Bus Fleet Decomposition on PM and NOX Emissions Reduction in Sustainable Public Transport | 2023 |
| 21 | K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś | Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests | 2023 |
| 22 | S. Boichenko; L. Chelaydyn; A. Jaworski; V. Ribun; S. Viktor; D. Viktoriia; P. Woś; A. Yakovlieva | Effect of Diethyl Ether Addition on the Properties of Gasoline-Ethanol Blends | 2023 |
| 23 | J. Michalski; P. Woś | Gotowość techniczna pojazdów publicznego transportu zbiorowego z napędem elektrycznym BEB oraz zasilanych CNG i ON - ocena metodą studium przypadku | 2022 |
| 24 | K. Balawender; A. Jaworski; P. Woś | Sterowanie wtryskiwaczami wodoru w silniku przepływowym | 2022 |
| 25 | K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś | Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle | 2022 |
| 26 | K. Lejda; P. Woś | Transport means engineering: operation, fuels and safety: selected issues | 2022 |
| 27 | S. Boichenko; A. Jaworski; І. Matviyi; I. Shkilniuk; O. Tarasiuk; О. Tselishchev; P. Woś | Міжгалузеві проблеми і системні дослідження в паливно-енергетичному секторі | 2022 |
| 28 | T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | The Development of CO2 Instantaneous Emission Model of Full Hybrid Vehicle with the Use of Machine Learning Techniques | 2022 |
| 29 | K. Balawender; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; A. Ustrzycki | Assessment of Petrol and Natural Gas Vehicle Carbon Oxides Emissions in the Laboratory and On-Road Tests | 2021 |
| 30 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas | Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method | 2021 |
| 31 | M. Jakubowski; P. Woś | Sposób kompensacji luzu zaworowego w silniku spalinowym o zmiennym stopniu sprężania i urządzenie do stosowania tego sposobu | 2021 |
| 32 | M. Jaremcio; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; P. Woś | Charakterystyka wybranych testów jezdnych stosowanych w badaniach emisji zanieczyszczeń w spalinach silnikowych samochodów osobowych | 2021 |
| 33 | T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś | Assessing Vehicle Emissions from a Multi-Lane to Turbo Roundabout Conversion Using a Microsimulation Tool | 2021 |
| 34 | W. Homik; A. Mazurkow; P. Woś | Application of a Thermo-Hydrodynamic Model of a Viscous Torsional Vibration Damper to Determining Its Operating Temperature in a Steady State | 2021 |
| 35 | J. Lubas; K. Miernik; W. Szczypiński-Sala; P. Woś; E. Zielińska | Experimental Analysis of Tribological Processes in Friction Pairs with Laser Borided Elements Lubricated with Engine Oils | 2020 |
| 36 | J. Michalski; P. Woś | Ocena techniczna i środowiskowa cyklu życia pojazdów konwencjonalnych i elektrycznych-przegląd literatury | 2020 |
| 37 | K. Balawender; A. Jaworski; D. Konieczny; H. Kuszewski; P. Woś | Wykrywanie spalania stukowego w silniku dwupaliwowym | 2020 |
| 38 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska | Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks | 2020 |
| 39 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś | Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine | 2020 |
| 40 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda | Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures | 2020 |
| 41 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG | 2020 |
| 42 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej | 2020 |
| 43 | K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; L. Pavliukh; D. Savostin-Kosiak | Assessment of CO2 emissions and energy consumption during stationary test of vehicle with SI engine powered by different fuels | 2020 |
| 44 | K. Lejda; P. Woś | Systemy i środki transportu: bezpieczeństwo i materiały eksploatacyjne: wybrane zagadnienia | 2020 |
| 45 | M. Jakubowski; P. Woś | Numerical and Experimental Studies on Combustion Engines and Vehicles | 2020 |