
Główny cel kształcenia:
poznanie budowy i zasady działania układów zasilania silników samochodowych, umiejętność pomiaru i oceny parametrów tych układów.
Ogólne informacje o zajęciach:
moduł kształcenia obejmuje zagadnienia z zakresu układów zasilania tłokowych silników samochodowych.
| 1 | Günther H. | Układy wtryskowe Common Rail w praktyce warsztatowej: budowa sprawdzanie, diagnostyka | WKŁ Warszawa. | 2019 |
| 2 | Herner A., Riehl H. | Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych | WKŁ, Warszawa. | 2017 |
| 3 | Kneba K, Makowski S. | Zasilanie i sterowanie silników. Pojazdy samochodowe | WKŁ, Warszawa. | 2004 |
| 4 | Praca zbiorowa | Zasobnikowe układy wtryskowe Common Rail | Informator techniczny Bosch. WKŁ, Warszawa. | 2009 |
| 1 | Kuszewski H., Ustrzycki A. | Laboratorium spalinowych napędów środków transportu | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2011 |
| 2 | Serdecki W.(red.) | Badania układów silników spalinowych: laboratorium | Wydaw. Politechniki Poznańskiej. | 2000 |
| 3 | Gűnther H. | Diagnozowanie silników wysokoprężnych | WKŁ, Warszawa. | 2010 |
| 1 | Merkisz J., Pielecha J. | Emisja cząstek stałych ze źródeł motoryzacyjnych | Wydaw. Politechniki Poznańskiej, Poznań. | 2014 |
| 2 | Majerczyk A., Taubert S. | Układy zasilania gazem propan-butan | WKŁ, Warszawa. | 2003 |
Wymagania formalne:
rejestracja na co najmniej 2 semestr studiów.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
podstawowe wiadomości o budowie silników samochodowych.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
znajomość podstawowych technik pomiarowych i umiejętność opracowania wyników pomiarów.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
student rozumie konieczność samokształcenia się i dokształcania.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Zna budowę i zasady działania układów zasilania tłokowych silników samochodowych oraz poszczególnych zespołów i podzespołów tych układów. | wykład, laboratorium | egzamin pisemny, sprawozdania z wykonanych ćwiczeń, odpowiedź ustna |
K-W09+ |
P7S-WG |
| MEK02 | Posiada umiejętność pomiaru parametrów elementów układów zasilania silników samochodowych i oceny ich stanu technicznego. | laboratorium | sprawozdania z wykonanych ćwiczeń, odpowiedzi ustne |
K-U03+ K-K01+ |
P7S-KO P7S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 2 | TK01 | Wykład | MEK01 | |
| 2 | TK02 | Laboratorium | MEK01 MEK02 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
8.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
|
| Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
15.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
| Egzamin (sem. 2) | Przygotowanie do egzaminu:
15.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
1.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym, który weryfikuje osiągnięcie efektu modułowego MEK01. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywne zaliczenie zajęć laboratoryjnych. Egzamin obejmuje 5 pytań punktowanych od 0 do 1,0. Uzyskana ocena wynika z uzyskanej punktacji: - od 4,6 do 5,0 - bdb (5,0); - od 4,1 do 4,5 - +db (4,5); - od 3,6 do 4,0 - db (4,0); - od 3,1 do 3,5 - db (3,5); - od 2,5 do 3,0 - dst (3,0); - od 0,0 do 2,4 - ndst (2,0). |
| Laboratorium | Zaliczenie laboratorium następuje na podstawie pozytywnych ocen z odpowiedzi oraz przyjętych sprawozdań. Laboratorium weryfikuje osiągnięcie efektu modułowego MEK01 i MEK02. Ocena końcowa wynika ze średniej arytmetycznej z uzyskanych na laboratorium ocen, przy wszystkich zaliczonych sprawozdaniach. Sprawozdanie z danego tematu jest zaliczone, jeżeli nie zawiera istotnych błędów merytorycznych i formalnych. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 - dst(3,0); 3,400 ÷ 3,799 - +dst(3,5); 3,800 ÷ 4,199 - db(4,0) ; 4,200 ÷ 4,599 - +db(4,5); 4,600 ÷ 5,000 - bdb(5,0) |
| Ocena końcowa | Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocenę końcową stanowi ocena z egzaminu (60%) oraz laboratorium (40%). Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej ważonej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | A. Ustrzycki | Analiza zmian stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce po akcesji do UE | 2025 |
| 2 | K. Balawender; A. Borawski; M. Gęca; M. Jakubowski; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; G. Mieczkowski; A. Rybak; D. Szpica; A. Ustrzycki; P. Woś | Comparative Study on the Effects of Diesel Fuel, Hydrotreated Vegetable Oil, and Its Blends with Pyrolytic Oils on Pollutant Emissions and Fuel Consumption of a Diesel Engine Under WLTC Dynamic Test Conditions | 2025 |
| 3 | A. Krzemiński; A. Ustrzycki | Visualisation Testing of the Vertex Angle of the Spray Formed by Injected Diesel–Ethanol Fuel Blends | 2024 |
| 4 | A. Krzemiński; A. Ustrzycki | Effect of Ethanol Added to Diesel Fuel on the Range of Fuel Spray | 2023 |
| 5 | A. Ustrzycki | Analiza zmian suprastruktury samochodowej po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej | 2022 |
| 6 | K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś | Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle | 2022 |
| 7 | K. Balawender; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; A. Ustrzycki | Assessment of Petrol and Natural Gas Vehicle Carbon Oxides Emissions in the Laboratory and On-Road Tests | 2021 |
| 8 | A. Krzemiński; K. Lejda; A. Ustrzycki | Metodyka badań wizyjnych rozwoju strugi paliwa generowanej przez wysokociśnieniowy układ wtryskowy | 2020 |
| 9 | A. Ustrzycki | Wpływ ciśnienia w zasobnikowym układzie wtryskowym na prędkość rozchodzenia się dźwięku w oleju napędowym | 2020 |
| 10 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska | Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks | 2020 |
| 11 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś | Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine | 2020 |
| 12 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda | Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures | 2020 |