
Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest nabycie przez studentów pogłębionej wiedzy i umiejętności badań symulacyjnych z zakresu dynamiki ruchu samochodów.
Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla studentów specjalności: Pojazdy samochodowe
| 1 | Prochowski L.: | Mechanika ruchu. | WKiŁ, Warszawa. | 2008 |
| 2 | Siłka W.: | Teoria ruchu samochodu. | WNT, Warszawa . | 2002 |
| 3 | Wach W.: | Symulacja wypadków drogowych w programie PC-Crash | Kraków: Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych,. | 2009 |
| 4 | PTV Group | Vissim 20, instrukcja obsługi | -. | 2020 |
| 5 | - | Instrukcja symulatora samochodu ciężarowego i autobusu AS 1600 | Auto Sim, Automex. | 2014 |
| 6 | - | Instrukcja programu PCCrash 9.0 | DSD. | 2010 |
Wymagania formalne:
Rejestracja na co najmniej 2 semestr
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | ma pogłębioną wiedzę z zakresu symulacji ruchu pojazdów samochodowych | laboratorium, projekty | obserwacja wykonawstwa, raport pisemny |
K-W09+ K-U01++ |
P7S-UW P7S-WG |
| MEK02 | potrafi przeprowadzić badania symulacyjne pojazdów samochodowych (ruch przyspieszony, opóźniony, prostoliniowy i krzywoliniowy). | projekty | obserwacja wykonawstwa, raport pisemny |
K-U01+ K-U11+ |
P7S-UW |
| MEK03 | rozumie aspekty bezpieczeństwa i ekologii związane z ruchem pojazdów samochodowych | laboratorium | obserwacja wykonawstwa, raport pisemny |
K-U11+ K-K01+ |
P7S-KO P7S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 2 | TK01 | P01-P15 | MEK01 MEK02 | |
| 2 | TK02 | L01-L15 | MEK01 MEK03 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
5.00 godz./sem. |
| Projekt/Seminarium (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
10.00 godz./sem. |
|
| Konsultacje (sem. 2) | Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
||
| Zaliczenie (sem. 2) | Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Laboratorium | Na laboratorium sprawdzana jest realizacja efektów modułowych MEK01 i MEK03. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z raportów z badań i w zależności od średniej wynosi: dla średniej od 3 do 3,24 - dst (3,0); dla średniej od 3,25 do 3, 74 - +dst (3,5); dla średniej od 3,75 do 4,24 - db (4,0); dla średniej od 4,25 do 4,74 - +db (4,5); dla średniej od 4,75 do 5 - bdb (5,0). Ocena końcowa z laboratorium jest średnią arytmetyczną ocen z opracowanych raportów z badań i w zależności od średniej wynosi: dla średniej od 3 do 3,24 - dst (3,0); dla średniej od 3,25 do 3, 74 - +dst (3,5); dla średniej od 3,75 do 4,24 - db (4,0); dla średniej od 4,25 do 4,74 - +db (4,5); dla średniej od 4,75 do 5 - bdb (5,0) |
| Projekt/Seminarium | Na projektach sprawdzana jest realizacja efektów modułowych MEK01 i MEK02. Ocena z pracy projektowej zależna jest od jej poprawności wykonania: 5,0 - bezbłędnie pod względem obliczeniowym i merytorycznym, 4,5 - z mało istotnymi błędami merytorycznymi, 4,0 - błędy merytoryczne istotne, 3,5 - z nielicznymi błędami obliczeniowymi, 3,0 - z błędami obliczeniowymi i merytorycznymi. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z prac projektowych i w zależności od średniej wynosi: dla średniej od 3 do 3,24 - dst (3,0); dla średniej od 3,25 do 3, 74 - +dst (3,5); dla średniej od 3,75 do 4,24 - db (4,0); dla średniej od 4,25 do 4,74 - +db (4,5); dla średniej od 4,75 do 5 - bdb (5,0). Ocena końcowa z projektów jest średnią arytmetyczną ocen z prac projektowych i w zależności od średniej wynosi: dla średniej od 3 do 3,24 - dst (3,0); dla średniej od 3,25 do 3, 74 - +dst (3,5); dla średniej od 3,75 do 4,24 - db (4,0); dla średniej od 4,25 do 4,74 - +db (4,5); dla średniej od 4,75 do 5 - bdb (5,0) |
| Ocena końcowa | Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z wszystkich form zajęć. Ocena końcowa wyznaczana jest jako średnia arytmetyczna ocen z projektów i laboratorium. W zależności od średniej wynosi: dla średniej od 3 do 3,39 - dst (3,0); dla średniej od 3,4 do 3,79 - +dst (3,5); dla średniej od 3,8 do 4,19 - db (4,0); dla średniej od 4,2 do 4,59 - +db (4,5); dla średniej od 4,6 do 5 - bdb (5,0) |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | A. Borawski; J. Hunicz; A. Jaworski; H. Kuszewski; G. Mieczkowski; D. Szpica | Comparative Evaluation of Performance Parameters of Conventional and Waste Fuels for Diesel Engines Towards Sustainable Transport | 2025 |
| 2 | A. Borawski; J. Hunicz; M. Jakubowski; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; A. Rybak; D. Szpica; P. Woś | Problems of filtration and standardization on parameter conformity of diesel fuels containing decarbonization components and processing impurities | 2025 |
| 3 | A. Jaworski; H. Kuszewski; D. Szpica | Comparative Study of the Lubricity of Hydrotreated Vegetable Oil, Diesel, and Their Blends Using Four-Ball Testing: Focus on Scuffing Load | 2025 |
| 4 | A. Jaworski; H. Kuszewski; D. Szpica | Performance of Hydrotreated Vegetable Oil–Diesel Blends: Ignition and Combustion Insights | 2025 |
| 5 | B. Babiarz; K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski | Atmospheric Concentration of Particulate Air Pollutants in the Context of Projected Future Emissions from Motor Vehicles | 2025 |
| 6 | B. Jańczuk; A. Jaworski; H. Kuszewski; R. Longwic; J. Lubas; P. Sander; K. Szymczyk; P. Woś; A. Zdziennicka | n-Hexane Influence on Canola Oil Adhesion and Volumetric Properties | 2025 |
| 7 | K. Balawender; A. Borawski; M. Gęca; M. Jakubowski; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; G. Mieczkowski; A. Rybak; D. Szpica; A. Ustrzycki; P. Woś | Comparative Study on the Effects of Diesel Fuel, Hydrotreated Vegetable Oil, and Its Blends with Pyrolytic Oils on Pollutant Emissions and Fuel Consumption of a Diesel Engine Under WLTC Dynamic Test Conditions | 2025 |
| 8 | K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski | Cold-Start Energy Consumption and CO2 Emissions - A Comparative Assessment of Various Powertrains in the Context of Short-Distance Trips | 2025 |
| 9 | K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski | Investigation of electric vehicle parameters under real-world driving conditions using a multifunctional measurement device | 2025 |
| 10 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski | Effect of Selected Optical Navigation Methods on the Energy Consumption of Automated Guided Vehicles | 2025 |
| 11 | M. Mądziel | Impact of Weather Conditions on Energy Consumption Modeling for Electric Vehicles | 2025 |
| 12 | M. Mądziel | Investigating Real-world Emissions from Liquefied Petroleum Gas-fueled Vehicles: A Modeling Approach that Utilizes Portable Emissions Measurement Systems | 2025 |
| 13 | M. Mądziel | Phase-Specific Mixture of Experts Architecture for Real-Time NOx Prediction in Diesel Vehicles: Advancing Euro 7 Compliance | 2025 |
| 14 | M. Mądziel | Predictive methods for CO2 emissions and energy use in vehicles at intersections | 2025 |
| 15 | M. Mądziel | State of Charge Prediction for Li-Ion Batteries in EVs for Traffic Microsimulation | 2025 |
| 16 | T. Campisi; M. Mądziel | Predicting Auxiliary Energy Demand in Electric Vehicles Using Physics-Based and Machine Learning Models | 2025 |
| 17 | A. Jaworski; A. Kryuchkov; V. Rozen; M. Sergienko; O. Terentiev | Removal of Contaminants from an Aqueous Solution by a Magnetic Field Using the Effect of Focusing Ionic Impurities | 2024 |
| 18 | A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; P. Woś | A comparative study on selected physical properties of diesel–ethanol–dodecanol blends | 2024 |
| 19 | A. Jaworski; H. Kuszewski | Investigating the Effect of 2-Ethylhexyl Nitrate Cetane Improver (2-EHN) on the Autoignition Characteristics of a 1-Butanol–Diesel Blend | 2024 |
| 20 | B. Babiarz; E. Barnat; M. Bocian; T. Cholewa; C. Duarte Manuel; D. Gawryluk; M. Gnieciak; A. Jaworski; M. Kłopotowski; D. Krawczyk; P. Rynkowski; B. Sadowska; A. Siuta-Olcha; R. Stachniewicz; A. Święcicki; A. Werner-Juszczuk | Energy Efficiency in Buildings: Toward Climate Neutrality | 2024 |
| 21 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski | Performance of a Diesel Engine Fueled by Blends of Diesel Fuel and Synthetic Fuel Derived from Waste Car Tires | 2024 |
| 22 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski | The Assessment of PM2.5 and PM10 Immission in Atmospheric Air in a Climate Chamber during Tests of an Electric Car on a Chassis Dynamometer | 2024 |
| 23 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; P. Woś | Assessment of CH4 Emissions in a Compressed Natural Gas-Adapted Engine in the Context of Changes in the Equivalence Ratio | 2024 |
| 24 | M. Mądziel | Energy Modeling for Electric Vehicles Based on Real Driving Cycles: An Artificial Intelligence Approach for Microscale Analyses | 2024 |
| 25 | M. Mądziel | Instantaneous CO2 emission modelling for a Euro 6 start-stop vehicle based on portable emission measurement system data and artificial intelligence methods | 2024 |
| 26 | M. Mądziel | Modeling Exhaust Emissions in Older Vehicles in the Era of New Technologies | 2024 |
| 27 | M. Mądziel | Modelling CO2 Emissions from Vehicles Fuelled with Compressed Natural Gas Based on On-Road and Chassis Dynamometer Tests | 2024 |
| 28 | M. Mądziel | Quantifying Emissions in Vehicles Equipped with Energy-Saving Start–Stop Technology: THC and NOx Modeling Insights | 2024 |
| 29 | T. Campisi; M. Mądziel | Predictive Artificial Intelligence Models for Energy Efficiency in Hybrid and Electric Vehicles: Analysis for Enna, Sicily | 2024 |
| 30 | A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś | The investigation of auto-ignition properties of 1-butanol–biodiesel blends under various temperatures conditions | 2023 |
| 31 | A. Jaworski; H. Kuszewski; R. Longwic; P. Sander | Assessment of Self-Ignition Properties of Canola Oil–n-Hexane Blends in a Constant Volume Combustion Chamber and Compression Ignition Engine | 2023 |
| 32 | B. Babiarz; A. Jaworski; H. Kuszewski; V. Mateichyk; M. Mądziel; S. Porada; M. Śmieszek; P. Woś | Towards Cleaner Cities: An Analysis of the Impact of Bus Fleet Decomposition on PM and NOX Emissions Reduction in Sustainable Public Transport | 2023 |
| 33 | D. Antonelli; A. Christopoulos; V. Dagienė; A. Juškevičienė; M. Laakso; V. Masiulionytė-Dagienė; M. Mądziel; D. Stadnicka; C. Stylios | A Virtual Reality Laboratory for Blended Learning Education: Design, Implementation and Evaluation | 2023 |
| 34 | K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś | Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests | 2023 |
| 35 | M. Mądziel | Future Cities Carbon Emission Models: Hybrid Vehicle Emission Modelling for Low-Emission Zones | 2023 |
| 36 | M. Mądziel | Liquified Petroleum Gas-Fuelled Vehicle CO2 Emission Modelling Based on Portable Emission Measurement System, On-Board Diagnostics Data, and Gradient-Boosting Machine Learning | 2023 |
| 37 | M. Mądziel | Vehicle Emission Models and Traffic Simulators: A Review | 2023 |
| 38 | S. Boichenko; L. Chelaydyn; A. Jaworski; V. Ribun; S. Viktor; D. Viktoriia; P. Woś; A. Yakovlieva | Effect of Diethyl Ether Addition on the Properties of Gasoline-Ethanol Blends | 2023 |
| 39 | T. Campisi ; M. Mądziel | Energy Consumption of Electric Vehicles: Analysis of Selected Parameters Based on Created Database | 2023 |
| 40 | T. Campisi; M. Mądziel | Investigation of Vehicular Pollutant Emissions at 4-Arm Intersections for the Improvement of Integrated Actions in the Sustainable Urban Mobility Plans (SUMPs) | 2023 |
| 41 | A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel | Sustainable Public Transport Strategies—Decomposition of the Bus Fleet and Its Influence on the Decrease in Greenhouse Gas Emissions | 2022 |
| 42 | A. Jaworski; K. Lejda | Inżynieria środków transportu: badania, konstrukcja i technologia: wybrane problemy | 2022 |
| 43 | A. Jaworski; K. Lejda | Modelowanie emisji zanieczyszczeń w spalinach silnikowych samochodu osobowego w cyklu jezdnym z uwzględnieniem oporu ruchu samochodu | 2022 |
| 44 | D. Atzeni; A. Carreras-Coch; G. Dec; D. Mazzei; M. Mądziel; L. Pappa; Ł. Paśko; X. Solé-Beteta; D. Stadnicka; C. Stylios | Plan and Develop Advanced Knowledge and Skills for Future Industrial Employees in the Field of Artificial Intelligence, Internet of Things and Edge Computing | 2022 |
| 45 | G. Dec; R. Figliè; D. Mazzei; M. Mądziel; J. Navarro; Ł. Paśko; X. Solé-Beteta; D. Stadnicka; C. Stylios; M. Tyrovolas | Role of Academics in Transferring Knowledge and Skills on Artificial Intelligence, Internet of Things and Edge Computing | 2022 |
| 46 | K. Balawender; A. Jaworski; P. Woś | Sterowanie wtryskiwaczami wodoru w silniku przepływowym | 2022 |
| 47 | K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś | Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle | 2022 |
| 48 | M. Bilski; A. Jaworski; K. Lejda | Effect of driving resistances on energy demand and exhaust emission in motor vehicles | 2022 |
| 49 | S. Boichenko; A. Jaworski; K. Lejda; I. Shkilniuk; O. Tarasiuk | Modern technologies of hydrogen generation and accumulation - analytical overview of theoretical and practical experience | 2022 |
| 50 | S. Boichenko; A. Jaworski; І. Matviyi; I. Shkilniuk; O. Tarasiuk; О. Tselishchev; P. Woś | Міжгалузеві проблеми і системні дослідження в паливно-енергетичному секторі | 2022 |
| 51 | T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | The Development of CO2 Instantaneous Emission Model of Full Hybrid Vehicle with the Use of Machine Learning Techniques | 2022 |
| 52 | T. Campisi; M. Mądziel | Assessment of vehicle emissions at roundabouts: a comparative study of PEMS data and microscale emission model | 2022 |
| 53 | A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel | Lubricity of Ethanol-Diesel Fuel Blends-Study with the Four-Ball Machine Method | 2021 |
| 54 | D. Antonelli; J. Barata; E. Boffa; P. C. Priarone; R. Chelli; P. Ferreira; M. Finžgar; M. Lanzetta; P. Litwin; N. Lohse; F. Lupi; M. M. Mabkhot; A. Maffei; M. Mądziel; P. Minetola; S. Nikghadam-Hojjati; Ł. Paśko; P. Podržaj; D. Stadnicka; X. Wang | Mapping Industry 4.0 Enabling Technologies into United Nations Sustainability Development Goals | 2021 |
| 55 | K. Balawender; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; A. Ustrzycki | Assessment of Petrol and Natural Gas Vehicle Carbon Oxides Emissions in the Laboratory and On-Road Tests | 2021 |
| 56 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas | Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method | 2021 |
| 57 | M. Jaremcio; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; P. Woś | Charakterystyka wybranych testów jezdnych stosowanych w badaniach emisji zanieczyszczeń w spalinach silnikowych samochodów osobowych | 2021 |
| 58 | M. Mądziel; D. Stadnicka | Application of Lean Analyses and Computer Simulation in Complex Product Manufacturing Process | 2021 |
| 59 | S. Basbas; T. Campisi; M. Mądziel; A. Nikiforiadis; G. Tesoriere | An Estimation of Emission Patterns from Vehicle Traffic Highlighting Decarbonisation Effects from Increased e-fleet in Areas Surrounding the City of Rzeszow (Poland) | 2021 |
| 60 | T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś | Assessing Vehicle Emissions from a Multi-Lane to Turbo Roundabout Conversion Using a Microsimulation Tool | 2021 |
| 61 | T. Campisi; A. Jaworski; M. Mądziel; G. Tesoriere | The Development of Strategies to Reduce Exhaust Emissions from Passenger Cars in Rzeszow City-Poland A Preliminary Assessment of the Results Produced by the Increase of E-Fleet | 2021 |
| 62 | A. Jaworski | Odwzorowanie oporów ruchu samochodu podczas badań emisji zanieczyszczeń w spalinach na hamowni podwoziowej | 2020 |
| 63 | A. Jaworski; K. Lejda | Systemy i środki transportu: konstrukcja i badania: wybrane zagadnienia | 2020 |
| 64 | A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak | The Impact of Exhaust Emission from Combustion Engines on the Environment: Modelling of Vehicle Movement at Roundabouts | 2020 |
| 65 | A. Jaworski; K. Lew; P. Wojewoda | Wpływ oddziaływania buspasów na parametry ruchu środków transportu drogowego | 2020 |
| 66 | K. Balawender; A. Jaworski; D. Konieczny; H. Kuszewski; P. Woś | Wykrywanie spalania stukowego w silniku dwupaliwowym | 2020 |
| 67 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska | Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks | 2020 |
| 68 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś | Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine | 2020 |
| 69 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda | Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures | 2020 |
| 70 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG | 2020 |
| 71 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej | 2020 |
| 72 | K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; L. Pavliukh; D. Savostin-Kosiak | Assessment of CO2 emissions and energy consumption during stationary test of vehicle with SI engine powered by different fuels | 2020 |
| 73 | K. Lejda; M. Mądziel | Systemy i środki transportu: eksploatacja i diagnostyka: wybrane zagadnienia | 2020 |
| 74 | O. Ivanushko; A. Jaworski; A. Loboda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; M. Tsiuman | Establishing the regularities of correlation between ambient temperature and fuel consumption by city diesel buses | 2020 |
| 75 | S. Boichenko; A. Jaworski; L. Pavliukh; S. Shamanskyi | Evaluation of the potential of commercial use of microalgae in the world and in Ukraine | 2020 |
| 76 | S. Boichenko; A. Jaworski; M. Mądziel; L. Pavliukh | Comparative assessment of CO2 emissions and fuel consumption in a stationary test of the passenger car running on various fuels | 2020 |
| 77 | S. Boichenko; A. Jaworski; N. Kalmykova; K. Lejda; O. Tarasiuk; O. Vovk | Hydrogen technologies and environmental safety of technosphere: the key points of recent tendencies | 2020 |