logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Seminarium dyplomowe


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Mechanika i budowa maszyn
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Badania i rozwój w gospodarce, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Napędy mechaniczne, Pojazdy samochodowe - Badania i eksploatacja pojazdów samochodowych, Pojazdy samochodowe - Zaawansowane napędy pojazdów samochodowych, Programowanie i automatyzacja obróbki - Systemy CAD/CAM w zastosowaniach, Programowanie i automatyzacja obróbki - Zaawansowane programowanie obrabiarek CNC, Programowanie i automatyzacja obróbki - Zaawansowane programowanie pomiarów współrzędnościowych
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Przeróbki Plastycznej
Kod zajęć:
15246
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Badania i rozwój w gospodarce
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 3 / P15 / 1 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Robert Ostrowski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Celem seminarium dyplomowego jest zapoznanie studenta z wymogami obowiązującymi przy realizacji pracy badawczej, ukierunkowanie studenta w zakresie tworzenia własnej pracy dyplomowej, pomoc metodyczna i merytoryczna przy realizacji pracy dyplomowej.

Ogólne informacje o zajęciach:
Zapoznanie studenta z metodologią przygotowywania i pisania pracy magisterskiej. Wybór tematu pracy, przygotowanie koncepcji i planu pracy Przygotowanie pracy magisterskiej Przygotowanie studenta do prezentacji

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Żebrowski Waldemar Technika pisania prac licencjackich i magisterskich. CeDeWu. 2020
2 Radosław Zenderowski Przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej CeDeWu. 2020
3 Maria Węglińska Jak pisać pracę magisterską Impuls . 2013
4 Beata Stępień Zasady pisania tekstów naukowych Wydawnictwo Naukowe PWN. 2016
5 Krzysztof Sawicki, Przemysław Paweł Grzybowski Pisanie prac i sztuka ich prezentacji Impuls. 2013
6 Przemysław Kutnyj Sztuka autoprezentacji i wystąpień publicznych Wydawnictwo Naukowe PWN. 2020
7 Beata Bielska "Magisterkę kupię". Sprzedawanie i kupowanie prac dyplomowych jako element studenckiej kultury nieuczciwości Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. 2015

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Wpis na semestr 3.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Ogólne rozeznanie w problematyce badawczej w obszarze inżynierii mechanicznej i materiałowej. Świadomość własnych zainteresowań poznawczych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
specjalistyczne umiejętności rozwiązywania problemów potrzebne do badań lub działalności innowacyjnej w celu tworzenia nowej wiedzy i procedur oraz integrowania wiedzy z różnych dziedzin

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Zarządzanie i przekształcanie kontekstów związanych z pracą lub nauką, ponoszenie odpowiedzialności za przyczynianie się do rozwoju wiedzy i praktyki zawodowej, wykazywanie się znaczącym autorytetem,

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Wymienia i charakteryzuje rodzaje prac dyplomowych. Opisuje wymagania formalne i redakcyjne zasady pisania pracy. projekt indywidualny prezentacja K-W05+
K-W08+
K-W09+
P7S-WG
P7S-WK
MEK02 Analizuje i identyfikuje informacje z źródeł literatury, podsumowuje i wybiera najodpowiedniejsze do swej pracy. projekt indywidualny prezentacja K-W11+
K-U10+
K-K04+
P7S-KK
P7S-UW
P7S-WG
MEK03 Formułuje temat pracy badawczej, opisuje problem badawczy, wskazuje rozwiązania. projekt indywidualny, prezentacja K-W10+
K-U08+
K-U09+
K-U12+
P7S-UW
P7S-WG
MEK04 Prezentuje wyniki prac, dobiera najistotniejsze wyniki do zaprezentowania, ilustruje w sposób przejrzysty i zrozumiały projekt indywidualny obserwacja wykonawstwa K-W12+
K-U10+
K-K04+
P7S-KK
P7S-UW
P7S-WK

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Rola zajęć seminaryjnych i promotora w tworzeniu pracy. Precyzowanie obszaru zainteresowań dyplomantów. Rodzaje prac - wymagania formalne. Sposoby zbierania materiałów źródłowych. Układ pracy dyplomowej. Konstrukcja poszczególnych rozdziałów. Znaczenie analizy w postępowaniu badawczym. Rola wnioskowania w pracy badawczej. Wymogi edytorskie. Tworzenie bibliografii i zasady powołań literaturowych. Dyskusja nad metodyką postępowania w przygotowaniu pracy. S01 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK02 Prezentowanie i obrona pracy: -układ prezentacji pracy dyplomowej. -konstrukcja poszczególnych slajdów -sztuka prezentacji -odpowiedzi na pytania S02 MEK02 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 15.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 0.50 godz./sem.
Inne: 10.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Projekt/Seminarium na ocenę 3 Zna rodzaje prac inżynierskich. Ma wiedzę z zakresu wymagań formalnych i redakcyjnych. Umie pozyskiwać, integrować, oraz dokonywać interpretacji informacji uzyskanych z literatury oraz z innych źródeł. Potrafi opracować harmonogram pracy. na ocenę 4 Samodzielnie potrafi opracować plan do zadanego tematu pracy oraz sposób jej realizacji . Potrafi samodzielnie pozyskiwać dodatkowe źródła informacji. Samodzielnie wykonuje i referuje prezentacje. na ocenę 5 nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4. Opracowane i przedstawione referaty stanowią dogłębną analizę zadanego tematu. Aktywnie uczestniczy w seminarium poprzez dyskusje z innymi referującymi.
Ocena końcowa W celu uzyskania pozytywnej oceny końcowej z modułu kształcenia - wymagane jest uzyskanie oceny pozytywnej z zaliczenia wykonanej i zaprezentowanej pracy podczas seminarium.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie