logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Działalność B+R przedsiębiorstw przemysłowych


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Mechanika i budowa maszyn
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Badania i rozwój w gospodarce, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Napędy mechaniczne, Pojazdy samochodowe - Badania i eksploatacja pojazdów samochodowych, Pojazdy samochodowe - Zaawansowane napędy pojazdów samochodowych, Programowanie i automatyzacja obróbki - Systemy CAD/CAM w zastosowaniach, Programowanie i automatyzacja obróbki - Zaawansowane programowanie obrabiarek CNC, Programowanie i automatyzacja obróbki - Zaawansowane programowanie pomiarów współrzędnościowych
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Przeróbki Plastycznej
Kod zajęć:
15244
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Badania i rozwój w gospodarce
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 3 / W15 P15 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Robert Ostrowski
semestr 3:
dr inż. Łukasz Bąk
semestr 3:
dr inż. Marek Zwolak
semestr 3:
dr inż. Piotr Myśliwiec

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Zapoznanie się z działalnością twórczą obejmująca badania naukowe, prace rozwojowe i wdrożeniowe, które podejmowane w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy konstruktorów, technologów oraz poznanie sposobu wykorzystania zasobów do tworzenia nowych zastosowań w przedsiębiorstwach przemysłowych

Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł ma za zadanie dostarczyć wiedzę niezbędną do uczestnictwa w pracy zespołów zajmujących się prowadzeniem badań oraz wdrażaniem nowych produktów i technologii.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Kogan Page , Kogan Page Ltd. The Innovation Handbook - Jolly Adam The Innovation Handbook -. -
2 Makieła Zbigniew J. , Stuss Magdalena M. Przedsiębiorczość i zarządzanie innowacjami. Wydawnictwo C.H. Beck . 2019
3 Barbara Rogoś-Turek, Iga Mościchowska Badania jako podstawa projektowania user experience Wydawnictwo Naukowe PWN. -
4 Dorota Jelonek, Aleksander Moczała Metody i techniki projektowania innowacji PWE. 2020
5 Potwora Dorota , Potwora Witold Innowacje a strategie marketingowe przedsiębiorstw 2020. Difin
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Dariusz M. Trzmielak, William Bradley Zehner Marketing nowych technologii i produktów B+R -. -
2 Badania i rozwój w korporacjach transnarodowych Poznańska Krystyna , Kraj Kamil M. Wydawnictwo Naukowe PWN . 2015
3 Jorisch Avi I będziesz się rozwijał. Izraelska innowacyjność, która zmienia świat Wydawnictwo Akademickie Dialog . 2020
4 Gans Joshua Dylemat przełomowej innowacji Wydawnictwo Naukowe PWN . 2020
5 Ryszard Knosala, Katarzyna Marek-Kołodziej, Sylwester Oleszek Zarządzanie projektami innowacyjnymi Aplikacje w środowisku PLM PWE . 2021

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Student zarejestrowany na semestr 3

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
wysoce wyspecjalizowana wiedza, której część stanowi najnowszą wiedzę w danej dziedzinie pracy lub nauki, będąca podstawą oryginalnego myślenia lub badań; krytyczna świadomość zagadnień w zakresie wie

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
specjalistyczne umiejętności rozwiązywania problemów potrzebne do badań lub działalności innowacyjnej w celu tworzenia nowej wiedzy i procedur oraz integrowania wiedzy z różnych dziedzin

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Zarządzanie i przekształcanie kontekstów związanych z pracą lub nauką, ponoszenie odpowiedzialności za przyczynianie się do rozwoju wiedzy i praktyki zawodowej, wykazywanie się znaczącym autorytetem,

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 wyjaśnia wpływ działalność B+R na rozwój przedsiębiorstw przemysłowych wykład problemowy, wykład interaktywny, projekt indywidualny zaliczenie cz. pisemna, prezentacja projektu K-W10++
P7S-WG
MEK02 charakteryzuje rodzaj prowadzonych prac B+R wykład interaktywny, wykład problemowy, projekt indywidualny zaliczenie cz. pisemna, prezentacja projektu, sprawozdanie z projektu K-U06++
P7S-UW
MEK03 opisuje procesy powstawania i realizacji projektu na różnych etapach jego rozwoju, wykład interaktywny, wykład problemowy, projekt indywidualny zaliczenie cz. pisemna, prezentacja projektu, sprawozdanie z projektu K-K02++
P7S-KO
MEK04 stosuje wybrane wskaźnik poziomu gotowości technologii przy określaniu zadań badawczych wykład interaktywny, wykład problemowy, projekt indywidualny zaliczenie cz. pisemna, sprawozdanie z projektu, prezentacja projektu K-U06++
P7S-UW
MEK05 wymienia i porównuje parametry wskaźników odnoszących się do innowacyjności produktowej i procesowej wykład interaktywny, wykład problemowy, projekt indywidualny zaliczenie cz. pisemna, prezentacja projektu, sprawozdanie z projektu K-U11+++
P7S-UW

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Aspekty prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej W01 MEK01
3 TK02 Rynek B+R+I w Polsce W02 MEK01
3 TK03 Struktura B + R w przedsiębiorstwach przemysłowych W03 MEK03
3 TK04 Systematyka badań - innowacje procesowe lub produktowe W04 MEK04
3 TK05 Potencjał badawczo-rozwojowy W05 MEK03
3 TK06 Wsparcie działalności B+R+I przegląd wybranych projektów W06 MEK02
3 TK07 Cykl życia projektu W07 MEK03
3 TK08 Struktura działalności B+R przedsiębiorstw przemysłowych o zdefiniowanym profilu produkcji i usług P01 MEK01
3 TK09 Cechy innowacyjności wybranego produktu P02 MEK05
3 TK10 Cechy innowacyjności wybranej technologii P03 MEK05
3 TK11 Strategia rozwoju firmy w zakresie planowanych przez nią prac B+R i innowacji. P04 MEK01
3 TK12 Agenda Badawcza przedstawiającej potrzeby przedsiębiorstwa w zakresie badań i rozwoju. p05 MEK01 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3)
Zaliczenie (sem. 3)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład - na ocenę 2 (nast..): nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować swej wiedzy zdobytej na zajęciach - na ocenę 3 (dst.): poprawnie prezentuje podstawowe zagadnienia działalność B+R przedsiębiorstw przemysłowych bez umiejętności głębszej ich analizy; - na ocenę 4 (db.): efektywnie prezentuje działalność B+R przedsiębiorstw przemysłowych, dokonuje ich analizy, potrafi prowadzić dyskusje - na ocenę 5 (bdb.): potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować w zakresie działalności B+R przedsiębiorstw przemysłowych a także proponować modyfikacje własne zagadnienia związane z tematem prowadzenia prac B+R
Projekt/Seminarium Prezentacja projektu : - na ocenę 2 (nast..): nie przedłoży projektu z zajęć lub przedłożony projekt zawiera istotne błędy w analizie i przedstawieniu wyników; - na ocenę 3(dst.): przedłoży projekt zawierający błędy w przedstawieniu lub analizie wyników; - na ocenę 4 (db.): przedłoży projekt zawierający błędy edycyjne w przedstawieniu lub analizie wyników i sformułowaniu wniosków końcowych; - na ocenę 5 (bdb.): przedłoży projekt nie zawierający błędów w przedstawieniu lub analizie wyników i sformułowaniu wniosków końcowych;
Ocena końcowa Na ocenę podsumowująca składać się mogą: a) zaliczenie opanowania materiału nauczania oraz pracy własnej studenta – referat; b) ocena opanowania materiału nauczania oraz pracy własnej studenta – zaliczenie z wykładu.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 H. Derazkola; W. Jurczak ; A. Kubit; P. Myśliwiec; R. Ostrowski; P. Szawara; M. Zwolak FSW Optimization: Prediction Using Polynomial Regression and Optimization with Hill-Climbing Method 2025
2 P. Myśliwiec; R. Ostrowski; M. Szpunar; T. Trzepieciński; M. Zwolak Narzędzie do kształtowania przyrostowego blach 2025
3 R. Ostrowski; M. Szpunar; M. Zwolak The Influence of PCBN Inserts Microgeometry on Cutting Forces, Surface Roughness, and Tool Wear When Milling Inconel 718 2025
4 R. Ostrowski; M. Zwolak Elastomerowa matryca tłocznika 2025
5 R. Ostrowski; M. Zwolak Elastomerowa wkładka matrycy tłocznika 2025
6 R. Ostrowski; M. Zwolak Elastomerowy stempel tłocznika 2025
7 R. Ostrowski; M. Zwolak Tłocznik 2025
8 W. Łogin; R. Ostrowski; R. Śliwa; W. Ziaja The influence of modification of the geometry of the front surface of the RFSSW tool inner sleeve on the fatigue life of joints during joining clad sheets made of aluminum alloy 2024-T3 2025
9 A. Dzierwa; R. Ostrowski; M. Szpunar Effect of Single-Point Incremental Forming Process Parameters on Roughness of the Outer Surface of Conical Drawpieces from CP Titanium Sheets 2024
10 M. Bujny; P. Myśliwiec; R. Ostrowski; M. Szpunar; M. Zwolak Implementation of Technology for High-Performance Milling of Aluminum Alloys Using Innovative Tools and Tooling 2024
11 M. Motyka; R. Ostrowski; M. Szpunar; T. Trzepieciński; W. Ziaja Advanced FEM Insights into Pressure-Assisted Warm Single-Point Incremental Forming of Ti-6Al-4V Titanium Alloy Sheet Metal 2024
12 M. Motyka; R. Ostrowski; M. Szpunar; T. Trzepieciński; W. Ziaja; K. Żaba Thermo-Mechanical Numerical Simulation of Friction Stir Rotation-Assisted Single Point Incremental Forming of Commercially Pure Titanium Sheets 2024
13 P. Myśliwiec; R. Ostrowski; P. Szawara; M. Szpunar Influence of Input Parameters on the Coefficient of Friction during Incremental Sheet Forming of Grade 5 Titanium Alloy Sheets 2023
14 R. Ostrowski; M. Szpunar; T. Trzepieciński Split-Plot I-Optimal Design Optimisation of Combined Oil-Based and Friction Stir Rotation-Assisted Heating in SPIF of Ti-6Al-4V Titanium Alloy Sheet under Variable Oil Pressure 2022
15 R. Ostrowski; M. Szpunar; T. Trzepieciński; M. Zwolak Research on Forming Parameters Optimization of Incremental Sheet Forming Process for Commercially Pure Titanium Grade 2 Sheets 2022
16 R. Ostrowski; M. Szpunar; T. Trzepieciński; M. Zwolak Tribological behaviour of Ti-6Al-4V titanium alloy sheets measured by a strip drawing test 2022
17 Ľ. Kaščák; R. Ostrowski; M. Szpunar; T. Trzepieciński Central Composite Design Optimisation in Single Point Incremental Forming of Truncated Cones from Commercially Pure Titanium Grade 2 Sheet Metals 2021
18 R. Ostrowski; M. Szpunar; T. Trzepieciński; M. Zwolak; K. Żaba Effect of Lubricant Type on the Friction Behaviours and Surface Topography in Metal Forming of Ti-6Al-4V Titanium Alloy Sheets 2021
19 M. Bujny; P. Myśliwiec; R. Ostrowski; R. Śliwa; M. Zwolak Effect of Welding Parameters and Metal Arrangement of the AA2024-T3 on the Quality and Strength of FSW Lap Joints for Joining Elements of Landing Gear Beam 2020