logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Inteligentne technologie kreacyjne


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Mechanika i budowa maszyn
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Badania i rozwój w gospodarce, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Napędy mechaniczne, Pojazdy samochodowe - Badania i eksploatacja pojazdów samochodowych, Pojazdy samochodowe - Zaawansowane napędy pojazdów samochodowych, Programowanie i automatyzacja obróbki - Systemy CAD/CAM w zastosowaniach, Programowanie i automatyzacja obróbki - Zaawansowane programowanie obrabiarek CNC, Programowanie i automatyzacja obróbki - Zaawansowane programowanie pomiarów współrzędnościowych
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Przeróbki Plastycznej
Kod zajęć:
15237
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Badania i rozwój w gospodarce
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 2 / W15 L15 P15 / 5 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Robert Ostrowski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Zapoznanie z działalnością twórczą obejmującą projektowanie produktów, usług, komunikacji wizualnej, interfejsów z wykorzystaniem odpowiednich form, funkcji i technologii.

Ogólne informacje o zajęciach:
Projektowanie produktów, usług, komunikacji wizualnej, interfejsów, z uwzględnieniem: Formy – prace projektowe nad całkowitą nowością kształtu, modernizacją kształtu – głęboką lub powierzchowną. Funkcji – zagadnień użytkowych wynikających z analiz funkcjonalno-ergonomicznych, obserwacji potrzeb i upodobań użytkowników, jak również z nowych koncepcji użytkowo-eksploatacyjnych. Technologii – wynikające z pojawienia się nowych możliwości technicznych, zarówno w zakresie konstrukcji, jak technologii materiałowo-produkcyjnych. Kreowania nowych potrzeb konsumenckich i społecznych. Tworzenia struktur informacyjnych. Tworzenia struktur użytkowych. Projektowania interakcji. Doświadczeń użytkownika („user experience”). Narzędzia wspierające wzorniczy proces projektowy Nowatorskie metody projektowe zwiększające efektywność prac projektowych. Nowatorskie metody projektowe wykorzystujące zaawansowane systemy .

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Designing Plastic Parts for Assembly Designing Plastic Parts for Assembly -. -
2 Janusz Kaniewski Design wykłady i rozmowy o projektowaniu przyszłości -. 2013
3 Chlebus E. Techniki komputerowe CAx w inżynierii produkcji WNT Warszawa. 2000
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Deyan Sudjic Język rzeczy.W jaki sposób przedmioty nas uwodzą? -. 2013
2 Charlotte Fiell, Peter Fiell Design: Historia Projektowania Arkady. 2015
3 Monica W. Tracey, John Baaki Design in Educational Technology: Design Thinking, Design Process, and the Design Studio -. -

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Student zarejestrowany na semestr 3

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
wysoce wyspecjalizowana wiedza, której część stanowi najnowszą wiedzę w danej dziedzinie pracy lub nauki, będąca podstawą oryginalnego myślenia lub badań; krytyczna świadomość zagadnień w zakresie wie

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
specjalistyczne umiejętności rozwiązywania problemów potrzebne do badań lub działalności innowacyjnej w celu tworzenia nowej wiedzy i procedur oraz integrowania wiedzy z różnych dziedzin, obsługa prog

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Zarządzanie i przekształcanie kontekstów związanych z pracą lub nauką, ponoszenie odpowiedzialności za przyczynianie się do rozwoju wiedzy i praktyki zawodowej, wykazywanie się znaczącym autorytetem,

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Rozróżnia metody projektowania wyrobów, opisuje prototypownie oraz badania prototypów wykład interaktywny, laboratorium, projekt indywidualny prezentacja projektu, zaliczenie cz. pisemna K-W05++
K-W06++
K-W07+
K-W08+
P7S-WG
P7S-WK
MEK02 Stosuje zaawansowane metody modelowania powierzchniowego i bryłowego do wykonania geometrii wyrobu laboratorium, projekt indywidualny prezentacja projektu, prezentacja dokonań (portfolio), sprawozdanie z projektu K-W07+++
P7S-WG
MEK03 Stosuje metody projektowe zwiększające efektywność prac projektowych laboratorium prezentacja projektu K-U04+
K-U11+
K-U16+++
P7S-UK
P7S-UW
MEK04 wyjaśnia cykl powstawania i życia produktu wykład interaktywny zaliczenie cz. ustna K-W05+
P7S-WK

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Proces i organizacja rozwoju produktu W01 MEK04
2 TK02 Identyfikacja możliwości a identyfikacja potrzeb klienta W02 MEK04
2 TK03 Planowanie i specyfikacja produktu W03 MEK04
2 TK04 Generowanie, wybór i testowanie koncepcji W04 MEK04
2 TK05 Architektura produktu W05,P03 MEK01
2 TK06 Wzornictwo przemysłowe W06,P04 MEK02
2 TK07 Prototypowanie metody oraz badania prototypów W07,L07 MEK01
2 TK08 Asocjatywność, para metryczność - metody projektowe zwiększające efektywność prac projektowych. L01,P01 MEK03
2 TK09 Zaawansowane metody modelowania powierzchniowego L02,P02 MEK03
2 TK10 Projektowanie współbieżne produktu L03,P07 MEK03
2 TK11 Projektowanie lekkich i funkcjonalnych konstrukcji produktów L04 MEK01
2 TK12 Wykonywanie prototypów L05,P05 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 25.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Część pisemna: - na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować swej wiedzy zdobytej na zajęciach; - na ocenę 3(dst.): poprawnie prezentuje podstawowe zagadnienia bez umiejętności głębszej ich analizy; - na ocenę 4 (db.): efektywnie prezentuje zagadnienia, dokonuje ich analizy; - na ocenę 5 (bdb.): efektywnie prezentuje zagadnienia, dokonuje ich analizy, wykazuje się wiedzą zdobytą podczas pracy samodzielnej (w domu);
Laboratorium Raporty pisemne (sprawozdania): - na ocenę 2 (nast..): nie przedłoży raportu pisemnego z zajęć laboratoryjnych lub przedłożony raport zawiera istotne błędy w analizie i przedstawieniu wyników; - na ocenę 3(dst.): przedłoży raport pisemny zawierający błędy w przedstawieniu lub analizie wyników; - na ocenę 4 (db.): przedłoży raport pisemny zawierający błędy edycyjne w przedstawieniu lub analizie wyników i sformułowaniu wniosków końcowych; - na ocenę 5 (bdb.): przedłoży raport pisemny nie zawierający błędów w przedstawieniu lub analizie wyników i sformułowaniu wniosków końcowych;
Projekt/Seminarium Prezentacja projektu : - na ocenę 2 (nast..): nie przedłoży projektu z zajęć lub przedłożony projekt zawiera istotne błędy w analizie i przedstawieniu wyników; - na ocenę 3(dst.): przedłoży projekt zawierający błędy w przedstawieniu lub analizie wyników; - na ocenę 4 (db.): przedłoży projekt zawierający błędy edycyjne w przedstawieniu lub analizie wyników i sformułowaniu wniosków końcowych; - na ocenę 5 (bdb.): przedłoży projekt nie zawierający błędów w przedstawieniu lub analizie wyników i sformułowaniu wniosków końcowych;
Ocena końcowa Ocena końcowa to średnia z ocen, 0.4 projekt, 0,4 laboratorium, 0,2 wykład

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 H. Derazkola; W. Jurczak ; A. Kubit; P. Myśliwiec; R. Ostrowski; P. Szawara; M. Zwolak FSW Optimization: Prediction Using Polynomial Regression and Optimization with Hill-Climbing Method 2025
2 P. Myśliwiec; R. Ostrowski; M. Szpunar; T. Trzepieciński; M. Zwolak Narzędzie do kształtowania przyrostowego blach 2025
3 R. Ostrowski; M. Szpunar; M. Zwolak The Influence of PCBN Inserts Microgeometry on Cutting Forces, Surface Roughness, and Tool Wear When Milling Inconel 718 2025
4 R. Ostrowski; M. Zwolak Elastomerowa matryca tłocznika 2025
5 R. Ostrowski; M. Zwolak Elastomerowa wkładka matrycy tłocznika 2025
6 R. Ostrowski; M. Zwolak Elastomerowy stempel tłocznika 2025
7 R. Ostrowski; M. Zwolak Tłocznik 2025
8 W. Łogin; R. Ostrowski; R. Śliwa; W. Ziaja The influence of modification of the geometry of the front surface of the RFSSW tool inner sleeve on the fatigue life of joints during joining clad sheets made of aluminum alloy 2024-T3 2025
9 A. Dzierwa; R. Ostrowski; M. Szpunar Effect of Single-Point Incremental Forming Process Parameters on Roughness of the Outer Surface of Conical Drawpieces from CP Titanium Sheets 2024
10 M. Bujny; P. Myśliwiec; R. Ostrowski; M. Szpunar; M. Zwolak Implementation of Technology for High-Performance Milling of Aluminum Alloys Using Innovative Tools and Tooling 2024
11 M. Motyka; R. Ostrowski; M. Szpunar; T. Trzepieciński; W. Ziaja Advanced FEM Insights into Pressure-Assisted Warm Single-Point Incremental Forming of Ti-6Al-4V Titanium Alloy Sheet Metal 2024
12 M. Motyka; R. Ostrowski; M. Szpunar; T. Trzepieciński; W. Ziaja; K. Żaba Thermo-Mechanical Numerical Simulation of Friction Stir Rotation-Assisted Single Point Incremental Forming of Commercially Pure Titanium Sheets 2024
13 P. Myśliwiec; R. Ostrowski; P. Szawara; M. Szpunar Influence of Input Parameters on the Coefficient of Friction during Incremental Sheet Forming of Grade 5 Titanium Alloy Sheets 2023
14 R. Ostrowski; M. Szpunar; T. Trzepieciński Split-Plot I-Optimal Design Optimisation of Combined Oil-Based and Friction Stir Rotation-Assisted Heating in SPIF of Ti-6Al-4V Titanium Alloy Sheet under Variable Oil Pressure 2022
15 R. Ostrowski; M. Szpunar; T. Trzepieciński; M. Zwolak Research on Forming Parameters Optimization of Incremental Sheet Forming Process for Commercially Pure Titanium Grade 2 Sheets 2022
16 R. Ostrowski; M. Szpunar; T. Trzepieciński; M. Zwolak Tribological behaviour of Ti-6Al-4V titanium alloy sheets measured by a strip drawing test 2022
17 Ľ. Kaščák; R. Ostrowski; M. Szpunar; T. Trzepieciński Central Composite Design Optimisation in Single Point Incremental Forming of Truncated Cones from Commercially Pure Titanium Grade 2 Sheet Metals 2021
18 R. Ostrowski; M. Szpunar; T. Trzepieciński; M. Zwolak; K. Żaba Effect of Lubricant Type on the Friction Behaviours and Surface Topography in Metal Forming of Ti-6Al-4V Titanium Alloy Sheets 2021
19 M. Bujny; P. Myśliwiec; R. Ostrowski; R. Śliwa; M. Zwolak Effect of Welding Parameters and Metal Arrangement of the AA2024-T3 on the Quality and Strength of FSW Lap Joints for Joining Elements of Landing Gear Beam 2020