
Główny cel kształcenia:
Zapoznanie studenta z charakterystykami statków powietrznych od strony operacyjnej, tzn. z punktu widzenia podmiotów użytkujących, obsługujących, nadzorujących we współczesnym systemie zarządzania ruchem lotniczym.
Ogólne informacje o zajęciach:
Na zajęciach omawiane są charakterystyki zróżnicowanych typów statków powietrznych według klasyfikacji Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Szczególną uwagę poświęcono samolotom pasażerskim i transportowym stanowiącym dominującą część cywilnego ruchu lotniczego. Dotyczy to osiągów samolotów, ciężaru (załadowania), wyważenia oraz ekonomii lotu. Ponadto omawiane są wiropłaty, lotnictwo sportowe, lotnictwo bezzałogowe, statki lżejsze od powietrza, statki sub-orbitalne i wojskowe - wybrane zagadnienia charakterystyk operacyjnych.
| 1 | Airbus company | Getting to grips with aircraft performance | Flight Operations Support & Line Assistance. | 2002 |
| 2 | Airbus company | Getting to grips with weight and balance | Flight Operations Support & Line Assistance. | - |
| 3 | Federal Aviation Administration | Weight and Balance | Aviation Handbooks & Manuals (access: https://www.faa.gov/regulationspolicies/handbooksmanuals/aviation/phak/chapter-10-weight-and-balance). | - |
| 4 | Airbus company | Getting to grips with fuel economy | Flight Operations Support & Line Assistance. | - |
| 5 | Dalamagkidis K., Valavanis K. P., Piegl L. A. | On Integrating Unmanned Aircraft Systems into the National Airspace System | Springer, 2nd edition. | 2012 |
| 6 | Federal Aviation Administration | Helicopter Flying Handbook | Aviation Handbooks & Manuals (access: https://www.faa.gov/regulations_policies/handbooks_manuals/aviation/helicopter_flying_handbook). | - |
| 7 | Federal Aviation Administration | Glider Flying Handbook | Aviation Handbooks & Manuals (access: https://www.faa.gov/regulations_policies/handbooks_manuals/aviation/glider_handbook). | - |
| 8 | Federal Aviation Administration | Balloon Flying Handbook | Aviation Handbooks & Manuals (access: https://www.faa.gov/sites/faa.gov/files/regulations_policies/handbooks_manuals/aviation/FAA-H-8083-11.pdf). | - |
| 1 | International Civil Aviation Organization (ICAO) | Selected documents regulationg the civil aviation | -. | - |
| 2 | European Parliament and of the Couincil | Selected european regulations related to aviation | -. | - |
| 3 | European Aviation SafetyAgency (EASA) | Selected documents regulationg aviation in Europe | -. | - |
| 4 | European Organisation for the Safety of Air Navigation (EUROCONTROL) | Selected documents regulating the european air traffic management | -. | - |
Wymagania formalne:
Rejestracja na semestr 6.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiedza z zakresy aerodynamiki, mechaniki lotu, ogólnej budowy statków powietrznych, podstaw obsługi technicznej samolotu oraz podstaw budowy przestrzeni powietrznej.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność klasyfikacji poszczególnych charakterystyk statku powietrznego (układ konstrukcyjny, osiągi, aerodynamika, zespół napędowy, własności pilotażowe, koszty).
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Świadomość złożoności budowy statku powietrznego oraz roli jaką pełni lotnictwo we współczesnym świecie.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Zna kryteria klasyfikacji statków powietrznych. Posiada wiedzę z zakresu osiągów samolotu w ujęciu operacyjnym. Posiada wiedzę z zakresu ciężaru, załadowania i wyważenia samolotu. Zna ograniczenia eksploatacyjne samolotu. Posiada wiedzę z zakresu ekonmii lotu. Zna charakterystyki operacyjne pozostałych typów statków powietrznych (wiropłaty, statki lżejsze od powietrza, statki bezzałogowe, statki suborbitalne) istotne z perspektywy zarządzania ruchem lotniczym. Jest świadomy w jaki sposób współczesne statki powietrzne operują w przestrzeni powietrznej. | Wykład | Egzamin pisemny |
K-W06+ K-W08+ K-W11++ K-W12+++ K-K01++ K-K03+ |
P6S-KK P6S-KR P6S-WG P6S-WK |
| MEK02 | Potrafi dokonać przeglądu współczesnych statków powietrznych w odniesieniu do wybranych kryteriów klasyfikacji. Potrafi wykonać analizę przelotu samolotu w przestrzeni kontrolowanej. Potrafi przeprowadzić analizę załadowania i wyważenia samolotu pasażerskiego z wykorzystaniem instrukcji operacyjnej samolotu (Flight Crew Operation Manual, FCOM). Potrafi przeprowadzić analizę przygotowania naziemnego samolotu i planowania przelotu względem minimalizacji zużycia paliwa. | Ćwiczenia problemowe | Raport pisemny |
K-U08+++ K-K07++ |
P6S-KO P6S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 6 | TK01 | W01 | MEK01 | |
| 6 | TK02 | W02 03 04 | MEK01 | |
| 6 | TK03 | W05 06 07 08 | MEK01 | |
| 6 | TK04 | W09 | MEK01 | |
| 6 | TK05 | W10 11 | MEK01 | |
| 6 | TK06 | W12 13 14 | MEK01 | |
| 6 | TK07 | W15 | MEK01 | |
| 6 | TK08 | C01-C15 | MEK02 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 6) | Przygotowanie do kolokwium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
45.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
15.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem. |
| Ćwiczenia/Lektorat (sem. 6) | Przygotowanie do ćwiczeń:
15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
|
| Konsultacje (sem. 6) | Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
||
| Zaliczenie (sem. 6) | Przygotowanie do zaliczenia:
20.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Test pisemny obejmujący weryfikację modułowego efektu kształcenia MEK01. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie powyżej 50% możliwych punktów. Ocena 3.0 odpowiada zakresowi 51%-60% punktów, ocena 3.5 to zakres 61%-70%, ocena dobry 71%-80%, ocena 4.5 to 81%-90%, ocena 5.0 to zakres powyżej 91% punktów. |
| Ćwiczenia/Lektorat | Raporty pisemne obejmujące weryfikację modułowego efektu kształcenia MEK02. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z raportu jest zdobycie powyżej 50% możliwych punktów. Ocena 3.0 odpowiada zakresowi 51%-60% punktów, ocena 3.5 to zakres 61%-70%, ocena dobry 71%-80%, ocena 4.5 to 81%-90%, ocena 5.0 to zakres powyżej 91% punktów. Ocena końcowa z ćwiczeń stanowi średnią arytmetyczą ocen cząstkowych. |
| Ocena końcowa | Ocena końcowa jest wystawiana jako średnia arytmetyczna ocen cząstkowych. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | A. Bednarz; R. Grzejda; S. Ignatovych; D. Lichoń; M. Łopatka; W. Mielniczek; G. Moneta; R. Mykhailyshyn; K. Puchała; E. Szymczyk | Aerial medical platform for soldiers and civils evacuation – Concept, implementation plan and assessment of adaptation possibility of existing technologies | 2025 |
| 2 | D. Lichoń | System miejskiej mobilności powietrznej – koncepcja pilotażowa na przykładzie miasta Rzeszów | 2025 |
| 3 | D. Lichoń | Kryteria oceny integracji bezzałogowych statków powietrznych w przestrzeni kontrolowanej z punktu widzenia osiągów w locie | 2024 |
| 4 | D. Lichoń; T. Lis; A. Majka | RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace | 2023 |
| 5 | D. Lichoń | Modelling of the reference STARs procedures in the context of RPAS integration in non-segregated airspace | 2020 |